skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Saskia Green
Saskia Green Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Saskia Green
Saskia Green Bhic

Moergestel ~ 1500 : Ariaene Peter Adriaen Brievincx

willem m vertelde op 19 september 2018 om 17:39 uur
Ls

Peter Adriaen Brievincx + voor 1538 gehuwd met Aleijde Dircks van de Laer;
kinderen :
- Jan
- Heijlken
- Marie
- Adriaen
- Gertrude gehuwd met Goijart Jan Gossens
- Anthonis gehuwd met Marij Wouters van den Nieuwenhuijsen
- Ariaene gehuwd met Henrick Jan Goetstouwen

Peter is voor 1528 hertrouwd met Lijsken Reijmbout Ariaen Melis wedv Art van den Boer

Gaarne correcties/aanvullingen op dit gezin. Zoek met name ectra bevestiging van huwelijk van Ariaene met Henrick Jan Goetstouwen.

Zie Moergestel
R298 fol 10r-2, fol 10v-1 dd 1 mrt 1529
R291 fol 257r-1, fol 260 en 261 dd 7 aug 1635

m.v.g.

Reacties (6)

Sjoerd zei op 25 september 2018 om 21:09
Dag Willem,

Volgens mij was Peter voor 1501 al getrouwd met Jenneke Jan Deckers, blijkens de volgende akte:
329. 1501 november 10 822.Sch.Mgt,R.286,276v
Peter z.w. Ariaen Brievincks heeft met sch.br. van Otw en alle rechten hem toebehorende opgedragen erffs. Janne Jacops Berensoen tbv erfgen. Henricks vander Poerten aldsulcke 2 pond payment uit 4 ponden en Peter vors. gecoft vercregen tegen Peter Embrechte gebruders en Lisbeth hore suster kynderen Jans Deckers mete momb. derselver Lisbette die drie gedeelten ende en.. den selven Peteren dat vierde gedeelte toebehorende is als momb. Jenneken sijns wijfs in de twee ponden payments van en uten vier ponden pauments die welcke Willem z.w. Jan Sloetmekers geloeft haddee Goyart z.w. Goyarts van Hulsel alle jaar op St Mertensdach in de wynter uit
? een stuk beemd in par. Gestel tot Stockt < erf Jans Hasen > ^ erf Ariaens van Haren
? nog uit een huwe met sijnder toebehoren in par. van Oesterwijck gelegen opdie hove < erf Jan Ghijben > erf Ghijsbrecht Beren in sch. br. Otw
actum x novembris ts Willem Wilem Thonis

In de volgende akte worden dan alle drie zijn vrouwen genoemd:
1529 maart 1 822.Sch.Mgt,R.290,10v-2
Goyart Jan Gosenss hjeeft met scepenbrieven opgedragen Peter Ariaen Brievincx hem en Lijsken zijn nawijve ter tocht en zijn krn die sij verkregen heeft en noch vercrijgen mach bij denselven Peter totter erffelicht
▫ voorn. beemd
en heeft deselve Goyart Jan Gosens als man van Gertrude Peter Brievincx dochter met schepenbrieven opgedragen Peter Ariaen Brievincx en Lijsken sijnder huysvrouwe nutertijt ter tochte en Ariaene Jan en Anthoniske en Heylken en Mariken sijne wittige kynderen vercregen bij Aleyde sijne wijve d.w. Dircks vande Laer tot erffelicht den beemd bovengenoemd
noch heeft Goyaert vors. opgedragen denselven Peter en Lijsken voors. ter tocht en Ariane Janne en Thonisse Heylken en Mariken voors. kynderen ter erffelicht [11r] allent tghene dat hem als mombaer sijns wijfs aenbestorven is van Jenneken Jan Deckers dochter en noch aenbesterven mach van Peter Ariaen Brievincks voors. in haef en in erve soe waer dat gelegen mach sijn - actum coram eisdem

Daarnaast heb ik in mijn gegevens nog een dochter Anthonia (ook genoemd in bovengenoemde akte). Deze Anthonia was getrouwd met Jan Geerardt Luyten. Zie ook de gegevens van Henk Coolen.

Dochter Marie was denk ik getrouwd met Jan Adriaen Bax.

