skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

Verklaring Arisch 1943

M. van Iersel vertelde op 22 augustus 2018 om 23:13 uur
Mijn ouders zijn 2 maart 1943 te Gilze en Rijen getrouwd.
Mijn vraag nu, moesten zij een (en alle andere bruidsparen) een verklaring afleggen dat zij Arisch waren en Arische voorouders hadden.

Reacties (6)

Helena zei op 23 augustus 2018 om 10:38
Mogelijk lag het aan de functie die iemand bekleedde en had het niets te maken met huwelijk. Heb dit ook nooit gehoord van mijn ouders en schoonouders die resp. in 1942 en 1943 huwden. Ben wel eens een zgn. arierverklaring tegengekomen van iemand die als opzichter werkte in een van de mijnen in Z.-Limburg.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ari%C3%ABrverklaring
Gerard zei op 23 augustus 2018 om 18:04
Duitse bezetting (rassenwettten) verklaren dat zij niet joods zijn.
Helena zei op 23 augustus 2018 om 18:43
Ja Gerard, dat is bekend...maar de vraag was of een dergelijke verklaring voor het aangaan van een huwelijk in die jaren (in Nederland) verplicht was.
HenkD zei op 24 augustus 2018 om 10:10
Toch is er wel een verband tussen de arierverklaring en het huwelijk.
In de Ariërverklaring moest men verklaren niet Joods te zijn - hetgeen inhield dat de vier grootouders niet Joods waren.
Maar daarnaast moest men verklaren niet `joods vermaagschapt' te zijn. Met `vermaagschapt' wordt een familiebetrekking bedoeld.
Dat betekende dat de huwelijkspartner niet Joods mocht zijn. En zelfs een verloofde niet.
Helena zei op 24 augustus 2018 om 14:54
Zo zag ik het inderdaad in de verklaring bij de opzichter in de Limburgse mijnen. Hij was al gehuwd en van hem en zijn vrouw werden de voorouders genoteerd en werd voor allen verklaard dat men niet Joods was [kan helaas nu niet precies bevestigen hoeveel generaties terug daar mijn papieren files een 20 duizend km zuidelijk zijn opgeslagen ;-) ]
Toch denk ik dat dit alleen van toepassing was wanneer men bep. functies bekleedde of ging bekleden... en dat het niet noodzakelijk was bij elk voorgenomen huwelijk.
HenkD zei op 24 augustus 2018 om 15:44
Ha Helena, ben je nog hier? Geniet ervan.
Inderdaad moesten alleen bepaalde beroepen de verklaring invullen.
De arierverklaring moest in 1e instantie in oktober 1940 door alle ambtenaren worden ingevuld.
Ik heb het verder niet onderzocht maar gezien de Deutsche gründlichkeit zou het mij niet verbazen als de verklaring in de jaren daarna kwistig gebruikt werd.
Mvg

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.