skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Roxanne Lokin
Roxanne Lokin Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Roxanne Lokin
Roxanne Lokin Bhic

Hoeveel is twee schellingen in 1770 nu waard?

Kimdriaan vertelde op 22 maart 2024 om 21:17 uur
De soldij van een soldaat in mijn stamboom bedroeg in 1770 2 schellingen per dag. Ik wil heel graag weten hoeveel het tegenwoordig waard is. Op Wikipedia schrijven ze dat een schelling gelijk is aan 6 stuivers, maar dan weet ik nog niets. Ergens anders las ik dat 6 stuivers weer gelijk is aan 1/10 gulden. Gaat het dan om een gulden zoals wij die voor de euro kenden of gaat het dan om een florijn? Ik kom er niet uit. Graag jullie hulp.

Reacties (9)

Kimdriaan zei op 23 maart 2024 om 12:57
Dag Michiel, dank je wel voor je reactie. Ik heb het eerst via die site geprobeerd om te rekenen, maar het is me niet gelukt omdat het geen schellingen kent. Stuivers in die tijd blijken ook niet de 5 cent die we kennen.
Bram zei op 23 maart 2024 om 14:11
in 1723 waren er in Maarheeze bijv. 7 families met meer als 2000 gulden, 10 families meer als 1000 gulden en 87 families minder dan dat.

Hier staan verschillende lijsten met verkoop van gebruiksproducten of land in Maarheeze eind 17e eeuw (100 jaar eerder): https://www.bedenkgedenk.eu/genealogie/maarheeze36.php . Zie bijv. items 51 of [100v.], Het zal geen harde overeenkomst zijn met wat je er in Amsterdam bijv. mee kon doen of door oorlog waren er ook grote fluctuaties, maar je krijgt misschien een beetje een idee. Zo kostte een koe/ os 10-15 gulden, linnen 2 gulden, een rock 2 gulden 10 stuivers, een ploeg 1 tot 3 gulden ... etc. Akkerland was zo typische 50-200 gulden . ...

ik zou graag op deze powerpoint van Willy Geets willen verwijzen, https://www.familiekundevlaanderen-leuven.be/Online-bestanden/Rekenmunt-Willy-Geets.pptx slide 21 geeft een idee hoe je een idee kunt krijgen voor het toenmalige geld
Kimdriaan zei op 23 maart 2024 om 14:25
Dag Bram, hartelijk dank. Ik ga de links bekijken. Het zijn toch hele andere bedragen in hele andere tijden. Een koe kun je tegenwoordig niet meer kopen van 10-15 gulden = rond de 4€.
Tiny van der B zei op 23 maart 2024 om 19:39
Zilveren munten van 1 schelling à 12 penningen werden voor het eerst in de 13e eeuw geslagen, meestal groot genoemd.

zilveren munten ter waarde van 6 stuiver (= 12 groot), het eerst ingevoerd in 1581 door Gelderland en voor het laatst geslagen in 1794.


men onderscheidt arend(s)schelling of, hoedjesschelling, leeuwenschelling, roosschelling, ruiterschelling of scheepjesschelling en snaphaanschelling

Tijdens de geldsanering van 1845-1849 werden de schellingen (beide sinds 1823 voor 25 cent in omloop) ingetrokken, maar nog tot in de 20e eeuw bleef de schelling als rekenmunt voor 6 stuivers in gebruik.
Kimdriaan zei op 24 maart 2024 om 09:12
Dankjewel Tiny voor je antwoord.
Zoals je dat in je laatste regel opschrijft, betekent het dat die 2 schellingen 12 stuivers (2x6) waard waren in de de 20e eeuw? Op de website van zilverengulders.info staat dat de stuiver sinds de invoering van de carolusgulden een nominale waarde heeft van 1/20 gulden, vijf cent dus. Dan zouden die 2 schellingen dus 12 stuivers waard zijn, zoals ik al opschreef. Die 12 stuivers zijn dan op hun beurt 30 cent waard. Wanneer ik de rekentool van IISG gebruik is de tegenwaarde van 30 cent in 1770 in 2021 €7.06 waard. Mijn soldaat zou dus vandaag rond de 7€ per dag verdienen. Klopt mijn redenering want dan neem ik het zo op in mijn familiekroniek.
clericus.eu
clericus.eu zei op 24 maart 2024 om 09:30
Is toch even iets anders denk ik bekijk het groter, wat kost een woning hoeveel % werd er aan eten en drinken besteed toen ergens 80 % van het salaris. Conclusie vergt iets meer onderzoek om een reeel vergelijk te kunnen maken.
Kimdriaan zei op 24 maart 2024 om 10:03
Tiny, de link verwijst naar tractementen in de 19e eeuw. Het bracht me wel op het idee om te kijken of ik info uit de 18e eeuw kon vinden. Dat was ook zo.: https://www.dbnl.org/tekst/_han002hand01_01/_han002hand01_01_0021.php. Een soldaat verdiende f 0.17 per dag. Het boekje bevat voor mij nog meer interessant informatie.

Clericus, bedankt voor het meedenken. 'Mijn' soldaat ontving naast die 2 schellingen, provisie en kost. Ze zaten in een kampement of waren 'onderweg'.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.