skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

minimale leeftijd trouwen rond 1600.

Martin vertelde op 28 juli 2013 om 04:28 uur
Hallo,
is het mogelijk rond 1619 dat iemand trouwt op 12 jarige leeftijd in Belgie?
Andere mensen hebben dezelfde voorouders als mij genoteerd alleen zij hebben er een doop datum bijstaan waarbij de jongen dus 12 jaar is(geb 1607) en het meisje 14(1605). Zou dit kunnen? het eerste kind van hun wordt geboren in 1620.
Alvast bedankt voor uw hulp.

Mvg, Martin

Reacties (6)

Max zei op 28 juli 2013 om 13:09
Een bruidegom van 12 lijkt mij uitgesloten. Men werd vroeger pas op 24-jarige leeftijd meerderjarig.
Dorethé zei op 28 juli 2013 om 16:21
12 jaar lijkt mij ook erg jong, maar niet onmogelijk. Ik weet wel dat in adellijke kringen kinderen al jong uitgehuwelijkt werden, soms al op kleuterleeftijd, maar dat het huwelijk dan pas later voltrokken en geconsumeerd werd. Het belangrijkste hierbij was het smeden van banden tussen families en het veiligstellen van onroerende goederen. Zie bijv. Jacoba van Beieren en Jan van Tourain; Jacoba was 5 jaar toen ze uitgehuwelijkt werd en bij de voltrekking van het huwelijk waren zij 14 resp. 16 jaar oud.

Bij de Romeinen was de minimumleeftijd om te trouwen 14 jaar voor jongens en 12 voor meisjes.
In ons land werd pas met de Code Napoleon de minimumleeftijd 18 jaar voor jongens en 15 jaar voor meisjes.
In de praktijk was men meestal wat ouder.
Norah zei op 28 juli 2013 om 19:56
Kwam een heel enkele keer een bruidegom van 16 jaar tegen bij de stambomen.
Het kan in dit geval wel een oudere broer geweest zijn, met een bijna gelijk luidende voornaam.
Mvg, Norah
Martin zei op 29 juli 2013 om 04:49
Dank jullie wel voor de reacties,
Ik heb zelf ook wel het vermoeden dat het niet klopt.
Het enige waarom ik ook twijfel is dat iemand die datums heeft ingevuld(geboorte). Maar die hadden maar 1 kind staan geboren in 1633.
Dus niet de andere kinderen.
En dat het eerste kind geboren in 1620 Martinus heet, en de vader van Jan 1607 ook Martinus heet. En hiervoor heb ik geen andere data gezien(voor 1607) en helaas tot nu toe heb ik uit Duffel(Belgie)alleen maar indexen niet het origineel.
Ik vind het ook te jong,
Als deze jan trouwt, heet hij de Bye trouwens en niet de Bie, maar wel zijn de kinderen van hem de Bie genoemd in de indexen.
Norah zei op 29 juli 2013 om 11:08
Dat de Bye is gewoon dezelfde naam, oude spelling. Werd ook als de Bie uitgesproken.
Ik ken de naam meer als Debije, dus aan elkaar vast > Limburg.
willem zei op 13 augustus 2013 om 09:14
ik lees dat je een stuk info uit België hebt
het is mij gebleken dat soms de namen verFranst werden en later weer terug verNederlansd
dat kan verwarrend zijn terwijl het wel steeds over dezelfde persoon gaat

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.