skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Saskia Green
Saskia Green Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Saskia Green
Saskia Green Bhic

Joannis Verhaart of Veraard vader van een ill. kind in 1796

Jochem van Rijzewijk vertelde op 8 mei 2013 om 11:31 uur
Joannis Verhaart (Veraard) wordt in de doopakte van Joannes Philipsen dd 7-9-1796 in Tilburg genoemd als vader van dit ill. kind bij Joanna Maria Philipsen.

Ik ben op zoek naar meer informatie over deze Joannis Verhaart. Was hij al getrouwd? Wat zijn zijn DTB-gegevens? enz.

Ik hoop dat iemand me op weg kan helpen.

Reacties (16)

Norah zei op 8 mei 2013 om 17:13
Hallo Jochem,

Je kunt eventueel denken aan

Johannes Verraert/Veraard, getrouwd
met Helena Maurus/Maurits op 00-01-1789 te Tilburg.
Jammer is dat bij de naam van de biologische vader niet zijn patroniem stond, had je wat meer zekerheid door gehad. Het blijft altijd raden met onwettige kinderen.
Dan is er nog de mogelijkheid van Johannes Leendert Veraart, getrouwd op 28-08-1763 te Tilburg met Willemijna van Loon?
Zag dat de persoon in kwestie uit 1796 twee maal getrouwd is geweest, helaas verdere gegevens ontbreken van de vader op de akten. Bij zijn overlijden ook niets vermeld.
Jochem zei op 8 mei 2013 om 17:30
Dag Norah,

Was het niet ongewoon dat de biologische vader van een ill. kind bij de doop werd opgegeven?
Norah zei op 8 mei 2013 om 20:00
Nee, het was zeker niet ongewoon.
De vroedvrouw(indien aanwezig) en de pastoor, probeerden de naam van de vader bij de moeder eruit te wringen(moraal o.a.).
Zag dat ene Helena Philipsen getuige bij de doop was, grootmoeder? of zus, en niet de eigenlijke vader.
Verder hoeft deze Joannes Veraard niet de door mij genoemde personen te zijn, hij kan ook wel gesneuveld zijn, of hard weggerend...
Mvg, Norah
Norah zei op 9 mei 2013 om 12:07
Joannes Philipsen is voor zo ver ik het zien kan, altijd onder de naam Philipsen beschreven(dus nooit erkend).

Dan de mogelijke vader?
Degene die met Helena Maurits /Maurus getrouwd was, was weduwnaar van Willemijn van Loon.
Eerste huwelijk op 28-08-1763 Tilburg(afb. 59 trouwboek), hij was toen 28 jaar oud, dus van ca. 1735.
Patroniem was Leendert.
Tweede huwelijk was hij ineens 40 ? jaar..., en in ondertrouw gegaan op 27-12-1788 Tilburg(afb. 22). Zijn eerste vrouw was 5 mnd. dood. Geen kinderen.
Bij beide huwelijken werd hij geassisteerd door zijn broer Arnold Leendert Veraard.
Bij zijn tweede huwelijk kreeg hij, dacht ik, drie kinderen.
Om dit alles na te gaan, kun je zoeken bij het
-regionaalarchieftilburg-.
Ik zag ook nergens staan dat Joanna Maria Philipsen ooit getrouwd is geweest.
Mvg, Norah
Jochem zei op 9 mei 2013 om 12:36
Hallo Norah,
Ik had beide huwelijken ook inmiddels gevonden.
Uit het eerste huwelijk geen kinderen, uit het tweede heb ik er 4 (tussen 1787-1797).

Joannis woont alle jaren wel aan de Berkdijk waar ook Joanna Philipsen woonde. "De Berkdijk behoort tot de oudste Tilburgse namen. Vanaf 1418 komt de Berckdijck in allerlei documenten voor. ‘Dijk’ heeft hier de betekenis van een verhoogde weg door de heide. De Berkdijk was, evenals De Hoeven en de Stokhasselt, een straatnederzetting. De boerderijen stonden langs de weg, de Berkdijksestraat, die vroeger deel uitmaakte van de oude weg van Tilburg over Korvel naar Breda."

Dus een 'slippertje' met een bekende uit de buurt lijkt niet zo'n slechte optie.

