Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Concurrent Arnold van den Bergh had dat al eerder door; vanaf 1891 produceerde hij margarine in Rotterdam in plaats van in Oss. Ook aan dat besluit waren mislukte kanaalplannen voorafgegaan. De gemeenteraad van Oss bleek voorkeur te hebben voor een kanaal naar Lithoijen, met een haven vlakbij de fabriek van Arnold en Jan Jurgens, die allebei in de gemeenteraad zaten. Concurrent Arnold van den Bergh, geen gemeenteraadslid, had het nakijken met zijn alternatief: een kanaal Macharen-Oss, met een haven nabij het station. Maar de plannen haalden het niet en Arnold van den Bergh keerde dus Oss de rug toe.
Pas in mei 1957 blijkt Oss weer te dromen van een haven en een kanaal. De stad krijgt dan bezoek van een groep KVP-ers, allen lid van de Tweede Kamer. Burgemeester Delen presenteert hen een kanaalplan Macharen-Oss, maar niet met een haven bij het station, want dat is stedenbouwkundig niet meer mogelijk. De voorbereiding van het project is gegund aan Ingenieursbureau Van Hasselt en De Koning uit Nijmegen. Eind jaren vijftig wordt in een geheime raadsvergadering besloten tot de aankoop van 94 hectaren grond ten noordoosten van de stad, voor 400.000 gulden. Daar moeten de haven met de aangrenzende industrieterreinen komen. Bij het afscheid van burgemeester Delen in 1963 is de kanaalsluis bij Macharen volop in aanbouw. De burgervader krijgt een passend cadeau: een naambord “Burgemeester Delenkanaal”.
14 juni 1968 wordt de grote dag, niet alleen voor Oss overigens. Want ook Waalwijk en Cuijk zijn dan een Maashaven rijk. Per helikopter bezoekt prins Bernhard alle drie de havens om de openingshandelingen te verrichten. Op de Osse kade horen duizenden toeschouwers een trotse burgemeester Louis Jansen zeggen dat industriestad Oss nu toch echt officieel havenstad is. De Lievekamp is in 1968 dus definitief geen havenlocatie meer: dat jaar opent de gelijknamige schouwburg haar deuren!
Dit verhaal verscheen eerder in Brabants Dagblad