skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Stef Uijens
Stef Uijens RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Stef Uijens
Stef Uijens RA Tilburg

Inval Franse leger 1794 rond Boxtel en Den Bosch

Han vertelde op 7 januari 2018 om 20:17 uur
Hallo,
IK ben nieuw hier, wie kan me een voorzetje geven of ik in bestanden militaire brieven/orders kan vinden van het Franse leger ( en Engels/Hollands/Duitse leger ten tijd van de Franse inval in 1794 over de periode begin september - november 1794...Groetjes Han

Reacties (12)

Michiel zei op 7 januari 2018 om 21:12
Het standaardwerk is van
F.H.A. Sabron "De oorlog van 1794-95 op het grondgebied van de Republiek der Vereenigde Nederlanden" (2 delen, 1892-1893).
Aanwezig in de bibliotheek van het BHIC, signatuur D.4.6504D27 en D.4.6504D28.
Peter van de Laar zei op 8 januari 2018 om 04:38
zie ook (persoonsbestanden in archieven bij het NA),
Titel: (boek) F.H.A. Sabron, Geschiedenis van het 33e regiment Lichte Infanterie ( het Oud-Hollandsche 3e regiment Jagers) onder Keizer Napoleon I (Breda 1910).
Peter van de Laar zei op 8 januari 2018 om 04:41
Het door Michiel vermelde boek (in ieder geval deel 1) is ook door Google op het internet gezet.
Han zei op 8 januari 2018 om 07:09
Hallo,
Dank voor Uw reactie, Ik bezit deze boeken zelf. Het gaat mij meer om specifieke info zoals order geschreven in Boxtel, brieven aan gemeenteleden van Franse overheid ( commissaires des Guerres of Representants de peuple) /fouriers/generaals ect...kortom geen standaard werken over de inval, die bezit ik al...DANK!
Michiel zei op 8 januari 2018 om 11:26
Het is mij niet helemaal duidelijk wat u zoekt. Zover ik het begrijp (correct me if am wrong) gaat het om documenten die te vinden zouden zijn in het archief van het gemeentebestuur Boxtel tot 1810 (toegang 1791), dat via het Archievenoverzicht op deze site te vinden is. Brieven aan "gemeenteleden" (wat of wie bedoelt u?) van Franse overheid, zoals u ze noemt, lijken mij althans in dat archief thuis te horen. De "order geschreven in Boxtel" : wie schreef die en aan welke instantie was die gericht? Want in het archief van de auteur of het archief van de geadresseerde behoort dat document te zijn opgeborgen. U weet waarschijnlijk al dat archiefinformatie over het Franse leger na te vragen is bij de Service historique de l'armée in Vincennes. De Service historique moet u kunnen informeren over de verblijfplaats van legersorders van het Franse leger tijdens de inval in 1794/95.
Han zei op 8 januari 2018 om 19:56
Wat ik zoek zijn brieven-orders gestuurd ten tijd van de "veldslag"bij Boxtel 15/16 sept 1794. Dus eigenlijk alles waarin iets beschreven wordt over deze 2 dgn.. Dat zouden dus brieven kunnen zijn aan notabelen van de gemeente om materiaal te leveren aan het het Franse leger, dat zouden militaire orders kunnen zijn als die er op gemeenteniveau en over de bezettingsmacht net voor de overrompeling. eigenlijk alles waaruit informatie naar voren komt over de slag en terugtrekking..Natuurlijk de SHAT maar ik wilde beginnen op lokaal niveau..
Peter van de Laar zei op 8 januari 2018 om 21:03
Beste Han,
In 1990 heeft de gemeente Sint-Oedenrode ten behoeve van haar archief en docurnentatiecollectie, een authentieke brief uit 1794 aangekocht, geschreven door mr. Benjamin de Brueijs, woonachtig op Henkenshage in Sint-Oedenrode. De brief geeft een interessant verslag van de plunderingen en vernielingen door het “geallieerde leger”, waartoe behoren, zoals uit de brief blijkt: Engelsen, Hannoveranen, Hessische dragonders en Jagers.
In het decembernummer van 1990 is daar een artikel aan gewijd waarbij de brief integraal is overgenomen. In de brief komen ook troepenbewegingen in de richting van Boxtel aan de orde.
De Heemkundekring De Oude Vrijheid te Sint-Oedenrode zal u ongetwijfeld aan een kopie van het artikel kunnen helpen.
Michiel zei op 8 januari 2018 om 22:20
Zoeken door archiefbestanden Niedersächsiches Landesarchiv https://www.arcinsys.niedersachsen.de/arcinsys/einfachesuche.action Zoekterm Boxtel

Zoeken door catalogus The National Archives Kew http://www.nationalarchives.gov.uk/ zoekterm Boxtel levert het dagboek op van een soldaat die in elk geval in de 90'er jaren 18e eeuw Boxtel gepasseerd is.

Zo zijn er nog wel meer buitenlandse archiefdiensten te bedenken waarvan de catalogus doorzocht kan worden...

In hoeverre e.e.a. al reeds gebruikt is in publicaties, weet ik niet.
Michiel zei op 8 januari 2018 om 22:44
Misschien in genoemde toegang 1791, invnr E097: losse gemeenterekening met bewijsstukken 1794
In de dorps- of gemeenterekeningen komen allerhande uitgaven door vanwege het dorp, gewoonlijk ook wel posten die verband houden met doortrekkende troepen.
Han zei op 9 januari 2018 om 07:34
Dank voor al de reacties!
Jos van Bruggen zei op 18 januari 2018 om 13:52
Heeft u de 2 boeken van Von Porbeck gelezen? Ook te vinden op google books. En de bibliotheek van de KMA. Hij was luitenant persoonlijke adjudant van de Hessische generaal Von Hammerstein. Hij schrijft onder andere over de ongedisciplineerdheid van de Engelsen. En over de gevechten bij Boxtel die vooral door Duitsers werden gevoerd.
Han zei op 18 januari 2018 om 14:19
Hallo Jos, Ja, deze bezit ik zelfs origneel...Dank toch!

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.