skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg

Toch geen schepen in de Lievekamp

Het had zomaar gekund: geen schouwburg, maar schepen in de Osse Lievekamp! In 1917 lag er een plan voor een kanaal van de Maas bij Lithoijen naar Oss, met een haven op de plek van de huidige theaterzaal. Het plan ging uiteindelijk niet door, tot ongenoegen van margarinefabrikant Jurgens, die in 1929 zijn bedrijf verplaatste naar Rotterdam. Daar waren de exportmogelijkheden nu eenmaal veel ruimer dan in Oss.

Aanblik op de haven van OssConcurrent Arnold van den Bergh had dat al eerder door; vanaf 1891 produceerde hij margarine in Rotterdam in plaats van in Oss. Ook aan dat besluit waren mislukte kanaalplannen voorafgegaan. De gemeenteraad van Oss bleek voorkeur te hebben voor een kanaal naar Lithoijen, met een haven vlakbij de fabriek van Arnold en Jan Jurgens, die allebei in de gemeenteraad zaten. Concurrent Arnold van den Bergh, geen gemeenteraadslid, had het nakijken met zijn alternatief: een kanaal Macharen-Oss, met een haven nabij het station. Maar de plannen haalden het niet en Arnold van den Bergh keerde dus Oss de rug toe.

Pas in mei 1957 blijkt Oss weer te dromen van een haven en een kanaal. De stad krijgt dan bezoek van een groep KVP-ers, allen lid van de Tweede Kamer. Burgemeester Delen presenteert hen een kanaalplan Macharen-Oss, maar niet met een haven bij het station, want dat is stedenbouwkundig niet meer mogelijk. De voorbereiding van het project is gegund aan Ingenieursbureau Van Hasselt en De Koning uit Nijmegen. Eind jaren vijftig wordt in een geheime raadsvergadering besloten tot de aankoop van 94 hectaren grond ten noordoosten van de stad, voor 400.000 gulden. Daar moeten de haven met de aangrenzende industrieterreinen komen. Bij het afscheid van burgemeester Delen in 1963 is de kanaalsluis bij Macharen volop in aanbouw. De burgervader krijgt een passend cadeau: een naambord “Burgemeester Delenkanaal”.

14 juni 1968 wordt de grote dag, niet alleen voor Oss overigens. Want ook Waalwijk en Cuijk zijn dan een Maashaven rijk. Per helikopter bezoekt prins Bernhard alle drie de havens om de openingshandelingen te verrichten. Op de Osse kade horen duizenden toeschouwers een trotse burgemeester Louis Jansen zeggen dat industriestad Oss nu toch echt officieel havenstad is. De Lievekamp is in 1968 dus definitief geen havenlocatie meer: dat jaar opent de gelijknamige schouwburg haar deuren!

Dit verhaal verscheen eerder in Brabants Dagblad

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Lees ook deze verhalen