skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Marte Stoffers
Marte Stoffers Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Marte Stoffers
Marte Stoffers Bhic

Vertaling tekst in doopboek Velp 1693-1750

Frans van Dijk
Frans van Dijk vertelde op 27 januari 2021 om 10:24 uur
In het doopboek van Velp periode 1693-1750, (zie link
https://www.bhic.nl/memorix/genealogy/search/registers?sa=%7B%22search_s_inventarisnummer%22:%2233%22,%22search_s_archiefnummer%22:%221437%22%7D ),
kom ik in september 1731 op bladzijde 67 een tekst tegen die ik niet kan duiden of vertaald krijg, wie kan me helpen?

In die tekst wordt mijn stamvader Henrici fransse van Dijck genoemd, die op die datum al overleden is. Hoe is dit te verklaren?

Helaas kan ik slechts onderstaande 2 woorden vertalen.
"expositus" = vondeling
"quinquennis"= vijfjarig

Reacties (7)

Jeanne1 zei op 27 januari 2021 om 11:43
Wanneer en waar overleed Henricus Fransse van Dijck?
Jan Lange zei op 27 januari 2021 om 12:09
Ik haal eruit: sc. 67 7 november (1731) is gedoopt Cornelius, te vondeling gelegde zoon bij het huis van Hendrik Fransen van Dijck, ca. 5 jaar, als wiens peetmoeder vanuit de gemeenschap wordt aangedragen Catharina Jacobs Driessen. Maar de tekst heeft wat onbegrijpelijke stukjes tekst, geef ik toe. Wie weet het wel ?
Hendrik Franssen van Dijck overl. Reek 23.12.1729.
Jeanne1 zei op 27 januari 2021 om 12:29
Kreeg Cornelius geen achternaam?
Misschien een gevalletje om voor te leggen aan het forum van www.watstaatdaer.nl
Jan Lange zei op 27 januari 2021 om 13:23
Wrschl. is de Catharina Jacobs Driessen Catharina Jaspers x Jacob Driessen ORA Velp 1710-46 voorkomend.
Max zei op 27 januari 2021 om 14:18
Het lijkt mij erg lastig en nogal ongebruikelijk om een kind van vijf jaar te vondeling te leggen en het daarna ook nog te dopen. Het is een merkwaardige akte.
Frans van Dijk
Frans van Dijk zei op 27 januari 2021 om 16:58
Bedankt voor jullie snelle reactie den de tip om de tekst te plaatsen op "watstaatdaer".
Deel graag de ontvangen reactie, toch weer wat wijzer geworden.

Bron:https://watstaatdaer.nl/forum/doopboek-velp-7-11-1731#comment-19371

Otto Vervaart zei op 27 januari 2021 om 16:20
Beste Frans, eerst maar eens een transcriptie van de gehele doopinschrijving:

7 Novembris baptizatus est Cornelius filius expositus iacente? [ante?!} aedes nuper / Henrici Fransse van Dijck, circiter quinquennis, eius materna est / apud quam per communitatem ducatur Catharina Jacobi Driessen.

De interpretatie door het BHIC lijkt me correct. De crux is het woordje nuper , dat ontbreekt uitgerekend in die weergave: meestal betekent het onlangs, maar je kunt het ook vertalen als tot voor kort. Slaat dit nu op het te vondeling leggen of op het huis waar tot voor kort Henricus Fransse woonde? In mijn beleving had het niet zoveel zin om het om de dopeling te laten slaan, die werd meestal kort na de geboorte gedoopt, nuper staat hier na aedes, het slaat dan volgens mij duidelijk op het huis dat recent bewoond werd door Henricus.
Jeanne1 zei op 27 januari 2021 om 17:25
Expositus komt van exponere, dat o.a. buitenzetten, ten toon stellen en te vondeling leggen betekent. Cornelius was m.i. in de steek gelaten, achtergelaten.
Omdat men niet wist of hij gedoopt was, werd dat alsnog gedaan, voor de zekerheid. Dat gebeurde dan "sub conditione", wat onder voorwaarde betekent. Een kind mocht namelijk slechts één keer gedoopt worden. Als hij al eerder gedoopt was, werd de tweede doop als ongeldig beschouwd.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.