skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

Lindert Hermes (van Dalem?) - Geertruidenberg pre 1650

Bas Hermes vertelde op 24 januari 2019 om 09:06 uur
Beste mensen,

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen want ik loop behoorlijk vast in mijn onderzoek.

Ik ben opzoek naar de DTB gegevens van Lindert Hermes, waarschijnlijk rond 1630 geboren te Geertruidenberg?

Wat ik van hem weet;
- is rond 1659 R.K. getrouwd met Catherina Martens.
- Wordt op 22-09-1661 vader van Willem Linders Hermes. Waarschijnlijk is Antonius Hermes een broer van Lindert.
- Gek genoeg kom ik de familie rond 1672 een paar keer tegen als Hermes van Dalem/n, geldt ook voor Lindert, voor 1665 puur als Hermes benoemd.

In de Poorterboeken van Geertruidenberg kom ik noch de familie Hermes noch telgen tegen uit Dalem/Dalen.

Alle hulp welkom, bij voorbaat dank.

Mvg,
Bas

Reacties (44)

Theo A zei op 24 januari 2019 om 09:44
Dahlem Land van Overmaze (nu ten zuiden van Visé België) ?
Bas Hermes zei op 24 januari 2019 om 10:33
Goedemorgen Theo, bedankt voor je reactie zo snel.

Ja, die link heb ik geprobeerd te leggen met Dalhem. En dan wel via Pieter Hermes (1651-1730), was drossaard van Daelhem en later burgemeester van Maastricht. Maar ik heb to dusver geen bloedlijn kunnen vinden tussen Lindert en Pieter.

Mvg,
Bas
willem m zei op 24 januari 2019 om 14:21
als de familie Hermes uit Dalem afkomstig is, kun je voor het voorgeslacht het best daar gaan zoeken. Vanuit Geertruidenberg is Dalem omgeving Gorinchem het dichtst bij. Als het ware de overkant van de sloot.

m.v.g.

m.v.g.
Bas Hermes zei op 24 januari 2019 om 14:31
Bedankt, op zowel www.allelimburgers.nl als DTB Regionaal Archief Gorinchem geen aanknopingspunten op verschillende naamvarianten.

Mvg,
Bas
Theo A zei op 24 januari 2019 om 15:04
Wordt het dan "RA Luik" dat onder "RA Liege en Luttig" ook ergens online moet zijn al weet ik niet precies hoe.
Er zullen vast wel forumbezoek(ster)s zijn die dat wel weten.
Toch vind ik het een weinig vreemd dat een Borgmeester in Maastricht niet te vinden blijkt.
Norah zei op 24 januari 2019 om 20:17
Het eerste kind(een zoon) N.N., van Leendert Hermes en Catharina Martens werd op 27-04-1659 te Geertruidenberg gedoopt. Verstandig is om dan het huwelijk van hun beiden te vinden. En naar de doopgetuigen te kijken.
Ik ben het eens met Willem dat een plaats vlakbij Geertruidenberg gelegen waarschijnlijker is dan Maastricht en omgeving.
Maar als je zoekt bij www.regionaalarchieftilburg.nl zie ik meer mensen in de jaren zestig die naar je mag aannemen verwant aan elkaar waren. B.v. Nicolaas, Ida, Adrianus (Hermes van Dalem). Broers en zus?
Nicolaas werd tevens Hosten genoemd.
Mvg.
Bas Hermes zei op 24 januari 2019 om 22:00
Inderdaad Norah, ik neem aan dat Nicolaus, Cornelis, Adrianus, Antonius en Ida broers en zus van Lindert zijn. Vanwege de familiegrote lijkt het mij dat de familie Hermes al een paar decennia gesettled zijn rond 1660 te Geertruidenberg. Jammer genoeg kan ik geen huwelijksaktes vinden van deze personen in verschillende naamvarianten in Geertruidenberg.

Interessant is dat op 11-05-1675 Adriana van Dalen wordt gedoopt te Geertruidenberg en de ouders als Leendert Hermes van Dalen en Cathalijn Mertens van Vrachelen worden geschreven. Daarop maak ik uit dat Cathalijn/Catharina oorspronkelijk uit Vrachelen komt en wellicht Leendert/Lindert uit Dalen/Coevorden? Ik kreeg even een ingeving door DTB Oosterhout af te speuren voor een huwelijksakte vanwege Catharina haar komaf, maar helaas geen resultaat.

Kijkende naar de doopgetuigen van N.N. 27-4-1659 staat wel iet interessants; Coniugum suscepit patrimus Hermes Linders. Dat zegt mij dat deze doopgetuige de vader van Lindert Hermes zou moeten zijn en laat mooi zien dat de naam Hermes een patroniem is. Schept helaas nog geen licht op de 10 jaar latere verwijzing naar Dalen/Dalem.

Mvg
Helena zei op 24 januari 2019 om 22:26
Staat er soms patrinus?
patrinus = peter, doopheffer, doopvader
Bas Hermes zei op 24 januari 2019 om 22:43
Ja inderdaad Helana, even mn bril goed op en ik lees patrinus.

