skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

Pe(e)ter Janssen en Anna Versteren - Asten of Heeze - Rond 1740

Toos vertelde op 28 februari 2015 om 20:34 uur
Wie kan me helpen aan gegevens over Peter Janssen en Anna Versteren. En over de exacte geboortedatum/plaats van hun zoon Ant(h)onius.

Deze Antonius trouwde op 20-11- 1796 in Nederweert met Barbara Peeters.
Volgens het kerkelijke trouwregister is hij geboren in ASTEN. Ik kan hier echter niets over terugvinden. Barbara overleed in het kraambed op 31-03-1798.

Antonius hertrouwde op 11-04-1799 met Maria Jonckers.

Hij is overleden in Nederweert op 14-03-1847 in Nederweert, op 77-jarige leeftijd.
Hij moet dus rond 1770 zijn geboren.
Deze akte vermeldt echter dat hij in HEEZE is geboren, zijn ouders zijn Peter Janssen en Anna Versteren:

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1-14253-20431-92?cc=2026214&wc=S364-FM9:343127101,343285101

Uit het doopregister van HEEZE, 1770:

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1971-31046-9853-74

Op 15 januari: geboren Antonius, zoon van Antonii Jansse geijben (??) en Joanna Jansse. Ik vind hier géén Peter en géén Versteren in terug. Of heeft dit met een patroniem te maken. Ik snap niet hoe dat precies werkt.......

Hopelijk weet iemand me verder te helpen.
Alvast bedankt.

Reacties (52)

Norah zei op 1 maart 2015 om 20:14
Hallo Toos,

Dit is niet gemakkelijk. Overlijdensakten klopten vroeger niet altijd. Moeder van Antonius Janssen was ene Anna Versteren = Versterren... Leeftijd werd vaak te hoog geschat enz. Was de vader ook Petrus Janssen b.v.?

In Asten lieten Wilhelmus van Leende/Leendt en Joanna Michiel Versterren kinderen dopen. Voor hem was het zijn tweede huwelijk, weduwnaar. Voor haar het eerste, ze waren 17-01-1773 in Lierop getrouwd.
Naderhand is een zoon van hen Cornelius van Leende naar Nederweert getrokken, en daar ook getrouwd. Deze Cornelius was ook getuige bij een huwelijk van Antonius Jansen! Misschien halfbroers.
Ik begin nu te denken dat Antonius een voorkind van Joanna Michiel Versterren is geweest, of dat er ook nog echt een Anna Michiel Versterren heeft bestaan. De namen Anna, Johanna en Maria werden dikwijls verwisseld en ook als zodanig genoteerd.
Op het moment gaat het erom de doop van jouw Antonius te vinden. Verstandig is ook altijd de doopgetuigen bij zijn kinderen na te gaan.
Ik ben er niet helemaal uit.
Mvg.
Norah zei op 1 maart 2015 om 20:22
Joanna Michiel Versterren(Verstarre, Versterre) woonde vóór haar huwelijk in Lierop..............
Toos zei op 1 maart 2015 om 23:44
Norah, bedankt voor je reactie... Ik vond toevallig nog een ontlastbrief, waaruit blijkt dat op 14-06-1771, Jansen, Anthonij Peeter, - Jansen, Peeter - en - Versterre, Jennemie Michiel - naar Lierop zijn vertrokken. Had nog nooit van zo'n brief gehoord.

http://www.archieven.nl/mi/48/?mivast=48&mizig=100&miadt=48&miaet=54&micode=NTI-10210-1673&minr=3569251&miview=ldt

Dit komt dus overeen met jouw bericht, dat Joanna Michiel Versterren voor haar huwelijk met
Wilhelmus van Leende/Leendt in Lierop woonde.

Dus als ik het goed begrijp is Peeter Jansen ergens tussen 1771 en 1773 overleden en is Joanna/Anna hertrouwd in Asten met Wilhelmus van Leende/Leendt.
Antonius trouwt in 1796 in Nederweert. Misschien samen met Cornelis van Leende naar Nederweert verhuisd???

Zou er een scan bestaan van de originele ontlastbrief?? Waar zou ik die eventueel kunnen vinden?

