Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
De geallieerde vliegtuigen waren heel vaak bommenwerpers die bij bombardementsmissies op doelen in Duitsland geraakt werden door Duits afweergeschut (de zogenaamde Flak) of onderschept werden door Duitse jachtvliegtuigen (vooral ’s nachts, tijdens de zogenaamde Nachtjagd).
Wij gaan proberen de verhalen achter al deze crashes te achterhalen met behulp van iedereen die ofwel zélf nog herinneringen heeft of de verhalen gehoord heeft van eerdere generaties. Soms is er al veel bekend, soms wat minder.
Op 5 november 1943 moest een Duitse Messerschmitt Me 210A-1 van het I/JG 1 om 13.45 een buiklanding maken, nadat hij beschoten was door een Amerikanse jager van Capt. Hall van 56FG. Dat gebeurde ongeveer een kilometer ten zuiden van Geldrop. De bemanning overleefde het, het vliegtuig werd grotendeels vernield.
Op 22 mei 1944 crashte om 01.38 uur op de Hulst een Lancaster II (LL695) bommenwerper van het 514 Squadron. Er waren vier overlevenden: piloot F/Sgt. C.J. Medland (drager van de Distinguished FLying Medal) werd krijgsgevangen genomen. Navigator F/O D. Walker, bommenrichter F/Sgt. L.J. Venus en radiotelegrafist/boordschutter Sgt. L. Shimmons wisten uit handen van de Duitsers te blijven, al werd Venus op 13 juli 1944 alsnog gearresteerd.
Drie bemanningsleden kwamen om het leven bij de crash: boordwerktuigkundige Sgt. Anthony Ralph Sealtiel (19) en boordschutter Sgt. Benjamin Robert Williams (20) liggen begraven in Woensel (Eindhoven), respectievelijk graf KK 50 en KK 48. De Canadese boordschutter Sgt. Charles Edward Rose (20) ligt begraven op de Canadese erebegraafplaats in Groesbeek, graf XVI B 7.
Op 4 november 1944 crashte om 11.50 uur ten oosten van Geldrop P/O E.C. Jarvis met zijn Hawker Typhoon IB (DN549) van het 181 Squadron. Hij was eerder die dag opgestegen van vliegveld B.78 Eindhoven voor het uitvoeren van een raketaanval. Jarvis overleefde de crash.
Op 14 januari 1945 om 14.30 uur kwam tussen Eindhoven en Geldrop een B-25 Mitchell III bommenwerper (registratienummer KJ595, call sign EV- ) van 180 Squadron neer. Piloot F/O Carpenter was opgestegen van vliegveld B.58 bij Melsbroek (B). Over de oorzaak weten we niet veel, de bemanning, naast de piloot bestaande uit F/Sgt. M.J. Harried (die gewond raakte), Sgt. Bishop en Sgt. White, overleefde de crash.
We hopen dat er in Geldrop nog mensen zijn die hier wel meer van weten!