skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Vincent van de Griend
Vincent van de Griend Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Vincent van de Griend
Vincent van de Griend Bhic

Hermannus Meijer trouwt 1695 Johanna de Ridder

Gerard W. Ch. Lemmens
Gerard W. Ch. Lemmens vertelde op 31 december 2014 om 14:05 uur
Wie heeft mogelijke tips om de doopdatum en ouders te achterhalen van onderstaande Hermannus Meijer en Johanna de Ridder.
Hermannus Meijer, geb. ca. 1670, Korporaal (1695), overl. mog. ca.1714, tr. 1e Nijmegen Ned. Geref. 12 mei 1695 (get. David Volkers) Jo(h)anna Ridders (De Ridder), geb. Nijmegen ca. 1670, overl. ald. ca. 1707, tr. verm. 2e ca. 1708 Joanna Peeters / Hendrickx, ged. mog. Nijmegen Statie Predikheren 26 mei 1687, dr.v. Petrus Hendrickx en Geutjen Jansen. Zij tr. 2e mog. Hatert 3 apr. 1715 (get. Peeter int Hert en Joanna Staije) Hendrick Peeters.
Een Hermannus Meijer, Medicus en Sophia N.N. laten Grave N.G. 14 apr. 1664 een zoon Jacobus Meijer dopen.
Een Hermannus Meijer en Maria N.N. laten 24 febr. 1676 in de St. Jacob te ’s-Hertogenbosch een zoon Mauritius Meijer dopen, waarbij get. Mauritius N.N. en Maria N.N.

Bij hun kinderen gedoopt te Nijmegen zijn getuigen een Gaspar de Ridder, Gualtherus Ridders en een Catharina Meijer.

Met dank en de beste wensen voor een gezond en gelukkig 2015,
Gerard Lemmens

Reacties (24)

Max zei op 31 december 2014 om 17:58
Met bovenstaande informatie lijkt het mij dat dit de doop is van Joanna Ridders :

Vader: Gualterus de Ridder
Kind: Joanna de Ridder
Moeder: Gaspers, Gertrudis
Datum document: 7/5/1673
Getuigen: Petrus Piel, Henrica Claes
Bron: Doopregister R.K. parochie St-Stevenskerk Nijmegen 1672-1676

Zij had ook een broer Caspar gedoopt 25-3-1680 te Nijmegen, getrouwd met Gertrudis Meijnders.

Hermannus Meijer was volgens de trouwakte overigens korporaal onder Cap. Bedarrides. Hij is als zodanig ook terug te vinden in de Bossche encyclopedie:
http://www.bossche-encyclopedie.nl/bronnen/Inkwartiering/036.3288.htm
Dorethé zei op 1 januari 2015 om 15:49
Als ouders van Joanna heb ik hetzelfde paar staan.
Uit het huwelijk van Hermanus en Joanna in elk geval drie kinderen: Joannes en Wolterus (1695, get. Henrina Mijnders en Maria Faulrot) en Petrus (1701, get. Gualterus Ridders (Petrus van Hellem) en Catharina Meijers).
Dorethé zei op 1 januari 2015 om 15:57
Verder zijn in het gezin van Gualterus (Wolter) Ridders en Gertrudis Gaspers Raslers in Nijmegen nog twee dochters Peternelle gedoopt, in 1674 en 1677.
Dorethé zei op 1 januari 2015 om 15:59
Peternelle trouwt in 1699 in Nijmgen met Christiaan Everts, soldaat in het garnizoen van Maastricht. Proclamatie ook te Maastricht.
Gerard W. Ch. Lemmens
Gerard W. Ch. Lemmens zei op 2 januari 2015 om 18:34
Waarde Max en Dorothe',

Beiden heel hartelijke dank voor de aanvullingen van jullie.
Alle kinderen van het echtpaar Meijer x de Ridder zijn mijn bekend, dat leek mij ook wel duidelijk in mijn vraag?
Max zou ik jouw achternaam mogen hebben zodat ik je duidelijk als bron zou kunnen vermelden. Die van Dorothe' is mij reeds bekend ??

Met veel dank en hartelijke groet,
Gerard
Max zei op 2 januari 2015 om 20:53
De bron is het Regionaal Archief Nijmegen
Het adres is : http://studiezaal.nijmegen.nl

Met de beste wensen voor het nieuwe jaar.
Dorethé zei op 2 januari 2015 om 22:35
Andere correcte bronvermelding is Forum Brabants Historisch Informatie Centrum met daarbij de URL, naam van het topic, datum. Eigenlijk hoort "date accessed" er ook nog bij. De namen van de bijdragers zijn m.i. niet de bron. Als je even googlet op bijv. correcte bronvermelding website, dan vind je vele info, bijvoorbeeld op http://histoforum.net/2009/bronvermelding.html
Gerard W. Ch. Lemmens
Gerard W. Ch. Lemmens zei op 3 januari 2015 om 13:52
Dag Dorethe',

Helaas verschil ik met je van mening - de Bron is voor mij een persoon niet een Instituut !