Gr, Toos
Egbert zei op 2 maart 2015 om 01:06
Een borgbrief of ontlastbrief ook wel acte van cautie of acte van indemniteijt genoemd, is een verklaring dat de armenkas van de plaats waar iemand geboren is borg staat voor het onderhoud van die persoon wanneer die armlastig wordt in een andere plaats. Zonder deze brief kon je niet zelfstandig in een andere plaats gaan wonen. Voor dienstmeiden en knechten die vaak tijdelijk ergens anders woonden was die brief niet verplicht, hoewel die toch vaak werd uitgeschreven. Die brief moest ingeleverd worden bij het bestuur van de plaats waar men ging wonen. Ging men weer verhuizen dan kon men die brief weer ophalen en inleveren in zijn/haar nieuwe woonplaats. De tekst van die brief werd ook ingeschreven in de plaats waar men uit vertrok, dat kon gebeuren in een speciaal register, maar vaak staan ze in de protocollen van allerhande akten. Die brief van 14-06-1771 staat dus ingeschreven in het schepenprotocol van Heeze, Leende en Zesgehuchten. De brief bevindt zich niet meer in het archief van Lierop. Dat zou erop kunnen wijzen dat die weer is opgehaald en in een andere plaats is ingeleverd. Je zou eens moeten nagaan of er in Nederweert ontlastbrieven bewaard zijn gebleven. Deze brieven geven een mooi inzicht in de verplaatsing van personen.
Norah zei op 2 maart 2015 om 01:33
Wat ik eruit kon opmaken was dat Joanna Michiel Versterren in 1773 niet eerder gehuwd is geweest, dus ook niet met Petrus Janssen...
Ik raad je aan eens bij de dopen van Lierop te kijken.
Helena zei op 2 maart 2015 om 02:23
Uit index bij RHCE:
Bruidegom Willem van Leent , Weduwe ofweduwnaar Cornelia Hendriks Nelissen , Helmond , wonend: Asten
Bruid Jenneke Michiel Verstarren , jongedochter , Lierop , wonend: Lierop
Plaats Lierop
Datum ondertrouw 02-01-1773
Opmerkingen laatste roep gedaan op 17-01-1773, in de publikatie te Asten is sprake van Willemse i.p.v. Nelissen en Verstaerse i.p.v.Verstarren
DTB Lierop inv.nr. 64.8

Deze is het dus niet.
Helena zei op 2 maart 2015 om 02:36
Zie via zokekaten film MMBZ-QM1 Lierop -> image 356 van 548. De a.s. bruid werd genoteerd als 24 jaar oud. Mogelijk was deze Jenneke Michiel Verstarren wel familie van de echtgenote van Peter Jansen? Zus? Nicht? Kwam ook wel voor dat kinderen dezelfde naam kregen in een en hetzelfde gezin, niet alleen na een overlijden van een kind.
Helena zei op 2 maart 2015 om 08:02
...zou de notitie 'j.d.' bij dat huwelijk in Lierop in 1773 soms niet correct geweest zijn en was ze wel weduwe van Peter Jansen?
Maar dan nog zullen we de doop moeten zien te vinden van Antonius..
Toos zei op 2 maart 2015 om 16:36
Nog een ontlastbrief:
Deze betreft Jenneke Versterre, wegens haar vertrek vanuit Lierop naar Asten, 15-01-1773. Dit is 2 dagen vóór haar huwelijk met Wilhelmus van Leent.

http://www.heemkundekringdevonder.nl/oudschrift/lierop/rechtelijkarchief/ra_lierop_boek_31.pdf

archiefnummer: 31 - 82v

Bij het huwelijk met van Leent wordt ze "Jenneke Michiel Verstarren" genoemd, in deze ontlastbrief van Lierop "Jenneke Versterre" en in eerdergenoemde ontlastbrief als echtgenote van Peeter Jansen heette ze "Jennemie Michiel Versterre" . Misschien toch één en dezelfde persoon??
Norah zei op 2 maart 2015 om 17:14
Hallo Toos,

Ben er bijna zeker van dat het om dezelfde gaat, één keer namelijk met haar patroniem erbij, maar ik heb wel zo mijn twijfels over een eerder huwelijk van Joanna.
Egbert zei op 2 maart 2015 om 23:15
De borgbrief van Lierop zegt van Jenneke Versterre "alhier geboore". Zij moet dus in Lierop geboren zijn. Het is nu belangrijk de tekst van de borgbrief uit Heeze te kennen. Gold die alleen voor Peeter Jansen of ook voor diens vrouw Jennemie Michiel Versterre en ook voor hun zoon Anthonij Peeter Jansen, of worden zij alleen in die brief genoemd.
Norah zei op 3 maart 2015 om 00:05
Joanna Versterre * 27-06-1746 Someren, dochter van Michiel Versterre en Catharina Theijsse.
Toos zei op 3 maart 2015 om 00:07
zou deze borgbrief ergens openbaar staan, of moet ik deze in Heeze aanvragen??
Ik ben nog niet zo bekend met genealogie...
Norah zei op 3 maart 2015 om 00:20
Michiel Versterren en Catharina Theijsse getrouwd te Lierop(Someren) 15-11-1745; eerste huwelijk van Michiel Versterren.
Jenneke Verstarren overlijdt te Asten 17-02-1819, echtgenote van Willem van Leendt, dochter van Wouter(foutief) Verstarren en Catharina Verhees.
Toos zei op 3 maart 2015 om 00:41
Bedankt Norah, dat je me zo goed op weg helpt.
Maar nu ben ik even de draad kwijt.... waar moet ik deze Joanna nu plaatsen.
Is Joanna Versterre en Jenneke Verstarren toch dezelfde persoon, dochter van Michiel Versterren en Catharina Theijsse, geboren in Lierop? En past Peeter/Anthonius Jansen ook nog ergens in het plaatje....of ben ik op de verkeerde weg??
Toos zei op 3 maart 2015 om 00:46
Ik had dit nog ergens gevonden....weet alleen niet meer waar!!