Mvg
Helena zei op 25 januari 2019 om 01:47
Zie via RAT -> Zoek in registers -> Geertruidenberg-> Inv.nr. 04 - Geertruidenberg - trouwboek 1614-1698 (nederduits-gereformeerde gemeente) 1614-1698
scan op pagina 65 van 129
4 juli 1658 o.t. Geertruidenberg. In kantlijn: met attest. getrout tot Oosterhout
Leendert Hermanse van Dalem, j.m. tot Gberge
Lijntje Marte, j.d. tot Oosterhout

-- [mijn opm: Of staat er soms Leendert Hermanss ..kan dit niet goed interpreteren, mogelijk helpt jouw bril?]
-- Het huwelijk in Oosterhout nog niet gevonden.
-- Vond zijn vermeende zus - Ida van Dalum, j.d. geboren alhier en gehuwd op 6 maart 1667 [ zie pag. 73 van ditzelfde n.d. trouwboek en pag 11 van 90 van r.k. trouwboek Geertruidenberg.] In r.k. trouwboek van Geertruidenberg staat zij als Eijken Hermes
Helena zei op 25 januari 2019 om 05:09
- Bij Leendert's o.t. in 1658 te Geertruidenberg staat bij hem genoteerd -> " tot Gberge" .
- Bij Ida's o.t. en tr. in 1667 te Geertruidenberg staat dat ze geboren is alhier [ =Geertruidenberg].
- Vond nog: Anthonij Hermansen van Dalem j.m. van "Geertruijdenbergen" en Lijsbeth Maertens, wed. van Pieter Hermansen, wonende tot Breda, o.t. 25 sept 1661 te Geertruidenberg [ zelfde nd. trouwboek Geertruidenberg , pag 68 van 129]. Te Breda gehuwd in okt 1661 en aldaar als Anthoni Hermanssen van Dalom genoteerd.
- Claes Hermes van Dalem in o.t. in 1658 [ zie pag. 65 van 129] staat ook 'beijde van Gberge'.
- Er was in 1668 nog een Agnees Hermes doopgetuige; zij was ook doopgetuige bij kind van Adrianus Hermes in 1674.
- nog even verder zoeken naar de vermeende broers van Leendert: Nicolaus [is hij wel eens doopgetuige bij Leendert's kinderen?] of heeft hij toevallig hetzelfde patroniem enz.?] , Cornelis en Adrianus. Mogelijk dat er bij dopen van hun kinderen nog iets meer genoteerd staat ?

Mogelijk zijn zij toch allen in Geertruidenberg gedoopt, maar - helaas- het r.k. doopboek van Geertruidenberg begint pas in 1648.
Helena zei op 25 januari 2019 om 05:15
Correctie bij o.t van Claes in 1658 : Er staat alleen Claes van Dalem [ zonder patroniem Hermes ertussen dus] , pag 65 van 129
Bas Hermes zei op 25 januari 2019 om 10:14
Uitstekend speurwerk Helena, waarvoor dank! Was toch geen kort nachtje hoop ik? Nicolaus kom ik niet tegen als doopgetuige bij de kinderen van Lindert, wel Antonius en Cornelius.

Toch opvallend die langdurige verwijzing naar van Dalem ookal was men geboren en getogen te Geertruidenberg. Wat maakte deze verwijzing naar een klein gehucht als Dalem zo relevant voor lange tijd in deze roerige periode binnen de Republiek? Wellicht om duidelijk onderscheid binnen de stad te maken tussen twee verschillende Hermes takken? Of een verwantschap aan het graafschap Dalem, ofwel popie jopie gedrag?

Wat is er gebeurd met de DTB data van Geertruidenberg van voor 1648? Ik heb geprobeerd achter meer pre 1650 gegevens te komen door het Schepenboek van Geertruidenberg te raadplegen, maar dat leverde voorlopig niet veel op; alleen een schuldbetuiging uit 13-01-1660 van mogelijk Lindert zijn vader; Hermen Lenderts. De beste man was schipper en had een schuld uit staan van 250fl. waarvoor een huis met perceel aan de Venestraat te Geertruidenberg als onderpand...

Mvg
HenkD zei op 25 januari 2019 om 11:19
Hier vind je alle scans van Geertruidenberg:
https://www.genealix.nl/plaats/geertruidenberg/

Op deze site vind je per provincie en daarbinnen per plaats, alles wat er aan scans beschikbaar is. Erg handig.
NB - scans, dus niet de indexen.
Bas Hermes zei op 25 januari 2019 om 11:32
Bedankt Henk, zeker handig.
HenkD zei op 25 januari 2019 om 13:36
Wat dan ook nog handig is, is dit overzicht van het RA Tilburg.
Het bevat een lijst van alle documenten die zij bezitten omtrent de Schepenbank van Geertruidenberg in de periode 1554-1881. Met verwijzingen naar de indexen, voorzover die bestaan. (Kijk vooral naar pag. 10 e.v.)

https://archives.memorix.nl/frontend/tlb/files/pdf/NL-TbRAT-2605.ead.pdf#page=10

Het stuk zelf is ongedateerd, wat ik dan wel weer onbegrijpelijk vind.
Bas Hermes zei op 25 januari 2019 om 16:30
Bedankt Henk. Volgens mij heb ik in het trouwboek de ouders van Lindert gevonden;

Zie via RAT -> Zoek in registers -> Geertruidenberg-> Inv.nr. 04 - Geertruidenberg - trouwboek 1614-1698 (nederduits-gereformeerde gemeente) 1614-1698
scan op pagina 29
22 Augustus 1626 o.t. Geertruidenberg. In kantlijn: getrout 6 september
Herman Leendertsz van Daelen, j.m. geboorte van hier Barbier??
wonende alhier
met
Maeicken Theunisdr, j.d. geboorte van hier is wonende

Prachtig!
Helena zei op 25 januari 2019 om 22:30
@Bas, - goed gevonden! Inderdaad als beroep barbier genoteerd. Deze oude nd trouwregisters geven toch veel gegevens prijs ;-)
Dat houdt in dat je de dopen van de kinderen toch na 1626 mag verwachten [ mits er niet eerder al kinderen gedoopt werden van dit paar].

