skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Roxanne Lokin
Roxanne Lokin Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Roxanne Lokin
Roxanne Lokin Bhic

Nieuwe bron online: kerkvisitaties

Dorethé vertelde op 17 november 2013 om 16:59 uur
Via de Nieuwspagina van de NGV las ik dat het bisdom Roermond verslagen van de kerkvisitaties uit de 17e en 18e eeuw online gezet heeft. Dit zijn officiële inspecties, door of namens de bisschop in die tijd verricht in de 150 parochies van het oude bisdom Roermond (1559-1801). Het bisdom Roermond omvatte niet alleen grote delen van de huidige provincie Limburg, maar ook parochies in de regio Nijmegen, Oost-Brabant en de Duitse Nederrijn.
"In de regel gaat het om gegevens over het kerkgebouw en de aankleding ervan, de ambtsvervulling en het gedrag van de clerus, kerkmeesters, kosters en onderwijzers in dienst van de parochie. Ook over het godsdienstig en zedelijk leven van de parochianen werden aantekeningen gemaakt."
Zie verder de website van het bisdom Roermond: http://www.bisdom-roermond.nl/oude-kerkvisitatieverslagen-nu-online

Reacties (9)

Kees Wijnhoven zei op 17 november 2013 om 17:24
Met hulp van Jan Veekens, ben ik deze website gaan bekijken. Er staan zeer veel details op die je ergens anders niet kunt vinden, maar ook een (transcriptie?)fout bij de kerkvisitaties voor het district Cuijk 9-9-1715. Deze datum moet zijn 1744/45, want dit is te zien aan de pastoors, die genoemd worden. Meest opvallend pastoor Arnold van den Broek uit Rijkevoort, die pas 1744 is benoemd en ook Hubertus Hubers in Beers, die 1742 is benoemd en hier 1 jaar verlenging krijgt. Ook Petrus Oldenzeel Grave en Petrus Jansen Vierlingsbeek zijn pas in 1742 benoemd.
Waarschijnlijk is de 4 voor een1 aangezien!?
Theo A zei op 18 november 2013 om 00:41

Ter bevestiging van de opmerking; Kees Wijnhoven.
Pastoor Petrus van Oldenzee was in 1728 al in Grave als "Missiepastoor" (doorgehaald) en bij kwitantie op 18-11-1747 door Petrus van Aldenzee, Pastoor te Graven, ondertekend. [BHIC 7041 inv 263] e.a.
Petrus Aldenzee werd in Stevensweert gedoopt op 03-07-1748 dus is er in de transcripties ergens iets misgegaan.
Op 17 jarige leeftijd lijkt het niet echt al Pastoor te kunnen zijn.
Prima opgemerkt!
Dank u wel,,,

[Bisschoppen van Roermond 1559-1801 86] Stukken betreffende de onwaardigheid van Leonard Scheurs uit Neerloon voor een kapelaansplaats te Grave na het overlijden van de Capucijn Johannes en de benoeming van Petrus van OLDENZEE Datering 1735 Omvang 3 stukken.
[RHCL Bisschoppen van Roermond 1559-1801; 87] Stukken betreffende de benoeming van de wereldheer Petrus van OLDENZEE tot pastoor van Grave, voorheen aldaar kapelaan, en de aanstelling van Josephus van Els uit Sambeek tot kapelaan met voorbijgaan van de Graafse kandidaat Stephanus Versleijen, alles in verband met het overlijden van de Capucijn Modestus Offermans, gepaard gaande met een geschil tussen de Vlaamse provincie van de Capucijnen en de Graafse parochie omtrent de bibliotheek en roerende goederen van de voormalige mïssiestatie. Datering 1741-1742 Omvang 1 omslag.