R 123 fol. 179vo 11-11-1772
Staat en inventaris - opgemaakt door Willem van Leent - weduwnaar Cornelia
Hendrik Nelissen - t.b.v. Jennemie, Hendrien, Francis en Jan, zijn kinderen.
Hij wil hertrouwen met Jenneke Versterren, te Lierop.

Roerende goederen
- een "kaske, slegt en kleyn",
- een ijzeren keteltje, een koperen keteltje,
- en linnen bedje met een deken en twee lakens,
- drie stoelen, een "slegte" bedkoets,
- drie houten lepels, twee "vorkette",
- een riek en een schop.

En Willem van Leend blijkt op 03-09-1793 te zijn overleden in Asten
Helena zei op 3 maart 2015 om 00:47
Het blijft een puzzle en niet zo 1-2-3 op te lossen.
- De namen Jenneke en Jennemie kunnen idd. door elkaar gebruikt zijn, maar evengoed kunnen het twee verschillende dames geweest zijn.
- Zo te zien is er wel een Johanna [Michiel] Versterre geboren/gedoopt in Lierop, op 27-06-1746. Maar...mogelijk was zij een dochter uit een later (?) huwelijk van Miggiel Verster(r)e nadat in maart 1744 zijn eerdere echtgenote, Jenneke Cuijpers / Jenneke Gielens Versterre [met wie hij in 1713 huwde], overleden was. Zie ook Miggiel Verstere's staat van inventaris opgemaakt in 1744 in Lierop ( boek 29); waaronder toch een hint dat er (klein?)kind(eren) waren in dit huishouden gezien er ook ' een korve kinderwi(e)g' genoteerd werd...
- Hij werd bij huwelijk in 1713 genoteerd als Michael Martens van der Sterren. - Uit dat eerdere (?) huwelijk toch ook een dochter Johanna (*1718). Zij kan zelfgs de moeder van Antonius geweest zijn indien de gezochte Antonius geboren werd zo voor ca. 1765.
- Mogelijk waren er nog meer kinderen uit dat eerdere huwelijk elders geboren? Misschien toch nog een Jennemie?
- Misschien eens 'over de huidige grens' zoeken, richting Belgie..?
- Overlijdensaktes kunnen incorrecte gegevens bevatten. Antonius' leeftijd en namen van de ouders hoeven niet persee te kloppen. Aangevers waren een nabuur en de veldwachter.

De doop van Antonius zal toch gevonden moeten worden..om zeker te kunnen zijn.
Helena zei op 3 maart 2015 om 00:49
Toos, - dat gegeven [ staat en inventrais enz.] heb je wrsl. gevonden via de website van de Heemkundekring De Vonder waar je ook al eerder dat gegeven van Lierop vond[ zie via Oud Schrift]]
Norah zei op 3 maart 2015 om 00:52
Dit is dezelfde persoon waar we het ook over hadden. En Antonius Janssen was haar zoon, óf uit een eerder huwelijk dan met W. van Leendt, óf onwettig.
Naderhand viel me in dat Antonius wel in België gedoopt zou kunnen zijn, je zit bijna in de Kempen...
Helena zei op 3 maart 2015 om 04:43
Jenneke Verstarren overleed in 1819, Asten. Ze werd opgegeven [ door naburen] als weduwe van Willem van Leent, 78 jaar, geboren in Lierop en haar ouders Wouter Verstarren en Catharina Verhees. Zo zie je maar dat ook hier men niet alles correct doorgaf.., maar zij zal wel die Joanna zijn geweest die in 1746 in Lierop geboren/gedoopt werd.

