skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

Overlangel: Huizing C46 periode 1920

Rene Bruijsten
Rene Bruijsten vertelde op 17 maart 2015 om 20:32 uur
Mijn familie komt uit Overlangel en mijn overgrootvader woonde op het adres
C46, later vanaf 1940 omgenummerd naar L49. Is er toevalig iemand die weet welk huis/boerderij dit was en of deze nog bestaat of misschien inmiddels gesloopt is. Mijn zoektocht via digilegger bij het BHIC (tot nu toe) was ook geen succes Waarschijnlijk was dit huis dan gehuurd werd me verteld. Is er iemand die me hier mee kan helpen? Christian v d Ven misschien? Graag reacties,,, mvgr,, Rene Bruijsten

Reacties (41)

Dorethé zei op 17 maart 2015 om 21:48
Wie waren jouw grootouders? Miscchien dat die naam bezoekers van dit forum wat zegt.
Rene Bruijsten
Rene Bruijsten zei op 17 maart 2015 om 22:00
@Dorothé,, De namen van mijn overgrootouders zijn Johannes Bruijsten en Johanna Spierings.
Bas den Brok zei op 17 maart 2015 om 22:03
Is Egbertus Hendrikus je opa? Slager? Die woonde bij overlijden 10 maart 1934 op adres C2.
Rene Bruijsten
Rene Bruijsten zei op 17 maart 2015 om 22:03
Na het overlijden van Johannes Bruijsten kwam er een ander gezin in dat huis te wonen. Dat waren Hendrikus Veld en zijn vrouw Petronella Jansen. Misschien dat dit nog een beetje helpt.
Rene Bruijsten
Rene Bruijsten zei op 17 maart 2015 om 22:06
@Bas,,bedankt voor je reactie. Egbertus Hendrikus Bruijsten was een zoon van mijn overgrootvader en een broer van mijn opa, en die woonde inderdaad op C2 in Overlangel. Hij was inderdaad slager. Dat huis is al heel lang geleden afgebroken.
Dorethé zei op 17 maart 2015 om 23:58
Volgens BR Herpen 1890-1920 woonden Hendrikus Veld en zijn vrouw Petronella Hendrika Jansen, en hun dochter Petronella Maria vanaf 01-05-1920 op het adres C46 in Overlangel. Vanaf november 1920 zijn op dat adres geregistreerd Johannes Wilhelmus van Rossum, zijn vrouw Johanna Maria Bruijsten en hun kinderen Gerardus Johannes en Johanna Hendrika. (BR Herpen 1890-1920, toegang 7385, inv 0263, pagina 95, te vinden via de zoekmachine). In november 1920 is de familie Veld ingeschreven op Broekstraat A80 in Herpen.
Rene Bruijsten
Rene Bruijsten zei op 18 maart 2015 om 00:32
@Dorothé,, Deze info uit de bevolkingsregisters is me bekend. Heb er zelf kopieen van. Johanna Maria Bruijsten was een dochter van mijn overgrootvader die zelf eerder op C46 woonde. Dat zou dus logischerwijs kunnen. Het vreemde is dat ik van Johannes wilhelmus van Rossum en Johanna Maria Bruijsten de persoonskaarten heb, en daarop staat vermeld dat ze op C45 woonde en niet op C46. Misschien is er ergens een foutje gemaakt?? Als ze inderdaad op C46 ipv C45 hebben gewoond ben ik er wel uit. Ik weet waar dat huis gestaan heeft en is inmiddels al lang geleden gesloopt. Maar ik ben door de adresgegevens op de persoonskaarten aan het twijfelen. Dat deze familie Veld in november 1920 zijn verhuisd naar de Broekstraat in Herpen wist ik nog niet, Bedankt voor deze info!!,, het plaatje word nu wel duidelijker..
Annemarie van Geloven
Annemarie van Geloven bhic zei op 18 maart 2015 om 09:16
In het archief van het gemeentebestuur van Herpen bevindt zich nog een huisnummerregister uit 1938 met oude wijknummers. Graag zou ik even in dat register kijken om gegevens te verifiëren, maar het register kan tijdelijk niet worden ingezien vanwege verbouwingswerkzaamheden aan het archiefdepot.
