skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Sterre Schlink
Sterre Schlink RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Sterre Schlink
Sterre Schlink RA Tilburg

Petrus Mattheus van de Velden trouwt Helmond 29-1-1626 met Anna Antonij Mols

vertelde op 20 oktober 2020 om 13:55 uur
Ik vind in Helmond een r.-k. huwelijk van Petrus Mattheus van de Velden op 29-1-1626 met Anna Antonij Mols. Ik vermoed dat hij dezelfde Petrus is die ook gehuwd was met Catharina Jan Janssen de Cremer van wie geen huwelijksdatum bekend is? Was Anna zijn eerste vrouw ??
Wie weet meer ?
Margriet

Reacties (2)

Egbert zei op 21 oktober 2020 om 17:43
Als ik de regesten van het Rechterlijk Archief van Helmond goed intrepeteer was de Peter Mathijs van de Velde die getrouwd was met Catharina, dochter van Jan Jansen de Cremer de Oude en Ida Jan van Baeckel, later nog getrouwd met een Jacomina.

Ui het huwelijk met Catharina zijn zeker twee kinderen geboren:
1. Thijs Peters van de Velde.
2. Catarina Peter van de Velde, tr. Philips Goorts.

Uit het huwelijk met Jacomina is nog een dochter Maria geboren.

Deze drie kinderen waren op 26-02-1657 in leven, blijkende onderstaande akte:

Rechterlijk Archief Helmond 271, akte 771.
Compareerde Jacomina weduwe van Peter Mathijs van de Velde die verklaart dat wijlen haar man, ten tijde van zijn overlijden achterliet twee pleijten (vrachtschepen). Thijs Peters van de Velde en Philips Goorts als man van Catarina Peter van de Velde (het betreft voorkinderen van Peter) en Maria (een dochter van Peter en Jacomina), zijn nu overeengekomen deze pleijten te behouden, hoewel er al eentje is verkocht (voor 174 gl./10 st.). 26-02-1657.

Dat Thijs en Catarina kinderen zijn van Peter Mathijs van de Velde uit het huwelijk met Catharina, dochter van Jan Jansen de Cremer, blijkt uit een akte van 18-01-1647:

Rechterlijk Archief Helmond 270, akte 113.
Zijn gecompareerd voor de schepenen Mathijs Peters van de Velde en Philips Goorts als man ende momboir van Catharina Peters van de Velde, verwekt bij Catharina dochter van wijlen Jan Jansen de Cremer de Oude en diens vrouw Ida Jan van Baeckel, hun grootvader en grootmoeder, en zij transporteren aan Jenneke en Maria de Cremer, hun tantes, hun 7e part in 700 gl. door hun grootouders gekocht op de berg van Barmhartigheid te Brussel (24 dec. 1638/1639). Mr. Jacob Coensen, notaris aldaar, wordt gemachtigd, om die obligatie te vernieuwen. 18-01-1647.

Het huwelijk van dochter Catharina Peters van de Velde met Philips Goorts moet hebben plaatsgehad vóór 28-09-1645, omdat zij dan een zoon Godefridus in Helmond laten dopen. Uit een latere doop weten wij dat Philips ook Roefs heette.
Je verwacht dat Catharina geboren zal zijn rond 1620-1625.

Als het hier om dezelfde Petrus Mattheus van de Velden gaat die op 29-01-1626 te Helmond trouwt met Anna Antonij Mols, verwacht ik eerder dat dit zijn tweede huwelijk is, anders zou hij na 29-01-1626 nog moeten trouwen met Catharina de Cremer en een dochter Catharina moeten krijgen die zelf vóór 28-09-1645 trouwd.

Het is natuurlijk moegelijk dat hij drie maal is gehuwd. Eerst met Catharina de Cremer, waarbij hij zeker twee kinderen kreeg. Daarna met Anna Mols, waarvan geen kinderen bekend, en als laatste met een Jacomina, waarmee hij nog een dochter Maria kreeg.

Het probleem is dat van de huwelijken met Catharina en met Jacomina geen inschrijvingen bekend zijn, noch van de doop van zijn drie kinderen.
Margriet zei op 22 oktober 2020 om 13:29
Bedankt Egbert voor je reactie. Peter Mathijs van de Velde, dochter Catharina en de familie Roefs komen o.a. in mijn kwartierstaat voor. Ik kan weer verder gaan bouwen.
Margriet

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.