Mogelijk geeft de Memorie van Successie wat clues? Hierin o.a. de namen van de erfgenamen; dan zou (zoon?) Antonius er ook bij moeten staan. Daarmee heb je dan nog geen datum van zijn geboorte/doop, maar kom je wel te weten of hij nu wel of niet een zoon was van deze Joanna.
Overledene Jenneke Verstarren
Datum overlijden 17-02-1819
Plaats overlijden Asten
Bron Memories van successie Helmond deel 2
Toegangsnr. 036.03.06
Inv.nr. 2 Aktenummer348
Annemarie van Geloven
Annemarie van Geloven bhic zei op 3 maart 2015 om 12:31
De memorie van successie van deze Jenneke Verstarren (kantoor Helmond, inv.nr. 2, aktenr. 348) vertelt ons dat Jenneke in Asten onderhoud van de armenkas genoot en dat er zich in haar nalatenschap geen onroerende goederen bevonden. Wel had ze wat 'moibilaire' goederen ter waarde van zestien gulden aan haar dochter Petronella Verstarren als erfenis nagelaten.
Verder worden er geen familierelaties genoemd in deze memorie.
Geraldine zei op 3 maart 2015 om 14:30
Je zou verwachten dat Jenneke haar goederen naliet aan Catharina van Leendt, haar ongehuwde dochter, die in 1831 te Asten overleed.
Staat er echt Petronella "Verstarren"?

Met vriendelijke groeten
Toos zei op 3 maart 2015 om 14:50
Ik kreeg de indruk, dat de memorie van successie van Jenneke Verstarren nog niet was ingescand. Waar heb je deze gegevens gevonden, Annemarie van Geloven?
Geraldine zei op 3 maart 2015 om 17:40
Er ligt een los papiertje in het doopboek van Heeze: okt. 1770, Antonius, natuurlijke zoon van Petri.
Zoekakten.nl
MMBZ-Q4T
Image 297 of 556, rechterblad
Norah zei op 3 maart 2015 om 19:04
Aha!
Toos zei op 3 maart 2015 om 19:28
Ja, ik heb het gevonden.... maar mijn latijn is niet al te best :) :)
Zijn de andere namen doopgetuigen en is de naam "Versterre" er vanaf gescheurd? Ik lees verder: Joanna Maria van de Enden.......en Van Liefkant?? en Joanna Happe(de rest is weg).
Helena zei op 3 maart 2015 om 20:56
Wat een mooie vondst Geraldine!

Wel geen 100% zekerheid wie nu de moeder was :) ..en of we het jaar 1770 mogen aannemen; het los briefje kan ook zo maar ergens tussenin beland zijn?
Aan handschrift te zien wel rond deze jaren.
Normale volgorde in een doopboek volgend zal de naam van de moeder wel beginnen bij Joanna Maria van den Enden [correct opgegeven naam?]. maar ook hier geen 100% zekerheid gezien je het 'et' na de vader's naam niet kunt zien.