272 Register van de wijken of straten en nummers der huizen in de gemeente Herpen, 1938
Zodra het weer beschikbaar is, zal ik eens kijken.
Dorethé zei op 19 maart 2015 om 22:18
Andreas, ik zou geneigd zijn om de gegevens uit het bevolkingsregister aan te houden. De oudste gegevens op de persoonskaart zijn overgeschreven uit het bevolkingsregister. Het zou natuurlijk kunnen dat er na 1920 nog een omnummering is geweest, kwam vaker voor op het moment dat een nieuw bevolkingsregister aangelegd werd. Misschien dat er meer te vinden is in het bevolkingsregister Herpen 1920-1937 (gezinskaarten); deze zijn helaas niet online beschikbaar.
Annemarie van Geloven
Annemarie van Geloven bhic zei op 20 maart 2015 om 16:05
Ja, het is heel jammer dat de gezinskaarten van Herpen niet bewaard zijn gebleven. Uit die periode zijn er alleen registers van ingekomen en vertrokken personen.
Dorethé zei op 20 maart 2015 om 16:23
Je zou nog eens kunnen informeren bij de Heemkundekring Land van Ravenstein.
Rene Bruijsten
Rene Bruijsten zei op 20 maart 2015 om 20:11
@ Annemarie,, dus het huisnummerregister uit 1938 van Herpen met de oude wijknummers waar u in in een bovenstaande bericht over vertelde is er niet meer? Of haal ik nu de dingen door elkaar?
Dorethé zei op 20 maart 2015 om 22:33
Andreas, het huisnummerregister 1938 is er nog wel, maar kan nu niet ingezien worden vanwege een verbouwing van het archiefdepot. De gezinskaarten Herpen uit de periode 1920-1937 zijn niet bewaard gebleven; deze bestrijken de periode tussen het bevolkingsregister 1890-1920 en de persoonskaarten die vanaf ca 1937-1939 aangemaakt zijn.
Annemarie van Geloven
Annemarie van Geloven bhic zei op 23 maart 2015 om 11:20
Dorethé heeft het uitstekend verwoord!
Rene Bruijsten
Rene Bruijsten zei op 20 april 2015 om 20:09
Hoi Annemarie,,Via Marilou heb ik inmiddels vernomen dat de verbouwing aan het depot is afgerond, Zou u eens kunnen kijken bij huisnummerregisters van Herpen uit 1938 met die oude wijknummers? Dit na aanleiding van mijn vraag hierboven waar u een poosje geleden al op heeft gereageerd.. Graag hoor ik van u,,
Hanneke van der Eerden
Hanneke van der Eerden bhic zei op 21 april 2015 om 14:27
In de wijklijst der gemeente Herpen (inventarisnummer 272), aangelegd in 1938, is wijk C Overlangel. Er worden geen straatnamen genoemd.
C46 wordt bewoond door J.F. van Duren
In het woningregister wijk C (inventarisnummer 356), bijgehouden tussen 1933 en 1941, wordt C46/L49 bewoond door J.F. van Duren en de inwonenden Van Duren-Kuijpers.
Als je het hele register wil inzien, kan dat bij het BHIC op de studiezaal.
Rene Bruijsten
Rene Bruijsten zei op 21 april 2015 om 15:32
Hoi Hanneke,, Zeer bedankt voor deze info. Nu ben ik er wel uit welk huis dat is. Het staat er nu nog en is nu Kromstraat 4. Dan moet als het goed is het huis C45/L48 in dezelfde periode bewoond zijn geweest door Fam J.W van Rossum-J.M Bruijsten. Als u dat nog een keer kunt opzoeken voor me weet ik het wel zeker. Ik hoor het wel Hanneke,, tot later,,mvr grt, Andreas
Hanneke van der Eerden
Hanneke van der Eerden bhic zei op 21 april 2015 om 15:47
Ja, dat klopt
Dorethé zei op 22 april 2015 om 21:41
Andreas, begrijp ik het goed dat C46/L49 van de familie van Duren-Kuijpers het huidige adres Kromstraat 4 is?
Rene Bruijsten
Rene Bruijsten zei op 22 april 2015 om 23:08
Hey,, daar ben ik weer,, Klopt. Ik ben er gelukkig toch achter gekomen Mijn gevoel zei altijd al dat dat het huis was van mijn overgrootvader. Het was ook in zijn bezit, Het werd te koop aangeboden in 12-1919. stond ook geadverteerd in de graafsekrant (hier online te vinden) Na zijn dood in april 1920 werd het verkocht en vertrokken ze naar C4. Ik heb het BHIC om info gevraagd naar de verkoopakte daarvan Volgens mij rond 1930 kwam Hannes van Duren daarin te wonen met zijn vrouw Ardina Kuijpers. Ook al familie Dorethe? Gaat wel goed zo hehe.
Dorethé zei op 24 april 2015 om 21:36
Yep, ook familie. Ardina is de jongste dochter van Martinus Kuijpers x Ebberdina van Rooij, een jongere broer van mijn betovergrootvader...
Rene Bruijsten
Rene Bruijsten zei op 24 april 2015 om 23:58
Ik zie ook dat Van Duren-Kuijpers eerst gewoond hebben in Overlangel op
C-25. Dat is nu in de Kerkstraat, net voor de kerk. Als ik me niet vergis was dat een herberg die later weer in het bezit was van mijn familie. Heb jij toevallig nog een overlijdensdatum en plaats van Hannes van Duren?
Dorethé zei op 25 april 2015 om 01:54
Hannes/Has/Haske is overleden op 06-04-1975 te Oss en begraven op 10-04-1975 te Overlangel (bron Persoonskaart en bidprentje).
Has en Dien woonden inderdaad sinds 1920 op C25. Ik heb verder nog niet uitgezocht waar dat was. Volgens het BR 1890-1920 waren JW van Rossum en JM Bruijsten de vorige bewoners; zij vertrokken in 1920 naar C46. En toen was het kringetje weer rond :-)
Rene Bruijsten
Rene Bruijsten zei op 25 april 2015 om 18:32
bedankt voor de info. Het probleem dat ik zo lang bezig ben met dit C46 huis is omdat het bevolkingsregister van 1920 iets anders zegt dan de latere bev reg. Willem van Rossum is in 1920 op dat adres ingetrokken en tot zijn dood in 1969 heeft hij dat bewoond. De jongste zoon van hem leeft nog en heb het hem gevraagd naar dat adres. Hij zij toch zeker te weten dat het C45-L48 was. De persoonskaarten vermelden idem dito. In het bevolkingsregister kun je ook vrij goed zien dat ze van de zes een vijf hebben proberen te maken. Ik heb via het BHIC naar de verkoopakte gevraagd. Misschien kan ik via het kadastrale nummer ontdekken om welk huis het nu precies ging en of het inmiddels is afgebroken ja of te nee. Als het is gesloopt dan is het toch het van Rossum huis geweest. Anders is het toch het huis van van Duren geweest. Even afwachten, krijgt nog een vervolg....
Dorethé zei op 25 april 2015 om 22:31
Wat ik door de jaren heen heb gezien, is dat bij de aanleg van een nieuw bevolkingsregisters de huisnummers nogal eens wijzigden, meestal 1 of enkele cijferss lager/hoger. Er kwamen huizen bij en er werden huizen afgebroken. Het zou dus heel goed kunnen dat C46 uit 1920 in de periode daarna C45 was. Jammer dat het de gezinskaarten niet bewaard zijn gebleven.
Persoonskaart van Has van Duren geeft aan C46-L49.
Lisette Kuijper
Lisette Kuijper bhic zei op 28 april 2015 om 14:32
Mijn collega Annemarie van Geloven heeft de volgende informatie uit het archief van de notarissen uit Ravenstein gevonden:

'Ik heb aan de hand van de scans van de repertoria in Vele Handen Notarissen de vermeldingen van Johannes Bruijsten gevonden en de akten van inzet verkoop bij opbod 7-12-1919 ( akte 211) en akte van toewijzing verkoop 31-12-1919 (akte 218) opgezocht. Bron: toegang 7391, inv.nr. 184.

In de toewijzingsakte staat de volgende informatie:
Op 31-12-1919 gaat de notaris over op de definitieve toewijzing op verzoek van Johannes Bruijsten van de verkoop van een huis met erf en tuin, boomgaard en bouwland gelegen te Overlangel in de gemeente Herpen, kadastraal sectie B nrs. 342 en 474. Het huis c.a. wordt verkocht aan Hendrikus Velt of Veld. Deze onroerende goederen waren Johannes Bruijsten aangekomen bij koop voor dezelfde notaris Hermanus van den Bogaard d.d. 2-3-1911.'

De kadastrale nummers zijn dus B342 en B474 (gemeente Herpen). Verder onderzoek kan gedaan worden in Kadaster Archiefviewer (digitaal programma) op onze beide studiezalen. De notarisaktes zijn ter inzage beschikbaar in Den Bosch.

Met vriendelijke groet,
Lisette Kuijper (medewerkster studiezaal Grave)
Dorethé zei op 29 april 2015 om 15:31
Lisette, bedankt voor de info!
Jansen zei op 19 mei 2015 om 22:08
Mijn opa was w van Rossum en mijn oma was j.bruijsten woonden op de Maasdijk L 48,later de kromstraat ik ben er vaak geweest en weet precies waar dit was
Jansen zei op 19 mei 2015 om 22:32
Hannes van duren was de overbuurman van w van Rossum
Rene Bruijsten
Rene Bruijsten zei op 20 mei 2015 om 12:09
Bent u een zoon of dochter van Johanna Hendrika (Hannie of Hakkie) Van Rossum? Ik weet dat zij getrouwd was met een Jansen. Het huis C45-L48 (voorheen C46) is gesloopt en stond inderdaad tegenover het huis van Hannes van Duren. Weet u of er nog foto's van zijn?
J.jansen zei op 21 mei 2015 om 14:34
ik heb wel foto's met een gedeelte van het huis en met de hele fam,voor het huis.de voordeur aan de onderkant weggerot.
Ik ben de zoon van hakkie en Joop.er is wel eerder gevraagd naar foto's van dat huis maar die zijn er niet,ook niet bij zijn jongste zoon Wim .deze foto's wil ik wel opsturen,maar het kan wel enkele maanden duren voor ik er bij kan,verhuizing!
Stuur me een bericht tzt dan stuur ik ze
J.Jansen zei op 21 mei 2015 om 14:43
Naast het huisje van w van Rossum stond de boerderij van de fam Vissers,deze huizen stonden naast elkaar met een tussenruimte van 3 -4 meter.volgens mij is de boerderij verplaatst?ik kan me niet voorstellen dat er in de tuin dat huisje past.
Rene Bruijsten
Rene Bruijsten zei op 21 mei 2015 om 19:47
Dat is prima. U kunt me tzt hier wel een berichtje sturen. Het huis van de familie Visschers is niet verplaatst maar is helaas 4 jaar geleden afgebroken. Er staat nu een nieuw huis die bewust iets verder van de weg is opgebouwd. Vandaar uw verbazing denk ik. Het huis van Willen van Rossum was voorheen van mijn overgrootvader Johannes Bruijsten die er woonde van 1910 tot 1920. In die periode werd het huis van Visschers bewoont door Zeger Kersten en zijn vrouw Lena Grada van Uden en het huis van Hannes van Duren door o.a Fam van Asten (hoop dat ik dit goed heb want de bevolkingsregisters zijn nogal een zooitje) Tot later,,,
J.jansen zei op 21 mei 2015 om 23:41
2300 gulden was de opbrengst van dat huis met een hectare grond.willem was met tbc opgenomen in het sanatorium,,is daarna naar Ravenstein verhuist hij kreeg daar een kamer in het klooster en is daar overleden 89 jaar oud.
2 van zijn zoons zijn ook overleden aan tbc en ik vermoed dat zijn vrouw,mijn oma dus,er ook aan is overleden.
