skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Saskia Green
Saskia Green Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Saskia Green
Saskia Green Bhic

naams-verandering Ceelen in van Ussen, 1811.

Adria Ceelen vertelde op 4 maart 2011 om 10:35 uur
Naam-aanneming. Bij het invoeren van de burgerlijk stand in 1811 veranderde de naam van Willem Gerard Ceelen in Guillaume Gérard van Ussen en kregen ook zijn kinderen een Franse voornaam. Deze nieuwe naam wordt echter niet consequent gebruikt in latere aktes. Weet iemand meer over de achtergrond?
Met groet,

Reacties (30)

Dorethé zei op 4 maart 2011 om 11:27
In de beginperiode van de Burgerlijke stand werden alle akten in het Frans opgemaakt. Een deel van de ambtenaren ging daar zover in, dat ook de namen van de betrokkenen in het Frans vertaald werden. Toen de akten weer in het Nederlands opgemaakt werden, werden de namen vaak ook weer gewoon in het Nederlands genoteerd.
Ceelen is natuurlijk een patroniem. Waarom de ene keer Ceelen en de andere keer van Ussen gebruikt is (ik neem aan dat je dat bedoelt?) weet ik niet. Het was juist de bedoeling dat vanaf 1811 iedereen een echte achternaam had i.p.v. de veelgebruikte patroniemen, en dat de namen consequent op dezelfde wijze genoteerd zouden worden.
Adria Ceelen zei op 4 maart 2011 om 11:50
Dankjewel. Het viel me op dat de naam van Ussen nauwelijks terug te vinden is in de aktes, slechts een enkele keer gebruikt wordt, en alleen lijkt te 'plakken' bij de kinderen van de enige zoon van Willen Gerard van Ussen, (Machiel)die na 1811 geboren is.
Zelfs degene die zijn naam liet veranderen, is gewoon als Ceelen begraven. met groet,
Willy zei op 4 maart 2011 om 12:18
En bij "Ceelen" moet je dus zoeken naar een "Marcelis",

groet,
Norah zei op 4 maart 2011 om 13:26

Hallo Adria,

De naam van Ussen werd ook als van Hussen geschreven, gehucht bij Oss?
Ergo, de letter -h- sprak men niet altijd uit...
Mvg, Norah
Adria Ceelen zei op 4 maart 2011 om 14:00
Hallo Norah,
Hussen kom ik in dit verband niet tegen en de naam van Ussen bestaat niet meer. Cornelis van Ussen emigreerde naar Amerika halverwege de 19de eeuw, en daar is de naam van Essen geworden.
Mijn vraag n.a.v. een correspondentie met John van Essen. Ook de volgende:
Vanaf mijn vader ben ik in rechte lijn gekomen tot Marcelis Henrici Zele, geb. 1650 in Oss. Het komt me voor dat alle Ceelen's in Oss tot deze persoon te herleiden zijn. Is dat zo?
Heeft iemand een aanknopingspunt hoe ik verder in de tijd kan gaan? Is er een relatie tussen de Ceelen's in Limburg en die in Oss? Genoemd is Ceelen als patroniem, maar zou er dan ook een relatie kunnen zijn met Marcellus van Osch? groet,
Dorethé zei op 4 maart 2011 om 14:29
Adria, ik heb geen direct antwoord op je vraag, maar wel een tip voor verder onderzoek. Kijk onder Onderzoek eens bij Gescande bronnen (bovenaan deze pagina bij het groene blokje). Kies daar voor Oss. Je vindt daar allerlei akten uit het oud-rechterlijk archief betreffende Oss uit de periode 1550-1810. Met een beetje geluk kun je daar informatie vinden die je verder kan brengen en die de gegevens uit de DTB kunnen bevestigen. Gegevens die je kunt vinden zijn o.a. testamenten, boedelscheidingen, transportakten van onroerend goed, obligaties, ...
Succes.
Norah zei op 4 maart 2011 om 17:00
Hallo Adria,

Er kan altijd een connectie bestaan tussen de familie Ceelen in Brabant en Limburg, maar daar moet je je toch niet teveel aan vastklampen. Het is tenslotte
net als Dorethé en Willy zeggen een patroniem, en de mensen die zich zo noemden hoefden niet altijd gerelateerd te zijn.
Je vindt de naam ook ondermeer als Zelissen,Zelis, Marcelissen,Seelen, Zeelen etc.
Waar je echter wel zeker van kunt zijn, is dat de vader van Marcelis uit 1650, zich Henricus noemde.
Marcellus van Osch zou dezelfde kunnen zijn als jouw Marcelis, maar zeker is het nooit.
Succes verder gewenst, Norah
Ing. Gerard W. Ch. Lemmens zei op 4 maart 2011 om 20:35
Dag Adria,

