skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

Rink - Francolin - Belle - Grave, Rotterdam, Amsterdam Den Haag circa 1730-1810

Gérard Derks vertelde op 31 januari 2019 om 23:37 uur
Wie weet meer over Anna Maria Rink (ook: Anna Maria Elisabeth Margaretha Rink). Ik zoek haar afkomst (wellicht uit Duitsland), huwelijk en dopen van eventuele kinderen.

Zij was in 1760 woonachtig in Grave (NB), maar vertrok in 1766 met haar man Jan Baptist Francolin naar Rotterdam, waar ik verder nog niets over hen heb kunnen vinden. Anna Maria Rink was minstens vanaf 1790 als weduwe woonachtig te Amsterdam, waar zij samen met Elisabeth Mulder(s), weduwe van Jan George Herlin of Herlijn een handel dreef in kleding, stoffen en doeken etc. De beide dames gingen failliet in 1791.
Anna Maria Francolin-Rink blijkt later in Den Haag te wonen waar zij op 25 juli 1810 is overleden met genoemde Elisabeth Mulder(s) als enige erfgename. Anna Maria Rink had waarschijnlijk een zoon Philippus Jan Baptist Francolin, die dan vermoedelijk voor 1810 zal zijn overleden.

Mijn voorvader Johannes Petrus Bell / Belle / Bellen (1721-1782) stelde zich borg voor zijn “nigte” Anna Maria Rink, bij haar vertrek naar Rotterdam in 1766. Johannes Petrus (ook: Hans Pieter) was afkomstig van Heinsberg in Duitsland, maar woonde het grootste deel van zijn leven in Grave. Ik ben heel erg benieuwd hoe zijn verwantschap met Anna Maria Rink in elkaar stak. Hopelijk is er iemand die daar meer over kan zeggen.
Ik heb al wat stukken uit Grave (BHIC) en Amsterdam (Stadsarchief) en zelfs uit oude kranten (Delpher) maar die geven helaas geen antwoord op bovengenoemde vragen.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.