@HenkD, - had alleen onder 'wat zit erin?' hier bij BHIC gekeken wat er zoal van Geertruidenberg bewaard is gebleven. Maar jouw link naar nog vroegere DTB's geeft weer een optie om mogelijk meer te vinden. Moeten we wel onder Oosterhoutse DTB's gaan zoeken zag ik wel. Dan neem ik de cd Oosterhout erbij met r.k. dopen aldaar en vind het volgende: weliswaar alleen de kinderen gedoopt vanaf 1635. Vond geen eerdere dopen aldaar met dit ouderpaar. Neem aan dat de andere kinderen mogelijk elders gedoopt werden?

Herman Lenaerts Geertruidenberg
Maijken Anthonissen, (bij doop 4 als Maria Teunis genoteerd)
Kinderen:
1. Cornelius 17.12.1635, get.: Anna de Cort
2. Nicolaus 2.6.1639, get.: Margriet Rijcken
3. Ida 24.1.1641, get.: Guilielmus Reijms, Margareta Rijcken
4. Adrianus 8.1.1645, get.: Petrus Godtschalck loco Cornelius den Ruijmen, Margarita Rijken
Bas Hermes zei op 25 januari 2019 om 23:15
Geweldig Helena, bedankt! Geeft zeker wat prijs. Ik neem aan dan Lindert de oudste is en rond juni 1627 geboren zou moeten zijn gerekend vanaf de huwelijksnacht, helaas nog geen bingo.

Heb jij ook direct in de gescande DTBs van Oosterhout gespeurd van 1610-1633? Staan ook kinderen van Geertruidenberg, Raamsdonk,Made, en Teteringen tussen, alles door elkaar., moeilijk zoeken.

Kwam jij bij de doopgegevens van de kinderen nog verwijzingen naar van Daelen/Daelem/Dalen/Dalem tegen?

Mvg
Helena zei op 26 januari 2019 om 00:17
Heb (nog) niet direct in de bronnen van Oosterhout gezocht. Alleen in de bewerkingen zoals die op de cd Oosterhout staan. Dat was natuurlijk even het snelste voor mij. Maar ook hier geldt het advies: altijd gegevens controleren en vergelijken met de oorspronkelijke stukken.

Inderdaad in Oosterhout ook dopen (r.k.) van kinderen van nabij gelegen plaatsen. Ik zoek in de cd dan gericht met 'Geertruidenberg' of variant hierop. Er staat bijv. ook wel eens 'van Berch (= Geertruidenberg)' in dat overzicht.

Tussen 1610- 1690 in Oosterhoutse r.k. doopboeken geen namen zoals Daelen/Daelem, Dahlem, Dalem enz. Zo zal de familie in Oosterhout niet bekend zijn gweest.
Zag alleen bij doop van een kind van Antonius Dircken [ van den Bogert] , en Antonia Peters [Luijcke] in 20.10.1682 -> bij de doopgetuigen -> Joannes van Dael loco Joannes Dircken. En dan nog een huwelijk in 1686 tussen Cornelis Aert Teunissen van Dal, jm, geb. van Tilburgh met Mariken Cornelis Meuwis Peters, jd. Bij doop van hun eerste kind in 1688 was een Rdi.Dni. Aurandi van Dal doopgetuige.

Vermoed dat Leendert de oudste geweest zal zijn, vernoemd naar zijn grootvader paternel. Wanneer precies gedoopt weet je natuurlijk pas wanneer je de doop gevonden hebt. Antonius vernoemd naar de grootvader maternel. Ze zullen wel voor 1635 gedoopt zijn.

Vond trouwens nog deze website, maakt het even gemakkelijker. https://genbook.dordtenazoeker.nl/ Zoek in de marge naar de bewerkte bronnen van Geertruidenberg. Maar alles zelf nog controleren.
Zag bijv. dat de naam van doopgetuige in 1661 [ Antonius Hermes] als deel van moeder's naam genoteerd staat in dit overzicht. En bij o.t. in 1658 de naam van Lijntje Marte als Lijntje Narte .... het is inderdaad onduidelijk, mogelijk de inkt wat vervaagd. Maar gezien ze later wel eens als Martens / Mertens genoteerd staat.. alsook een zoon Martinus liet dopen..neem ik eerder aan dat er bij o.t. een 'M' gestaan zal hebben.
Helena zei op 26 januari 2019 om 04:58
Lees het nu toch anders. Beroep van Herman Leendertsz van Daelen in 1626: backer...