ab extrania nat[us] [geboren uit 'vreemdelingen', van buitenaf komenden]
9 8bris bap[tizatus] est
Antonius fi[ lius] naturalis Petri.. [Petrus was dus niet gehuwd]
Joanna Maria van den Enden ..
Van Lieshaut et Joanna Happe..
Helena zei op 3 maart 2015 om 21:16
@Toos, - Over de memorie van successie: Annemarie zal deze wel ingezien hebben in de Citadel. Annemarie zit als archief medewerkster bij het BHIC natuurlijk dicht bij deze bronnen :) De Noordbrabantse memories van successie worden alleen bewaard bij het Rijksarchief in Noord-Brabant, de Citadel. De meeste memories zijn op microfilm of microfiche beschikbaar in de Citadel; misschien zijn die van kantoor Helmond [ de provincie was ingedeeld in 19 kantoren] ook wel op microfilm/fiche beschikbaar bij het RHCE? Dat is mij niet bekend.
Toos zei op 3 maart 2015 om 21:35
Ah, daar komt de aap uit de mouw... Helena. Bedankt voor je reactie(s)!!
Om op je eerdere opmerking terug te komen, Antonius was een onecht kind (misschien van Joanna) en de vader Petrus kwam van buiten Heeze?
Egbert zei op 3 maart 2015 om 22:35
Ik heb de inschrijving van de ontlastbrief in het Rechterlijk Archief van Heeze, inventarisnummer 1673, folio 227 ingekeken.
De schepen doen cond dat Antonij zone Peeter Jansen verweckt bij Jennemie Michiel Versterre is geboren binnen den dorpe van Heeze. Ende want de voornoemde Jennemie Michiel Versterre geboren tot Lierop aen ons te kennen heeft gegeven dat zij haar met haar zoon[tje] Antonij metter woon heeft ter neder geseth tot Lierop en derhalven van haare geseijde soon[tje] van node heeft acte van cautie omme (des noods) te dienen tot ontlastinge van den Armen, tot cautie te stellen 300 gulden eens uijt de arme goederen van Heeze en sulcx tot securiteijt van en armen van Lierop en alle andere plaatsen waerinne de voornoemde Antonij zone Peeter Jansen bij tijden en wijlen hem metter woon nieuwelings zal comen te begeven. Actum 14-06-1771.
Twee keer is bij het woord zoontje de je doorgestreept.
Jennemie is op dus op en vóór 14 juni naar Lierop vertrokken. Omdat zijn zelf uit Lierop kwam had zij geen ontlastbrief nodig. Vna Peeter Jansen is eigenlijk verder geen sprake. Het lijkt er op dat het hier gaat om een natuurlijk kind en dat wordt met de vondst van Gerarldine bevestigd. De vermelding van de ouders in de overlijdensakte in Nedeweert klopt daarmee nagenoeg.
Jennmie zal wel dezelfde zijn als de Joanna die op 27-06-1746 in Lierop werd gedoopt. Jenneke Versterre verkrijgt zelf een ontlastbrief voor Asten op 15-01-1773 waarin staat dat zij in ondertrouw is met Willem van Leent. Deze brief wordt in het archief van Asten nog bewaard. Er zit echter geen brief van haar zoon Antonie in wat er op wijst dat hij, als hij al ooit met zijn moeder mee naar Asten is gekomen, daar niet is gebleven.
De lijsten van alimentatie van de armmeesters van Asten vermelden in de periode 1772-1791 betaling aan Antonie Peeters te Nederweert. Als dat de gezochte Antonie is zouden de armmeesters van Asten de verplichting tot onderhoud van die van Heeze hebben overgenomen. Mogelijk is daar in de archieven van Asten en Heeze nog iets van te vinden. En die ontlastbrief van Antonie uit Heeze zou eigenlijk in Nederweert terechtgekomen moeten zijn.
Geraldine zei op 3 maart 2015 om 23:20
Mijn komplimenten.
Bij de doop van Johanna Versterre, Someren, 27 juni 1746, is Joanna Eynauts getuige.
Ik lees haar als Johanna Michaël Martens, gedoopt te Someren 26 juni 1718 en gehuwd te Lierop 30 sept. 1742 met Theodorus Eynouts (gedoopt te Lieshout 6 apr 1711).
Theodorus is een kleinzoon van Josina Vereijken (gehuwd met bierbrouwer Henricus van Moorsel).
Dan zijn we volgens mij bij het bierflesje dat Christine vorig jaar liet maken voor de bruiloft. Right?
Toos zei op 3 maart 2015 om 23:48
Nou Egbert, wat een verhaal..... petje af voor jouw inspanning!
Hier was ik zelf nooit achter gekomen.

Zou het toeval zijn, dat Antonius/Antonie in 1796 in Nederweert met Barbara "Peters" is getrouwd? Naamgenoot van de persoon waar de alimentatie aan werd betaald. Trouwens, Cornelis van Leent, zoon van Joanna Versterre en Wilhelmus van Leent, was getuige. Dus er was wel enig contact....

Het zal nu moeilijk worden om de stamboom verder terug te gaan, nu Peeter Jansen uit beeld is verdwenen.
Norah zei op 4 maart 2015 om 00:13
We komen nu weer bij het begin terug en alles valt op zijn plaats... Barbara Peters kon iedereen zijn met een dergelijke achternaam.
En Petrus Janssen was misschien iemand van de Teuten(handelsreizigers) waar Helena het vaak over gehad heeft?
Helena zei op 4 maart 2015 om 06:35
Mooi dat de tekst in de ontlastbrief uiteindelijk de oplossing gaf.
Annemarie van Geloven
Annemarie van Geloven bhic zei op 4 maart 2015 om 10:41
Nog even als mosterd na de maaltijd, want ik zie dat dit onderwerp nog tot diep in de nacht aandacht heeft gehad..
Toos, zoals Helena al zei, ik zit als archiefmedewerker inderdaad dicht bij de bron en heb de memorie bekeken. En haar dochter wordt echt Petronella Verstarren genoemd. Meer informatie over memories van successie vind je op het informatieblad http://www.bhic.nl/media/document/file/memories-van-successie.pdf onder Hulp bij onderzoek.
Toos Baetsen zei op 9 maart 2015 om 00:05
Een reactie op mijn schriftelijk contact met Alfons Bruekers, voorzitter van de Stichting Geschiedschrijving Nederweert, over Antonius Janssen:

"jouw" Antonius Janssen vestigde zich in 1790 in Nederweert. Hij was in 1796 dienstknecht bij de weduwe Mathea Trouwen-Geuns op Budschop (huidige adres Budschop 13). In 1796 was hij 25 jaar, dus geboren in 1770 of 1771, zoals jij al vermoedde. In het boerengezin waar Antonius Janssen diende, woonde ook zoon Jan Trouwen die geestesgestoord was. Hij beeldde zich in dat hij keizer Napoleon was en hield een hofhouding met maitresses en deelde onderscheidingen uit aan inwoners. Over hem schreef ik "Boer en Keizer" in mijn rubriek Nederweerts Verleden afl. 47. We kunnen dus stellen dat jouw voorvader in een opmerkelijk gezin verbleef!
Alfons Bruekers
Egbert zei op 9 maart 2015 om 23:23
Een schitterend verhaal van die ingebeelde keizer. Blijft nog de vraag waar Antonius Janssen verbleef in de jaren vóór 1790. En al kom je misschien niet verder met zijn vader Peter het blijft een boeiende speurtocht.
Geraldine zei op 10 maart 2015 om 20:57
Het bericht van RHC dat het nu mogelijk is om on-line te bladeren door de doop-, trouw- en begraafregisters van het Regionaal Historisch Centrum Eindhoven, deed mij teruggaan naar het losse blaadje met de doop van Antonius.
http://bit.ly/1EET3JC
Inventaris Heeze
REGISTRATIE OP GROND VAN KERKELIJKE VOORSCHRIFTEN
RK parochie H. Martinus
21.7 Doopregister (ook onwettige kinderen)
Deze scans zijn van een latere datum dan de scans van FamilySearch (Zoekakten.nl MMBZ-Q4T Image 297 of 556, rechterblad)
Het losse blaadje is te vinden aan het einde van de scans: blad 101 van 102, rechtsonder. Alle namen zijn nu leesbaar.
Helena zei op 10 maart 2015 om 21:22
Wat goed Geraldine dat je dit nog eens hebt gecheckt.

Petrus den heuveneer... -> lees dit als hij hoevenaar was/pachter van een hoeve? Misschien kan Egbert hier nog eens zijn licht op laten schijnen?
Inderdaad fijn dat er nu zoveel scans online zijn gekomen bij het RHCE.
Ze zijn ook veel duidelijker dan die van FS.

Heb ook nog even gezocht naar dat artikel "Boer en Keizer" in de rubriek Nederweerts Verleden afl. 47., maar dat is helaas niet online in te zien. De rubrieken gaan online niet zo ver terug. Leek me interessant om eens door te lezen.
Helena zei op 10 maart 2015 om 21:34
..of zou het kunnen slaan op iemand die (schapen)hoeder was?.. denkend aan de grote Somerense heide tussen Someren en Heeze. En de 'achternaam' Van den Enden zou kunnen verwijzen naar het buurtschap waar ze op dat moment woonde en werkte?
Toos zei op 10 maart 2015 om 23:52
Wat goed gevonden, Geraldine!!
Of deze "Petrus den heuveneer" toch nog de vader van Antonius is.........
Of werd er in die tijd relatief vaak van de familienaam afgeweken?
Ook Joanna wordt met een andere naam aangeduid.

De borgbrief van Antonius blijkt niet in Nederweert te zijn. Er zijn hoofdzakelijk uitgaande brieven bewaard.

Helena: Alfons Bruekers heeft mij "Boer en Keizer" in de rubriek Nederweerts Verleden in PDF gemaild. Ik zal kijken of ik het verhaal hier kan "plakken".
Helena zei op 11 maart 2015 om 00:02
Denk niet dat je dat verhaal hier zomaar kunt plakken Toos. Doe maar niet. Ik krijg het t.z.t. nog wel eens onder ogen.
Wat betreft die namen: de priester die deze doop op een los briefje schreef zal de namen niet volledig gekend hebben. Inmiddels weet je wel dat het over jouw Antonius zal gaan. Nu je de tekst beter kunt lezen zie je ook dat hij in 1770 geboren was. Dat was idd. een goede vondst en nogmaal een bewijs dat het loont om alles nog eens te checken en in verschillende database /'bronnen'.
Toos zei op 11 maart 2015 om 00:05
Onderstaand verhaal speelt ten tijde van Antonius' leven in Nederweert. Hij werd in 1796 dienstknecht op de boerderij waar de hoofdpersoon "Jan Trouwen" met zijn familie leefde.

