skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

Archieven

Notaris-, schepen- en andere akten

Met "Notaris-, schepen- en andere akten" zoek je in een groeiend aantal samenvattingen van akten van notarissen en schepenbanken in het noordoosten van Brabant. En bovendien in de akten van diverse andere instellingen met betrekking tot Brabant (Raad en Rentmeester Generaal der Domeinen, Leen- en Tolkamer, Raad van State en Staten-Generaal). Alle akten betreffen de periode van de 15e t/m de 19e eeuw.

Van veel akten zijn scans beschikbaar. Als een akte nog niet is gescand, kun je meestal gebruik maken van onze gratis service scannen-op-verzoek. Meer info >

Wil je weten welke bronnen al beschikbaar zijn, nieuw of in bewerking? Bekijk dan het complete overzicht. Wat zit er in? >

Veel samenvattingen zijn gemaakt door onderzoekers en vrijwilligers, die hun bestanden ook aan ons hebben gegeven. Zo zijn deze voor veel mensen makkelijk te vinden. Heb je ook bestanden die je via onze website wilt delen? Leuk! Neem dan contact met ons op: info@bhic.nl

> Meer info over notariële archieven

> Algemene hulp en zoektips

beacon
2  notaris-, schepen- en andere akten
sorteren op:
 
 
 
 
Schepenakte
37 Kopie brief van de Prinses zu Zolleren, gravinne van den Bergh, markgravinne van Bergen op Zoom, vrijvrouwe te Hedel, vrouwe van St. Michielsgestel etc. etc. Wij laten U weten dat wij het verweer hebben gelezen dat onlangs aan ons is gestuurd, door de geerfden van de heerlijkheid St. Michielsgestel waarbij deze hebben verzocht om veranderingen aan te brengen inzake het 5e, 6e, 7e, 8ste, 11de, 13de, 14de en 16de artikel in het reglement zoals door ons is gemaakt voor een beter bestuur en administratie van de dorpsmiddelen van St. Michielsgestel. Nadat wij daarover het advies van onze Raad hebben ingewonnen willen we het 5e artikel verduidelijken waarbij wij het goedvinden dat op de rekeningen van de verpondingen en van de beden, de ingeerfden aanwezig mogen zijn als men dat wil, om met besluit van het gezag zijnde de drossaard en schepenen die afrekeningen te aanhoren en bepaalde omslagen vast te helpen stellen als dat nodig is. * Inzake het volgende artikel(6) vinden we het voorlopig goed om na vrijwillige bemiddeling daarin van onze drossaard om het regelment d.d. 24 februari zoals door ons uitgevaardigd voor artikel 6 te veranderen. Onze drossard zal blijven *joviseren*(rechtspreken) zoals van oudsher en we vertrouwen op diens goede diensten en werkzaamheden daarin tegen de verhoogde vergoedingen zoals die al hebben plaats gehad door de magistratuur en de ingeerfden en dat men de afrekeningen daarvan behoorlijk zal laten inzien en worden erkend en wij verwachten dat zulks in discretie wordt gedaan. * Op het volgende artikel van de bezwaarmakers (7) verklaren wij daarbij te blijven maar wij vinden het dienstig dat in dergelijke gevallen door de drossaard en de schepen middels overleg met de geerfden iemand van de meest bekwame onder hen wordt toegevoegd en gecommitteerd.
Vervolg:
* Op het volgende artikel (8)verklaren wij dat de drossaard of adelijke persoon die daartoe is opgedragen niets meer kan worden gegeven dan hetgeen wij onder artikel 8 hebben aangegeven maar wij vinden hetwel goed als de gecommitteerde van de magistratuur een vergoeding krijgt zoals van oudsher. * Op het volgende artikel (11) blijven wij op ons standpunt als eerder maar het is duidelijk dat alle opgeroepen ingeerfden worden opgeroepen en dat de belangrijkste vertegenwoordigers onder hen worden toegevoegd aan de drossaard, de rentmeester en de schepenen en dat die bekwaam genoeg zijn op met alles rekening te houden. * Op artikel 13 bepalen wij ter aanvulling dat er geen processen gevoerd gaan worden met duidelijk hoge kosten en van minder belang zijnde die ten laste van de gemeente zullen komen, anders dan nadat er overleg is geweest en met instemming van de drossaard en de schepenen en ingeerfden. * Inzake artikel 14 is dit al behandeld in het voorgaande. * Inzake artikel 16 bepalen wij dat de onderhandelingen ten laste van het corpus niet anders zal geschieden dan met goedkeuring van 4 afgevaardigden van de ingeerfden, die naast onze drossaard en de schepenen zullen besluiten en zulks met meerderheid van stemmen. Aldus voorlopig vastgesteld en we behouden ons het recht voor om zaken te interpreteren en toe te voegen of te verminderen. Opgemaakt in de stad Bergen op Zoom, 3 september 1663. Ondertekend door Elisabeth Prinses zu Zolleren. Op het spatium was haar wapenzegel in zwarte was.
Persoon in schepenakte:
Elisabeth Prinses  
Datering:
03-09-1663
Pagina:
37r
Soort akte:
Dorpsreglement
Plaats:
Sint-Michielsgestel
Toegangsnummer:
5121
Inventarisnummer:
52
Bron:
Schepenbanken
Geografische namen:
 