En zou dit soms het gezin zijn geweest waarin Catharine thuis hoort? In Oosterhout:
Martinus Stevens, [ bij doop 3 als Stephani, doop 5 Meerten Stevens, doop 9 Merten
Stevens] gehuwd met Adriana Wilms, [ bij doop 6 Wilmsen, 7 Willems, 9 Adriaentien Wilms]
Kinderen (r.k.) gedoopt te Oosterhout:
1. Wilm 28.1.1631, get.: Meus Wilms, Adriana Meussen
2. Stephanus 6.2.1633, Ruth Meussen, Soetken Gabriels
3. Catharina 19.11.1634, Michael Petri, Heijlwigis Gisberti
4. Joanna 2.9.1637
5. Adriana 11.5.1640, Cornelis Ceijen loco Joannes Adriaensen, Lamberta Fransen
6. Cornelia 7.12.1642, Adrianus Geert Peeters, Elisabeta Stevens
7. Joannes 2.4.1645, Guilielmus Cornelissen, Martagrita Willemen
8. Maria Stevens 2.2.1651, Gerardus Adriaenssen, Soijtien Willemen
9. Soetien 24.10.1652, Adriaen Geraerden, Jenneken Dircken
Bas Hermes zei op 26 januari 2019 om 09:59
Klopt inderdaad Helena, er staat Backer. Ik heb dit laten checken op deze interesse te website:
https://watstaatdaer.nl/forum/barbier-uit-1626#comment-3723
Valt soms echt niet mee dat 17de eeuwse handschrift.

Sorry, ik ben even kwijt hoe jij de link met Catharine legt?
Helena zei op 26 januari 2019 om 22:17
Goed dat je via die site raad gezocht hebt. Leren we overigens allemaal wel wat van alleen al door mee te lezen in dit en dat forum.

Voor wat betreft mijn opsomming van het gezin waarin - naar mijn idee - deze Catharina Martens/Meertens/ Mertens mogelijk thuis hoort..die opsomming komt van dezelfde cd van Oosterhout en heb ik dus zelf (nog) niet nagezien in de oorspronkelijke bronnen. Je noemde zelf al dat bij een van de dopen de moeder genoteerd werd als Cathalijn Mertens van Vrachelen ( buurtschap onder Oosterhout). Volgens notitie in nd trouwboek van Geertruidenberg zijn ze in 1658 in Oosterhout getrouwd. Daaruit meen ik toch voorzichtig te mogen concluderen dat je voor haar geboorte / doop een grote kans maakt wanneer je onder Oosterhout gaat zoeken.

Je weet uit het patroniem dat je naar een vader Martinus moet zoeken. Dat ze rond ca. 1630 -1635 geboren kan zijn ( huwelijk in 1658, geboorte jongste kind in 1675). Verder letten op eventuele vernoemingen en namen van doopgetuigen [ die mogelijk via moeder's kant gekomen zijn?] bij de kinderen gedoopt te Geertruidenberg tussen 1659-1675. De namen Martinus en Adrianus / Adriana keren terug in dit gezin en verwijzen toch al meer naar Catharina's kant van de familie (werden hiermee soms haar ouders vernoemd?)

Er werd nog een andere Catharina Martens gedoopt in Oosterhout, maar in 1649 <- gaat dan niet samen met een huwelijk in 1658.
Bas Hermes zei op 27 januari 2019 om 20:09
Bedankt voor de uitleg Helena, daar zit wat in.

De hele verwijzing naar van Daelen/Dalem/Dalen binnen de familie laat me maar niet los, maar ik denk dat ik iets op het spoor ben. De appel valt nooit ver van de boom en dat is volgens mij in dit geval ook zo. Er bestond/bestaat namelijk westelijk van Tilburg onder Dongen een beemd gebied dat de Dalem werd genoemd. ref.: pag. 197:
https://www.historietilburg.nl/wp-content/uploads/Tilburgse-toponiemen-in-de-zestiende-eeuw.pdf

:
Vermeld als den Dalem op de kaart van Zijnen (1760) en als Den Dalum op de kadasterkaart van 1832. Het toponiem Dalem bestaat nog steeds en komt als Dalum voor op de Topografische kaart 50E. Het is eenweidegebied eertijds begrensd door de Lanakcheiding in het westen, de rivier Donge in oosten, Maesdijck in het zuiden en de Elf Bunderdijk in het noorden. De zuidgrens wordt nu gevormd door de spoor Tilburg-Breda. Voor de 16e eeuw strekte het zich zelfs uit tot aan Klein-Tilburg, zoals uit de Oisterwijkse protocollen blijkt. Het is een heel oude naam zoals ook blijkt uit de zocven genoemde protocollen. De oudste vermelding die Wij kennen, dateert van 1418: t Broec geheijten Dalem. Eveneens in 1418: in Daelem in die vijer buender, in 1435 aan de Nuwelijnschedijck; en in 1433 aan het Houtlaer. De Nuwelijnschedijck en het Houtlaer 1280 I waren in Klein-Tilbwg gelegen. In de zestiende eeuw bezaten velen Tilburgers daar beemden en hooilanden.
:

link naar de kaart van Zijnen (1760), mooi stukje geschiedenis van het Brabants Landschap:
https://www.regionaalarchieftilburg.nl/zoek-een-foto/detail/55f01474-fae7-6c43-4ba5-de82d697caa0