"Boer en keizer"

Van een groots en meeslepend leven als koning of keizer konden de Nederweerter
boerenzonen alleen maar dromen. Slechts als lid van de schutterij kon men ‘koning’
worden; een enkele schutterskampioen werd zelfs ‘keizer’. Prinsdom en vorstenschap
bleven beperkt tot Vastenavond. Boerenzoon Godefridus Bruekers uit Kreijel kwam
enigszins in de nabijheid en schopte het tot lid van de keizerlijke garde van Napoleon.
Maar na ontslag uit het leger moest hij thuis weer gewoon de varkens voeren.

De fantasie van Jan Trouwen uit Budschop
kende geen grenzen. Deze ongehuwde
boerenzoon van een rijke familie was rond
1809 op zijn 40ste krankzinnig geworden.
Trouwen was goed opgeleid (hij sprak en
schreef vloeiend Frans) maar door zijn geestesgesteldheid
en drankzucht vertoonde hij
bizar en gevaarlijk gedrag. Hij waande zich
keizer Napoleon, had last van woedeaanvallen
en was handtastelijk. Jan zag overal
complotten en beschuldigde de pastoor en
kapelaans van het onderhouden van seksuele
relaties met hun dienstmaagden en verdacht
hen bovendien van het beheksen van
zijn boerderij.

Joost Welten beschrijft in zijn boek dat Jan
Trouwen meende dat hij écht een keizer was.
Hij regeerde als een vorst vanuit zijn boerderij
aan de weg van Budschop naar Kreijel.
Hij deelde onderscheidingen uit aan inwoners
en gaf geschenken aan kinderen die zijn
keizerlijke waardigheid erkenden. Trouwen
had in zijn fantasie ook een keizerlijke hofhouding
met maitresses. In werkelijkheid waren
dat drie jonge dienstmeisjes uit café’s in
Nederweert en Weert, aan wie hij geregeld
liefdesbrieven schreef en aan wie hij een keizerlijke
status had verleend. Ook aan andere
inwoners schreef Trouwen dwaze brieven,
zoals aan kruidenier Meewis en klokkenmaker
Michiels. Daarin schreef hij dat hij in
afwachting was van de levering van staatsiekleding
en een karos met zes paarden.

Om Jan Trouwen’s waandenkbeelden en
ingebeeld keizerschap konden de Nederweertenaren
nog wel lachen. Dat gold niet voor de gewelddadige
trekjes van deze boerenkeizer.
In 1810 verzochten zijn familieleden
de rechter om Jan onder curatele te
stellen. Nog voordat de procedure was afgerond,
escaleerde de zaak. In augustus 1811
had Trouwen een aanslag gepleegd op de
gemeenteveldwachter, die hierbij zwaargewond
was geraakt. De gendarmes verschansten
zich rond het huis van de dader en zagen
hem rond één uur ’s nachts thuiskomen. Hij
had een gevaarlijke hond bij zich en toen Jan
de gendarmes zag, sloeg hij als een wildeman
op hen in. De gendarmes sloegen terug
met hun sabels en verwondden Trouwen aan
hoofd, schouder en hand. Hij vluchtte zijn
huis in en werd de volgende ochtend alsnog
gearresteerd. De rechtbank achtte hem
niet toerekeningsvatbaar en in 1812 volgde
de daadwerkelijke onder curatelestelling.
Hij mocht blijven wonen in het ouderlijk huis
waar zijn zus en schoonbroer op hem pasten.
De boerenzoon overleed een jaar na het
“Waterloo” van zijn idool keizer Napoleon, op
de 12e april 1816 in de leeftijd van 48 jaar.