En de bevestiging dat Adriana getrouwd was met Henrick Jan Goetstouwen, evenals nogmaals dochter Antonia met Geerardt Jan Luyten:
1544 februari 5 822.Sch.Mgt,R.292B,170v-1
[Gosen] Goyart Jan Gosenss heeft opgedragen en vertegen Adriaen Antonisse gebroederen Henrick Jan Godtstouwen als man van Ariaen sijns wijfs Jan Gerit Luyten man van Antonisse sijns wijffs Janne Henrick Rosenz. man van Heylwig sijns wijfs en Jan Ariaenss als vader van zijn onm. kynde verweckt bij Marie sijns wijffs en dat tbv des kynts voors. alle wittige kynderen Peteren Brievincx van de voer bedde ende vande naebedde tsamen al alsulcke sijn gedeelt hem competerende als man van Geertruyden sijns wijffs in jaarlijkse rente die sij tesamen hebben en heffende zijn
 ten Bosch op die Slange
en hen tesamen aanbestorven van Peter Brievincx hennen vader voorn. en alnoch zijn deel als man van zijn wijffs in jaarlijkse rente van 3 Rgld als zij heffen op erf toebehorende de erfgen. Ariaen Roey Gerits - actum xLiiij v febr. Henrick Wit Melis Reymbouts
de voorn. 6 personen hebben een erfdeling gemaakt
in den eersten voor Henrick Godtstouwen en Jan Rosen een rente diewelke zij heffende zijn op erf der erfgen. toebehorende Adriaen Roey Gerits gedragende tsjaers 3 Rgld losrente
hiertegen aan Ariaen Antonis en Jan Ariaens ver sijn …. kynt? een rente die sij heffende zijn
 ten Bosch op die Slange
[171r] Henrick Godstouwen Jan Gerit Luyten en Goyart Jan… voors. tsamen ten deel gevallen een rente van 2 gld 5 st die zij heffende sijns geweest op Henrick Scuermans
hiertegen zullen Ariaen en Antonis gebr. Jan Henrick … man van Heylken zijn wijff ren Janne … voer sijn kynt hebben tsamen e
 een stuck … geheyten die Strijpe
die voorgen. personen hebben ….. Janne Gerit Luyten al alsulcke een rente ….gonde Peters tsjaers te 19 st tstuck die zij heffen op … placht te behoren Corsten Jan Corstenss
willem m zei op 26 september 2018 om 07:26
bedankt Sjoerd

dat wordt een mooie puzzel, Drie huwelijken en drie potentiele gezinnen.
huw 1 met Jenneke Jan Deckers
mogelijke invulling :
- Gertrude gehuwd met Goijart Jan Gosens
huw 2 met Aleijde Dircks van de Laer + voor 1528
- Jan
- Antonis gehuwd met Marij Wouters van den Nieuwenhuijsen
- Heijlken gehuwd met Jan Henrick Rosen
- Marij + voor 1544 gehuwd met Jan Adriaens
- Ariaene gehuwd met Henrick Jan Goetstouwen
huw 3 met Lijsken Reijmbout Ariaen Meliss
Resteren Antonia gehuwd Geerardt Jan Luijten en Adriaen en de kwestie is Anthonisse een zoon of dochter.
Als er geen duidelijk regest is wordt het vanuit geschatte geboortedatums van kinderen en kleinkinderen het juiste huwelijk localiseren.

Ik kan me opmaken de takken van de Laer en Brievincx verder te gaan onderzoeken.

m.v.g.
willem m zei op 26 september 2018 om 11:14
Ik heb bij uitzondering eens gekeken wat er bij anderen op internet staat.
Als Arike dochter van Jan Geerardt Luijten (in eerdere reactie voornamen verwisseld) en Anthonia Peter Brievincx getrouwd is in 1530 dan stamt ze uit 1505 en haar moeder van 1580-1585. Antonia is dan de alleralleroudste dochter uit huwelijk 1 of hoort in een andere Brievincx tak.

m.v.g.
willem m zei op 26 september 2018 om 11:30
correctie 1480-1485 ipv 1580-1595

m.v.g.
Sjoerd zei op 26 september 2018 om 20:28
Dag Willem,

Ik weet niet waar je de informatie over Arike Jan Geerardt Luyten vandaan hebt maar deze Arike is in ieder geval in 1596 nog in leven. Daarnaast worden in 1582 de kinderen van Jan Luyten en Antonia Peter Brievincx genoemd, waarbij er twee volgens mij nog onmondig zijn. Ik vermoed dan ook dat Anthonia van rond 1500 is aangezien ze zelf ook in 1529 pas voor het eerst voorkomt. De eerste vermelding van Jan Gerart Luyten vind ik in 1530 pas.

Wat betreft de vrouwen van Peter heb ik wat verder gezocht en kom in ieder geval tot het volgende:

Voor 1501 is hij getrouwd met Jenneke Jan Deckers (laatst in leven vermeld in 11-4-1502), daaruit waarschijnlijk de dochter Gertrude en mogelijk ook Anthonia.

Op 16 januari 1516 is hij reeds getrouwd met Aleyde Dirck van de Laer (Laet), daaruit de door jou opgesomde kinderen. Aleyde is op 16 November 1528 inmiddels overleden.

In 1529 is hij reeds getrouwd met Lijsken Reymbout Melis, hieruit zijn geen kinderen bekend.

Groeten,
Sjoerd
willem m zei op 26 september 2018 om 20:55
Hallo Sjoerd

ik heb bij Henk Coolen gekeken. Klaarblijkeijk is de relatie datum van Jan Luijten met Anthoniske Brievincx abusievelijk bij dochter Arike geplaatst.
Even verder moeten kijken.

m.v.g.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.