Ik zou nog eens bij de voorgangers hier willen bevestigen dat omdat de achternaam Ceelen is afgeleid van Marcelis je niet moet denken dat een familie Ceelen in Limburg familie zou zijn van de familie Ceelen in Oss, daarbij wordt Ce(e)len danook vaak geschreven als Seelen. Ik heb een kwartier Ceelen/Seelen in Beuningen dat ik niet denk dat hij dezelfde familie zou zijn.
Daarbij werd in het Noord Oosten van Noord-Brabant door de pastoors niet vaak een bestaande achternaam gebruikt maar zij prefereerden het gebruik van de grootvader en vaders voornamen.

Ik hoop dat dit een beetje helpt ??

Veel genoegen met de nasporingen,

Gerard Lemmens
Ing. Gerard W. Ch. Lemmens zei op 4 maart 2011 om 20:45
Adria,

Ik heb op www.geneanet.nl nog even voor je gekeken en vond het volgende:
Willem Gerard Ceelen tr. Wilhelma Hendrik Smits, geb. Oss 24 febr. 1776, overl. Oss 26 dec. 1849, dr.v. Henricus Willem Smits en Anna Aartdr. Ploegmakers.Dat was alles dar het gaf !
Dit is het werk van Anja Kerkhof, wiens e-mail adres ik niet bereid ben hier openbaar te maken, maar als je aan info@bhic.nl voor mijn e-mail adres zou vragen , dan kan ik het je direct mailen.

Veel succes,

Gerard Lemmens
Adria Ceelen zei op 4 maart 2011 om 21:26
Hallo Gerard, bedankt, maar ik ben met google en de juiste trefwoorden + de databank van het BHIC tamelijk snel en behoorlijk ver gekomen. Zo ook de kwartierstaat van Anja Kerkhof gevonden. Ik ben bij deze zoektocht een paar dingen tegengekomen die me fascineren, en waar ik graag meer van zou willen weten, bijv. zoals waarom de naam van Ussen niet geaccepteerd leek te worden, hoewel die officieel is aangenomen in 1811.
Een directe voorvader van me, een zoon van degene die de naam van Ussen aannam in 1811 bij het invoeren van het burgelijke stand, is onder Ceelen, Zele en zelfs Hendriks terug te vinden na die tijd in verschillende aktes, maar niet onder van Ussen!
Verder komt de naam Ceelen (+varianten) relatief weinig voor (zie naamverspreiding kaart meertens) + lijkt in Oss iedereen af te stammen van Marcelis Henrici Zele, 1650. Maar nu verder!
Willy zei op 4 maart 2011 om 22:18
Adria,

je moet er niet van uit gaan dat alle (familie)namen die in de beginperiode van de B.S. in de aktes werden opgetekend steekhoudend zijn!
Een daadwerkelijke verplichting om een vaste familienaam te voeren werd pas in 1826 per Koninklijk Besluit uitgevaardigd.

Bovendien moet je je realiseren dat namen en toenamen altijd door de omgeving aan mensen werden toebedeeld, dat begint immers al bij je roepnaam die je bij de geboorte krijgt van je ouders.

De omgeving onderscheidde vervolgens de personen door hun met hun patroniemen (vadersnamen, maar er zijn ook diverse voorbeelden van moedersnamen, b.v. Netten, Seijkens, Neeskens,etc.) aldanniet gevolgd door de naam van de buurtschap of hoeve waar deze persoon of familie aan gerelateerd was.

In mijn omgeving woonden ongeveer gelijktijdig wel 5 mannen die "Jan van den Elsen" heetten.
Mijn grootmoeder wist feilloos onderscheid aan te brengen tussen deze mannen door ze met hun patroniemen en/of toenamen te benoemen.
Die traditionele naamgeving van onze voorouders was zo gek nog niet......

groeten,
Adria Ceelen zei op 4 maart 2011 om 23:05
Het leuke aan het onderzoeken van die Ceelen's is het feit dat ze zo honkvast lijken te zijn geweest. Van degenen die ik vond tot 1650 ben ik zeker (ondanks de verschillende namen) door de verschilende rollen en jaartallen in diverse combinaties te combineren met de naam van hun vrouwen / kinderen etc. Handig, zo'n zoekmachine vh BHIC!
Opvallend ook hoe de namen van een paar andere families steeds terugkomen bij huwelijken / hoe er onderling getrouwd werd. Ik heb weinig achtergrond materiaal, maar het geeft toch een beeld.
Herinner me uit mijn jeugd een verhaal over de naam Gielen, die Ceelen werd door een verschrijving bij de burgelijke stand. Weet iemand daar iets over?
Adria Ceelen zei op 5 maart 2011 om 11:26
Bedankt Dorethé, hartstikke helder en boeiend artikel.
Norah zei op 5 maart 2011 om 11:55
Hallo Adria,

