skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

Joannes Lovens erf secretaris van Tongelre 1700

Paul vertelde op 12 mei 2013 om 11:12 uur
Vond bij een bezoek aan het begijnhof van Diest ( België )een grafplaat met opschrift

"HIER LEGT BEGRAVEN DEN HEER IOANNES LOVENS IN SYN LEVEN ERF SECRETERIS TOT TONGELRE STERFT DEN 17 MEI A° 1700 "

indien gewenst kan ik een foto doorzenden naar geïnteresseerden.

MVG-Paul

Reacties (52)

Mariët Bruggeman, namens BHIC bhic zei op 16 mei 2013 om 14:17
Beste Paul,
het lijkt me dat het nageslacht van deze Joannes best geïnteresseerd zal zijn in deze foto. Leuk dat je dit zo spontaan aanbiedt; ik hoop dat er veel reacties komen.
Met vriendelijke groeten,
Paul zei op 16 mei 2013 om 14:38
Heb gezien dat weinig gegevens terug te vinden zijn van Joannes Lovens . Komt soms voor als getuige bij enkele dopen ( 1692 ; 1694; 1697 en 1698 te eindhoven en tevens één vermelding in schepenbank van Tongelre

Index Schepenbank Tongelre

Bookmark Delen

Schepenakte 78-63v Overeenkomst tussen Theodorus Franciscus Schenaerts en Gerardus Smits ter oplossing van de geschillen voortkomende uit een proces tussen Johan Lovens en Gerardus Smits., 28-9-1702

Persoon in RA:
openen
Lovens, Johan

Voornaam: Johan
Achternaam: Lovens
Beroep: Erfsecretaris
Datum: 28-9-1702
NB.: Overleden
Plaats: Tongelre

Heb de foto reeds doorgestuurd naar het RHCE. Misschien kunnen zij het gebruiken voor in hun beeldbank van Tongelre.


Mariët Bruggeman, namens BHIC bhic zei op 21 mei 2013 om 20:43
Beste Paul,
dat is inderdaad ook een goed idee; daar zal het op de juiste plek zijn.
Met vriendelijke groeten,
Hetty Loovens zei op 12 oktober 2013 om 09:25
Was blij verrast met de info die op het DVF vond!En nu ook weer hier bij het BHIC. Mijn neef Jan Loovens en ik (Hetty Loovens) zijn bezig met een genealogisch onderzoek en moeten een kloof overbruggen van onze voorouder in directe lijn Petrus Loovens 1782-1843, kleermaker in Utrecht naar diens voorouders. Een vraag aan Paul: in de schepenakte 78-63v wordt Johan Lovens vermeld met als datum 28 9/1702. Op de grafplaat in het Begijnhof van Diest staat 1700 als jaar van zijn overlijden. Graag een reactie van Paul.
Mvrgr,
Hetty Loovens
Paul zei op 18 oktober 2013 om 00:03
@Hetty

Kan U mij zeggen waar schepenakte 78-63v te vinden is?

*Joannes Bartholomeus gedoopt 7 dec 1665 te Scherpenheuvel getuigen Batholomeus van Heessel en Elisabeth van Groenendonck

Deze Joannes was het eerste mannelijk kind van het gezin Loovens -van Heessel te Scherpenheuvel
Doopgetuigen waren namelijk Batholomeus van Heessel en Elisabeth van Groenendonck.
De Rochus Joannes Bartholomeus Lovens overleden in 1704 is nog iemand anders .
Zoon van het gezin Pieck-Lovens heet ook toevallig Rochus Joannes Barthololmeus .
Denk dat er een verklaring is voor Rochus Joannes Bartholomeus Lovens begraven te Scherpenheuvel op 7 mei 1704 .
Begraafakte spreekt van een kind van 7 dagen.
Op 1 mei 1704 werd gedoopt te Scherpenheuvel Rochus Joannes Barthelomeus Pieck zoon van Franciscus Pieck en Magdalena Lovens. Rond deze periode werd geen ander kind gedoopt.
Pastoor heeft meest waarschijnlijk de naam van de moeder genoteerd volgens mijn aanvoelen. Mogelijks was de vader afwezig ?
Daarom verwijst Coenen in zijn boek waarschijnlijk ook niet naar deze zoon Pieck .

Indien gewenst kan ik je de foto van de grafplaat doorsturen.

MVG-Paul
Paul zei op 18 oktober 2013 om 00:32
De schepenakte 78-63v verwijst naar een overeenkomst tussen Schenaerts en Smit daterende van 28-9-1702
Dit gaat terug naar een proces tussen Johan Lovens en Gerardus Smits van daarvoor. Johan Lovens was al overleden in 1702
Theodorus Franciscus Schenaerts gehuwd met Johanna Lovens was later erfsecretaris.
Paul zei op 18 oktober 2013 om 00:39
@ Hetty

Lovens Johannes overleed kinderloos
Michiel Lovens overleed ook kinderloos
Bartholomeus Philippus Erasmus Lovens overleed ook kinderloos

Dus de drie zonen van het gezin Lovens - van Heessel stierven kinderloos

MVG-Paul
Paul zei op 18 oktober 2013 om 10:05
Via google zelfde overlijdens datum

Te vinden op http://home.hccnet.nl/w.mosselaer/Nijnsel.htm
Datering: 1700 Toegangsnummer: 7636 Pagina: 431 Inventarisnummer: 165
Beschrijving: Taxatie vande naergelaten goederen die welce de heer Johan Lovens metter doot geruijmpt ende naergelaten heeft ende is die heere binnen de stadt van Diest sonder wettige kinderen naer te laten opden 17 maeij 1700 deeser weerelt comen te overlijden. O.a. een hoeve gemeijlijck genoemt Den Bolck sijnde leenroerigh aenden Leenhove van Brabant, waer is aengelegen 28 lopense teullandt. Alhier binnen deeser vrijheijt Oedenrode onder de gehuchte van Neijnsel met den een sijde de reviere de Dommel ende met den andere sijde eene gemeijne wegh. Verder vermelding van een chijnsboecken gemeijlijck genoemt Coenens boeck.


MVG-Paul
Hetty zei op 18 oktober 2013 om 23:16
Dank voor de info. Helaas, het spoor loopt voor mij dood bij de kinderen van Rochus Loovens......
Groet,
Hetty
Helena zei op 19 oktober 2013 om 00:15
Beste Hetty, - je schreef in je eerste reactie: 'moeten een kloof overbruggen van onze voorouder in directe lijn Petrus Loovens 1782-1843, kleermaker in Utrecht naar diens voorouders.'