 
 
 
 
Schepenakte
36 Prinses zu Zolleren, vrouwe van St. Michielsgestel en Oudherlaer, oordeelt het verzoek van enkele inwoners van Sint-Michielsgestel om achtmannen te benoemen, tegenstrijdig met de oude en goede gebruiken voor het bestuur van de heerlijkheid. Om verdere onlusten te voorkomen zijn na advies van onze Raad de volgende punten vastgelegd. 1. aanstelling van 3 collecteurs voor ontvangst van de verpondingen. 2. plichten en loon van de collecteurs. 3. Drossaard, schepenen, borgemeesters e.d. mogen geen buitengewone kosten van verteer ten laste van het gemeentebestuur maken. 4. De ontvangsten en uitgaves van de verpondingen, de bedes en de ontvangsten en uitgaves van de borgemeesters zullen elk in een bijzondere afrekening worden vastgelegd. 5. jaarlijkse afhoring van die rekeningen. 6. salaris van de drossaard: 200 guldens per jaar; daarnaast het recht van auditie (afhoren) van alle dorpsrekeningen zoals hem die van oudsher toekomen. 7. Alle commissies buiten het dorp die onze inwoners en geerfden raken zullen door de officier worden uitgevoerd, met toevoeging van persoon of personen die de magistratuur het meest geschikt acht. 8. De genoemde officier krijgt hiervoor 5 gulden per dag; de toegevoegde personen, indien van adel ook 5, indien uit het dorpsbestuur of uit de inwoners 2 gulden. 9. Elke schepen krijgt jaarlijks voor het uitoefenen van zijn ambt 6 gulden. 10. De officier, de schepenen en andere bestuurders van onze heerlijkheid zullen op de dag dat de magistraat wordt opgevolgd een redelijke maaltijd mogen gebruiken voor maximaal 25 gulden. 11. Door de schepenen mogen geen andere lasten ten laste van het dorp worden omgeslagen dan hetgeen hiervoor is verhaald en alleen dan met instemming van onze rentmeester en enkelen van de belangrijkste geerfden. 12. Particulieren die buiten kennis van onze officier om samenspraak of monopolies zouden trachten te houden die de politie of dorpszaken betreffen om daardoor oproer te zaaien worden door de drossaard gestraft. 13.
Vervolg:
Er zullen geen processen namens de gemeente worden gevoerd, dan alleen na rijpe overwegingen en met instemming als hiervoor. 14. Er zullen geen machtigingen worden gegeven of commissies om in Den Haag verzoeken te richten, anders dan met instemming zoals hiervoor. 15. De officier en schepenen kunnen rechtdagen houden zonder last van de gemeente en dat tegen hun normaal salaris van proceskosten en justitiele akties. De secretaris zal altijd verplicht zijn daarbij aanwezig te zijn met rol, bijbehorende stukken en ander noodzakelijke papieren. 16. Er mag geen geld ten laste van het corpus worden geleend of opgenomen anders dan met instemming zoals hiervoor. Alle werken ten laste van het dorp zullen publiekelijk worden aanbesteed aan de laagstbiedende. 17. De gezworenen die door onze officier en door de magistraat zijn aangesteld zullen hun funktie uitoefenen tegen de door hen opgelegde boetes zonder daarvoor iets bij de gemeente in rekening te brengen. Ze moeten jaarlijks bewijs overleggen van al hun ontvangsten en administratie. 18. De secretaris dient elk jaar specificatie te maken welke diensten hij voor de gemeente heeft gedaan om zijn salaris daarvoor te ontvangen. 19. Er zullen geen opdrachten door schepenen worden uitgevaardigd dan volgens de specificatie van de pretendenten is ingeleverd. 20. De diverse rekeningen van de H. Geest en Kerkmeesters zullen elk jaar binnen 2 maanden na afloop van hun funktie worden overlegd. 21. Alle collecteurs, ontvangers en borgemeesters zullen een of twee keer de inwoners aanmanen voordat ze deze zullen sommeren of met executie mogen overvallen. 22. De officier moet dit reglement elk jaar bij de wijziging van de magistratuur te laten publiceren. 23. De officier moet trachten om vervreemde documenten terug te krijgen; Een overzicht van de stukken in comme en onder de secretaris moet in de comme worden bewaard. 24. Verder behouden wij ons het recht voor dit reglement te vermeerderen of te verminderen.
Persoon in schepenakte:
Den Haag  
Datering:
24-02-1663
Pagina:
31v
Soort akte:
Dorpsreglement
Plaats:
Sint-Michielsgestel
Toegangsnummer:
5121
Inventarisnummer:
52
Bron:
Schepenbanken
Geografische namen: