Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
De geallieerde vliegtuigen waren heel vaak bommenwerpers die bij bombardementsmissies op doelen in Duitsland geraakt werden door Duits afweergeschut (de zogenaamde Flak) of onderschept werden door Duitse jachtvliegtuigen (vooral ’s nachts, tijdens de zogenaamde Nachtjagd).
Wij gaan proberen de verhalen achter al deze crashes te achterhalen met behulp van iedereen die ofwel zélf nog herinneringen heeft of de verhalen gehoord heeft van eerdere generaties. Soms is er al veel bekend, soms wat minder.
In Steenbergen zijn juist geen bommenwerpers neergekomen, alleen twee jachtvliegtuigen, een Duitse jager in 1941 en een geallieerde in 1944.
Op 12 augustus 1941 stortte bij De Heen een Junkers Ju 88C-2 van I/NJG 2 neer. Dit toestel werd gevlogen door Ofw. W. Mayer. De overige bemanningsleden waren waarnemer Hptm. K. Hülshoff en radiotelegrafist Uffz. P. Licht. Mayer en Licht raakten gewond bij de crash.
En op 19 september 1944, Operatie Market Garden was in volle gang, stortte rond 23.00 uur op het land van Van der Riet een De Havilland Mosquito XX (KB267) van 627 Squadron neer. De piloot van dit toestel was W/Cdr. G.P. Gibson.
Zoals E. Domsdorf in zijn reactie al aangaf, was Wing Commander Guy Penrose Gibson met zijn 26 jaar niet zomaar een piloot. Hij had al een aantal jaar ervaring als bommenwerperpiloot én als jachtpiloot. Hij was onderscheiden met het Victoria Cross, met de Distinguished Service Order (and Bar) en het Distinguished Flying Cross (and Bar). Niet alleen had hij leiding gegeven aan de succesvolle aanvallen op stuwdammen in de Möhne en de Eder, hij had ook deelgenomen aan aanvallen op bijvoorbeeld het Duitse slagschip de Tirpitz.
Ook zijn navigator, S/Ldr. James Brown Warwick, was al eerder vanwege zijn dapperheid onderscheiden met het Distinguished Flying Cross. Beiden liggen begraven op het rk kerkhof van Steenbergen en Kruisland.
De oorzaak van de crash is lange tijd onduidelijk geweest, maar na de publicatie van nieuwe documenten bleek dat de Mosquito van Gibson en Warwick door een geallieerde Lancaster uit de lucht is geschoten, waarschijnlijk doordat de bemanning daarvan de Mosquito aanzag voor een Junkers 88.
Dat is wat we weten over deze crashes. Onduidelijk is nog of er sprake is geweest van motorstoringen of van luchtgevechten, waarbij de toestellen zijn neergeschoten. Zijn bij die crash aan de grond nog slachtoffers gevallen of gebouwen beschadigd? Hopelijk zijn er in Steenbergen nog mensen die hier wél meer van weten!