Wat ik al vermoedde is dat de naam van Ussen/Hussen, is afgeleid van een buurtschap bij Oss, tegenwoordig een stadswijk van Oss.
Kun je misschien aan je verre neef doorgeven; kan hij zijn naam alsnog van van Essen in van Ussen veranderen(grapje).
Waarom de naam van Ussen is verdwenen(zoals hij vroeg), kan ook nog wel wezen dat men de naamsaanneming in eerste instantie grote flauwekul vond,vandaar ook sommige gekke achternamen.
Het werd tenslotte opgelegd door de Franse bezetter. Verder gaven vroeger de buren het overlijden van de buren door en net zoals Willy al aangaf, men kende ze onder patroniem, of bijnaam. Herinner me dat ook wel van de dorpelingen in Zuid-Limburg.
Om te eindigen, zeg ook maar tegen John dat de geboortenaam niet "moest"
gebruikt worden in de betreffende overlijdensakte.Het ging er in de 19e eeuw niet altijd nauwgezet toe.
Mvg, Norah
Ing. Gerard W. Ch. Lemmens zei op 5 maart 2011 om 12:33
Dag Adria,

Hierbij mijn kwartier Ceelen / Seelen te Ewijk / Beuningen. Misschien dat het kan helpen ???
294. [Marcellus Jo(o)sten ] , geb. ca. 1650 – 1655 , tr. Neerbosch 24 mei 1675

295. [Catharina Bastia(a)ns ] , geb. 1650 – 1655 .
Uit dit huwelijk verm. en volgorde onbekend : (Bron Willem van Wolferen ; Piet Lemmers “Ewijk in Gezinnen 1672-1724 “; Jeanne van Holten)
1. Peter Seelen (Ceelen) , j.m. van Neerbosch ,overl. v. 1738 , tr. Ewijk 23 juli 1708 Jantje (Jantie) Aerts (Aarts) , ged. Ewijk 17 mrt. 1682 (dr.v. Aert Jansen en Liske Peters) , overl. na 1738, zij tr. 2e Jan Jansen.
Uit dit huwelijk :
a. Mari , ged. Ewijk 18 febr. 1710 , waarbij get. Huijbert Mertens en Mari Celen.
b. Francis , ged. Ewijk 29 jan. 1714 , waarbij get. Guert Aerts en Trineke Bastiaens .
c. Liske , ged. Ewijk 15 mrt.1716 , waarbij get. Theunis Selen en Jenneke Coene.
d. Willemijn , ged. Ewijk ? apr. 1717 , waarbij get. Jacob Guerts en Willemke Selen .
e. Seel , ged. Ewijk 26 sept. 1718 , waarbij get. Bastiaan Selen en Guertie Peters .
2. Maria Seelen , tr. Jan Jacobs / Suppers , zie 147
3. Bastiaan Se(e)len , vermeld in 1738 .
4. T(h)eunis Se(e)len, vermeld in 1738 .
5. Willemijn (Willemke) Selen , vermeld 1717 .
6. Joost Se(e)len , vermeld 1718 .