Hieruit begrijp ik dat je nog geen direct verdere voorouders gevonden hebt. Klopt dat?

Dan begin je toch bij dat laatste bekende punt: bijv. bij de doopinschrijving van Petrus in 1782 (is dat geboortejaar wel correct?).

Uit de doopinschrijving weet je de namen van zijn ouders.
Zijn die namen en de doopplaats jou al wel bekend?
Helena zei op 19 oktober 2013 om 00:22
Even gezocht en alleen online via Wiewaswie en nog enkele andere sites.

De enige Petrus Lovens, kleermaker in Utrecht, welke ik zo snel online kan vinden was gehuwd met een Everdina Ladrak. Zij kregen een zoon Anthonij op 24 feb 1812 te Utrecht.
In de geboorteaangifte staat dat vader kleermaker was, 28 jaar oud (wist hij zijn leeftijd precies?), wonende in de Molensteeg etc.
Deze zoon- Anthonij Lovens- huwt in 1843 in Zaltbommel. Zijn ouders waren toen nog in leven.

Het overlijdensjaar welke jij genoteerd hebt - 1843- klopt dat wel?
Petrus Loovens kan idd. in 1843 overleden zijn.

De Petrus Loovens die in 1812 de geboorte van zoon Anthonij aangeeft is echter in 1843 [in huwelijksakte van zijn zoon] nog als kleermaker genoteerd en wonende te Utrecht.
Deze Petrus is pas in 1866 te Utrecht overleden (achternaam door aangevers [aanspreker en stadsbode..die hem mogelijk niet goed kenden?] opgegeven als 'Lobus' en zijn leeftijd toen als 81 jaar). Zijn echtgenote, Everdina Ladrak, overleden in 1850.
Hetty zei op 19 oktober 2013 om 09:18
Dat is vreemd. Ik heb als overlijdens datum van Everdina Ladrak 1843. De overlijdensdatum van Petrus is ook interessant en vooral de spelling van zijn naam als Lobens. Ben erg benieuwd waar je deze akte hebt gevonden en of er informatie in te vinden is over de ouders van Petrus(met uiteindelijk misschien een link naar de Loovens familie in Mol en Scherpenheuvel over wie ik inmiddels ook veel te weten ben gekomen. Dank voor je reactie.
Groet,
Hetty
Hetty zei op 19 oktober 2013 om 09:52
Het probleem is nu juist dat ik geen doop/geboorteakte heb kunnen vinden van Petrus Loovens, geb.1782 en dus ook geen namen van zijn ouders. Zijn kleinzoon Petrus Loovens(1854-1941,de opa van mijn vader Petrus Loovens(1981-2012)) was sigarenmaker in Zaltbommel en nogal reislustig. Heeft gewoond in Rotterdam, Culemborg, Delfshaven en Zaltbommel. Weet niet waarom dat was maar misschien had dat te maken met de herkomst van zijn grootvader.Misschien moet ik in genoemde plaatsen eens gaan zoeken. Wat ik ook vreemd vind aan de eventuele link met de familie Loovens in België is het verschil in sociale klassen: Notarissen, erfsecretarissen, burgemeesters en kanunniken in België en kleermakers, zadelmakers en sigarenmakers in Nederland.....
Kortom, we zijn nog wel even bezig en dan is elke tip meer dan welkom.
Helena zei op 19 oktober 2013 om 10:25
Beste Hetty, - Het gaat bij jouw voorvader dan wel om dit echtpaar Petrus Lovens en Everdina Ladrak?

Dan ga je zoeken naar hun huwelijk, de geboorten en - indien voor 1811- naar dopen van hun kinderen. Probeer het hele gezin bij elkaar te vinden.
Indien je alleen online kunt zoeken dan begin je bijv. in Utrecht waar het gezin gewoond zal hebben.

http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/archiefbank/indexen/personen

Hun zoon Anthonij werd geboren in Utrecht op 24 febr 1812; dat gegeven zul je wel hebben, neem ik aan...
Je kunt de scan van de akte inzien bij Familysearch -> via www.genver.nl -> Prov. Utrecht -> Utrecht-> 6580225 Geboorten 1811-1812 v/a jul t/m dec

Heb je dat ook gedaan? Is even wat zoeken en bladeren, maar dat leer je gauw genoeg. [om je p weg te helpen: zie scan op image 322 van de 586]

In die akte lees je dat de vader kleermaker was en opgaf 28 jaar te zijn (er was wrsl. enige twijfel, want het lijkt erop dat men eerst 27 heeft willen schrijven). Familie woonde in de Molensteeg in Utrecht.

Deze zoon (hij was niet enig kind) is in Zaltbommel gehuwd in 1843. Er was al een voorechtelijk kind (geb. in 1841) welk bij dit huwelijk van de ouders in 1843 werd erkend.
Die huwelijksakte kun je ook online inzien, nu via Archief Bommelerwaard.

http://streekarchiefbommelerwaard.nl
Zoek onder Personen.

Daarin lees je dat de ouders nog in leven waren en in Utrecht woonden. Vader van de bruidegom was kleermaker.

Dan ga je weer zoeken in Utrechts archief. Daar zijn ze ook overleden, Kun je in de index bij Utrechts archief vinden.

Overledene: Everdina Ladrak
Geslacht:Vrouw
Leeftijd:71
Relatie:Petrus Loovens
Relatiesoort:Partner
Vader:Anthonius Ladrak
Moeder:Johanna van Stralen
Gebeurtenis:Overlijden
Datum:zondag 14 juli 1850
Akteplaats:Utrecht

Overledene:Petrus Lobus (Mijn opm: wisten aangevers de naam?)
Geslacht:Man
Leeftijd:81
Relatie:Everdina Ladrak
Relatiesoort:Partner
Vader:Petrus Lobus
Moeder:Maria Christina Rijswijk [ Mijn opm.: Lees geen Rijswijk in deze akte...lijkt eerder op Rijssack of id.]
Gebeurtenis:Overlijden
Datum:donderdag 1 maart 1866
Akteplaats:Utrecht
De scan van deze akte valt ook in te zien via www.genver.nl -> Prov. Utrect -> Utrecht -> 6580542 Overlijden 1866 . Staat op image 56 van de 584.
In deze akte staat ook waar hij geboren was [ Let op: de aangevers waren de aanspreker en de stadsbode en wrsl. geen bekenden van de overledene...]. Zijn leeftijd, namen van zijn ouders alsook de aangegeven geboorteplaats hoeven niet helemaal correct te zijn.

Ik zie nog geen link naar de familie Loovens in Mol en in Scherpenheuevel. Daar zit je op de eerste plaats nog een aantal generaties vandaan met deze Petrus. Mogelijk was hij helemaal niet aan hen gerelateerd.

Je zult eerst elke generatie terug moeten zien te vinden. Voorlopig zie ik nog geen relatie met die families in Mol en Scherpenheuvel [zonen uit gezin Lovens- van Heessel stierven kinderloos]. Maar is wel interessant om over die families meer te weten te komen...dat is zo.

Uit de overlijdensakte heb je nu wel namen van de ouders van Petrus Lovens, maar die namen zijn opgegeven door veel jongere personen -> de aanspreker en de stadsbode. Die zullen de ouders van Petrus (overleden volgens opgave op 81-jarige leeftijd) niet gekend hebben. Er was echter nog een dochter (Maria Petronella) die zelf in 1872 overleden is. Mogelijk heeft zij de namen van haar grootouders geweten...of ook niet? Dat moet je allemaal nog zien te zoeken.

Petrus kan wel omstreeks 1780-1785 geboren zijn..omdat hij zelf bij geboorte van zijn zoon in 1812 aangaf dat hij 28 jaar oud was..
Helena zei op 19 oktober 2013 om 10:36
Het huwelijk van Petrus Loovens en Everdina Ladrak was in 1809 te Utrecht. Is even wat meer zoekwerk, maar via de index bij www.genver.nl kun je - met geduldig zoeken - wel de namen vinden in die index. De huwelijksankondiging was op 26 aug 1809 Utrecht [ zie bij genver in de index -> Alle Gezindten, boek 77/78, image op pag. 644 van de 660]. Het huwelijk zal dan enkele weken later zijn geweest.
Helena zei op 19 oktober 2013 om 10:50
Hetty, -voor wat betreft de jongere generatie (je schreef dat men ook in Rotterdam heeft gewoond) kun je bijv. hier de scan van Gezinskaarten vinden:

http://rotterdam.digitalestamboom.nl/list.aspx
Hetty zei op 19 oktober 2013 om 11:11
Wat een aanknopingspunten en tips allemaal, dank je wel, Helena! Ik merk wel dat ik een ""groentje"" ben op dit gebied, maar ik ga geduldig verder zonder er al te veel een verslaving van te maken(hopelijk...)Ik weet nu ook tenminste waar ik het beste kan zoeken en wat er gedigitaliseerd is.
Hetty zei op 19 oktober 2013 om 11:16
Ik heb verder de hele stamboom vanaf Petrus LoovensXEverdina Ladrak t/m natuurlijk de generatie van mijn vader(incl. info over broers, zusters en de aangetrouwden van Loovens)
Helena zei op 20 oktober 2013 om 06:04
Hetty, - Probeer alles wat je al hebt te controleren aan de hand van de 'oorspronkelijke' inschrijvingen.

Het huwelijk van Petrus Loovens en Everdina Ladrak: Volgens index bij genver [na lang zoeken] zijn ze gehuwd op 26 aug 1809 in de Oud Roomsche Kerk te Utrecht. Vermoedelijk behoorden ze (of een van hen?) tot de Oudkatholieke gemeenschap? Dan zijn ze toch nog vooraf in een van de Gereformeerde Kerken ofwel voor het Gerecht gehuwd. Huwelijk in andere christelijke kerken werd [en wordt] in Nederland nl niet als 'wettig' erkend.
Helena zei op 20 oktober 2013 om 06:15
Na invoering van de Burgerlijke Stand (1811) was alleen het burgerlijk huwelijk wettig. Moest huwelijk in Gereformeerde kerk voortaan ook vooraf gegaan worden door burgerlijk huwelijk.
Paul zei op 20 oktober 2013 om 09:39
De overlijdensakte van Everdina Ladrak is , zoals Helena reeds aan gaf , Utrecht 14 juli 1850
zie https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1-10681-3636-22?cc=2023934&wc=M9QG-KG9:n534157253 p 100
Akte vermeldt dat zij huisvrouw was van Petrus Loovens en dus niet de weduwe.
Petrus moet dus later overleden zijn ( zie aanbreng Helena) .
Mijn vraag is van waar de overlijdens datum 1843 voor Petrus.
Zie dat in sommige stambomen steeds die datum terugkomt echter zonder dag noch maand te vermelden.
Helena zei op 20 oktober 2013 om 11:23
Correctie mijnerzijds: Ze zijn gehuwd op 2 sept 1809 in de Oud Roomsche Kerk te Utrecht. [de andere datum in augustus was datum van de huw. aankondiging; meestal enkele weken voorafgaand aan huwelijk)
Hetty zei op 21 oktober 2013 om 14:46
Beste Helena
Heb alles geprobeerd maar heb gewoon de handigheid niet om in de documenten te komen van de archieven. Zo frustrerend! Ik begrijp niet hoe jij dat zo gemakkelijk kunt...Ik heb alles doorgespeeld naar mijn neef. Hij mag het eens proberen. Hartelijk dank voor al je moeite.
Groet,
Hetty
Paul zei op 21 oktober 2013 om 16:05
@ Hetty

Als je bv wilt zoeken naar overlijdensakte van 1850

Via google gaan naar genver
Links aanklikken Utrecht (7°regel)
Utrecht aanklikken Burgerlijke stand
BS 441XBS
Hier overlijdens zoeken 1850-1852 ( 6580530)
Na aanklikken image 100 kiezen.
Gaat hier om akte 657 ( 2° akte linker blad)

Zo kan je ook andere aktes nakijken.
Hetty zei op 21 oktober 2013 om 16:51
Dank je Paul, ik geloof dat ik het langzaam onder de knie begin te krijgen. Jullie hebben al zoveel ervaring....In het Utrechts archief heb ik in de overlijdensakte van Petrus Lovens/Lobus(1785??-1866) gevonden dat hij in Venlo is geboren....ga nu proberen pakweg tussen 1700 en 1735 zijn vader te zoeken. Ik neem aan in de parochieregisters. Weer een aanknopingspunt1! Echt een kwestie van geduld en niet opgeven.
Groet,
Hetty
Paul zei op 21 oktober 2013 om 17:38
Beste Hetty

Eerst zoeken naar de geboorteakte van Petrus en zien wie de vader en moeder waren.
Dan zoeken naar het huwelijk van het koppel.
Geen stappen overslaan.
Zoeken naar de vader tussen 1700 en 1735 is nog veel te vroeg.
Paul zei op 21 oktober 2013 om 18:34
De naam komt wel meer voor in Limburg.

Indien geboren in Venlo is het maar een kleine sprong naar Duitsland.
Daar komt de naam Loven ; Lovens ook voor.

MVG
Hetty zei op 21 oktober 2013 om 20:35

De naam van de vader en moeder staan ook in de overlijdensakte: Petrus Lobus en Maria Christiana Rijssack. Ik ben op zoek gegaan naar die naam en enkele malen tegengekomen in transcripties van documenten op de volgende site http://www.toine-hendriks.nl/Venlo/overzicht_trans_dopen_venlo.htm, waarvan 1x in 1757.
Helena zei op 21 oktober 2013 om 23:40
@Hetty, - Goed dat je zelf al hebt kunnen vinden wat er nog meer in de overlijdensakte van Petrus in 1866 vermeld stond. Zijn geboorteplaats als Venlo -> of dat idd. zo was moet je nu zien te vinden. Houd er nl. rekening mee dat dit niet persee correct hoeft te zijn. Petrus zelf kon dat niet be-amen of corrigeren (was zaliger). Niet zeker of de aangevers alles wel goed wisten. Misschien wel, misschien niet? De namen, leeftijd en andere gegevens in een overlijdensakte zijn opgegeven door personen die mogelijk de overledene en zijn ouders enz. niet eens goed gekend hebben en de gegevens alleen van 'horen zeggen' hebben. Stadsbode, aanspreker, buren, verre familieleden? Zelfs kinderen wisten niet altijd de namen van de grootouders of waar hun ouders geboren waren.

Pas zeker weet je dit wanneer je zijn doop hebt kunnen vinden. Daarbij staan de namen van zijn ouders. Zoals Paul al aan gaf: geen stappen overslaan.

Daarom ook nog naar dat 'wettelijk' huwelijk in 1809 zoeken [wat voor het Gerecht of gereformeerde predikant plaats vond]. Grote kans dat daarin wat meer vermeld staat over leeftijd en herkomst van beiden. Bij een katholiek of oudkatholiek huwelijk werd dat nl. meestal niet vermeld.
Het gegeven wat ik eerder stuurde kwam uit een index (dus niet uit het register zelf). Bovendien weet je dat ze voorafgaand aan dat kerkelijk huwelijk eerst wettelijk gehuwd moisten zijn.

Limburg:
De site van Toine Hendriks is wel een goede site om in te zoeken. Maar dan zou ik nog niet direct terug springen naar het jaar 1757. Dat zou immers betekenen dat Petrus, overleden in 1866, ver over de 100 zou zijn geworden...dat was hij niet. Hij werd genoteerd als 81 jaar. Die 81-jarige leeftijd hoeft niet persee correct te zijn genoteerd. Hij huwde in 1809. Meestal huwde men tussen de 25-30 jaar oud, maar ook dat is geen regel. Hij zei zelf 28 jaar oud te zijn in 1812 bij geboorte van de zoon. Reken er dan op dat hij rond 1780-1785 geboren kan zijn. Met links of rechts nog wat flexibiliteit.

Voor Limburg zoek bijv. nog via de site van het RHCL (archief) in Maastricht, of in de databse van
www.allelimburgers.nl
En zoals al opgemerkt: Duitsland is nog een optie. Daar komt de naam ook veelvuldig voor en op diverse manieren geschreven.

En niet alles is online te vinden...
Helena zei op 22 oktober 2013 om 04:53
@Hetty, - Heb even gezocht in de Bevolkingsregisters van Utrecht.
Ben uit gegaan van het overlijden van Everdina Ladrak in 1850. In de overlijdensakte staat dat ze toen woonden aan de Mariastraat, wijk D492.

Via www.genver.nl kun je ook een aantal Bevolkingsregisters van Utrecht inzien. Heb daarin gezocht naar de wijk D van die jaren en waarin dan het huis nr. D492 in zou moeten voorkomen.

Zie via www.genver.nl -> prov. Utrecht -> Utrecht -> BR = Bevolkingsregister 1850-1860 Wijk D-2 [waarin dan huis nrs. 292-561].
Scan op image 321 van de 431 images.

Bevolkingsregister zijn niet direct betrouwbare bronnen, maar kunnen wel een indicatie geven.
In Bevolkingsregisters 1850-1860 staat genoteerd dat hij geboren is in 1784 te Venlo. Geen doopinschrijving, maar een notitie van een ambtenaar. Zo ook met de andere jaren die vermeld staan. Op dat moment woonden er verder nog zijn echtgenote Everdina Ladrak (geb. 1779 Culemborg, overl. in juli 1850 Utrecht), een Pieter Lovens geboren in 1837 (Utrecht) en een Maria Lovens geboren in 1810 (Utrecht). Allen Oud Roomsch(= oudkatholiek). Alles checken aan de hand van de oorspronkelijke bronnen (na 1811 zoeken in de Aktes BS en voor 1811 zoeken in de DTB boeken).

Verder het volgende Bevolkingsregister opgezocht van rond 1866. In overlijdensakte van Petrus Lobus (= Lovens/Loovens) in 1866 staat te lezen dat hij toen woonde aan Zilversteegje B739.

Ook dat adres B739 en de bewoners daarvan kun je vinden via eenzelfde zoek-weg bij www.genever.nl
Dus zoeken naar dat jaar 1866 -> wijk B en waarin dan dat huisnummer B739 moet voorkomen. Note: Zoekt gemakkelijker wanneer je dit eerst via de 'index op jaar' doet welke ernaast staat.
http://www.genver.nl/ut/ndx0344.htm#6580143

Hierin meer data. Het adres blijkt te zijn: Zilverbergspoort(je?)B739 e. Er woonden meerderen op dat adres(etages?). Maar ook jouw voorvader, zijn dochter en een kleinzoon. Pieter Loovens (hoofd, weduwnaar, oudkath.) *23 aug 1784 Venlo, Limburg ; Maria Petronella Loovens (dochter, ongehuwd, oudkath.)*19 okt 1810 Utrecht; Pieter Loovens (kleinzoon, ongehuwd, oudkath.) * 5 feb 1837 Utrecht.
Kijk zelf even: Scan staat op image 1660 van de 2049 images.
Kleinzoon Pieter is zoon van dochter Maria Petronella 'Loves'. Zie bij Geboorten 1836-1836 -> image 344 van de 639 images.

Nu de doop zien te vinden van Petrus in 1784. Denk niet dat die te vinden valt in de registers van de R.K. St. Martinuskerk in Venlo. Hij was oudkatholiek..althans..toen hij huwde in 1809 en volgens info bij latere registraties in BR (1850, 1866). Hij kan ook ergens omgeving Venlo gedoopt zijn? Zolang je die doop niet gevonden hebt weet je niet zeker wie zijn ouders waren en of die opgegeven datum wel klopt.
Hetty zei op 22 oktober 2013 om 08:23
Wat een werk heb je verricht! Geweldig.Erg leuk om te lezen waar ze hebben gewoond. Dat geeft mij het gevoel dat ze steeds dichterbij komen. Je moet inderdaad heel goed rekening moet houden met verschrijvingen door klerken/ambtenaren, hun mogelijke onwetendheid en wat dies meer zij. Ik ga nu verder met de zoektocht naar het wettelijk huwelijk in 1809 en de doop van Petrus(1784) in en rond Venlo. Hopelijk is er het een en ander veel beschikbaar in gedigitaliseerde kerkregisters. Heb je misschien een tip? De tip die Paul aangaf(een mogelijke Duitse origine) is ook erg interessant...Maar niet teveel stappen tegelijk..dat heb ik al wel geleerd van jullie :-)
Hetty zei op 23 oktober 2013 om 10:29
Beste Helena,
Heb je berichten nog eens doorgelezen en zag dat je al wat sites had genoemd voor de voortzetting van mijn zoektocht. Dank hiervoor.
jan zei op 29 oktober 2013 om 11:30
Beste Helena,
Mijn nicht heeft met je gecorrespondeerd ov er Petrus Lobus. Ik heb nu zij met vakantie is, gezocht en gevonden. Maar heb wel een vraagje. Petrus Lobus werd gedoopt op 23 augustus 1784. Ik vond dit in de klapper op de doopakten van onwettige kinderen. Er staan twee kolommen achter. De eerste kolom geeft de namen ..., Petrus, en Rijssack, Maria Christina. In de tweede kolom staat Rijssack, Wilhelmus en Wijnants, Maria, Agnes. Ik heb eventueel een scan beschikbaar. Betekent dit dat de adoptie-ouders Petrus Lobus en Maria Christina Rijssack zijn en de echte ouders Wilhelmus Rijssack en Maria Wijnants? En hoe nu verder?
Paul zei op 29 oktober 2013 om 22:22
Indien hij ( Petrus)staat bij de onwettige kinderen wilt dat zeggen dat de moeder niet gehuwd was bij de geboorte van haar zoon.
Het kind kan door huwelijk gewettigd worden en erkend worden door de vader.
Het erkennen van het kind door de vader wilt nog altijd niet zeggen dat hij ook de biologische vader was.

MVG-Paul
Helena zei op 29 oktober 2013 om 22:55
@Jan, - In welke kerk werd het kind gedoopt? Zonder de scan uit de klapper gezien te hebben durf ik wel te zeggen: Eerste stel zullen de ouders van de dopeling zijn [wrsl. waren zij op dat moment (nog) ongehuwd; of mogelijk nooit gehuwd geraakt?]. Tweede stel zullen de doopgetuigen zijn. Dat waren de andere namen die genoteerd werden bij een doopinschrijving. Meestal kwamen doopgetuigen uit naaste familie -> mogelijk was Wilhelmus Rijssack de vader of een broer van Maria Christina. Rijssack, Rijsack, etc. een naam die wel meer voor kwam in Venlo. Lobus kan ook Love(n)s geweest zijn? In oud schrift zijn nl. de v en b vaak moeilijk van elkaar te onderscheiden. Kan verkeerd gelezen zijn? De andere doopgetuige- Maria Agnes Wijnants- een familielid ofwel een kennis? (er was rond die tijd wel een Agnes Wijnandts in Venlo, gehuwd met een Jacob Cornet [Counet); zie nog geen connectie). Mogelijk kenden de families elkaar? Deze laatstgenoemde bruidegom was soldaat van beroep.
Venlo was garnizoensplaats; veel komende en gaande compagnieen en allen die daaromheen hun kost verdienden. Bovendien handelsplaats -> Maas. Ook dat gaf bedrijvigheid en werk.
Hetty zei op 30 oktober 2013 om 09:54
Op de site http://www.toine-hendriks.nl/Venlo/Dopen_Venlo/Venlo_Dopen_1718.htm met transcripties van doopakten van Martinus kerk Venlo. heb ik informatie gevonden over de doop van Wilhelmus Rijssack op 30 januari 1718. Wettige zoon van Anthonij Rijssack en Elizabetae Deur. Bij de doop in 1784 van Petrus Lobus was ook een Wilhelmus Rijssack aanwezig. Misschien een zoon van deze dopeling van 1718?

Verder staat in dit getranscribeerde document voor het jaar 1757 de volgende inschrijving:

Venlo D1757-045 - 01-05-1757 - blz. 104 nr. 10
1 Maria Elizabetha
baptizata est filia legitima Wilhelmi
Rijssack et Mariae Annae van Doren :
susceperunt Reijnerus Linders et Alde=
gondis Peeters .....en lu..i Rijssack. Weer een Rijssack familielid voor verder onderzoek.?
Dan wat betrfet de kerk waarin Petrus Lobusin 1784 werd het volgende. Op deze site https://www.ongen.de...‎staat de volgende opmerking van de beheerder:
“”Venlo Taufen rk. St. Martin 1721-1792 ill.) bevat volgende familienamen. Wanneer u op het jaartal achter de naam klikt krijgt u de mogelijkheid om een kopie van deze bron in te zien. Daarvoor moet betaald worden. “”Ik vond in deze lijst de volgende aanduiding: ""Lobus Rijssack 1784 1784"". Petrus Lobus en Maria Rijssack staan dus volgens deze bron in de lijst met onwettige dopelingen van de Martinus kerk Venlo, mogelijk als ouders van de dopeling. Jan heeft deze info ook al aangetroffen op Genver.>familysearch>in de transcripties van Venlo>Baptisms>1764-1796 M-Z images 117 en 134 van 153. Alleen nu nog de scan van de originele akte zoeken in het archief. Dat gaat na heel wat oefening al beter. Hoezo betalen voor het raadplegen van bronnen?
Jan vroeg het al: wat is nu de meest logische volgende stap in ons onderzoek?
Groet,

Helena zei op 30 oktober 2013 om 23:24
@Hetty en Jan, Jullie vraag 'Hoe nu verder?' -> Die doopinschrijving inzien. Mogelijk online te vinden; anders zelf zoeken in archief (of aanvragen). 'Illegitieme' kinderen werden soms achteraan in Doopboek genoteerd [en in sommige plaatsen ben ik ze zelfs upside-down genoteerd tegen gekomen]. Misschien staat er nl. wat meer bij dan alleen de namen die je nu al kent? Zag in Venlo soms de plaats van herkomst vermeld en soms bij de vaders 'militis' (=soldaat).
Dus eerst die doopinschrijving inzien.

