skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg

Maria Thijssen, geboren te Mill, in 1744 wonend te Escharen - waar is haar doopakte te vinden?!

Maurice Roefs vertelde op 20 januari 2024 om 16:40 uur
Ik ben op zoek naar de ouders van Maria Thijssen, ze zal ergens geboren moeten zijn in de periode 1720-1725. Een doopakte zou deze helderheid kunnen verschaffen, en normaal ook even een kwestie van googelen of de database van het BHIC induiken. Maar zo simpel is het kennelijk niet. Vandaar deze opoep om hulp.

Hierna geef ik (samengevat) weer wat ik weet en wat mogelijk van belang kan zijn om te komen tot het antwoord op de vraag.

Maria Thijssen (Thijsse), (onder)trouwt te Beers op 25-4/10-5-1744 te Beers met Zeger Rhutte (Rutten). Volgens deze inschrijving is Maria geboren te Mill doch op dat moment woonachtig te Escharen.

De doop van hun twee (vroeg overleden) kinderen staan opgetekend in het doopboek van Escharen: Henricus (1748) en Helena (1751). Henricus is mogelijk een vingerwijzing naar de vader van Maria, die van Zegher is namelijk Ruth; voor dochter Helena komt de naam zo mogelijk van grootmoeder van vaderszijde, nl. Hilleken, ofwel Helena.
Bij beide inschrijvingen staat vermeld dat de vader (van oosprong) afkomstig is van Heeswijk (Cuijk) en de moeder van Mill. Van de gedoopte kinderen wordt gezegd dat ze uit Escharen komen, een bevestiging dus van wat een paar jaar eerder bij het huwelijk was opgeschreven woonplaats van Maria (wellicht ook de woonplaats van haar ouders?).

Hoe ik ook zoek, ik kan van Maria echter in Mill geen doopinschrijving gevonden krijgen, het doopboek van Escharen begint pas in 1725. Ook in het oudrechterlijk archief vind ik vooralsnog geen aanwijzingen uit welk gezin ze komt.

Bij het doorakkeren van de doopboeken heb ik gezocht op overeenkomsten met namen van mogelijke ouderparen die ze gemeenschappelijk zou moeten hebben met haar broer Jan en zus Agnes/Angenes. Die verwantschap kan ik namelijk afleiden uit het feit dat deze broer en zus doopgetuigen zijn bij de kinderen van Maria én uit een akte van 28 maart 1758 uit het oudrechterlijk archief van Escharen waarin ze gedrieën (naast een aantal andere personen) genoemd worden als erfgenaam van Gerritie (Reijnen) Pruijt.

Agnes huwt in 1760 te Beers met Theunis Zelten/Selten. Zij blijft kinderloos, en overlijdt ergens tussen 1778 en 1782. Haar broer Jan is vooroverleden, want als Agnes ergens in de periode 1778-1782 komt te overlijden, is het Maria die op 26 oktober 1782 (als erfgenaam) deelt in de opbrengst van de verkoop van een huis, moeshof en aangrenzend land onder Gassel (eerder door Agnes Thijssen en Theunis Selten gekocht op 28-12-1778). Dus dat snijdt ook de weg af om via eventuele kinderen van Agnes of Jan verder terug te geraken in de tijd.

Als Maria zelf komt te overlijden zijn er geen erfgenamen die direct van haar afstammen. Dat volgt uit het Notarieel Protocol Grave (7128.109), testament d.d. 30-9-1785: Daarin verklaart zij tot haar enige en universele erfgenaam Daniel Peeters en Meggel Jansse, echtelieden. Daniel Peters is de zoon van haar schoonzus Maria (op 2 juni 1742 te Cuijk gehuwd met Petrus Derickx). Maria’s kinderen zijn dan ook op (zeer) jonge leeftijd zijn overleden.