Dus wellicht dat we voor meer informatie van de ouders van Herman Leendertsz van Daelen , vader Leendert van Da(e)len/m in Tilburg verder moeten zoeken!
Elles van van Schijndel-van Daalen zei op 6 augustus 2021 om 14:26
Misschien heb je hier nog iets aan.
8 kinderen van Herman Leendertsz. van Daelen en Maeicken Theunisdr. geh. 22-08-1626 Geertruidenberg.
1. Leendert (Lindert)Hermans van Dalem geb. +/- 1627 te Geertruidenberg
getrouwd 04-07-1658 te Geertruidenberg met Catharina Henrici (Lijntje) Martens
2. Antonius Hermes
3. Cornelis Hermes, geb/gedoopt 17-12-1635 te Geertruidenberg
4. Nicolaus Herme van Dalem
geb./ged. 02-06-1639 te Geertruidenberg,
getrouwd met Catharina Stevens Innevelt op 18-05-1658 te Geertruidenberg
5. Ida Hermes van Dalem
geb/ged. 24-01-1641 te Geertruideberg
getrouwd met Joannes Janssen
6. Adrianus Hermes van Dalem
ged/ged. 08-11-1645 te Geertruidenberg
getrouwd met Gertrudis Jans
7. Claes Hermes van Dalem
8. Agnes Harmensze van Dalem
getrouwd met Gerardus Verstraten
BasHermes zei op 6 augustus 2021 om 16:23
Hartelijk dank Elles, deze info had ik al maar ik waardeer het dat je dit deelt. Overigens ben ik in 2 jaar tijd behoorlijk meer te weten gekomen en is het wel even tijd voor een update.

Uit de genealogische werken van de heren de Lange en G.A. van Strien(dank voor hun publicaties en hulp) liep ik in het rechterlijk archief van Raamsdonk uit 1597 tegen de vader van Herman Leendertz van Dalem aan, namelijk Lenaert Cornelissen van Dalem. In 1600 verkoopt Lenaert zijn landerijen te Raamsdonk en vertrekt hij mogelijk naar Geertruidenberg, in diezelfde tijd zijn waarschijnlijk zijn zonen Herman en Dirck geboren aldaar. Al speurende verder in RA 55-57 Raamsdonk kom ik Lenaert zijn vader tegen; Cornelis Hermanszoon van Daelhem. Diens vrouw en kinderen staan via de erfenissen en grond/vastgoed transacties beschreven in dit archief, samenvattend;

Cornelis Hermanszoon van Dalem (geboren te Raamsdonk omstreeks 1515, overlijd 1576) trouwt omstreeks 15?? met Neesken Claesdochter, zijn kinderen;
1. 1540-45; Beris Corneliszn van Dalem,
2. 1540-45; Belijken Cornelisdr van Dalem
3. 1540-45; Thomas Corneliszn van Dalem
4. 1550; Willem Corneliszn van Dalem
5. 1550; Aentgen Cornelisdr van Dalem, overlijd 1579
6. 1570; Lenaert Corneliszn van Dalem
7. 1570; Herman Corneliszn van Dalem, overlijd 1589

Van de laatste twee, de broers Lenaert en Herman, weet ik zeker dat hun moeder Neesken Claesdochter was en dat ze beiden op 18-10-1576 worden ingeschreven als onmondig weeskind te Raamsdonk en dat hun broer Beris Corneliszn en hun oom Adriaen Claess voogden werden.

Fascinerend hoeveel je nog op deze manier uit rechterlijke archieven kan halen!

Voor de volgende generaties liep ik even vast, tot ik op het werk van J.C. Kort stuitte via de Hollandse Genealogische Databank, ref. https://www.hogenda.nl/wp-content/plugins/hogenda-search/download_attachment.php?id=9708&type=loanroom

In de sectie leenkamer Raamsdonk vinden we immers bij het leen 43, blz 19, de volgende tenaamstelling wat mijn aandacht direct trok:

4-2-1589: Leendert Cornelisz. van Dalsem bij dode van Herman Cornelisz. van Dalsem, zijn broer, 7323 fol. 179.

Ik heb bij het Nationaal Archief de scan van deze folio opgevraagd en mijn inziens lees ik duidelijk de namen Lenaert Cornelissen van Daelhem en Herman Cornelissen van Daelhem, zelfs Baris Corneliszoon staat er vermeld. Ik moet het verder nog vertalen, maar als we terug gaan naar het leenregister van Raamsdonk leennummer 43 kunnen we een bloedlijn herkennen in de grond overname op erfernis van dit leen door de generaties heen, namelijk;

4-2-1589: Leendert Cornelisz. van Daelhem bij dode van Herman Cornelisz. van Daelhem, zijn broer, 7323 fol. 179. Nassause Domeinraad;

..-.-1569: Cornelis Hermansz., die aankwam bij dode van Herman Cornelisz., te Raamsdonk vermeld, AGH., inv. nr. 744 fol. 72v-73.

3-5-1529: Herman Cornelisz. bij dode van Cornelis Hermansz., zijn vader, 7320 fol. 180. Nassause Domeinraad;

4-12-1506: Cornelis Hermansz. bij dode van Belie, dochter van Rudolf Hermansz., zijn nicht, 7320 fol. 21. Nassause Domeinraad;

11-12-1462: Rudolf, heer van Dongen, voor Belie, dochter van Floris van Dongen, met lijftocht van Margaretha van der Eik, haar moeder, 7318 fol. 98. Nassause Domeinraad;

18-11-1412: Andries van Dalem bij overdracht door Dirk Willemsd. met haar lijftocht, 7318 fol. 98. Nassause Domeinraad;

Geweldig! Maar het roept de nodige vragen en uitzoekwerk op, heb reeds alle betreffende folio scans van het NA ontvangen en het onderzoek zet zich voort, ik kom hier op terug!

