skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

Helena Van Bladel °Terheijden rond 1670

Ivan Dockx vertelde op 8 maart 2017 om 18:43 uur
Beste,
Ik woon in het zuiden van de provincie Antwerpen in België maar stam toch af van de Nederlandse Helena van Bladel. Zij huwde in 1698 te Breda met apotheker Gisbertus Seldenslach(s). In de huwelijksakte staat dat zij geboren werd in Terheijden. Maar ik kan niets van haar voorouders of geboorteplaats vinden. Het BHIC raadde mij aan om even hier een boodschap te plaatsen. Jullie zouden misschien nog meer gegevens hebben over Terheijden, Teteringen en Wagenberg. Ook daar had de familie van Helena namelijk bezittingen dus mogelijk is ze daar ergens geboren.
Misschien kan u mij toch op ene of andere manier verder helpen?
Groeten en veel dank uit België,
Ivan Dockx
ps : blijkbaar zijn er ook hiaten in de doopboeken van Terheijden dus daarom vond ik misschien nog niets tot op heden

Reacties (6)

Dorethé zei op 9 maart 2017 om 18:13
Terheijden valt onder het werkgebied van het Regionaal Archief Tilburg. Voor beschikbare DTB zie http://www.regionaalarchieftilburg.nl/home/blog-detail/algemeen/2017/01/11/beschikbare-bronnen/

TERHEIJDEN:
2402 Doop-, trouw- en begraafboeken (alleen digitale beelden)
NB: alleen inventarisnummer 1 heeft een nadere toegang.

Dopen
Rooms-katholieke parochie Terheijden 1602-1810 (inventarisnummers 1-8)
Rooms-katholieke parochie Wagenberg 1796-1810 (inventarisnummer 37)
Nederduits-Gereformeerde gemeente 1627-1811 (inventarisnummers 9-10)

Via zoekakten.nl kun je wel zoeken in de fiches op de dopen Terheijden. Ik kan echter geen van Bladel vinden...

Heb je kinderen uit het gezin Seldenslach(s)-Bladel? Hoe heten ze en wie waren de doopgetuigen? Dat geeft welicht aanknopingspunten.
Ivan Dockx zei op 9 maart 2017 om 18:35
Beste, die doopgetuigen dat is misschien een goede tip. Alle kinderen werden geboren te Breda na hun huwelijk in 1698 en voor de dood van Helena van Bladel ik dacht in 1719. Deze gegevens kon ik wel vinden via een databank van het archief van Breda. Maar weet niet of ik daar de doopgetuigen ook kon vinden. Deze heb ik alvast nooit opgeschreven. Wel hartelijk dank voor uw reactie.
Dorethe zei op 9 maart 2017 om 18:38
Ik heb in mijn eigen bestanden een Michiel van Bladel die in Zundert kinderen laat dopen in de periode 1662-1678; hij was schoolmeester en koster. Van deze Michiel van Bladel weet ik dat hij uit Terheijden afkomstig was: hij was lidmaat van "de Christelijcke gereformeerde kercke tot Zundert" (met attestatie van Terheijden). Hij had overigens geen dochter Helena, maar (vermoedelijk) wel een broer Adrianus die ook schoolmeester en koster was. En in elk geval een zus Elisabeth.

Je zou ook kunnen zoeken bij het Westbrabants Archief en het Stadsarchief Breda.
Dorethé zei op 9 maart 2017 om 18:40
Helena en Gijsbertus komen ook voor in notariële akten en vestbrieven te Breda. Scans zijn online in te zien, net als scans van de DTB Breda.
Dorethé zei op 9 maart 2017 om 18:49
De kinderen van Helena zijn allemaal RK gedoopt, doopgetuigen zijn voornamelijk afkomstig te zijn van de familie Seldenslagh. Waarom zien we hier niemand van de Van Bladel kant?
Volgens de trouwakte voor de schepenen was Helena inderdaad afkomstig uit Terheijden.
Ivan Dockx zei op 9 maart 2017 om 19:43
Bedankt voor de info over de familie van Bladel uit Zundert. Kan mogelijk wel familie zijn want er is een link met Terheijden. Helena van Bladel zal volgens mij ook wel van goede afkomst geweest zijn omdat ze toch gronden hadden in Terheijden, Wagenberg en Teteringen en aangezien haar man apotheker was. Bedankt voor alle info! Ik zal de tips eens bekijken. Jammer dat er geen doopgetuigen van Bladel zijn. Mogelijk woonde ze dan te ver van haar familie ofwel had ze geen overlevende familieleden meer??

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.