Den Zeereerwaerde Heer Petrus van Aldenzee werd in Velp begraven op 19-09-1752 [Begraafboek Velp nr. 33]



Theo A zei op 18 november 2013 om 00:43

Ter bevestiging van de opmerking; Kees Wijnhoven.
Pastoor Petrus van Oldenzee was in 1728 al in Grave als "Missiepastoor" (doorgehaald) en bij kwitantie op 18-11-1747 door Petrus van Aldenzee, Pastoor te Graven, ondertekend. [BHIC 7041 inv 263] e.a.
Petrus Aldenzee werd in Stevensweert gedoopt op 28-10-1711 dus is er in de transcripties ergens iets misgegaan.
Op 17 jarige leeftijd lijkt het niet echt al Pastoor te kunnen zijn.
Prima opgemerkt!
Dank u wel,,,

[Bisschoppen van Roermond 1559-1801 86] Stukken betreffende de onwaardigheid van Leonard Scheurs uit Neerloon voor een kapelaansplaats te Grave na het overlijden van de Capucijn Johannes en de benoeming van Petrus van OLDENZEE Datering 1735 Omvang 3 stukken.
[RHCL Bisschoppen van Roermond 1559-1801; 87] Stukken betreffende de benoeming van de wereldheer Petrus van OLDENZEE tot pastoor van Grave, voorheen aldaar kapelaan, en de aanstelling van Josephus van Els uit Sambeek tot kapelaan met voorbijgaan van de Graafse kandidaat Stephanus Versleijen, alles in verband met het overlijden van de Capucijn Modestus Offermans, gepaard gaande met een geschil tussen de Vlaamse provincie van de Capucijnen en de Graafse parochie omtrent de bibliotheek en roerende goederen van de voormalige mïssiestatie. Datering 1741-1742 Omvang 1 omslag.

Den Zeereerwaerde Heer Petrus van Aldenzee werd in Velp begraven op 19-09-1752 [Begraafboek Velp nr. 33]



Theo A zei op 18 november 2013 om 00:47
De voorlaatste bevat een doopdatum fout.
Sorry
Gerard W. Ch. Lemmens zei op 18 november 2013 om 14:22
Dat was mij een oog opener !!

Verschillende keren wordt namelijk het woord - KETTERS - gebruikt en dat uit de pen van een Christen !!!

Waar komt het woord Ketter oorspronkelijk vandaan ??

Gerard
Norah zei op 18 november 2013 om 16:25
Ketter = letterlijk zuiveraar. Stamt af van het Griekse -katharos- dat zuiver betekent.
Gerard W. Ch. Lemmens zei op 18 november 2013 om 17:22
Norah,

Ik vind het een vreselijk woord om te gebruiken maar desalniettemin bedankt voor de uitleg van dat woord !

met dank en groeten,

Gerard
Norah zei op 18 november 2013 om 17:29
Graag gedaan, Gerard.
Theo A zei op 18 november 2013 om 21:42
Ook daar ziet men dat taal "leeft".
Was een Ketter een zuiveraar,,,
Na reformatie kreeg die uitdrukking een negatieve wending in kringen van tegenstanders van de reformatie.
In plaats dat achter het woord een zuivering werd bedoeld, legde o.m. Paapsen het woord uit als andersdenkende vijanden.
Ook hier geldt de tijd!
De betekenis van het woord "Ketter" verschilt duidelijk vóór en ná de reformatie.

Net als bv "Vrijen" dat medio 20e eeuw een geheel andere betekenis had dan tegenwoordig.

Opgemerkt dat de uitdrukking "Christenen" in dit stramien, onduidelijk en in dit kader onjuist kan worden geacht.

Zowel de Roomse- als de Lutherse- en Calvinistische religies zijn met vele anderen ALLEN "Christenen".

Dat de eene, de andere "ketters" noemt hoort in een ander onderwerp van discussie.

Het gaat om de juistheid van de transcripties uit het Bisdom Roermond; het bevestigen of ontkennen van data die belangrijk kunnen zijn voor reconstructies van historische gebeurtenissen.
In dat kader bedoelden de Rooms Katholieken met "Ketters" de afgevallen religiegenoten die overliepen naar de nieuwe religies die wij heden ten dagen "de reformatie" noemen.
In mijn optiek is daar niets mis mee.
Men moet het 'begrijpend' kunnen lezen.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.