i

Neergestorte vliegtuigen in Herpt en Bern 1940-1945

vertelde op 23 april 2012 om 16:03 uur

Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn er boven Nederland zo’n 6.000 militaire vliegtuigen neergestort. Ruim 1.000 daarvan zijn er in Noord-Brabant terecht gekomen. Dan gaat het zowel om geallieerde (Britse, Amerikaanse en Canadese vliegtuigen met bemanningen die uit nog veel meer nationaliteiten bestonden) als Duitse vliegtuigen.

De geallieerde vliegtuigen waren heel vaak bommenwerpers die bij bombardementsmissies op doelen in Duitsland geraakt werden door Duits afweergeschut (de zogenaamde Flak) of onderschept werden door Duitse jachtvliegtuigen (vooral ’s nachts, tijdens de zogenaamde Nachtjagd).

Wij gaan proberen de verhalen achter al deze crashes te achterhalen met behulp van iedereen die ofwel zélf nog herinneringen heeft of de verhalen gehoord heeft van eerdere generaties. Soms is er al veel bekend, soms wat minder.

Messerschmitt Bf 110In Herpt zIjn twee vliegtuigen neergestort tijdens de oorlogsjaren, allebei Duitse jachtvliegtuigen. De eerste was op 14 maart 1942. Om 22.15 uur boorde zich een Messerschmitt Bf 110E-1 van 3./NJG 1 in de grond achter de boerderij van de familie De Kort aan de Achterweg in Herpt. Het toestel werd gevlogen door Oblt. Ludolf Schmitz (25), piloot, en Ogfr. Werner Vonjahr, radiotelegrafist.

Zij waren die avond van vliegveld Venlo opgestegen om een vloot geallieerde bommenwerpers op weg naar Keulen op te wachten. Hun directe doelwit werd een Wellington bommenwerper van 103 Squadron, waarvan de piloot de Duitsers zag aankomen en snel een wolkendek invloog. Schmitz maakte - ondanks de oprakende brandstof - nog een paar rondjes en plotseling kwam de Wellington weer uit de wolken tevoorschijn, recht op de Duitse jager af. De vleugel van de Messerschmitt sneed het richtingsroer van de Wellington bijna middendoor (zie foto, waarop goed het beschadigde staartstuk is te zien).

De beschadigde Wellington. Foto uit: Pouwel Pouwels, Vliegtuigcrashes in Midden-BrabantDe twee Duitsers moesten hun toestel snel per parachute verlaten, terwijl de Wellington gehavend en wel doorvloog naar zijn thuisbasis Elsham Wolds (en die ook haalde). Vonjahr landde vlakbij de Maas in een sloot en brak daarbij zijn voet- en kuitbeen. Hij werd de volgende morgen gevonden en naar het ziekenhuis in Den Bosch gebracht. Het lichaam van Schmitz werd pas na een week gevonden in een sloot in Oudheusden. Hij ligt begraven op de Duitse militaire begraafplaats Ysselsteyn in Venray, graf BN-2-27.

De tweede crash was die van een Messerschmitt Bf 109G-4. Dat gebeurde op 28 juli 1943 om 12.15 uur. Het vliegtuig behoorde tot het 2./JG 3 en werd gevlogen door Uffz. Anton Schriegel (23). Hij was opgestegen van zijn basis in Mönchen-Gladbach om Amerikaanse bommenwerpers aan te vallen die Kassel hadden gebombardeerd. Het is de eerste keer dat de bommenwerpers beschermd worden door jachtvliegtuigen en Schriegel wordt door zo'n P-47 Thunderbolt verrast en neergeschoten, vermoedelijk door Lt. Duane Beeson.

Schriegel komt om bij de crash van zijn  toestel, iets ten oosten van de Groenstraat, tussen Fort Hedikhuizen en het Haarsteegs Wiel. Hij ligt begraven op het Duitse militaire kerkhof Ysselsteyn in Venray, graf CQ-7-164.

