skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Vincent van de Griend
Vincent van de Griend Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Vincent van de Griend
Vincent van de Griend Bhic

Jan Jan Verhagen, Schijndel abt 1750

Sjoerd vertelde op 31 januari 2018 om 21:38 uur
Wie kan me helpen met de ouders en doop van de Jan Jan Verhagen die 9-2-1777 trouwt met Johanna Petri Hanegraaff? Hij zal rond 1745 geboren zijn maar er zijn een aantal kandidaten. Jan en Johanna kregen in ieder geval de volgende kinderen:
Petronilla 1779
Joannes 1778
Jacobus 1782
Petrus 1783
Joachim 1788
Joannes 1786
Adriana 1790

Doopgetuigen daarbij:
Petrus Gerardi Verhagen
Joanna Joannis van Eerd
Joannis Petri Hanegraaff
Joanna Maria Joannis van Eerd
Joanna Petri Hanegraaff
Joannes Petri van Roij
Adrianus Petri Hanegraaff
Maria Balduini Hellings
Franciscus Verhagen
Catharina Joannis van den Dungen
Joannes {Arnoldi} van Eert (x Joanna Petri Hanegraaff)
Joannes van Rooij (x Jennemie Verhagen)
Joannes Adriani van de Ven
Adriana Joannis Hanegraeff

Wie kan er een link maken met de juiste Jan Verhagen die zijn vader moet zijn?

Reacties (17)

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 6 februari 2018 om 17:24
Hallo Sjoerd, ik ben te rade gegaan bij onderzoeker Henk Beijers. Je ziet zijn reactie hieronder:

"Op mijn website [www.henkbeijersarchiefcollectie.nl] is in ieder geval via het google-blokje rechtsboven te zoeken onder Jan Jans Verhagen maar of hij er tussen zal staan is natuurlijk de vraag!

Misschien is het verstandig om de gescande bronnen rond tussen 1745 en bv.1775 te raadplegen als het via de DTB-boeken [RK en NHG] niet te achterhalen is – betreft inv.nrs.103 t/m 111 en in al die protocollen staat achterin een register wat misschien aanknopingspunten biedt; voordeel is dat men dit thuis kan doen via de rubriek ‘gescande bronnen’ en dan klikken naar Schijndel. Je kunt dan van het register naar transportakten waar vaak kinderen en andere familieleden aangetroffen worden."

Mogelijk kun je daarmee verder? Henk wijst al wel op het probleem dat er veel Verhagens in Schijndel voorkomen, soms ook geschreven als Verhaegen, Verhaigen, Maar niet geschoten... succes ermee!
Norah zei op 6 februari 2018 om 20:08
Daar de oudste dochter Petronilla werd genoemd, neig...... ik naar het echtpaar
Joannes Verhagen en Petronilla Voets.
Men laat op 12-07-1745 zoon Joannes in Schijndel dopen.
De moeder van Joanna Petri Hanegraaff heette namelijk Joanna(Maria).
Sjoerd zei op 6 februari 2018 om 22:48
Marilou, Norah, dank voor jullie reacties. Ik weet dat ik geen makkelijke vraag heb gesteld. In de schepenprotocollen helaas ook niet heel veel aanknopingspunten. In de schepenakte van het trouwen vond ik nog wel dat Jan toen 30 jaar was en Johanna 28. Dan moeten we wellicht in 1747 zoeken, al is het natuurlijk niet onwaarschijnlijk dat dit niet helemaal overeenkomt.

Norah, ik volg jouw redenatie maarrrr... volgens die redenatie komt ook het echtpaar Jan Jan Verhagen x Peternel Jan Verhagen in aanmerking. Deze krijgen zelfs twee zonen genaamd Jan (1736 en 1741) die allebei volwassen worden. Gelet op de genoemde leeftijd bij het trouwen is voor mij Jan Verhagen x Petronella Voets nog wel het meest waarschijnlijk.
FrankS zei op 7 februari 2018 om 01:02
Een ander mogelijkheid is Joannes Gerard Sanders Verhagen (18 mei 1705 Sch) 24 nov 1737 gehuwd met Jacoba Petri Hellings (18 feb 1707 Sch). Jan gedoopt 29 sep 1739 Sch.
Getuigen Franciscus en Petrus Gerardi Verhagen waren dan ooms van de gedoopte. Maria Balduini Hellings een dochter van een broer van Jacoba.
FrankS zei op 7 februari 2018 om 10:15
Nog even naar de andere getuigen gekeken. Joanna Maria Verhagen kan een zus of tante zijn geweest van Jan Janse.
Joannes Adriani van de Ven een zoon van tante Maria Gerardi Verhagen en Adriaan Dircks van de Ven.
De overige getuigen waren er namens Joanna Petri Hanegraaf
Sjoerd zei op 7 februari 2018 om 21:47
Bedankt FrankS, die optie had ik inderdaad ook nog, alleen ligt de geboortedatum daar nog verder weg van de genoemde leeftijd in de trouwakte. Maar die getuigen met patroniem Gerard triggeren wel inderdaad.
Overigens is Maria Balduini Hellings ook een dochter van Jennemaria Peter Verhagen.
FrankS zei op 7 februari 2018 om 23:45
Die Catharina lijkt een fout uittreksel. In het begraafboek staat dat zijn man en kinderen achterlaat,. Wellicht gaat het het om Catharina van Nistelrooij gehuwd met Joannes Adriaan Verhagen.
Alles klopt met opa Jan Gerard Sanders Verhagen als vader van Jan Janse Verhagen.
FrankS zei op 8 februari 2018 om 10:55
Jacoba Hellings is 21 feb 1774 begraven (Jacomijna Janse Verhagen weduwe laat kinderen na).
Sjoerd zei op 8 februari 2018 om 19:49
Yess! Dank je Frank!
olga van der Kant zei op 14 februari 2018 om 17:36
Joannes Petri Joannes Verhaege, ged. Schijndel 9 okt. 1747,(get.: Henrici van der Cant en Joanna Maria Verhage.) begr. in Schijndel op 12 okt. 1795,
trouwde in Schijndel op 25 jan. 1777 met Johanna Pieter Hanegraaf, ged. in Schijndel op 27 dec.1746.
Het echtpaar krijgt 7 kinderen
Olga van der Kant zei op 15 februari 2018 om 14:18
Misschien heb ik het helemaal mis maar ik heb staan:Joanna Henrici van der Cant, ged. Schijndel 28 aug.1721,(get.; Joannes Theijsen en Elisabeth Ariaen Goijers.), begr. in Schijndel op 28 mrt. 1792, trouwde in Schijndel 1 juli 1742 met Peter Jansen Hugonis(van der Haegen)Verhage, ged. in Schijndel 9
sept. 1716, begr. in Schijndel op 12 sept. 1783, zn van Johannes Hugonis van der Haegen en Maria Henrici van der Spanck.., en Johannes trouwde met Johanna Pieter Hanegraaf.
Sjoerd zei op 15 februari 2018 om 14:42
Dag Olga,
Als je de scan van de trouwakte can Jan Verhagen en Joanna Hanegraef opent zie je daar ook de patroniemen staan: Joannis Jois Verhagen. De getuigen bij dit huwelijk is een echtpaar dat op dezelfde dag trouwt, Jan Verhagen en Joanna Hanegraef zijn getuigen bij dat huwelijk. In de link van FrankS hierboven vindt je meer familierelaties terug.

