skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Roxanne Lokin
Roxanne Lokin Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Roxanne Lokin
Roxanne Lokin Bhic

Ontbrekende jaren DTB Nistelrode 1657-1674

Martin vertelde op 11 december 2013 om 14:36 uur
Op zoek naar familie van Peter Corsten, vanaf 1655 wonend in Veghel, maar geboren in Nistelrode (19-2-1631)stuitte ik op wat problemen. Om te beginnen lijkt vader Corst Rutten 3x getrouwd geweest te zijn, alle drie keren met een vrouw die Jenneken genoemd wordt. Ik heb tenminste drie (mogelijk vier) kinderen uit het eerste huwelijk gevonden (Anna (~ 1620), Handrick (~1624) en Adriaen (doopdatum onbekend, maar al in 1653 werd een dochter Jutken gedoopt, dus hij kan wel geen kind van Jenneken Philipsen zijn).

Uit het tweede huwelijk heb ik gevonden: Jenneken (~1629), Peter (~1631), Isabella (~1633), Jan (~1637) en Thomas (doopdatum onbekend, maar moet wel na 1637 liggen).

Van belang zijn natuurlijk de doopaktes van de kleinkinderen van Corst Rutten, maar behalve dat enige pagina uit DTB nagenoeg onleesbaar zijn (op Genver), ontbreken de jaren vanaf 1657 - 1674.

Het doopboek begint in 1674 met een aantekening (zie: https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1961-31047-21922-71?cc=2037960&wc=M991-JGH:n1919206657 )die ik moeilijk kan ontcijferen, maar die ik interpreteer als:
"Nomina aliquorum (..? habentum)in antiquo libro, multa nomina debent peti a Norbertinis (..? dinterensis?)qui etc." Ondertekend door Jan van den Elsen die ook al in 1657 pasttor was te Nistelrode.
Ik maak daaruit op, dat de Norbertijnen in die tijd een heleboel namen hebben genoteerd.

Mijn bvragen:
1. Vanaf welk jaar werd de uitoefening van de katholieke godsdienst in de Meierij (Nistelrode) verboden? En hoe effectief was dat verbod?
2. Waar is Jan van den Elsen in tussentijd geweest? En waarom kan hij vanaf 174 weerwèl het DTB bijhouden?
3. (het belangrijkste) Waar zijn die doopjes, huwelijken, etc. uit die tussenliggende jaren te vinden?

Reacties (7)

Martin zei op 11 december 2013 om 14:42
In verband met een paar storende typfouten, een herhaling van
Mijn vragen:
1. Vanaf welk jaar werd de uitoefening van de katholieke godsdienst in de Meierij (Nistelrode) verboden? En hoe effectief was dat verbod?
2. Waar is Jan van den Elsen in tussentijd geweest? En waarom kan hij vanaf 1674 weer wèl het DTB bijhouden?
3. (het belangrijkste) Waar zijn die doopjes, huwelijken, etc. uit die tussenliggende jaren te vinden?
R.van Berkom zei op 11 december 2013 om 15:11
Martin,
1. Vanaf 1648 was de katholieke godsdienst in de Meijerij en dus ook in Nistelrode verboden. Dat verbod leek effectief tot:
2. Vanaf 1674 werd de katholieke godsdienst gedoogd in een schuurkerk in het dorp van Nistelrode. Jan van den Elsen zal in die tussentijd te Gemert zijn geweest in het klooster van de Duitse Orde. Want de kerk van Nistelrde behoorde immers tot de Duitse Orde.
3. In de tussenliggende jaren zou je kunnen zoeken in de akten van doop (en mogelijk huwelijk) in de grensgemeenten van Nistelrode: nl in het vrije Land van Ravenstein. Dat kan zijn te Herpen (Koolwijk), Schaijk, Bedaf en Uden.
Martin zei op 11 december 2013 om 15:29
Mijn hartelijke dank voor deze razendsnele reactie!
Overigens twee aanvullende vragen:
Waarom dan wèl nog de jaren tot 1657 in het RK DTB? Kon de pastoor tot zo lang het verbod ontduiken?
De aangeduide pagina opent met:
"Registrum Baptizatorum De Vorstenbosch". Dat wijst niet op een schuilkerk in het dorp Nistelrode, al noemt Jan van de Elsen zich wel pastoor van Nistelrode.

"Nistelrode behoorde tot de Duitse Orde," zeg je. Maar het hoorde dus niet bij het gebied van de Commanderij, die bij mijn weten buiten Staats Brabant viel?
Verder: ergens in de doopboeken van Heeswijk heb ik doopaktes uit Bedaf gevonden, maar die lijken daar incidenteel verdwaald.
R.van Berkom zei op 11 december 2013 om 15:41
Geen dank.
Waarom nog tot 1657 DTB. Geen idee. Het kan zijn dat iemand(?) de dopen heeft genoteerd en die later in een register heeft opgenomen. Dit is een hypothese, maar zeker geen verklaring.
Vorstenbosch was een dorp van de gemeente Nistelrode en had een kapel nabij Bedaf.
De Duitse Orde had het patronaatsrecht van o.a.Nistelrode.
R. van Berkom zei op 12 december 2013 om 10:00
Toch graag gedaan. Mogelijk kun je de gegevens vinden die je nodig hebt voor je stamboom en vallen de puzzelstukjes in elkaar. Succes. Mvr gr.
Carola zei op 13 december 2013 om 11:56
Ik had een reactie achtergelaten, maar die is dus verdwenen...

In ieder geval: ik heb eventueel een emailadres van de heemkundekring Nistelrode, zij hebben mij ook geholpen met een vraag over Nistelrode.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.