Bronnen:
Studiegroep Luchtoorlog 1939-1945, Verliesregister.
Pouwel Pouwels, Vliegtuigcrashes 1940-1945 in Midden-Brabant (Onsenoort, 2018)

Deel dit verhaal op:
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Toevoegen als favoriet
  • Afdrukken

Reacties (15)

Ronnie zei op 3 januari 2015 om 12:27 uur

Beste mensen. Mijn familie is afkomstig uit herpt en woont daar nogsteeds.
Ik ken persoonlijk verschillende mensen die in de oorlogsjaren in herpt woonden en daar nu nig wonen, ( waaronder mijn opa en oma met broers en zussen ).
Ik zal eens vragen of er bij hun of andere familie leden uit die tijd enige herinneringen zijn over het neergestorte vliegtuig.

Vriendelijke groet, Ronnie.

Marcel Hermes zei op 14 december 2017 om 16:12 uur

Hallo Ronnie, heb je mss nog informatie via je familie over deze crash?

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper bhic zei op 15 december 2017 om 15:39 uur

Dag Marcel, bedankt voor je reactie! Mocht je in contact willen komen met Ronnie, dan zou ik jouw e-mailadres wel aan hem door kunnen geven als je dat wilt...

Marcel Hermes zei op 15 december 2017 om 16:01 uur

Hallo Lisette, als je dat zou willen doen graag!

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper bhic zei op 16 december 2017 om 18:21 uur

Prima, ga ik komende maandag voor je regelen! Hopelijk kunnen jullie informatie met elkaar uitwisselen.

Ronnie versteeg zei op 18 december 2017 om 09:25 uur

Hoi marcel.

Ik heb navraag gedaan bij mijn opa en oma, bij de opa en oma van mijn beste maat ( die hebben ongeveer dezelfde leeftijd ) maar geen van beide kunnen hier iets over vertellen. Wel vertelde mijn opa op zijn manier dat niet alle duitsers ( slecht ) waren. Dit omdat hun veel hulp hebben gehad op het land en met bijvoorbeeld het hooien. Gaat natuurlijk niet over de crash maar is leuk om te weten. Groet ronnie.

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper bhic zei op 18 december 2017 om 11:11 uur

Dat is zeker interessant om te weten, Ronnie! Ik heb je zojuist een berichtje gestuurd met het e-mailadres van Marcel. Misschien kunnen jullie op die manier meer informatie uitwisselen, maar schroom niet om het hier ook met ons te delen!

Ronnie versteeg zei op 18 december 2017 om 12:49 uur

Oke bedankt.

Truus Pelders -van Haren zei op 19 maart 2018 om 15:41 uur

Hallo. Ik ben geboren in Hedikhuizen en mijn voorouders ook. Ik heb een verhaal van mijn vader en anderen, over een Duits vliegtuig, waarvan de parachutisten zijn neergekomen op d'n Esch in Hedikhuizen en in het Herptse veld in 1943. Het toestel vloog nog even door om in Dussen neer te storten. Ik weet niet of dit hetzelfde toestel is als boven wordt genoemd.

Marcel zei op 19 maart 2018 om 23:45 uur

Hallo Truus, het toestel waar het over gaat heeft slechts ruimte voor een persoon. Meerder parachutisten lijkt te duiden op een ander toestel.

Annemarie van Geloven
Annemarie van Geloven bhic zei op 20 maart 2018 om 10:02 uur

Beste Truus, als u een uitgebreide versie van het verhaal kunt vertellen, dan is dat altijd welkom.

Truus Pelders -van Haren zei op 20 maart 2018 om 23:45 uur

Dat is wel een heel uitgebreide versie. Ik me nog beraden wat ik met dit verhaal ga doen.

Theo Buijs zei op 1 december 2018 om 19:40 uur

Zie ook: 'vliegtuigcrashes 1940-1945 in Midden-Brababt' , een uitgave van Heemkundekring 'Onsenoort' , 2018 (www.hkkonsenoort.nl) Hierin worden ook de crashes in Herpt en Bern beschreven.

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 5 december 2018 om 10:17 uur

Bedankt Theo voor je linkje naar de website. Voor onderzoekers die meer willen weten over de vliegtuigcrashes in Midden-Brabant is dit zeker een must.
http://www.hkkonsenoort.nl/

Truus Pelders -van Haren zei op 5 december 2018 om 10:18 uur

Ik heb nu mijn verhaal in een boek beschreven.
En ja, ik heb ook het boek van de Heemkundekring.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op: