skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Roxanne Lokin
Roxanne Lokin Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Roxanne Lokin
Roxanne Lokin Bhic

PUZZEL: Waar is Jan Arts (* 16-07-1830) gebleven ?

Jan Arts vertelde op 10 maart 2024 om 16:35 uur
Kan je goed personen zoeken in archieven en hou je van een puzzel?

Ik ben op zoek naar Jan Arts (ja, mijn naamgenoot). Hij is geboren op 16-07-1830 in Cuijk als jongste zoon van Cornelis Arts (1788-1861) en Petronella Reijnders (1788-1850).

Ik kom Jan nog als Jan Arts op een aantal militie inschrijvingen tegen rond 1850. Hij hoeft dan niet in dienst vanwege dat twee van zijn broers al hierin zijn (geweest).

Ook zie ik hem nog op een paar bevolkingsregistraties als Jan Ardts (met een 'd' ertussen dus). In 1855 zie ik hem voor het laatst. Hij woont dan in Beugen als dienstknecht Jan Ardts in bij zijn neef Casper Ardts.

Daarna vind ik van Jan geen enkel spoor meer.

Hij had twee zussen die trouwden en in de buurt. bleven wonen. Daarnaast hij Jan vier broers. Eentje was Cornelis (die naar de VS emigreert in 1856) en eentje was Arnoldus (die in 1857 naar Arcen ging). De twee anderen Jasper en Hendrikus vertrekken rond 1850-1855 naar Duitsland en noemen zich daar Caspar Artz en Heinrich Artz (met een 'z' dus ipv een 's').

Is Jan ook naar Duitsland of Amerika vertrokken? Ik heb hier nog geen aanwijzing voor gevonden. Of als onbekende overleden in Nederland? Of heb ik gewoon nog niet goed genoeg gezocht?

Wellicht heb jij een idee?

Reacties (19)

Egbert zei op 10 maart 2024 om 17:57
Een Memorie van Successie van vader Cornelis, overleden 16-10-1861 had mogelijk de oplossing kunnen brengen. Die komt echter niet voor in de index bij het BHIC.

Zijn er misschien broers of zusters zonder kinderen overleden? Dan zou Jan een van de erfgenamen kunnen zijn.
Jan Arts zei op 10 maart 2024 om 18:09
Dankje voor je tip. Ik heb al op memories gezocht van beide oudes en broers/zussen, maar helaas geen kunnen vinden.
Jan Lange zei op 10 maart 2024 om 20:23
Not. Cuijk 53 dd. 22.4.1840 Cornelis Arts en Petronella Rijnders, beiden wonende te Vierlingsbeek.
Wellicht een link ? Not Vierlingsbeek 56 dd. 20.3.1881. Jan Arts, weduwnaar van Wilhelmina Verhulsdonk, arbeider te Siebengewald, thans verblijf houdend te Goch herroept en vernietigt zijn testament van 09-05-1873 (akte 46).
Jan Arts zei op 10 maart 2024 om 21:26
Dankje voor meezoeken. Voor zover ik kan zien is deze Jan Arts die getrouwd was met Wilhelmina Verhulsdonk geboren op 24-08-1812 in NL als Jean Arts, heeft een tijdje in Duitsland gewoond, kinderen gekregen tussen 1840 en 1855, en gestorven als Johann Artz op 24-04-1884 in NL.
Jan Lange zei op 11 maart 2024 om 09:57
Natuurlijk ook nog de optie van emigratie naar VS/Canada; ik heb vaker gezien, dat men een broer achterna ging.
Jan Arts zei op 11 maart 2024 om 10:27
Klopt, er is zeker een kans dat hij naar Duitsland (waar 2 van zijn broers heengingen) of Amerika (waar een andere broer naar toe ging) is gegaan. Maar tot nu toe vind ik Jan ik niet bij de landverhuizer registraties (VS) en ook geen aanwijzing in de bevolkingsregisters (DL).
zei op 13 maart 2024 om 20:31
Uan, Het is goed mogelijk dat hij als Aarts od andere spelling voorkomt ??

