skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

Thomas van Stakenbroeck (ca 1558-1644) heer van Croij

Gérard Derks vertelde op 1 januari 2020 om 13:56 uur
Over jonker Thomas van Stakenbroeck (ca 1558-1644), ritmeester, luitenant-generaal der cavalerie en gouverneur van de stad Grave, is op deze site en elders op internet veel te vinden. Hij zou in 1598 (waar ?) gehuwd zijn met juffrouw Walburg van den Broeck(e).
Wat ik echter nog niet heb kunnen vinden is zijn geboorteplaats, de namen van zijn ouders en die van zijn echtgenote.
Ook zou ik nog graag willen weten hoe en wanneer (voor/in 1613) hij heer van Croij werd.

Reacties (8)

Norah zei op 1 januari 2020 om 17:23
Thomas van S. en Walburgh van den Broecke(Broucke) zijn op 14-02-1598 te Bergen op Zoom getrouwd.
Kinderen(voor zover bekend):

Maurice * 04-05-1601 Bergen op Zoom
Lucretia *25-03-1609 Grave
Roeloff * 01- 1616 Grave

Mvg.
Anton zei op 1 januari 2020 om 17:41
Zijn ouders waren Roelof van Stakenbroeck en Maria Creticq.
Zijn vrouw was een dochter van hopman Henrick vanden Broeck.
Volgens Taxandria 24 (1917) 92 kocht hij Croy in 1610 van jonker Adriaan de Deckere en verkocht hij de heerlijkheid weer in 1621.
Gérard Derks zei op 1 januari 2020 om 18:08
Dank voor de snelle reacties!

@ Norah, huwelijk en doop zoon Maurice waren voor mij nieuw. Doop Maurice in Bergen op Zoom kan ik terugvinden via de zoekmachine van het West-Brabants archief. Het huwelijk van 1598 echter niet, hoewel ik op diverse manieren en met wildcards heb gezocht. Bladerend door het online raadpleegbare NH trouwboek kwam de inschrijving evenwel boven water. Bij het huwelijk staat vermeld dat Walburgh een dochter was van hopman Henric van den Broucke, dus dat klopt met hetgeen Anton vermeldt.

@ Anton, ook bedankt voor jouw gegevens.

Die Thomas "grossierde" in heerlijkheden / adellijke woonhuizen en al dan niet bijbehorende titels. In Overasselt had hij de Nagelhorst (vanaf 1610), in Beugen de Berckenbosch (vanaf 1616, met 8 bijbehorende boerderijen), terwijl hij ook nog heer was van Sleeuwijk (vanaf 1613) en Ophoven (minstens vanaf 1629) en in 1641 eigenaar werd van de Lichtenberg onder Woudenberg. Zeker geld teveel ....
Is ook nog bekend waar Roelof van Stakenbroeck en Maria Creticq hun "thuisbasis" hadden? Staan in Taxandria 24 meer wetenswaardigheden over Thomas en zijn familie, of handelt het alleen over de heerlijkheid Croy?
Anton zei op 1 januari 2020 om 18:26
Het artikel in Taxandria gaat over het huis Croy en kun je vinden op delpher: https://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMUBTB01:001568001:00107
Wat Roelof van Stakenbroeck betreft heb ik de volgende gegevens:
- schout van Lier van 1560-1567, veroordeeld door de Raad van Beroerten.
- kastelein van Woerden 1572 - ..
- gouverneur / drossaard / superintendent van Breda 1578/9 - 1582.
Ik heb tot nu toe niet kunnen vinden waar en wanneer hij is overleden.
Leo Hendriks zei op 1 januari 2020 om 22:06
Lucretia is in 1630 gehuwd met Lamoraal II van der Noot, zn. van Lamoraal I van der Noot en Anna van Hertaing.
Lucretia en Lamoraal II kregen een kind Lamoraal III, die op zijn beurt huwde met Cecilia Tamminga.
Gérard Derks zei op 1 januari 2020 om 22:15
@ Anton bedankt voor je link naar Taxandria en je gegevens m.b.t. vader Roelof van Stakenbroeck.

@ Leo: je mededeling behoeft een (kleine) correctie: Lucretia van Stakenbroeck ging op 25 juni 1627 (dus niet in 1630) in Grave in ondertrouw met jonkheer Lamoraal van der Noot, heer van Risoir, ritmeester. Het huwelijk werd op 9 juli 1627 voltrokken. Zie NG trouwboek van de stad Grave.
Leo Hendriks zei op 1 januari 2020 om 22:45
Dank je wel, Gérard, goed begin van het nieuwe jaar! Leo.
Rik Wassenaar zei op 2 maart 2020 om 14:54
Overigens kunt u in het Haags Gemeentearchief bergen notariële aktes vinden van Thomas van Stakenbroeck en Walburg van den Broecke. Veel daarvan zijn online te raadplegen.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.