Je noemt bij Joannis de patroniem Leendert. Zijn vader heet Leonardus en moeder Anna Maria Vermeulen. Heb jij wellicht een ingang om hun huwelijk te vinden en de ouders van Leonardus?
Max zei op 9 mei 2013 om 13:57
Wellicht was Joanna Maria Philipsen de dienstmeid van de heer Veraart?
Jochem zei op 9 mei 2013 om 18:07
Ik denk dat het i.d.d. zoiets moet zijn geweest.
Norah zei op 9 mei 2013 om 19:52
Dat noemen wij geen heer natuurlijk.
Kan die Joannes V. ook geen zoon zijn geweest van Arnoldus Veraard? Of was deze niet getrouwd? Veel meer vanzelfsprekend.
De eerste was nl. iets van zestig bij de geboorte van zoon Jan...En was Helena toen al dood? En zo blijven we fantaseren.
Norah zei op 9 mei 2013 om 20:14
Dag Jochem,

Die Jan Veraard zou zelfs al op 22-11-1730 in Tilburg gedoopt zijn. Dus als er geen andere Jan gedoopt is erna, was hij bijna 66 bij de geboorte van de bewuste zoon.......
Huwelijk Veraard- Anna Maria Vermeulen moet dan te vinden zijn rond 1729, niet gevonden bij de index.

Jochem zei op 10 mei 2013 om 11:35
Ik heb na.a.v. de reactie ook wat verder gezocht.

Joannes Leonardus Verhaert is, denk ik, idd gedoopt op 22-11-1730 en begraven op 31-1-1801.
Hij trouwt eerst op 28-8-1763 met Willemijna van Loon, gedoopt op 19-1-1739 en begraven op 9-9-1788. (Kinderloos huwelijk)
Jan trouwt opnieuw in januari 1789 met Helena Maria Maurits (Maurus, Maauwlussen), gedoopt op 30-6-1758 en begraven op 27-5-1805. (4 kinderen gevonden).

Vraag: als Joannis Verhaert wel in de doopakte staat vermeld, maar niet als een getuige, is hij dan altijd de vader ?
Jochem zei op 10 mei 2013 om 11:38
Van broer Arnoldus heb ik geen zoon Joannes gevonden.
Wel drie kinderen:
1. Leonardus 4-12-1764
2. Anna Maria 12-11-1767
3. Bartholomeus 8-5-1771.
Norah zei op 10 mei 2013 om 12:38
Als je Joanna Maria mag geloven, is ene Joannis Verhaert de vader. Dat hij niet als doopgetuige optrad, is wel te verklaren. Ontkent het, weet het niet, is overleden, is ver weg... Wie zal het zeggen?
Van Arnoldus kan hij toch nog wel een zoon geweest zijn, maar in deze tijd werden niet altijd de zgn. achternamen gebruikt, alleen het patroniem. Er zijn hiaten van drie en vier jaar tussen de kinderen, dus?
En het hoeft ook geen Jan Veraard persé uit Tilburg te wezen, uit de buurt misschien?
Trouwens Joanna Maria heeft haar zoon ook naar hem vernoemd, dit terzijde, was gebruikelijk. En niet naar haar vader.
Dorethé zei op 10 mei 2013 om 16:35
Vaders van onwettige kinderen zijn en blijven lastig te vinden. De vroedvrouw zal tijdens de bevalling de moeder onder druk gezet hebben om de naam van de vader te noemen. Maar sprak moeder Joanna Maria in barensnood de waarheid? In dit geval weet je alleen zeker dat Joanna Maria de moeder is en de vader... dat zal altijd een vermoeden blijven.
Jochem van Rijzewijk zei op 12 mei 2013 om 15:43
De vier kinderen van Joannis Verhaert en Helena Maurits zijn geboren tussen 1789 en 1797 (tussen vaders 59e en 67e levensjaar).

Een (buitenechtelijk) kind op zijn 66e is dus niet zo gek.
Norah zei op 12 mei 2013 om 22:32
Mannen moet je nooit tegenspreken.
Helena zei op 13 mei 2013 om 00:19
@Jochem, - Er staat weliswaar geregistreerd dat een Joannes Verhaart de vader was [al dan niet naar waarheid opgegeven en genoteerd], maar er valt verder niet meer uit te halen dan dat. De rest zijn vermoedens die je niet kunt bewijzen. Alleen van de moeder kun je hier zeker zijn.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.