Veel succes op je Ceelen wandelingen,

Gerard Lemmens
Adria Ceelen zei op 5 maart 2011 om 13:32
Hallo Dorethé, zoiets heb ik hem al gesuggereerd, maar is natuurlijk weinig wetenschappelijk. Opvallend is ook dat bij mijn voorvaders daarna een generaties lang gebroken wordt met de traditie van de voornaam-geving (vernoeming van de oudste zoon naar de vader van de vader). Zo hebben we ons ook afgevraagd of hij een statement wilde maken met het aannemen van een nieuwe naam. Als brave katholiek? (de kerk van Oss werd door Napoleon in 1800 aan de katholieken teruggegeven). Of naar de familie? Of had het iets rebels? Voeg daaraan toe de echo van de verhalen die ik in mijn jeugd hoorde, en dan begrijp je mijn nieuwsgierigheid.
Adria Ceelen zei op 5 maart 2011 om 13:34
Gerard, dankje wel, maar ik zie geen lijnen
R.van Berkom zei op 27 juli 2011 om 11:41
Misschien kan ik je uit de verwarring helpen? In mijn stamboom komt ook de naam Ceelen-Gielis-van Ussen voor die in Oss woonden.
Na uitvoering onderzoek is mijn conclusie dat de verwarring inderdaad bij de invoering van de burgerlijke stand is ontstaan.
Niet iedereen lijkt af te stammen van Marcelis Henrici Zele, maar de stamvader is Egidius Ceele x met Allegonda van Geffen. Egidius is Giele
en Ceele is Marcelis. Aan alle zekerheid grenzende waarschijnlijkheid hebben die mensen te Oss, in de wijk Ussen gewoond. Dan werd het dus een
kind (bv Nicolaas): Klaas van Giele Ceele van Ussen genoemd. Bij het opstellen van de burgelijke stand, inderdaad in het Frans, kwam de verwarring. De een zal als achternaam opgegeven hebben Ceelen, de ander Gielis, of van Ussen of Giele-Ceele, terwijl het dezelfde familie betrof.
Om zeker te zijn van de juiste gegevens heb je minstens 3 bronnen nodig: geboorte of doopakte, huwelijksakte of trouwakte en overlijdensakte of begraafakte. Daarnaast zijn schepenen protocollen en notariele akten van belang.
Wim zei op 27 juli 2011 om 12:36
Interessant bij de familie Ceelen uit Oss is, dat verschillende personen in de periode van de B.S. als "achternaam" hadden: Gielis Ceelen. Ik plaats achternaam met opzet tussen haakjes, omdat het niet helemaal zeker is-en ik het ook niet uitputtend uitgezocht- of dit toendertijd door de ambtenaar van de B.S. als een dubbele achternaam werd beschouwd. Hoe noemden men de mensen met deze naam in de dagelijks omgang in Oss? In ieder geval werd de naam Gielis Ceelen enkele generaties overgedragen.
Adria Ceelen zei op 27 juli 2011 om 15:10
Dankjewel voor jullie reacties. Ik herinner me als kind dat er door de familie ook toen nog over werd gepraat dat niet elke Ceelen een 'Ceelen' was. Ik dacht toen te begrijpen dat het een verschrijving was van de ambtenaar; zo werd het in ieder geval verteld. Toen ik een tijdje terug alle gegevens vd burgelijke stand doorspitte, las ik bij een (ik dacht) Maria Gielis, overleden halverwege de 19de eeuw bij de notities dat bij de rechtbank alsnog postuum werd beslist dat Ceelen in Gielis moest worden veranderd.
De naam van Ussen lijkt niet te hebben beklijft, is nauwelijks gebruikt en bestaat niet meer. Bij degene die naar de VS emigreerde, is het om een of andere reden al snel van Essen. De meesten bleven (werden) weer Ceelen; een ander die zich wel van Ussen noemde (of bleef heten) had geen nakomelingen.
Met groet, Adria Ceelen
Bert vd Brandt zei op 27 juli 2011 om 15:18
@Adria,

Kijk eens op deze site :
http://home.12move.nl/~vt020415/BRAST165.HTM#BA90
Dan zie je dat bij zijn zoon (kind:1) en bij een enkel kind van zijn dochter (kind:6) de achternaam "van den Brand" wordt gebruikt en dat de rest de pa-/ma-troniem gebruikt blijft worden (niet verder door mij uitgezocht).
Ook wordt deze achternaam bij zijn schoonzus Maria gebruikt, zie de link.

Misschien dat de oplossing gezocht dient te worden in het gebruik van het TOPONIEM!
Woonde jouw Ceelen in (H)Ussen??

PS. de naam "(Vilts) van Ussen" komt ook voor in de voorouders van de in DenDungen wonende familie "den Otter".
MvG
Awpp ceelen zei op 2 november 2013 om 22:12
Hallo
Ik vind dit allemaal interessant ,maar wel moeilijk om met de stamboom te beginnen
Ik ben ook een ceelen en kom van ussen
Mijn vader was Frans ceelen een broer van jan Wim Nard graad leentje
Kan iemand mij op weg helpen met de stamboom?
Groeten ad ceelen
Adria Ceelen zei op 2 november 2013 om 22:30
Hallo Ad, John van Essen maakte een stamboom van de familie Ceelen uit Oss (Ussen), die terug gaat tot 1650 ongeveer.
www.tc.umn.edu/~vanes002/gen/‎

met groet, Adria Ceelen
Gerard W. Ch. Lemmens zei op 3 november 2013 om 13:04
Dag Adria,

Ik denk dat het web adres dat je geeft voor de stamboom Ceelen uit Oss niet helemaal correct is want ik kan het niet openen - helaas !

Gerard
adria ceelen zei op 3 november 2013 om 15:59
Hallo, er is ook nog een Jolanda Ceelen die een uitgebreide stamboom heeft gemaakt. Is te googelen
Gerard W. Ch. Lemmens zei op 4 november 2013 om 14:56
Die werkt wel Dorethe !!

Bedankt,

Gerard
aceelen zei op 4 november 2013 om 15:12
Was ceelen was ussen

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.