skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Saskia Green
Saskia Green Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Saskia Green
Saskia Green Bhic

Project Liempde, periode 1552-1692

Jan Toirkens vertelde op 30 november 2016 om 21:13 uur
Project schepenbank Liempde, periode 1552-1692, gestart in 2016.

Begin 2016 is begonnen met het scannen van een serie protocollen voor Liempde, welke protocollen zich in het BHIC, Den Bosch, bevinden. Uit het beschikbare materiaal is gekozen voor de protocollen uit de Vrijwillige Rechtspraak Liempde, inventarisnummer 482, de serie 1 tot en met 35, verder de nummers 57 en 58 en de serie 194 tot en met 198.
De reeks omvat een redelijk aaneengesloten periode voor de jaren 1552 tot en met 1692. (140 jaar), met helaas wat hiaten, doordat er niet voor alle jaren protocollen meer voorhanden zijn.
De heren Ger van den Oetelaar en Wilbert Steenbakkers hebben het afgelopen jaar ca. 7700 scans in onderling overleg vervaardigd en zijn aan het BHIC ter beschikking gesteld, zodat de scans voor een breed publiek thans (najaar 2016) beschikbaar zijn.
Ondergetekende heeft voor de gehele reeks inmiddels naamsindexen per protocol vervaardigd, welke bestanden eveneens aan het BHIC ter beschikking zijn gesteld en in hun database zijn verwerkt. Zie hiervoor de website. Voor de geinteresseerden heb ik verder per protocol de naamsindexen beschikbaar, hetzij Word, PDF of XLS-format. Men kan hiervoor kontakt met mij opnemen. Moge het project een aanzet zijn voor verder onderzoek.

Jan Toirkens

30 november 2016

Reacties (9)

clericus.eu
clericus.eu zei op 1 december 2016 om 19:04
Geweldig gewerkt Ger, Wilbert en Jan.

Ben zeer benieuwd of er enige voorouders van onze kinderen vanuit Liempde vermeld staan.
Jan zei op 2 december 2016 om 09:45
Hier zullen veel mensen weer mee geholpen zijn! Mooi werk Jan
Piet van Liempt zei op 5 december 2016 om 20:26
Prachtig werk Jan,
Al enkele maanden maak ik dankbaar gebruik van de indexen van Liempde van jouw hand. Ze helpen het onderzoek naar de oudste generaties van verschillende stamlijnen "van Liempt" in een stroomversnelling.
Heel veel dank, en ik ben zeker geïnteresseerd in de naamindexen in xls- of word-formaat.
Jan Toirkens zei op 6 december 2016 om 00:18
Piet, bedankt voor je reaktie. Via BHIC kun je kontakt met me nemen middels email, dan stuur ik je een samenvatting van het totaal aantal regels, het bestand is nogal omvangrijk iets van ruim 6 GB, maar daar vindt je dus alles in een enkel overzicht, in plaats van al die deelbestanden. Je kunt eventueel wachten op de website van VPND, daar is hetzelfde materiaal binnenkort eveneens ter beschikking. Beste groet.
Hanneke van der Eerden
Hanneke van der Eerden bhic zei op 7 december 2016 om 10:51
@Jan Toirkens, weer bedankt voor je geweldige werk. Daardoor wordt het zoeken naar Liempdse voorouders een makkie.
Het BHIC zorgt dat Piet van Liempt je e-mailadres krijgt
Piet van Liempt zei op 7 december 2016 om 13:15
Hanneke dank voor je reactie en het doorgeven van Jans mailadres.
Maar een makkie? Ja ja...
Groeten, Piet
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 10 februari 2017 om 09:03
Het downloaden viel bij mij erg mee en bovendien: dan heb je ook een schat aan informatie. Veel dank, Jan!
Willie Damen zei op 12 februari 2017 om 08:19
Ger, Wilbert en Jan, weer een stuk informatief werk dat voor iedereen beschikbaar is. Geweldig bedankt.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.