Ook bij de dopen van de kinderen wordt als vader Joannes Joannis Verhagen genoemd, dus geen Joannes Petrus.
Sjoerd zei op 15 februari 2018 om 23:38
Beste sjoerd ik ben ook al enige tijd bezich deze verhagen tak uit te pluizen ik kom 1701 aan een jan of Johannes verhagen zon van jan en deze zou in 1699 getrouwd zijn maar in 1701 vind ik twee geboorten en omdat ik de gegevens van de moeder niet kan vinden weet ik niet of ik hier goed zit w.bijnen op geanet heeft in deze tak het nodige gepubliceerd ook ik heb wat ik weet daar opgezet maar zit op deze wel in dubio ook w bijnen komt niet verder tot op heden !
Peter van de Laar zei op 16 februari 2018 om 16:47
Om misschien nog verder te onderbouwen:
In onderstaande akte wordt - van de zijde van de Verhagens - als voogd vermeld
Johannes Eijmbert Verhagen.
1802-1804
Johannis Eijmbert Verhagen en Johannis Piet van der Spank (als vervanger van de inmiddels overleden Adriaan Peter Hanegraaf), als voogden van de kinderen van de overleden echtgenoten Johannis Jan Verhagen en diens vrouw Johanna Peter Hanegraaf {Schepenprotocol Schijndel; invnr. 182}

De enige Joannes Eijmbert Verhagen die in aanmerking komt is een achterneef van Johannes Jan Verhagen, nl een zoon van Eijmbert en Ida Ant. Verhagen; Eijmbert is een zoon van Petrus Gerardus Sanders Verhagen, waarmee de relatie goed was (trad meerdere malen op als doopgetuige).

Olga,
'Jouw' Joannes trouwde ws met Hester van Dort, dochter van Henricus, zie onderstaande akte:
Testament van Johannis Aart van de Laarschot en erfgenamen zijn Johannis Jacob Pijnappels en Catharina zijn vrouw dr.v.Aart van de Laarschot, zijn nicht Maria Catharina dr.v.Christiaan Kluijtmans vrouw van Johannis Adriaan van Kessel, Jan Beekx, de kinderen van wijlen Jenneke Jan Hendrik Hubens gehuwd met Hendrik Bartel Reijkers, de kinderen van wijlen Hendrien Jan Hendrik Hubens gehuwd met Aart Adriaans van der Aa, de kinderen van wijlen Hendrik van de Laarschot, de kinderen van Hendrik van Dort genaamd Jacob en Hester gehuwd met Johannes Peter Verhagen – executeur testamentair is Andries Jansse Verhagen en Niklaas Jan Beekx [folio 6 op 30 juli 1788]
Olga van der Kant zei op 16 februari 2018 om 17:56
Peter, ik heb inmiddels de fout in mijn stamboom gecorrigeerd..
Bedankt voor het meedenken. Ik ga dit nakijken of dit dezelfde Johannes Peter Verhagen is.
Ik heb vele Verhagens in mijn Stamboom. Het begint met: Maria Johannes van der Cant,(Ketelaar) ged. ? begr.? trouwde in Schijndel op 24 nov.1680 met Joannes Joannis Verhagen, ged. ?begr. ?
1643/1714 Schijndel Toegangsnr. 12063 inv. nr. 333 fiche 493, blz.5, fol.212
Marie dochter Jan Marten Ketelers de weduwe ende 1 kijnt Jan Martens Ketelers
Jan Marten Ketelaers XII denarii novi den selven IX denarii verteri III stuivers
XII denarii
Olga van der Kant zei op 16 februari 2018 om 18:43
Peter als Johannes Peter Verhagen trouwt Hester van Dort op 10 maart 1787 en is hij 30 jaar.
Mijn Joannes Petri Joannes Verhaege is gedoopt in Schijndel op 9 okt. 1747. Helaas zit er een verschil in van 10 jaar. In ieder geval bedankt.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.