skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

Roepnaam en geboorteplaats Jacobus Hubertus van Daal (1809)

Eric van Daal vertelde op 10 december 2018 om 19:32 uur
Een van mijn voorouders is Jacobus Hubertus van Daal.
Volgens zijn doopakte is hij gedoopt op 18-1-1809 in Rijkevoort. Dit staat ook in zijn huwelijksakte uit 1838. Volgens zijn overlijdensakte uit 1884 is hij ook geboren in Rijkevoort.

Volgens het bevolkingsregister van Haps (1850-1860) is hij echter geboren in 1809 in Beugen. En volgens het bevolkingsregister van Haps (1861-1890) is hij geboren op 17-1-1809 in Haps.
Volgens het militieregister is hij tenslotte geboren op 18-1-1809 te Beugen.

De ouders van Jacobus woonden op een boerderij te Haps en al zijn jongere broers en zussen zijn ook in Haps geboren. Ik zou het daarom vreemd vinden als Jacobus in Rijkevoort of Beugen geboren zou zijn, ook omdat daar in die tijd helemaal geen familie woonde. In 1808 werd echter de bouwvallige kerk van Haps met uitzondering van de toren gesloopt en in 1810 werd de nieuwe kerk van Haps ingewijd. Ik vermoed daarom dat Jacobus op 17-1-1809 in Haps is geboren en een dag later in Rijkevoort is gedoopt omdat in Haps geen kerk voorhanden was. Waarschijnlijk wordt Beugen soms genoemd als geboorteplaats, omdat Rijkevoort toen deel uitmaakte van de gemeente Beugen.
Weet iemand of deze redenering juist is of is er een andere verklaring?

Ik kom er verder niet achter wat zijn roepnaam kan zijn geweest. In alle bekende akten wordt zijn naam voluit als “Jacobus” geschreven.
Zijn overgrootvader Jacobus Goossens werd overigens Jacob genoemd en twee kleinzonen met de naam Jacobus van Daal, hadden respectievelijk Sjaak en Josef als roepnaam. Maar Sjaak lijkt mij wat te modern voor 1809 en Josef is eigenlijk geen roepnaam voor Jacobus.

Weet iemand hoe ik hierin verder kan komen?

Reacties (10)

Ralf zei op 10 december 2018 om 19:51
Voor wat betreft roepnaam is je beste kans wanneer hij optreedt als aangever (comparant) van een overledene of kind. In kerkelijke stukken, zoals een doopakte, zal vaker de doopnaam dan de roepnaam gebruikt worden.

Voor wat betreft de verwarring omtrent de geboorteplaats: ik kan me prima in je redenering vinden (goed uitzoekwerk ook, dat net rond die tijd de kerk in Haps niet in gebruik was). Ik zou onder voorbehoud 17-1-1809 te Haps aanhouden, tenzij je bewijs tegenkomt waardoor dat geen stand kan houden.
Jan Lange zei op 10 december 2018 om 21:23
Doop Rijkevoort 18.1.1809 Jacobus Hubertus z.v. Egbertus van Daal x Maria Goossens, peter Hermanus Kruijsen ipv Hubetus Jacobs en meter Maria Jans ipv Maria Peters.
Je redenering lijkt me valide.
Harrie van Mil zei op 10 december 2018 om 22:50
ook het derde kind is gedoopt en overleden in Rijkevoort :
3 Egbertus Hubertus van Daal [1.3], geboren op 19-04-1810 in Rijkevoort. Egbertus is overleden op 08-07-1810 in Rijkevoort, 2 maanden oud.
Anton zei op 12 december 2018 om 09:53
Wat tegen je redenering pleit is dat in het doopboek van Haps (https://www.bhic.nl/memorix/genealogy/search/deeds/382fbff7-d064-58ea-bfb7-807ab4db717d?person=0514e8cc-4660-11e3-a747-d206bceb4d38 scan 8) in die periode gewoon dopen staan ingeschreven (..19-12-1808, 24-1-1809..).
Op de titelpagina van het boek staat wel: Register baptismalis de Haps ex fragmentis compositus, oftewel: doopregister van Haps uit fragmenten samengesteld. Ik stel me zo voor dat het dus op latere datum uit losse aantekeningen van de pastoor is opgemaakt.
Feit blijft dat de doop van Egbertus Hubertus van Daal niet in Haps, maar in Rijkevoort plaatsvond en dat er in het register van Rijkevoort geen verdere vermelding bijstaat dat het bij de ouders niet om parochianen zou gaan (wat wel gebruikelijk was bij een doop buiten de eigen parochie).
Jan Lange zei op 12 december 2018 om 12:03
Anton heeft een punt. Waar stond die boerderij in Haps, Eric, tegen Rijkevoort aan soms ?
HenkD zei op 12 december 2018 om 16:49
Van de andere kant: er zijn die winter erg weinig dopen in Haps.
Van december 1808 tot en met maart 1809 maar 3. Terwijl daarvóór en daarna er zo'n 3-4 dopen per maand zijn.
Het lijkt er op dat het dopen echt wel stil lag.
Jan Lange zei op 12 december 2018 om 16:55
Of wateroverlast van de Maas ? Zo werden bijv. dan mensen vanwege onderstroming/inundatione uit Escharen ged. in Mill....
Harrie van Mil zei op 12 december 2018 om 17:50
De zus van Egbertus van Daal, Maria, woont ook vanaf 1809 in Rijkevoort op de Walschot. Zij is op latere leeftijd gehuwd (in 1809) met Hermanus Kempen, kinderloos huwelijk. Mogelijk soort kinderopvang binnen de familie ??
Eric van Daal zei op 12 december 2018 om 19:57
Dank jullie allen voor de reacties en het meedenken.