Rene Bruijsten
Rene Bruijsten zei op 22 mei 2015 om 01:55
Dat klopt,,Uw oma, mijn oud tante is ook aan tbc overleden in 1941. Ook in het klooster in Ravenstein als mijn info klopt. TBC heeft in onze familie veel levens geeist in die tijd, zat er denk ik al toch wel in.. De info over die opbrengst van dat huis wist ik nog niet. Naar mijn weten heeft er na Willem van Rossum niemand meer in dat huis gewoond en is het daarna onbewoonbaar verklaard en jammer genoeg afgebroken. Tenminste dat is mij zo ter oren gekomen. Wl jammer,,had graag wel wat meer willen weten over dat huis. Wat ik wel weet is dat het een niet al te groot huis was, vrij laag ook, Wat weet u er nog van?
J.Jansen zei op 22 mei 2015 om 12:50
Dan zijn wij een klein beetje familie van elkaar.Tbc was en is de ziekte van de armoede en bovendien zeer besmettelijk.het huis is al voor de verkoop onbewoonbaar verklaard,de buren hebbendat huis met de grond gekocht en daar hebben we later veel spijt van gehad.het was klein,maar goed bewoonbaar met een groot gezin.als je de voordeur binnen kwam liep je de keuken in,rechts kon je naar de kamer met bedstee,daarachter de opkamer.van uit de keuken kon je doorlopen naar de deel waar het varken stond en in de aangebouwde schuur stond de geit en de plee. Op de zolder sliepen de jongens.de achterdeur op de deel moest je gebukt uit.het dak aan de achterkant was op oog hoogte voor iemand van 1m65,want zo groot was Willem.daarbuiten was een groentenhof een Romneyhut een bleek met wat fruitbomen een varkensren en een strook grond tot aan de hamsteeg
Rene Bruijsten
Rene Bruijsten zei op 22 mei 2015 om 23:10
Bedankt voor de snelle en fijne info over het huis. Ik ben blij dat ik toch wat te weten ben gekomen over deze woning. En inderdaad,,u heeft gelijk. Antonius Visschers heeft het huis en de grond gekocht. Ik heb het nagekeken bij de eigenarenlijst. Het zou verbouwd worden tot een schuur (hier is een akte van) maar daar is niet veel meer van terecht gekomen. Het nieuwe huis en de hele grond zijn nu nog steeds in het bezit van de Fam Visschers. Ze hebben de tuin inmiddels doorgetrokken tot aan de weg waar ons oude familiehuis heeft gestaan. Weet u of er uberhaupt nog iets aan fotomateriaal bestaat uit die periode?
J.Jansen zei op 23 mei 2015 om 14:52
In de maand juni kan ik weer bij mijn spullen,wat belangrijk is zal ik doorsturen.
Als ik zo dit hele verhaal lees lijkt het er op dat Johanna spierings mijn overgrootmoeder is?andreas,ik heb geen e.mail adres,dus die heb ik dan nodig t.z.t.gr.joop Jansen .
Rene Bruijsten
Rene Bruijsten zei op 24 mei 2015 om 00:41
Hallo Joop, Ik zou het heel erg fijn vinden als u het een en ander aan me kunt doorsturen, Ik weet niet waar u woont maar als u hier ergens in de buurt woont van Overlangel,Grave,Cuijk, wil ik ook best bij uw aankomen hoor..En inderdaad... Johanna Spierings is onze overgrootmoeder. Persoonlijke info op dit forum doorgeven word niet aangeraden, maar bij deze een maak ik een uitzondering. Ik laat iemand van het BHIC later mijn emailadres wel weer deleten. Mijn email is: renebruijsten@kpnmail.nl. Stuur me even een emailtje, dan kunnen we persoonlijke info gewoon via de mail uitwisselen. Tot later Joop,,,
Jansen zei op 25 mei 2015 om 08:46
Als het goed is heb je mijn mail ontvangen?
Rene Bruijsten
Rene Bruijsten zei op 25 mei 2015 om 23:52
Joop,,, Alles ok, heb ik ontvangen.. tot later,,

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.