Reacties (7)

Maria Verbroekken zei op 20 januari 2024 om 17:59
deze misschien;
Dopen
Bron: doop-, trouw- en begraafboekenSoort registratie: DTB doopakte(Akte)datum: 06-09-1710Plaats: Mill
Dopeling
Maria Hubers
Vader
Mathijs Hubers
Moeder
Grietje N.N.
Getuige
Hubert Hermens
Grietjen Hubers

Dopen
Bron: doop-, trouw- en begraafboekenSoort registratie: DTB doopakte(Akte)datum: 06-09-1710Plaats: Mill
Dopeling
Neesken Hubers
Vader
Mathijs Hubers
Moeder
Grietje N.N.
Getuige
Hubert Hermens
Grietjen Hubers
Maurice Roefs zei op 20 januari 2024 om 22:14
@Maria Verbroekken

Allereerst dank voor je reactie.

Bij het lezen van je reactie kreeg ik een deja-vu; ik was namelijk bij het doorspitten van het doopboek van Mill een andere tweeling (in 1726) tegengekomen met de namen Agnes en Maria (Annna)...

Ik denk dat je op het goede spoor zit, het patroniem klopt in ieder geval en ook de naam van een (broer) Joannes kom ik bij het verder inzien van het doopboek tegen.
Ik heb vrees ik teveel de focus gehad op de Latijnse schrijfwijze van de naam Agnes, terwijl dat natuurlijk ook 'gewoon' Neesken kan zijn!

Ik ga in ieder geval met je aanwijzing aan de slag.

Overigens (moeder) Grietje heeft Aerts als achternaam/patroniem, zie daarvoor deze akte
https://proxy.archieven.nl/235/E322E79785BC40D3BA4ADC425A1ABBF9
Betreft een huwelijkscontract, Grietjen is overleden en Mathijs treedt voor de 2e keer in het huwelijk, dit maal met de uit Zeeland afkomstige Ietjen/Ida Jansen.

Een volgend huwelijkscontract dateert van 1721 als ook Ietjen Janse is overleden, zie
https://proxy.archieven.nl/235/A5D3CB2BECD34DBA83998625DAE28F92
Jan Lange zei op 21 januari 2024 om 07:46
Ambtman Cuijk dd. 1.4.1730. De gezamenlijke kinderen en erfgenamen van wijlen Thijs Hermans, bij wijlen zijn huisvrouwen in twee huwelijken verwekt, zijn genoodzaakt, tot redding van de boedel, goederen te verkopen. Er zijn minderjarige kinderen en tot momboirs worden aangesteld Nelis Aerts en Frans Aerts, ooms.
Ik heb van Theunis S/Zelten:
Antonius Selten, ged. Mill 7.8.1710, overl. Rijkevoort 14.3.1785, met zijn 3 echtgenoten lid Catharinagilde. Huwt (1) Mill 13.5.1736 Johanna/Jenneke Jordens Mulders, ged. Mill 28.2.1712, overl. Mill 9.7.1748. Huwt (2) Beers sch./RK 7/22.10.1748 Helena Ansems (uit Rijkevoort/ged. Beugen 26.8.1710 en overl. Beers 8.7.1753, wed. van Jacob Hendriks Jacobs). Huwt (3) Beers 27.9/12.10.1760 Agnes Thijssen (uit Escharen; overl. ca. 1782).
Heb je een doopdatum van Agnes, Maurice ?
Maurice Roefs zei op 21 januari 2024 om 08:29
@Jan Lange
Ik denk dat de doopdatum van Agnes hiervoor is genoemd door Maria Verbroekken:
6 september 1710.

Overigens, Thijs Hermens/Hermans trouwde (1) Grietje Aerts (2) ietjen/Ida Jansen (3) Lijsken Martens en (4) Metgen Aerts, weduwe van Aert Jans
Zie https://proxy.archieven.nl/235/BAD85549D8CD450981A45F779D0FF8C2
Jan Lange zei op 21 januari 2024 om 21:57
Daar wordt de vader wel Mathijs HUBERS genoemd ?
Maurice Roefs zei op 21 januari 2024 om 23:00
@Jan Lange
Klopt wat je zegt; doopgetuige Hubert Hermens, de opa van de dopeling?
En vandaar later (dus) het patroniem Hermens?!
Klinkt wel aannemelijk…
Jan Lange zei op 21 januari 2024 om 23:15
Zou kunnen, zag ik ook, maar bij alle huw. contracten staat consequent geen Hubers, dus ? m.i.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.