Lobus -> Gezien hier in 1784 mogelijk Lobus genoteerd werd [inachtnemen de eventuele verwarring tussen v en b -> daarom moet je die doopinschrijving in zeker inzien!], evenals veel later in Utrecht ook Lobus genoteerd werd... -> mag je denken dat de naam niet noodzakelijk Loovens was zoals nu dan geschreven wordt, maar denk daarbij bijv. aan Lobusch ('Duits'?), Lovus, Louwis enz. enz.? [sommige varianten mogelijk verwaterd patroniem van bijv. Ludovicus?] Alle opties open houden en je niet vastpinnen aan alleen Lovens of Loovens. In Lobberich(D), nabijheid Venlo, vind je eind 17de eeuw bijv. de naam Lewes; in Kreis Jülich kwam de naam Lobusch voor.

Voor wat betreft Rijsack-> Zoals je nu dan weet: Ouders ongehuwd; doopgetuigen (peter en meter) geven mogelijke wat hints. Wilhelmus Rijsack kan de grootvader of een oom zijn geweest van de dopeling. Die Wilhelmus van 1718 kan de grootvader zijn, maar dat is alweer een stap te snel terug. Je moet eerst de doop van Maria Christina Rijssack zien te vinden en daarmee heb je dan de namen van haar ouders. Zo te merken [ alleen in index gezocht] niet in Venlo gedoopt alhoewel die Wilhelmus Rijssack en Maria Anna van Doren wel eens deze ouders zouden kunnen zijn...- dat sluit ik niet uit - maar wel eerst het bewijs [ = de doop] zien te vinden. Dit zijn de kinderen gedoopt in Venlo , althans: welke je in index online kunt vinden. Misschien waren er wel meer kinderen hier of elders gedoopt? Vond o.a. in de klapper van de Begraafboeken een Anna Maria, dochter van Wilhelmus overleden in 1767 in Venlo. Mogelijk verdere hints vinden via namen van doopgetuigen:
Venlo, 01-05-1757 Maria Elizabetha Venlo, 04-04-1765 Henricus
Venlo, 26-02-1768 Franciscus
Venlo, 07-07-1772 Aldegondis
Zoek die dopen ook daadwerkelijk op in het Doopboek! Misschien staat er meer bij? Bij zowel Maria Elizabetha in 1757 alsook bij Aldegondis in 1772 was Aldegondis Peeters de meter -> zij was gehuwd met Antonius Rijssack en zij lieten zelf kinderen dopen rond die jaren-> zie via doopboeken. De peter bij deze doop in 1772 was een Christianus Titelaer [de familie Titulaer waren bekende Maasschippers in 17-18de eeuw; google o.a. op Maasschippers, Maashandel]. Zo ook zoeken naar de doopgetuigen bij de andere dopen. Misschien vind je verwantschappen. Indien de Rijsack's soms indirect te maken hadden met de Maashandel en alles wat daaromheen hing (van dagloner tot koopman toe en wat al dies meer zij...) dan mede zoeken in plaatsen gelegen aan de Maas van Luik tot Dordrecht en/of nog verder opgaand of afgaand. Nog heel wat te zoeken dus. Maar eerst die doopinschrijving van 1784 daadwerkelijk inzien!
Helena zei op 31 oktober 2013 om 22:26
@Hetty en Jan, - Hopelijk hebben jullie de doopinschrijving inmiddels zelf al gevonden? [oefening baart kunst? :) ]. Ontdekte dat voor Venlo de illeg. kinderen in apart doopboek werden genoteerd; niet chronologisch tussen de andere dopen. Te vinden via genver etc. in de film van R.K. Trouwen 1615-1796 -> zie image 424 van de 683. Er staat duidelijk Petrus Lobus (en niet Lovus of Loovens). De vader [ van de dopeling]-> welke werd genoemd Petrus Lobus -> soldaat.
Hetty zei op 1 november 2013 om 16:52
Helena, dank hiervoor. Ik heb alleen in de fotoboeken gekeken met als titel Dopen met daarachter een jaartal voor de doopakten en nooit gedacht aan de Trouwboeken. Zeker een beginnersfout ;-)
De zoektocht naar de doopakte van Maria Christina Rijssack heeft nog niets opgeleverd. Niet via Wie was wie met invulling van diverse rollen en tweede personen. Heb je nog een tip voor een zoekmethode?
Paul zei op 1 november 2013 om 19:45
Hetty
Zoek je de doopakte van Maria Elisabetha Rijssack ?(= moeder van Petrus Lobus in 1784)
Scan te zien via genver Dopen 1704-1764 [626 img] Rooms Katholiek
Pays-Bas: Province de Lim...es paroissiaux, 1542-1910
Rooms Katholiek
Venlo
Dopen 1704-1764
image 574
Dochter van Wilhelm Rijssack en Maria Anna van Doren
Getuigen Reijnerus Linders en Aldegondis Peeters ( later bijgeschreven echtg Anthoni Rijssack)
Hetty zei op 2 november 2013 om 07:45
Paul, het gaat om de doopakte van Maria Christina Rijssack, de moeder van Petrus Lobus die in 1784 gedoopt is als onwettig kind. Helena heeft wel 4 andere kinderen Rijssack gevonden die in Venlo gedoopt zijn, waaronder Maria Elizabeth. Hun doopakten heb ik gelezen. Helena vermoedt dat Maria Christina niet in Venlo is gedoopt.
Helena zei op 2 november 2013 om 08:05
Hetty, - Inderdaad: Maria Christina Rijsack genoteerd als moeder van Petrus Lobus in 1784. Zeer wrsl. ook geboren uit deze ouders [Wilhelm Rijssack en Maria Anna van Doren] gezien Wilhelmus Rijsack peter was bij doop van haar kind.
Wilhelmus Rijsack [gehuwd met Maria Anna van Doren] en overleden in 1803 Venlo was -in 1803 - kuiper van beroep-> zie overlijdensaangifte; in Franse taal gesteld tijdens de Franse periode.
Maria Anna van Doren [genoteerd als Adrienne bij haar overlijden (akte in Franse taal) in 1811] was – volgens aangevers van haar overlijden- afkomstig van Maasbommel (nieuwe hint!). Zie via genver-> Venlo-> Overlijden 1810-1811-> image 433. Zoek verder o.a. via wiewaswie, genver of Gelders Archief.

