skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen Bhic

Met de auto een spoor terug

De spoorwachterswoning aan de Stationsweg 2 in Hooge Zwaluwe dateert van eind negentiende eeuw. Aan het huisje zelf is in de bijna 130 jaar nauwelijks iets veranderd maar daarom heen staat de wereld duidelijk niet stil.

De Halvezolenlijn werd de “Langstraat-spoorlijn” in de volksmond vaak genoemd. Tussen 1886 en 1890 is het spoor aangelegd, gefinancierd met de opbrengsten uit Indië. Deze spoorlijn voerde van Lage Zwaluwe via Waalwijk naar 's-Hertogenbosch. De opmerkelijke bijnaam verwees naar de schoenenindustrie en was ironisch bedoeld voor de inwoners van deze streek. Op 1 augustus 1950 staakte de NS de reizigersdienst tussen Lage Zwaluwe en ’s-Hertogenbosch maar sommige spoorwachtershuisjes bleven bewaard.

Het huisje in Hooge Zwaluwe is identiek aan die in de omgeving, zoals bijvoorbeeld  Vlijmen, Waspik en Drunen. Het bestek van de Staatsspoorwegen uit 1883 laat zien dat deze  stationsgebouwen – en ook de nevengebouwen en de goederenloodsen - identiek zijn ontworpen en opgeleverd. En hoewel aan het huisje in al die jaren nauwelijks iets is veranderd, geldt dat niet voor de omgeving, blijkt als we twee foto’s bij elkaar leggen. De zwartwit foto is gemaakt in 1986, Marc van Opstal voorzag ons van de recente foto. De verandering in deze kiekjes zit 'em met name in de geparkeerde auto’s.

 

Reacties (7)

Gerard H.A.A. de Bie
Gerard H.A.A. de Bie zei op 19 september 2017 om 00:24
Maar waar wordt het spoor nu nog voor gebruikt, want het ligt er zeer onderhouden bij. Ook valt me op dat er een "stationsklok is (terug)geplaatst.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 19 september 2017 om 15:58
Goed gezien, Gerard. Tussen Weststad en Lage Zwaluwe rijdt nog wekelijks een containertrein dus dat verklaart de goede conditie van het spoor. De rest van de Langstraatspoorweg is niet meer in gebruik en deels opgebroken.
Gerrit van Heeswijk zei op 19 september 2017 om 22:14
Is het niet zo dat de naam verwijst naar de mogelijke uitbreiding van de lijn tot dubbel spoor? Alle bruggen tussen Waalwijk en Den Bosch zijn gebouwd voor dubbel spoor.
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 20 september 2017 om 09:48
De naam 'Halvezolenlijn' komt echt vanuit de schoenenindustrie. Het was inderdaad wél de bedoeling er ooit een dubbelspoor van te maken.
Gerrit van Heeswijk zei op 20 september 2017 om 13:47
Zeer juist Mariët, afkomstig uit de schoenindustrie, halve zool = enkel spoor en hele zool zou een dubbel spoor kunnen zijn/worden. Dus niet als aanduiding van de inwoners van de streek.
Gerard H.A.A. de Bie
Gerard H.A.A. de Bie zei op 20 september 2017 om 14:44
Al hoewel hier niet de hoge maar de lage Zwaluwe.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:

Lees ook deze verhalen

Doe mee en vertel jouw verhaal!