Ik denk dat he5t een speltm in de hooiberg gaat worden voor je !??

groet,
Gerard Lemmens
Jan Arts zei op 20 maart 2024 om 07:40
Hi Frank, this is both the same Cornelis Arts. He is Jans older brother., born in 1827. Cornelis emigrated to the US in 1856 by sailing ship Chimborazo. He married Joanna Maria van der Ven in the US and started a family in De Pere.
Two other brothers Jasper (1823) en Hendrikus (1828) went to Pruissen/Germany and start calling themselves Caspar and Heinrich Artz.
G.W.Ch. Lemmens zei op 20 maart 2024 om 12:12
Er is een klein Museum in De Pere, The Pilars,dat ik bezocht heb en ik vond daar een bidprentjes verzameling van meestal Nederlanders, waaroner een tak vamn mij, een Hendrikus Lemmens uit Venray, waaruit een grote tak aldaar spruit in Green Bay en omgeving, dus wie weet komt er een Jan Arts voor in de Bidprentjes verzameling ??

Groet, Gerard Lemmens
Jan Arts zei op 20 maart 2024 om 16:49
Ha Gerard, bedankt voor je tips. Bij de archieven van De Pere had ik inderdaad al gekeken, helaas nog zonder succes. Ook heb ik een contact bij de heemkunde daar. Ik zoek rustig verder... Groetjes, Jan
Helena zei op 20 maart 2024 om 21:43
Naar welke plaats(en) in Pruissen vertrokken de twee broers Caspar Artz en Heinrich Artz?
Heb je al in de omgeving van die plaatsen gezocht?
Jan Arts zei op 21 maart 2024 om 11:37
Ha Helena, Caspar trouwt en krijgt kinderen in Frintrop bij Essen tussen 1857 en 1865. Ik vind deze inschrijvingen in het kerkboek van het Bistum Essen. Tussen 1855-1870 vind ik hier geen huwelijk of vaderschap van een andere Arts (dus ook niet Jan). Heinrich overlijdt in Krefeld. Daarnaast komen twee neven in Kessel terecht. Tot op heden heb ik nog geen Jan/Johan Arts/Artz in deze regios gevonden met een geboorte rond 1830 in NL (en ook niet in een andere regio in DL). Groetjes, Jan.
Frank Bax zei op 21 maart 2024 om 15:18
A friend did a newspaper search and found these items about Cornelis; but nothing about Jan.
http://baxt0r.bax.on.ca/tmp/
Frank
Jan Arts. zei op 21 maart 2024 om 18:56
Thanks, I did not have those articles yet. I do have a lot of other info on Cornelius and his descendants. If you are interested just sent me an email at jwainfo@yahoo.com. Jan.
Frank Bax zei op 22 maart 2024 om 16:02
Regarding link to findagrave above; I made these suggestions which were approved:
* Cornelis Arts -- Birth Date: 10 Apr 1827 → 3 Apr 1827
* His wife Anna -- Maiden Name: Vanderfin → van der Ven
Scott Megow zei op 22 maart 2024 om 17:55
Hello
Unfortunately, I can not help with Jan Arts but my great-great Grandfather was Cornelis Arts ( 1827-1899 ) and I currently live in Wisconsin so if there is anything else I can help with please ask.
JanArts zei op 23 maart 2024 om 11:47
Hi Scott, that’s great! If you are open for it, I would like to get connected. To get connected, please connect BHIC (they can exchange mail address). I have a large Arts descendants community to which I share information on a regular basis. You can also check out my website www.artsardts.nl. On the page Verhalen you will find the story about Cornelis Arts under the story De emigranten (also available in English). Jan Arts.
https://www.artsardts.nl/index.php/the-emigrants/
Jan Arts zei op 19 april 2024 om 12:10
Ik denk dat ik Jan heb gevonden.. hij is eerst naar Duitsland vertrokken en daarna naar Amerika.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.