Anton heeft inderdaad een punt, dat het dopen in de periode 1808-1810 in Haps blijkbaar doorging. Al merkt Henk ook weer op dat er in die periode in Haps wel weer minder gedoopt werd.
De zus van Egbert, Maria, woonde met haar man Herman van Kempen inderdaad in Rijkevoort en opvang van kinderen door familie kwam in die tijd veel voor. Maar zij zijn pas op 5 februari 1809 in Haps getrouwd. Maria was afkomstig van Haps en Herman van Mill. Ik weet niet wanneer zij in Rijkevoort zijn gaan wonen. Maar ik denk niet dat dit al vóór hun trouwdatum was. Jacobus van Daal is immers op 18 januari 1809 in Rijkevoort gedoopt (en volgens het bevolkingsregister van Haps van 1861-1890 een dag eerder in Haps geboren).
Zijn ouders Egbert van Daal en Maria Goossens zijn allebei geboren in Haps en daar op 27 september 1807 getrouwd. Egberts' vader Thomas had waarschijnlijk een boerderij aan de Lookant te Haps en was voor de helft eigenaar van een boerderij in Wanroij.
Egbert zelf bezat (volgens een kadastrale kaart uit 1828) een boerderij aan de Haring in Haps. Dat is niet aan de kant van Rijkevoort. Daarnaast bezat hij ook de helft van een huis met tuin en weiland in Wanroij (waarschijnlijk uit de nalatenschap van zijn vader). Ik denk dat de ligging van de boerderij niet direct een reden is geweest om zijn kinderen Jacobus (in 1809) en Egbert (in 1810) in Rijkevoort te laten dopen. Het oudste kind Joanna is in 1808 gedoopt in Haps en de jongere kinderen zijn (tussen 1813 en 1824) in ieder geval allemaal in Haps geboren.
We zullen waarschijnlijk nooit met zekerheid weten waar Jacobus en Egbert zijn geboren.
Anton zei op 12 december 2018 om 21:01
Ter illustratie dat er niet zomaar in een andere parochie werd gedoopt het volgende:
twee dopen verder in het doopboek van Rijkevoort staat op 8 februari 1809 de doop van Aldegunda Peters, met de opmerking van de pastoor van Rijkevoort: me absente in parochia de Ledeackker baptisata, ofwel: in mijn afwezigheid in de parochie Ledeacker gedoopt (https://www.bhic.nl/memorix/genealogy/search/registers?sa=%7B%22search_s_inventarisnummer%22:%225%22,%22search_s_archiefnummer%22:%221460%22%7D, scan 90).
En als we dan in het doopboek van Ledeacker kijken, vinden we daar inderdaad deze doop op 8 februari 1809, met in de marge de volgende NB: haec proles nata in Papefort parochia de Rijckevoort et ex commissione istius pastoris hic baptizata, ofwel: dit kind is geboren in Papefort in de parochie van Rijkevoort en in opdracht van de pastoor daar (van Rijkevoort dus) hier (in Ledeacker dus) gedoopt (https://www.bhic.nl/memorix/genealogy/search/registers?sa=%7B%22search_s_inventarisnummer%22:%225%22,%22search_s_archiefnummer%22:%221451%22%7D scan 12).
Het feit dat de pastoor van Rijkevoort geen NB of opmerking maakt bij de doop van Jacobus Hubertus van Daal (en wel twee dopen verder) wijst er sterk op dat er ook echt niets bijzonders aan de hand was.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.