Er waren meer kinderen uit dat huwelijk Rijssack-Van Doren dan de 4 kinderen tot nu gevonden in de Doopboeken van Venlo. Er staan nl enkele kinderen in de Begraafboeken:
1. Maria Elisabetha *1757 ; wrsl datzelfde jaar overleden-> zie begraven Venlo.
2. Henricus *1765 ; hij huwt in 1790
3. Franciscus *1768, overl. 1778
4. Aldegondis *1772, overl 1774
- verder een zoon Antonius begraven in 1756 [->zie Index begraven Venlo]
- een dochter Anna Maria begraven in 1767 Venlo
- een zoon Wilhelmus [begraven in 1759 Venlo]
- en dan wrsl. een Maria Christina

Overigens: Uit Index begraven Venlo -> Wilhelmus Rijsack, zoon van Antonius R. en Elisabeth, in 1718 begraven.
Indien dit de zoon was die in jan 1718 geboren werd dan is Wilhelmus Rijsack gehuwd met Maria Anna van Doren later geboren, niet in 1718..? Maar wel met dezelfde ouders Antonius Rijsack en Elisabeth. Wilhelmus laat nl een (oudste?) zoon -Antonius en (tweede?) dochter -> Maria Elisabeth dopen.

Gelders Archief -> Vond een Anna Maria Christiana Rissack, ~ 25-04-1754 Appeltern, * Maasbommel, Gelderland. Ouders: Wilhelmus Rissack en Adrianie van Dooren. Een van de getuigen was een Simon van Dooren [ =de grootvader moederszijde]. Simon van Doren staat nl. ook vermeld als vader bij overlijden van ‘Adrienne’ van Doren in 1811 in Venlo. Zoek zelf even scan van die doop in 1754 via Gelders Archief ofwel via genver -> Gelderland->Appeltern-> Dopen 1746-1811.

Weet niet of deze dopelinge soms de gezochte Maria Christina kan zijn..ofwel de overledene Anna Maria van 1759 zijn... Beide namen komen immers in aanmerking wanneer je als Anna Maria Christiana gedoopt werd.
Probeer de begraafinschrijving van Anna Maria in 1767 Venlo te vinden. Misschien staat er wat meer bij? Leeftijd van het kind?
Helena zei op 2 november 2013 om 08:11
Maria Christina -> : weet (nog) niet waar zij gebleven is na geboorte van haar kind in 1784. Lang niet zeker dat daarna gehuwd is met Petrus Lobus (de soldaat).

Venlo was een garnizoensplaats; soms trouwde men, maar vaak genoeg werden er kinderen verwekt en werd er nooit getrouwd, verdween de vader weer met de noorderzoon. Soldaten vormden een zeer mobiele bevolkingsgroep, men trok van de ene garnizoensplaats naar de andere. Mogelijk interessant wat meer te lezen over het Staatse Leger, de huurlegers en het ronselen van de soldaten. Huurlingen kwamen o.a. ook uit streken in Duitsland, Schotland, Frankrijk, Engeland en Zwitserland.

Maria Christina Rijsack kan bijv. ook jong overleden zijn; na geboorte zoon Petrus? Misschien bleef het kind Petrus Lobus bij zijn grootouders of een oom - de Rijsack's - in Venlo? Eind 18de/begin 19de eeuw was bijv. Henricus Rijsack *kleermaker* van beroep. [te vinden in o.a. overlijdensaangifte van vader Wilhelmus in 1803, maar ook in andere aktes]. Wie weet heeft Petrus Lobus jr. het kleermakersvak van Henrcius Rijsack (zijn oom) geleerd?
Helena zei op 2 november 2013 om 08:29
Petrus Lobus , soldaat -> Gezien bij de doop van Petrus Lobus in 1784 de vader genoteerd werd als 'soldaat', helaas zonder de naam van een regiment erbij, zal het moeilijk worden om hem te vinden. Wanneer men wel weet in welk regiment dat wordt het iets gemakkelijker hem op te sporen, de verplaatsingen bij te houden.

Je kunt wel nagaan welke regimenten zo ongeveer eind 1783/begin 1784 in Venlo in garnizoen lagen. Maar dan zou je al die regimenten na moeten gaan en moeten volgen en de hoop dat je dan ergens in een volgende plaats de naam mogelijk nog eens tegen komt?

Zie voor meer info over soldaten in Staatse Leger enz. bijv. deze site:
http://keevel.fme.im/milinf/dutreg.htm

Genoeg te lezen voor nu :).
Mogelijk je vragen over soldaat Petrus Lobus richten via andere fora.
BHIC is meer gericht op onderzoek in Brabant zoals je wel kunt zien aan de vragen die voorbij komen. Neemt niet weg dat je bijv. nog in de vele garnizoensplaatsen in Brabant kunt zoeken.. dat hij daar zou kunnen opduiken. Maar lees eerst een en ander door wat je via die link http://keevel.fme.im/milinf/dutreg.htm
aan info kunt vinden.
Hetty zei op 4 november 2013 om 11:01
Helena, weer veel dank voor alle info. Ik moet alles even rustig op een rijtje zetten het is zo veel! Heb de scan van de doop van Anna M.C. Rissack (25/4/1754) gevonden en opgeslagen in mijn werkdocument. Ben nu inmiddels wel gewend aan de vele verschillende schrijfwijzen van de naam en houd daar ook rekening mee als ik ga zoeken. Vond in een index (geen scan gezocht nog) een dopeling Maria Rijsack, 8/2/1793, ouders Henricus Rijsack en Maria Magdalena de Lanerniet. Verder worden genoemd Antonius Rijsack en Maria Rijsack, vermoedelijk de doopgetuigen. Misschien is deze Maria de tante van de dopeling, de vermoedelijke zus van Henricus(getrouwd in 1790)en mogelijk de moeder van Petrus Lobus. Hoe kan ik nu met deze info verder zoeken naar haar levensomstandigheden: waar woonde zij, wie zorgde er voor haar zoon Petrus Lobus, wanneer is ze gestorven etc etc. Als ik "'wie was wie"" gebruik met haar naam vang ik steeds bot!!!Waarschijnlijk kom ik verder als ik ga zoeken via genver bevolkingsregisters(Limburg en misschien ook Gelderland??). Ik hoor het graag van je.