Groeten,
Gerard
Dorethé zei op 3 januari 2015 om 19:15
Gérard, ook Max geeft als bron een instituut aan. Ik ben de bron zeker niet en ik sta dan ook niet toe dat je mijn volledige naam als bron noteert in een eventuele publicatie.
Gerard W. Ch. Lemmens
Gerard W. Ch. Lemmens zei op 4 januari 2015 om 11:12
Dorothe',
Als Max in de Waal springt dan spring jij er ook in? Voor mij blijft de Bron - een persoon - daarbij vermeld ik dan ook wel met die persoon meestal het Instituut maar niet alleen een Instituut ! Wat doe jij met boeken die je publiceer ? Of publiceer jij geen boeken ??
Dorethé zei op 4 januari 2015 om 11:53
Gerard, zie de link hierboven naar Histoforum. Verder verbied ik nogmaals het noemen van mijn volledige naam in enige publicatie met beroep op de privacywetgeving. Verder ga ik hier niet meer op in.
Max zei op 4 januari 2015 om 13:18
Beste Gerard, zoals je in mijn bijdrage van 31 december jl. had kunnen zien heb ik daar ook al een bronvermelding bijgezet, nl.: Doopregister R.K. parochie St-Stevenskerk Nijmegen 1672-1676. De bron is in dit geval dus het archiefstuk en niet de persoon die jou attent heeft gemaakt op het bestaan van dat archiefstuk. Verder sluit ik mij volledig aan bij de opmerking van Dorethé daarover op 2 januari van dit jaar.

Ik heb geen copyrights op de naam Max, dus als je die naam persé in jouw publicaties wilt vermelden, be my guest...
Gerard W. Ch. Lemmens zei op 4 januari 2015 om 13:28
Beste Max en Dorethe@,

bedankt voor jullie berichten.
Ik denk dat Dorethe' iets meer zal moeten lezen over de privacy (vervelende Nederlandse wet die ze schijnbaar overgenomen hebben van notabene de Duitsers! - godzijdank hebben we die nog niet in de U.K. !!) want volgens mij mag je best namen vermelden alleen niet de prive' informatie over die personen niet. Dus Dorethe's achternaam b.v. weet ik reeds.
Met dank en groeten,
Gerard Lemmens (mijn achternaam mag iedereen best weten en ze kunnen daar op google ook heel veel over vinden! )
Gerard W. Ch. Lemmens zei op 4 januari 2015 om 13:57
Dorethe',

Ik zou dan ook maar eens een woordje met google en linked hebben over het vermelden van je volledige naam want daar staan zelfs fotos van je ook nog op!
Groetjes,

Gerard Lemmens
Dorethé zei op 4 januari 2015 om 13:58
Gerard, voor de laatste maal, ik verbied je om mijn achternaam openbaar te maken. Al ben je het niet eens met de - Europese - wetgeving, dat geeft jou niet het recht dat wel te doen. Iedereen heeft recht op privacy, dat heb je te respecteren. Mocht mijn privacy in het geding komen, dan kan ik mij genoodzaakt voelen om te stoppen met bijdragen aan dit forum. Ik hoop dat ik het niet zo ver hoef te laten komen.
Max zei op 4 januari 2015 om 13:58
Het lijkt mij niet correct om mensen als bron te vermelden, als die daar uitdrukkelijk geen prijs op stellen.
Helena zei op 4 januari 2015 om 14:25
Gerard, - Wanneer er vragen gesteld worden in een forum dan hoop je op tips die je verder helpen, maar de personen die reageren zijn geen 'bronnen'....ze helpen en ze verwijzen je naar de bronnen. Dorethé en Max gaven info [ waarnaar je gevraagd had] en verwezen je tevens naar de bron waar de gegevens gevonden konden worden. Moet toch duidelijk zijn dat niet zij zelf de bron waren, maar dat de gegevens kwamen vanuit het Doopregister R.K. parochie St-Stevenskerk Nijmegen 1672-1676 en dat dit laatste dus de bron was zoals Max al keurig aangaf.
Bron: Doopregister R.K. parochie St-Stevenskerk Nijmegen 1672-1676

In prive notities zou je nog een naam of een verwijzing naar dit topic in dit forum kunnen zetten, maar niet in een publicatie. Bronvermelding is nl voor je mogelijke lezers van deze publicaties bedoeld; het is zelfs een 'must' in een publicatie anders komt het ongeloofwaardig over. Hierdoor kan de lezer nagaan waar het gegeven vandaan kwam. Ik kan - wanneer ik die publicatie onder ogen zou krijgen- totaal niets met een bron vermelding 'Max' (met alle respect, Max).., maar kan natuurlijk wel wat een bronvermelding: 'Doopregister R.K. parochie St-Stevenskerk Nijmegen 1672-1676 ' , welke momenteel (2014) nog te vinden is in het Regionaal Archief Nijmegen. Misschien in 2020 wel in het Gelders Archief in Arnhem bij wijze van spreke.. Dat kan de lezer dan zelf opzoeken en eventueel nog controleren.
Ook daarom is de 'date accessed' van belang. Wat je in 2014 bijv. vond in het ene archief kan nl in 2020 overgeaan zijn naar een andere archiefinstellingen en een geheel andere indexering gekregen hebben. Ook indien in zelfde archief gebleven kan het her-nummerd zijn.

Namen van personen zijn wel als bronnen te vermelden [ en alleen met toestemming ! wanneer je bijv. met die personen in een project zoals bijv. oral history bezig bent en interviews hebt afgenomen/opgenomen; hun persoonlijke verhalen hebt mogen noteren en mogen publiceren al dan niet digitaal.

Dan siert het wanneer men respectvol omgaat met verzoeken van de personen die proberen te helpen.
Gerard W. Ch. Lemmens
Gerard W. Ch. Lemmens zei op 4 januari 2015 om 15:00
Dag Helena,

In mijn gepubliceerde boeken heb ik altijd de naam van de persoon en dan vaak de web site vermeld, b.v. BHIC of Geneanet of CBG, Nijmeegs digitaal archief, Rotterdams digitaal archief enz. Niet alleen voor mijzelf als herkomst van de informatie maar ook voor anderen en vooral voor het respect van hen die deze gegevens naar voren gebracht hebben.
Dat is mijn principe bij publikaties en daar houdt ik mij aan!
Ik vind het danook erg irritant dat als ik gegevens openbaar gemaakt hebt en dan door anderen klakkeloos overgenomen worden, dat dan mijn naam niet als Bron vermeld wordt.

ik heb niets te verbergen dus laat het mij erg koud dat derden mijn volledige naam weten - er zijn wel ergere dingen in mens leven dat je over privacy zo druk te maken. Over mijn kun je alles dus vinden op het web als je dat interesseerd.

Verdere opmerkingen of advies aangaande bronmateriaal heb ik echt niet nodig vooral van hen die zelf niets gepubliceerd hebben.

Met groeten,

Gerard Willem Charles lemmens
Max zei op 4 januari 2015 om 16:58
Dat weten wij dan ook weer voor de volgende keer dat u hier een vraag stelt.
Gerard W. Ch. Lemmens
Gerard W. Ch. Lemmens zei op 4 januari 2015 om 18:29
Dag Max,
Ik hoop dat deze bron vermelding dan niet - storend - zou zijn ?
(Bron: Max N.N. , BHIC forum)
Dr. Max zei op 4 januari 2015 om 18:50
Dr. Max
theo zei op 4 januari 2015 om 20:18
Beste mensen,

Het nieuwe jaar is nog maar pas begonnen en dan begint nu al het over en weer elkaar verwijten maken.
Gerard W. Ch. Lemmens
Gerard W. Ch. Lemmens zei op 4 januari 2015 om 20:32
Dag Theo,

Mensen zoals jij noemen ze hier (in Engeland) - stirrers - en dat kun jij heel goed !
Gelukkig Nieuw Jaar !

Gerard
Christian van der Ven
Christian van der Ven bhic zei op 5 januari 2015 om 08:00
Beste Gerard,

Via een privé e-mail zal ik je benaderen over deze kwestie, want je houdt je hier niet aan de huisregels zoals ze op dit forum gelden, namelijk het tonen van respect voor andere forumgebruikers.

In dit geval heeft Dorethé expliciet en meerdere keren aangegeven niet met haar naam te willen worden vermeld in jouw publicatie. Dit heb je te respecteren, wat jouw principes, wetgeving of richtlijnen voor het formuleren van bronnen daarover al dan niet mogen zeggen.

Dat jij het zelf prettig vindt dat jouw naam als bron wordt vermeld als je bij iemand gegevens hebt aangedragen. Of dat jij het zelf netjes vindt om dit te doen voor anderen die bij jou gegevens hebben aangedragen, dat is mooi. Dorethé vindt dit van niet en dit heb je dan te respecteren.

Daarom wijs ik je er bij deze nadrukkelijk op dat je de naam van Dorethé niet mag vermelden in je publicatie.

(Dat is bovendien ook helemaal niet nodig, want als bronvermelding volstaat in dit soort gevallen prima een verwijzing naar de vindplaats van de akte waaruit de informatie komt, niet de naam van de persoon die je op de informatie wijst. Een bronverwijzing is immers bedoeld om anderen in staat te stellen dezelfde akte met informatie te achterhalen en zo gegevens te verifiëren. Daarbij is de naam van Dorethé in dit geval totaal overbodig.)

Reacties zijn gesloten.