skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Arnout van Erp
Arnout van Erp Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Arnout van Erp
Arnout van Erp Bhic

Kinderopvang in 1895 in Tilburg.

M.Oomes-Krijnen vertelde op 17 januari 2011 om 13:07 uur
In 1895 kregen mijn oma en opa `n tweeling,zij woonden in Den Bosch.Eén van de tweeling is gewoon bij z`n ouders opgevoed en oud geworden ,het andere kindje staat ingeschreven in Tilburg (Heikant ) waar het op de leeftijd van 8 mnd in 1896 overleed ,ouders nog steeds woonachtig in Den bosch.Ik neem aan dat het `n kindje was met `n handicap (kan het niemand meer vragen !) Heeft iemand ook zoiets in z`n fam , gehad ,dan zou ik daar graag `n reactie op willen hebben .Ik zou graag willen weten waar ze in Tilburg was ,in welk tehuis en zijn er nog archieven op tevragen van de toen malige bewoners ,waarom was ze daar ? bij voorb.vr.d. M.Oomes

Reacties (12)

John Boeren zei op 17 januari 2011 om 13:16
kun je wat namen en data van de kinderen even? heb je al naar het bevolkingsregister van Tilburg gekeken? aan de Heikant stond geen tehuis voor weeskinderen, moeilijk opvoedbare kinderen of gehandicapte kinderen... de Heikant was voornamelijk een agrarische omgeving
het bevolkingsregister moet duidelijk maken of het kind in een 'gewoon' gezin woonde, of dat misschien familie was... of dat het in een klooster of zo terecht gekomen is
M.Oomes-Krijnen zei op 17 januari 2011 om 13:28
Ik denk dat het in `n klooster terecht is gekomen ,De naam is Eilsabeth Mees,datum overlijden is 12-06-1896 . bij registernaam staat :inv. nr .1460 -1890-1900 deel 17 wijk l- 1-160 Heikant
John Boeren zei op 17 januari 2011 om 14:06
als je op deze pagina kijkt (aaneengesloten knippen en plakken in je browser als het hier geen link wordt):
http://www.regionaalarchieftilburg.nl/components/com_genealogie_zoeken/bron.php?id=2285420&gemeente_key=&registertype_key=&jaar=&entiteit=akte&aktegegevens=Mees,%20Elisabeth,%2026-09-1895

dan zie je dat bij de weduwe Van Iersel-Vugts is. Ze wonen inderdaad aan de Heikant, wijk I. Er zijn zonen en dochters uit het eigen gezin.
Maar er zijn ook bestedelingen, zoals Johannes Pessers en Henricus Staps. Bij Elisabeth Mees staat niet expliciet vermeld dat het om een bestedeling gaat, maar dat zou ik toch maar aanhouden.
Het kind is dus in een pleeggezin terecht gekomen (naar de reden is dan nog maar te gissen) en helaas al kort na aankomst overleden. Misschien was het ziek en moest het op het platteland aansterken, maar heeft dat niet meer mogen baten?
Geen klooster, geen instelling dus!
m.oomes-krijnen zei op 17 januari 2011 om 14:17
Heel hartelijk dank voor Uw gegevens ,jammer dat ik niet achter deoorzaak kan komen ; je wil toch altijd graag weten of er `n speciale handicap in het spel was .M.oomes Kr.
John Boeren zei op 17 januari 2011 om 14:23
waarom een speciale handicap?
kinderen gingen vaker naar een boer omdat het leven op het platteland hen goed zou doen, zeker kinderen uit grote steden werden zo ver van huis en haard ondergebracht bij totale vreemden

mijn ouders van mijn oma hebben twee pleegkinderen opgevoed, beiden kwamen uit amsterdam uit gezinnen waar ouders niet goed voor hen konden zorgen... ze hebben jaren met mijn oma als zussen geleefd... later gingen ze terug naar huis, met een van hen heeft mijn oma tot aan haar dood contact gehouden

ken je de gezinssituatie van de ouders van deze tweeling? hadden ze nog meer kinderen (misschien juist heel veel?) of kwamen ze uit een gezin dat onder de armoedegrens leefde?

mijn opa is 'uitbesteed' aan een kinderloze oom en tante, om twee redenen... zo konden die oom en tante toch voor een kind zorgen en tegelijk werden zijn natuurlijke ouders 'ontlast' van de zorg van een extra kind

er kunnen dus heel wat redenen in het spel zijn
misschien kun je via het Tilburgse archief nog een doktersverklaring van overlijden terugvinden, dan weet je waar het kind aan gestorven is... zou enig licht op de zaak kunnen werpen (maar hoeft niet)
M.Oomes zei op 17 januari 2011 om 15:31
Het was het gezin van mijn oma en opa ,ze waren ! 5 en 6 de kind .Het 4de kind was het jaar daarvoor met 4 mnd overleden . Ze waren niet rijk ,maar ook niet echt mjn opa was meesterknecht (zoals dat omschreven staat )op `n sigarenfabriek Mag ik `n tip waar ik bij het Tilburgs archief `n dokters verklaring ,,zou kunnen ,, zoeken ?
John Boeren zei op 17 januari 2011 om 16:42
als ze al bewaard zijn (dat is lang niet overal en altijd gebeurd!) dan zitten ze in het archief van het gemeentebestuur (of van de burgerlijke stand, als dat stuk archief afgesplitst is)
misschien even wat zoeken op hun website www.regionaalarchieftilburg.nl en wat snuffelen in de inventarissen
of anders een keer naar het archief bellen of mailen, langsgaan kan ook maar is zonde als ze niks hebben
m.oomes-krijnen zei op 17 januari 2011 om 16:47
Heel erg bedankt voor al die gegevns ,ik ben `n stuk wijzr geworden ! M.oomes-Krijnen .
Geraldine Hoevenaars zei op 18 januari 2011 om 11:20
Elisabeth Bruggeman heeft een zuster Maria Catharina. Deze laatste is gehuwd met Adrianus van Iersel, een zoon van Johannes van Iersel (wever) en Petronella Vugts.
Het gezin van Elisabeth Brugggeman woonde Korte Tolstraat 290. Maria Catharina in de Tolbrugstraat nr. 334.
De kleine Elisabeth ging naar de schoonfamilie van haar tante.

m..oomes zei op 18 januari 2011 om 12:21
Wat `n opzienbarende nieuwtjes voor mij en wat kom ik weer veel meer te weten . Waar haalt U deze gegevens ?Ik kende (op papier ) alleen maar `n broer van Elisabeth : Chris. bedankt
M.Oomes zei op 18 januari 2011 om 16:49
Dat ken ik ,maar tot heden toe had ik mij nog niet zo in de Fam .Bruggeman verdiept .ik was met de naam Mees bezig ,mijn opa en de vader van de baby Elisabeth .Nog maals bedankt !

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.