Ik heb nog een vraag mbt jouw info van 2/11, 08.05. Kun je meer details geven over waar ik moet zoeken naar de scan van het overlijden van Wilhelmus Rijsack in 1803 in Venlo? Je schrijft " zie overlijdensaangifte in Franse taal"" maar hier ben ik helaas niet verder mee gekomen. Er zijn zoveel lijsten en ik zie natuurlijk weer wat over het hoofd;-(
Alvast dank.
Helena zei op 4 november 2013 om 22:19
@Hetty, - In de Franse tijd (Napoleon) inderdaad een beetje moeilijk te vinden wanneer je dit nog niet eerder gedaan hebt. Om de scan te vinden van die overlijdensakte in Wilhelmus Rijsack:

-Zie bij genver eerst de Tafels 1795-1842 en ga naar index op jaar. Dan is het een kwestie van Overlijdens nakijken vanaf 1796 dus. [Mogelijk vind je Maria Christina zo ook wel? Heb ik (nog) niet naar gezocht].
-Kwam bij het zoeken naar Wilhelmus zodoende bij periode 1803-1812 -> Naamindex [scans 108-136, niet veel images te doorzoeken; je leert gauw genoeg een aantal paginas te skippen]
- Daarin [128/374] vind je een Guillaume Rysack [=Willem] -> overlijdensakte : 4 Pluviose An 11
-Bij Genver vind je een link naar 'uitgebreide conversie Franse jaartelling’. Hier kun je vinden welke datum bedoeld wordt. Tijdens de Franse Tijd werden de aktes vrnl. in Franse taal opgesteld en werd ook Franse jaartelling gebruikt.
- 4 Pluviôse An 11 = 24-01-1803. Let op: Dat is de aangiftedatum; niet noodzakelijk ook overlijdensdatum
- Ga dan naar de film Geboorten, Huwelijken, Overlijden 1802-1805->naar de Index op jaar. Maakt zoeken gemakkelijker. Dan kom je op het jaar 1803 [ scans op 254-293]
- Eerste dag van de Franse jaartelling begon rond 23 september. Je moet naar januari 1803. Zal dus ergens tussen image 254 en 293 moeten liggen. Om je even wat verder te helpen hiermee: Zie image 268 van de 574.
-Hierin lees je dat op de 4de dag van de maand Pluviose in het jaar 11 aangifte werd gedaan. Guillaume [Willem dus] overleed de dag daarvóór, op de 3de Pluviose l’an 11 = zie omrekening= 23-01-1803. Hij was de zoon van Antoin (=Antonius) Rijsak en Elisabeth. De overledene was – volgens opgave- 86 jaar oud en tonnelier (=kuiper) van beroep.
Aangfite werd gedaan door zijn zoon Henrij [ = Henricus] , 38 jaar oud etc., tailleur[ =kleermaker] van beroep en Caspar Haaf etc. ( buurman van de overleden).

Het zoeken naar personen in Venlo kun je ook via www.allelimburgers.nl en via het RHCL (archief) in Maastricht-> zoeken op Personen. Alleen heb je daar online (nog) geen scans bij. Wel gemakkelijk de data vinden hier.

Voor wat betreft je andere vragen en/of opmerkingen over zoeken naar hun levensomstandigheden, wonen etc.: Denk niet dat je online zeer specifiek iets zult vinden over deze familie. Maar mogelijk kun je in de schepenakten wat vinden? Daarvoor moet je in het archief zijn. Verder veel zien te lezen over Venlo e.o. in die jaren, in het algemeen over het leven in een garnizoensplaats, over handelsplaatsen aan de Maas. Echt veel lezen over de regionale geschiedenis en over de tijd waarin men leefde.

Maria Rijsack: Probeer eerst deze hele familie bij elkaar te zoeken alvorens conclusies te trekken dat Maria wel eens Maria Christina zou kunnen zijn [wat wel zou kunnen, maar dat weet je nog niet]. Er waren nl. meerderen met die naam en soms nog een tweede naam. Soms werd een echtgenote ook met naam van echtgenoot genoteerd; rekening houden met diverse opties.
Helena zei op 5 november 2013 om 21:33
Hetty, - vond gisteren een link naar de familie Rijsack via genwiki.nl/limburg. Meer info voor wat betreft de personen in Venlo, maar toch ook niet volledig met gegevens uit andere plaatsen zoals je mogelijk ook gaat ontdekken wanneer je alles gaat controleren. Anna Maria Chrstiana, geboren in 1754 in Maasbommel, staat er bijv. niet bij.
Vermoed dat je in plaatsen langs de Maas en haar zijarmen moet zoeken om nog meer te ontdekken. Van beneden Luik tot Rotterdam toe.. Genoeg te doen voor de komende maanden :)
Hetty zei op 6 november 2013 om 07:44
Dank .
Had de info over wel 5 generaties Rijsack ook al gevonden op genwiki.Ben al bezig met de controle. Nu ook duidelijk dat Antoine Rijsack en Elisabeth Duer(ook gevonden Deur) 2 kinderen hadden met de naam Wilhelmus, waarvan er 1 rond 1716 is geboren(getrouwd met Anna Maria van Do(o)ren) en de ander al in 1718 is overleden). En inderdaad, geen Anna Maria Christina(geb 1754 Maasbommel) tussen al deze kinderen :-( Jammer dat ik nog niet heb kunnen ontdekken hoe je mensen kunt traceren via hun adressen/woonplaatsen, zoals jij dat gedaan hebt met Petrus Loovens en Everdina Ladrak. Maar jij oppert Christina ook richting Rotterdam te zoeken. Is dan misschien een idee om op deze site http://rotterdam.digitalestamboom.nl/list.aspx de gezinskaarten te raadplegen?(uit jouw mail van 19/10). Of is dat te vroeg?
Groet,
Paul zei op 6 november 2013 om 19:02
Aan Hetty

Zou het niet nuttig zijn een nieuw item aan te maken , eventueel via dit forum of andere , met een vraagstelling naar de familie Lobus en Rijsack . Momenteel wordt er hier volledig afgeweken van het oorspronkelijk onderwerp.

Ik ben ervan overtuigd dat Helena , haar kennende , nog steeds bereid zal zijn om U verdere hints te bezorgen ook bij een nieuwe vraagstelling.

Mogelijks komt U via een nieuw item ook op het spoor van eventuele naamgenoten.

Veel succes
Hetty zei op 6 november 2013 om 19:58
Aan Paul
Mijn excuses, ik werd wat te enthousiast en had hier helemaal niet bij stilgestaan.
Helena zei op 6 november 2013 om 21:23
Helemaal mee eens Paul. De vragen en de reacties hebben immers geen raakvlakken met het topic [ wat a;s afgeloten beschouwd was], noch met Brabant. Laten we de discussie hierbij afsluiten.

@Hetty, - BHIC forum is meer gericht op onderzoek in Brabant waarop ik je al eerder attendeerde. Soms met wat zijsprongen over en weer de grenzen over, maar dan nog dikwijls met links naar Brabant toe. Een enkele keer niet. Wil je best wat verder op weg helpen, voor zover mij dat mogelijk is, maar dus niet via dit forum. Er zijn ook andere fora zoals bijv. Stamboomforum en nog meerdere specifiek voor provincies. Kom je vanzelf wel achter via google.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.