Goed weekend
Elles van Schijndel-van Daalen zei op 7 augustus 2021 om 14:52
Dankjewel. Ik kan weer veel uitzoeken.
Groetjes, Elles
Albert zei op 7 augustus 2021 om 16:31
Sterk stukje zoekwerk Bas!

misschien ken je deze al:

http://www.vanmierlo.net/documents/doc-boekentijdschrift/DNL-1966-dr%20A%20Dek-van%20Arkel-par7-van%20Dalem%20van%20Dongen.pdf

Florys van Daelhe,m Roe2;ofsz., werd 2 juli
1438 beleend met zijn broeder’s land te Raamsdonk en tochtte zijn vrouw Margriet van der
Eijck aan de mindere helft ervan, Zij leefde
nog op 11 dec. 1462.
Hun #dochters waren:

Belye Florysdochter van Dael,hem, $eleend 11 dec. 1462 met 30 gaarden land
met huis te Raamsdon,k, afkomstig van
haar vader. Op 16 april 1483, na de dood
van haar solom Willem van der Eijcke, werd
zij beleend met 6 mo,rgen land tussen de
halve Dussen en, thet land van Altena. Zij
huwde Herman Adriaan Zegersz

mvg

Albert
albert zei op 7 augustus 2021 om 16:41
misschien zou het er zo uit kunnen zien:

Floris van dongen x margaretha van der Eijck hieruit:
Belie x Herman Adriaan Zegers hieruit:
Cornelis Hermansz en Rudolf Hermansz (met dr Belie naar zijn moeder vernoemd, zonder kinderen overleden)

Er moet nog een belening ergens zijn op 16-4-1483 "tussen de halve Dussen en het land Altena" deze heb ik helaas nog niet kunnen vinden , miss bevat deze nog meer informatie.
BasHermes zei op 8 augustus 2021 om 17:10
Bedankt Albert, wij zitten op 1 lijn! De theorie dat Cornelis Hermansz en Rudolf Hermansz, zonen van Belie Florijs'dochter van Dalem en Herman Adriaen Zegersz. waren, lijkt mij zeer plausibel en onderzoek ik. Ik heb bij het Nationaal Archief scan Nummer toegang: 1.08.11, inventarisnummer: 7319, folionummer: fol. LXXXII vo opgevraagd.

Jammer eigenlijk dat je in dit forum geen afbeeldingen kan plaatsen anders dan zou ik het delen, maar ik kom bij jullie terug met nieuwe bevindingen!
albert zei op 8 augustus 2021 om 20:51
ik heb wel enorm veel zin om de afbeeldingen te bekijken, misschien is het voor u mogelijk om ze via mijn email te versturen. Ik zal morgen aan BHIC vragen of ze mijn email door kunnen sturen.

Onder leen 301f staan volgens mij de ouders van Margaretha van der Eyck vermeld:

Volgnummer Leen 301f
Bijzonderheden vrouw, kinderen van Willem van der Eycke, en Claes Roelofsz., zoon van hun zuster, verkrijgen van graaf Jan van Nassau bevestiging van den brief dd. 1405 Maart 22, waarbij het goed in vrijen eigendom wordt gegeven, 1463 April 2
Naam Willem en Margriet Jan Gerijtsz
Plaats Muilkerk. zie ook bij Waspik
Bronverwijzing Nummer toegang: 1.08.11, inventarisnummer: 7318, folionummer: fol. CXCVI vo

en hier een zuster (Mergriet Hermans) van Cornelis en Rudolf (zou beter passen met vernoeming als Rudolf trouwens een Roelof was, kon wel eens interessant zijn om de orginele aktes daar op na te kijken):

Volgnummer Leen 301e
Bijzonderheden dochter na doode van haar zusters dochter Mergriet Hermans dochter, 1508 September 14
Naam Goele Florijs
Plaats Muilkerk. zie ook bij Waspik
Bronverwijzing Nummer toegang: 1.08.11, inventarisnummer: 7320, folionummer: fol. XXXIX vo
BasHermes zei op 9 augustus 2021 om 08:01
Bedankt voor de hulp Albert. Stuur gerust een email naar (mailadres verwijderd ivm spam, is bij het forumbeheerder bekend).
Geldt trouwens voor iedereen die verdere inlichtingen/ info wil van deze stamreeks Hermes van Dalem.

Ik heb naar aanleiding van jouw laatste bericht tevens de volgende scans opgevraagd bij het NA;

Scans van 1.08.11, invnr 7318, 1309-1469.
Nassause Domeinraad: Leenregisters Polanen en de Lek, Volgnummer Leen: 301f - folionummer: fol. CXCVI vo
Referentie: https://www..nationaalarchief.nl/onderzoeken/index/nt00230/b1fb594a-e470-102c-97cb-005056a23d00

Scans van 1.08.11, invnr 7320, D. 1505-1531.
Nassause Domeinraad: Leenregisters Polanen en de Lek, Volgnummer Leen: 301e - folionummer: fol. XXXIX vo
Referentie: https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/index/nt00230/b1fb3c62-e470-102c-97cb-005056a23d00

Scans van 1.08.11, invnr 7319, Rekening van de stadhouder van de lenen van Naaldwijk. Afgehoord 1802.
Nassause Domeinraad: Leenregisters Polanen en de Lek, Volgnummer Leen: 301e - folionummer: fol. LXXXV
Referentie: https://www..nationaalarchief.nl/onderzoeken/index/nt00230/b1fb373a-e470-102c-97cb-005056a23d00
albert zei op 11 augustus 2021 om 21:10
Helena,
in uw bericht van 25 jan 2019 komt 3 keer een Margaretha Rijcken voor als doopgetuige, is er misschien nog iets over haar te vinden op de cd van Oosterhout? Kan bv zijn dat ze getrouwt was met een familielid.

mvg,

Albert
BasHermes zei op 17 augustus 2021 om 14:44
Beste Albert,

Ik heb een trouwakte gevonden waarin Dirck Leendertzn van Dalem(broer van Herman Lenaertsz) op 28-05-1635 trouwt met Geertjen Reijcken (j.d. van Oosterhout) te Geertruidenberg. Mogelijk een zus van Margaretha Rijcken of dezelfde persoon?

