skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

molendino de dunouwen Lieshout 1246

Vanduynhoven Paul vertelde op 9 mei 2012 om 20:51 uur
Ik vond volgende beschrijving : „het beekje dat stroomt van de molen Dunou van de broeders van het Hof
van Lieshout naar Pesgale.
Wie weet meer over deze water(?)molen die was gelegen op duinhoven in Lieshout. Ik vond echter geen gegevens hierover op de waterkaart.
Alle informatie is welkom.
Met vriendelijke groeten
Paul

Reacties (8)

Mariët Bruggeman, namens BHIC bhic zei op 14 mei 2012 om 14:11
Beste Paul,

ik heb ook nog even onze bestanden doorgezocht, maar de naam Dunou komt in onze database van archiefbeschrijvingen niet voor. Ook wat algemener zoeken op 'molen lieshout' levert geen informatie op.

Enkel op het zoeken met het woord 'Pesgale' vind ik een afschrift van een charter van 1246 in het archief van Philips en Rogier van Leefdael (toegangsnummer 350, inventarisnummer 6).
Ik hoop dan ook echt dat er andere lezers op je vraag zullen reageren.

Met vriendelijke groeten,
Mariet zei op 22 mei 2012 om 11:52
Dag Paul,

Ik heb het boekje "het Domein Lieshout" van André Knoop en Gerard Merkelbach. Daarin staat te lezen "de Dunouwen zijn het latere Rooijven"het woord is waarschijnlijk ontstaan uit dune (=duin) en ouwe (= beemd, waterrijk gebied, volgens Verdam) en zou dan betekenen de beemden bij het duin. De Dunouwen behoorden toen nog aan de hertog van Brabant. In 1311 werden ze aan Floreffe verkocht en in de loop van de 14de eeuw voor het grootste gedeelte ontgonnen. De Peelgal, de latere Lieshoutse Beemden, was in 1246 eigendom van Floreffe geworden"
In het cijnsboek van de heren van Helmond uit 1381 (bij RHCe)komt "piscaria De Dunouwen et Pesegal" voor.
Bij dit boekje zit een kaart (omstreeks 1200)en daarop staat de watermolen in de Goorloop,(grens Lieshout en Aarle-Rixtel)De hoeve Duinhoven staat ook op deze kaart.
Mogelijk is dit boekje nog te koop bij de heemkundekring van Lieshout.
Vanduynhoven Paul zei op 24 mei 2012 om 17:47
Beste Mariet

Heb vroeger eens een artikel gelezen op internet ( nu niet meer te vinden) over de Lieshoutse molens geschreven door de heer Merckelbach en hij beschreef hierin de eerste molen ( watermolen)in Lieshout gelegen op Duijnhoven.( was een ander dan het boekje " het domein Lieshout" )

Met vriendelijke groeten Paul
Vanduynhoven Paul zei op 24 mei 2012 om 21:03
Op watwaswaar is geen watermolen meer te vinden rond 1830 langs de goorloop noch in Lieshout noch in Aarle.
Wel verwijzing naar molenend te Lieshout.

Met vriendelijke groeten
Paul
Mariet zei op 24 mei 2012 om 21:46
Dag Paul,

Ik weet weinig van de Lieshoutse geschiedenis. De heer Piet-Hein van Halder is druk bezig met het inventariseren van Brabantse watermolens. Misschien heeft hij wel meer informatie over deze verdwenen watermolen.
Groet
h van beek zei op 20 december 2013 om 18:01
Opeen kaart van gemeinde van Stiphout uit 1651 staat een standerdmolen getekend nabij DUinhoven, vlakbij hetHof
Paul zei op 20 december 2013 om 19:19
Beste Henk

Dank je voor je aanbreng en het meezoeken maar op de kaart van 1651 zie je de afbeelding van een windmolen.

Maar blijkbaar zou er ook nog een watermolen geweest zijn in de 13°-14° eeuw. Dus nog voor deze windmolen.

Als ik kijk in de cijnsboeken van peelland onder Lieshout moest de abdij van Floreffe visrechten betalen op dunoue.

Wel vreemd. Ik vind echter geen verwijzing in de cijnsposten naar een mogelijke watermolen ( wat ik toch zou verwachten indien deze molen behoorde tot de abdij van Floreffe.)

MVG-paul
Paul zei op 20 december 2013 om 19:56
"In 1587 trokken Staatse troepen onder leiding van Filips van Hohenlohe plunderend en vernielend door Helmond en omstreken. In het domein Lieshout zijn toen omtrent sesse oft zeven hoeven met eenen meulen afgebrant. De abdij van Floreffe heeft de hoeven en de molen binnen enkele jaren laten herbouwen"

Mogelijks gaat het hier om de latere windmolen die weergegeven is op de kaart van 1651 .

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.