Alfons Bruekers
Helena zei op 11 maart 2015 om 00:12
Dank je Toos. Nu ik dat zo lees herinner ik me dat verhaal toch eens eerder al gehoord /gelezen te hebben. Mogelijk stond het voorheen wel online.
Geraldine zei op 11 maart 2015 om 00:30
Het is de moeite waarde te blijven zoeken. Er zal een reden zijn waarom de gemeente Heeze financiëel borg staat voor Antonius.
Michaël de vader van moeder Joanna, komt nog tweemaal voor met een borgbrief:
http://www.heemkundekringdevonder.nl/oudschrift/asten/oudrechterlijkarchief/Asten%201747-1753.pdf RECHTERLIJK ARCHIEF ASTEN 1747-1753 R 120 fol. 101vo 25-09-1753
Paspoort voor: Michiel Versterre - en Catarina Happen,... van voornemens zijn zich te begeven naar Antwerpen of elders...
Asten 1754-1759 R 120 fol. 211vo 01-06-1756
...zich voornemens te begeven naar Holland en elders om zijn nabestaande vrienden te bezoeken...
Deze Michiel zou wel eens een van Deursen kunnen zijn (ged. 3 dec 1721 te Asten).
Ken je de website http://www.van-deursen-8000.nl
Succes weer.
Egbert zei op 11 maart 2015 om 01:14
De vrouw van Michael Versterre, die bij hun huwelijk in Lierop als Catharina Thijse wordt vermeld, blijkt in Asten in 1753 en 1756 Catarina Happen te worden genoemd.
De meter bij de doop van Antonius in Heeze heet Joanna Happen. Een extra aanwijzing dat het over de goede Antonius gaat. Het feit dat moeder Johanna Maria in Heeze "van den Enden" wordt genoemd kan ook verwijzen naar de hoeve "Ten Eijnde" in Lierop. Misschien was Michiel Versterren wel pachter van die hoeve. Weer voer voor nader onderzoek.
Max zei op 11 maart 2015 om 14:14
Als Catharina Thijsse Happen dezelfde is als de op 08-07-1705 te Asten gedoopte Catharina, dochter van Mattias Happen en Maria van Bussel, dan had zij voor haar huwelijk in 1745 al een onwettig kind Maria laten dopen te Asten op 27-08-1739. Zij had ook een zus Joanna.

Vader Mathias Joannis Tijsen komt uit een familie die in Heeze vooral Scheepers genoemd wordt. Hij was kleinzoon van Mathias, zoon van Arnoldus de Sceper, die getrouwd was met Luijtgarda Joannis Happen (van Stercksel).
Egbert zei op 11 maart 2015 om 17:08
Catarina Tijssen kwam in ieder geval uit Asten. Zij krijgt op 08-11-1745 een ontlastbrief van Asten voor Lierop. Er staat in dat zij is geboren te Asten, wonend te Lierop, en in ondertrouw is met Michiel van der Starre
Egbert zei op 11 maart 2015 om 23:14
Michiel Versterre is niet dezelfde als Michiel zoon van Martinus van Deurse die gedoopt is te Asten op 03-12-1721.
Michiel is voor de eerste keer gehuwd te Lierop op 26-11-1713 als Michael Martens van der Sterren met Johanna Jansen Cuypers. Uit dat huwelijk is op 26-06-1718 dochter Joanna geboren, die later trouwt met Theodorus Eynouts.
Na het overlijden in 1744 van zijn vrouw Jenneke Cuijpers laat Miggiel Versterre voor de schepenen van Lierop een inventaris maken van roerende goederen. Het maken van zo'n inventaris gebeurde meestal om de erfrechten van kinderen veilig te stellen als een weduenaar of weduwe een volgend huwelijk aanging. Die inventaris is opgemaakt op 13-11-1745, twee dagen voordat hij in Lierop trouwde met Catharina Thijse. Hij was wel wat ouder dan zijn tweede vrouw. Ervan uitgaande dat hij minstens 20 jaar geweest zal zijn bij zijn eerste huwelijk moeten we zijn geboorte vóór 1693 gaan zoeken.
Egbert zei op 11 maart 2015 om 23:21
Ik heb in het archief van Heeze gekeken of er onder armenzorg nog een spoor van Antonius te vinden was. In inventarisnummer 1001 zijn uitgaven bewaard van de provisoiren van de jaren 1771 en 1772. Daarin staat:
04-11-1771: Antonij Peter van Someren tot Lierop heeft genoten 3 gulden 4 stuivers.
03-12-1772: Antonij zone Peter Janssen geboren tot Heze en wonende tot Lierop tot alimentatie 1 gulden 16 stuivers.
Jammer genoeg zijn er van latere jaren geen stukken bewaard.
De vermelding "van Someren" in 1771 doet vermoeden dat we de vader van Antonius in Someren moeten zoeken.
Toos zei op 13 maart 2015 om 23:00
Egbert, moet ik bovenstaand lezen als:

1771: Antonij Peter = Peter, zoon van Antonij? (uit Someren)
en is Antonij dan patroniem en wordt Jansen niet genoemd.....
1772: Antonij zone Peter Jansen = Antonij is zoon van Peter?
Egbert zei op 14 maart 2015 om 01:03
Het gaat bij beide inschrijvingen om een Antonij zoon van Peter. In 1771 wordt een Antonij genoemd als zoon van Peter van Someren. Dat van Someren kan dan al een achternaam zijn, maar ook betekenen dat Peter uit Someren kwam.
In 1772 is Antonij duidelijk de zoon van Peter Jansen.
Ik ga er vanuit dat met beide inschrijvingen dezelfde Antonij bedoeld is omdat er bij allebei staat dat hij tot Lierop woont.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.