Mvg,
Bas
albert zei op 17 augustus 2021 om 20:44
Goed gevonden!

Orginele akte is te vinden op family search NH Geertruidenberg img 277

kan ook zijn dat haar naam geen Geertje (ik lees ook Geertje) maar Grietje moet zijn, een verkorting voor Margaretha.

mvg,
clericus.eu
clericus.eu zei op 17 augustus 2021 om 22:39
Hoi Bas Hermes,

de naam van Dalem en deze post even vluchtig doorgelezen.

Je zult uiteindelijk uitkomen bij Roelof II van Dalem en Beatrix van Duivenvoorde die kinderen kregen van 1341 tot 1361

Beatrix was een dochter van Willem Philips { Snickerieme} van Duivenvoorde.

Over hem is zeer veel te vinden,
https://uitgeverij-zhc.nl/onze-boeken/derde-reeks/228/212/in-dongen-stond-een-huis-de-heerlijkheid-dongen-in-de-middeleeuwen

Geen genealogieboek , maar zeer interessant.

Het vermogen van deze Willem behoort nu aan het koningshuis omdat buitenechtelijke kinderen niet konden erven.

Bovenstaande word al bevestigd via de lijnen van Polanen las ik.
Helena zei op 17 augustus 2021 om 23:16
Inderdaad een Geertjen Reijcken (uit Oosterhout) op 28 mei 1635 te Geertruidenberg gehuwd (nd) met Dirck Leendertzen van Dalem (uit Geertruidenberg) . Er staat echter bij dat ze weduwe was van Teunis Aertzen en dus niet j.d.

Dit eerdere huwelijk zal in of voor 1627 zijn geweest.
Thonis Aerts en Margrietken Rijcken lieten nl. een zoon Arnoldus dopen op 10 okt 1627 te Oosterhout ( (rk, sub cond.).
Albert zei op 25 augustus 2021 om 11:55
Bingo!

In de schepenakten van G'berg inv nr 22 scan 81 staat alinea 8 links:
Dirck Leenderts en Harmen Leendertssen samen met Dirck Janssen van Swol/Zwol getr met Neesken Leenderts hun zuster verkopen land in Raamsdonk aangekomen van Lenaert Corneliissen visser hun vader

deze akte heb ik weer terug kunnen vinden in Raamsdonk inv nr 61 scan 64 rechts bovenaan
BasHermes zei op 25 augustus 2021 om 16:58
Goed gevonden Albert, mooi werk!
BasHermes zei op 25 augustus 2021 om 17:39
Mogelijk dezelfde Harmen Leendertssen vermeld in de G'berg schepenbank R. 25, fol. 170 1660 januari 13 , dit keer met een fortuinlijke schuldbrief:

Herman Lenderts, visscher ende borger deser stadt
G.bergh, dewelcke belijde ende lijde wel eenelijck
ende deuchdelijck schuldich te zijn aen ofte tot be-
hoeve van Cornelis van Wel de somme van 250 £
te veertich grooten ’t stuck eens ter saecke ende
over goede geleende ende ondergedaene penningen,
hem, comparant, ten wille ende dancke geleent ende
ondergedaen (soo bij bekende ende verclaerde),
geloovende oversulcx de voorn. somme van 250 £
wederom te betaelen ende restituteren aen den
voorn. Corneis van Wel ende dat tot sijnen
believen ende vermaene oftewel aen den thoonder
deses, desselfs wettige actie ende transport hebbende,
ende dat metten intrest van dien tegens den
penninck ses gulden van ’t hondert in ’t jaer, in-
ganck nemdende denselven intrest van huijden
datum deses af namentlijck den 13 januarij
1660 ende soo voort jaerlijcx vervolgens
continueerde totte volle betaelinge ende res-
titutie der opgemelte somme van 250 £ toe
pro rato ende naer advenant des tijts, verbindende
hij, voorn. comparant, soo voor het capitael
als verloopen intresten van dien, daervooren
specialijcken eene huijsinge, gront, erve ende toebe-
hoorten, staende ende gelegen in de Voorstraete
binnen deser stede tusschen Cornelis van Sardoel
oistwaerts, Adriaen van der Pool westwaerts
respective met heure huijsinge ende erven voor
aen ’s Heerenstraete noortwaerts ende achter
streckende op de Princegracht zuijtwaerts
ende voorts se est sua alles sonder bedroch.
Actum coram Schuijfhel ende Sibaen d’Jonge,
schepenen, den 13 januarii 1660
Albert zei op 27 augustus 2021 om 17:05
In Geertruidnberg schepenakten:

1594 oktober 14 - R. 16, fol. 54v Akte van overdracht door Lenaert Cornelisz. aan Marcelis Jaspersz, metselaar, van ⅓ deel in ¼ part van een huis, erf en toebehoren, gelegen Inde koestraet, te Geertruidenberg. Zuid: het huis en erf van Henrick Swerten van den Bosch, noord: het huis en erf van Henrick Janss., west: de straat en oost: strekkende tot een erf van het Gasthuis.

1595 juni 13 - R. 16, fol. 82r Akte van machtiging door Lenaert Cornelisz., van Willem Cornelisz. en Melis Cornelisz., secretaris te Raamsdonk, om voor wethouders van Raamsdonk aan Marcelis Jaspersz. land te Groot-Waspik en zijn deel in een werf, gelegen achter de kerk van Raamsdonk, over te dragen

1595 januari 13 - R. 16, fol. 62v Akte van overdracht door Truijtken Hermans, weduwe van Adriaen Lenaerts, aan Marcelis Jaspersz., metselaar, van ⅓ deel van een huis, erf en toebehoren, gelegen Inde koestrate, te Geertruidenberg. 209 Zuid: het huis en erf van Henrick Swerten van den Bosch, noord: het huis en erf van Henrick Janss., west: de straat en oost: strekkende tot een erf van het Gasthuis.
209 . De verkopers aangekomen uit de nalatenschap van hun moeder Marie Hermans. Belast met 36 stuivers op het gehele huis.

1595 januari 24 - R. 16, fol. 64r Akte van overdracht door Frans Meeuss., als man van Marie Herman Leenhouwers, aan Marcelis Jaspersz., metselaar, van ⅓ deel van ¼ part in een huis , erf en toebehoren, gelegen Inde koestrate, te Geertruidenberg. 214 Zuid: het huis en erf van Henrick Swerten van den Bosch, noord: het huis en erf van Henrick Janss., west: de straat en oost: strekkende tot het erf van het Gasthuis.
214 . Marie Herman Leenhouwers aangekomen uit de nalatenschap van haar moeder Marie Hermans. Belast met 36 stuivers op het gehele huis

1595 juni 13 - R. 16, fol. 82r Akte van machtiging door Truijcken Hermans Hermans, weduwe van Adriaen Lenaertsz., van Willem Cornelisz. en Melis Cornelisz., secretaris te Raamsdonk, om voor wethouders van Raamsdonk aan Marcelis Jaspersz. land te Groot-Waspik en haar deel in een werf, gelegen achter de kerk van Raamsdonk, over te dragen.

In Groot Waspik
doekefkes.nl

RA 39
Fol. 54v
Verlije Ariaen Lenarts cum suis, Wouter Wouterss ende Peter Willemss die dijckmeesters van ackers
Desen iije martij anno xvc Lxviij stilo Luijdicx compareerden voir schoudt ende heemraeders van 11½ Hoeve ende Groot Waspijck Ariaen Lenarts als man ende voicht van Truijcken Hermanssdr sijne huijsvrouwe ende Maeijcken Hermanssdr mmet haren gecoren voicht ende gaven over etc.


Fol. 59v
            Waerborch Marij Hermans, Govert Aerden

Fol 242r
            Vrijghifte Lenaert Cornelis Hermensz, Gherit Adriaensz casis mijris ???

Fol. 268r
            Verlije Frans Meussen cum suis, Jacos Hamels
Desen lesten junij anno 1595 compareerden Frans Meussen voor hem selven ende Lenaert Cornelisz ende Truijcken Hermens weduwe van wijlen Adriaen Lenaertsz geassisteert met Mr Michiel vander Stael haeren gecoren voecht in deezen ende etc.

In Raamsdonk

RA 57

scan img 6
Marcelis jaspers, melis cornelis gemachtigd van frans meeus, truijken adriaens lenaerts weduwe, lenaert cornelis procuratie voor schepenen geertruidenberg gepasseert junie 1595 , werf gelegen achter de kerk van Raamsdonk, haer is aangekomen bij dode wijlen Marie Hermans haar moeder

img 7
truijken hermans x adriaen lenaerts

img 25
lenaert cornelis hermans

img 90
lenaert cornelis, melis cornelis, adriaen willems gerrits

img 91
lenaert cornelis hermans, willem wouters

Dus de aktes gemaakt in Geertruidenberg maken duidelijk dat er een familie conectie met Frans Meeus, Truijcken Hermans, Adriaen Lenaerts en Mari Hermans, en deze personen komen weer naar voren in de leenregisters van Polanen en Lek. Ook is het mooi dat deze aktes weer terug te vinden zijn in Raamsdonk en Waspik.

Hiermee is aangetoond dat de Lenaert Cornelis in Geertruidenberg en de "van Dalem's" in G'berg overeenkomen met de personen uit leen 43 van
https://www.hogenda.nl/wp-content/plugins/hogenda-search/download_attachment.php?id=9708&type=loanroom
BasHermes zei op 27 augustus 2021 om 19:05
Uitstekend zoekwerk Albert, hartelijk dank en petje af! Ik kan hier echt van genieten.

Ik heb tevens het Vissersgilde boekje van Geertruidenberg op de website van het RAT opgezocht en wie vinden we daar als lid vermeldt;

Scan 9 Lennert Cornelisz;
Scan 11 Hermen Leendertszn van Dalom;
Scan 12 Leendert Hermanszn van Dalom;
Cornelis Hermanszn van Dalom;
Scan 13 Adriaen Hermanszn van Dalom;
Scan 14 Willem Leendertszn van Dalom;
Scan 50, getekend door Hermen Leendertszn van Dalom als 1 van de gildemeesters?

Wel vreemd dat Dirck hier ontbreekt.

Maar fantastisch, 4 generaties vissers! En laat ik nou zelf nog maar wat graag de haven van Geertruidenberg binnenvaren, zit gewoon in mn bloed..

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.