skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg

Archieven

Notaris-, schepen- en andere akten

Met "Notaris-, schepen- en andere akten" zoek je in een groeiend aantal samenvattingen van akten van notarissen en schepenbanken in het noordoosten van Brabant. En bovendien in de akten van diverse andere instellingen met betrekking tot Brabant (Raad en Rentmeester Generaal der Domeinen, Leen- en Tolkamer, Raad van State en Staten-Generaal). Alle akten betreffen de periode van de 15e t/m de 19e eeuw.

Van veel akten zijn scans beschikbaar. Als een akte nog niet is gescand, kun je meestal gebruik maken van onze gratis service scannen-op-verzoek. Meer info >

Wil je weten welke bronnen al beschikbaar zijn, nieuw of in bewerking? Bekijk dan het complete overzicht. Wat zit er in? >

Veel samenvattingen zijn gemaakt door onderzoekers en vrijwilligers, die hun bestanden ook aan ons hebben gegeven. Zo zijn deze voor veel mensen makkelijk te vinden. Heb je ook bestanden die je via onze website wilt delen? Leuk! Neem dan contact met ons op: info@bhic.nl

> Meer info over notariële archieven

> Algemene hulp en zoektips

beacon
11  zoekresultaten
sorteren op:
 
 
 
 
Schepenakte
86 Een ingediend voorstel dat het zeer nuttig en nodig zou zijn dat de Ed: Mo: een kaart figuratief laten samenstellen van de environs [omliggende dorpen] van de stad ’s-Hertogenbosch welke kaart zou moeten gaan over de dorpen Orthen, Rosmalen, Nuland, Geffen, Oss en van daar naar Teeffelen tot aan de Maas en voorts tot Lithoijen, Lith, Kessel, Maren, Alem, Rode en Blauwe Sluis, Empel, Crevecoeur, Bokhoven, tot aan het Verger Eijnd tegen den Hardensen Dijk, van daar op Hekise [Hedikhuizen bedoeld ?], Vlijmen, Cromvoirt, Helvoirt, Vught, Halder, Den Dungen, Middelrode, op Hintham tot aan Orthen makende een circuit van ca. 25 uren waarop op een exacte manier zouden moeten worden aangetekend alle voorname sloten, waterlopen, dijken en dammen, hoge en lage landen die hard en moerassig zijn, alsmede de rivieren Maas, Dommel en Aa; voorts daar bij gevoegd enige plaatsen over de Maas zoals Well, Hedel, Driel, en Rossum in de Bommelerwaard, het fort St.Andries met de communicatie die Maas en Waal daar samen hebben, welke van die gestopt of open zijn, alsmede de oevers van het land van Maas en Waal; dat deze kaart zou dienen om een te geven over welke landen de grote inundatie van de stad ’s-Hertogenbosch gaat en tegen welke dijken doe werd gehouden en op welke manier die kan worden afgetapt en welke voorzieningen daar tegen werden getroffen, alsmede wanneer de grote inundatie is afgelaten, in hoe verre dan de kleine gaat en hoe die kan worden afgetapt en op welke manier zulks ‘difficiel’ kan worden gemaakt.
Ten tweede, door welke rivieren en sluizen de genoemde inundaties kunnen worden geformeerd, hoe hoog het water op het land staat en wat voor soort gronden men daar vindt; vervolgens kan de kaart voor de gouverneur van de stad dienen om daaruit te zien welke middelen in het werk moeten worden gesteld om de grote en kleine inundatie te formeren en zoveel mogelijk te bewaren en hoe hij door het investeren van de stad ’s-Hertogenbosch en het fort Crevecoeur
Vervolg:
difficiel kan maken en een vijand daarmee lange tijd ophouden, hoe de troepen, die men dan binnen ’s lands zouden hebben, daar omtrent zouden kunnen ageren en welke voordelige posten men in tijd van nood spoedig zou kunnen retrancheren om alles wat dat oogmerk dient ten nutte te kunnen brengen.
Dat zij, heren gecommitteerden daar over gehoord hebbende de directeur Draak hebben begrepen dat de onkosten zijn gecalculeerd op niet meer dan 500 of 600 gl. , omdat hij nog voorzien was van een ‘brouillon’ [= ontwerp] van een kaart van Maasland die van te voren door hem was samengesteld en nu van pas zou komen; Draak wordt geautoriseerd deze kaart figuratief te gaan samenstellen
Datering:
vrijdag 10 april 1739
Pagina:
223v
Plaats:
's-Hertogenbosch / Orthen / Rosmalen / Nuland / Geffen / Oss / Teeffelen / Lithoijen / Lith / Kessel / Maren / Alem / Den Dungen / Middelrode / Hintham / Orthen / Well / Hedel / Driel / Rossum / Crevecoeur
Toegangsnummer:
178
Inventarisnummer:
331
Bron:
Raad van State
 
 
 
 
 
Schepenakte
51 Schrijven ondertekend door een zekere de Gier inzake de slechte weg van Empel naar Hedel en speciaal de weg die aldaar buiten de dijk ligt. Men wil graag het volgende weten: 1] wat de reden is waarom deze weg in het afgelopen zomerseizoen in zo’n deplorabele staat heeft verkeerd; 2] wie in het bijzonder deze buitendijkse weg van Hedel naar Empel moet onderhouden; 3] wie er de schouw uitvoert. Men wil graag een oplossing zodat klachten in de toekomst uitblijven.
Datering:
16 december 1764
Pagina:
19
Plaats:
Empel / Hedel
Toegangsnummer:
9
Inventarisnummer:
43
Bron:
Domeinen
Geografische namen:
 
 
 
 
 
Schepenakte
16 Brief van A.Versfelt aan zijn neef de te Alem aangestelde secretaris Nicolaas Versfelt inhoudende dat de Raad van State naast de resolutie van 4.10.1764 aan de raad en rentmeester generaal heeft toegestuurd een extract uit het verbaal van hun gedeputeerden met klachten over de slechte weg van ’s-Hertogenbosch naar Hedel, over Empel, Gewande, Alem en Maren. Hij wil graag weten wie het beheer heeft over de dijken en wegen van Alem en Maren, waarom die dit jaar in zo’n slechte staat verkeerd hebben en of die niet altijd voor de maand mei gerepareerd konden worden. Hij verwacht spoedig antwoord.
Persoon in schepenakte:
Nicolaas Versfelt  
Datering:
16 oktober 1764
Pagina:
5v
Plaats:
Alem / 's-Hertogenbosch / Hedel / Empel / Gewande / Maren
Toegangsnummer:
9
Inventarisnummer:
43
Bron:
Domeinen
 
 
 
 
 
Schepenakte
24 Rekest van Anthony van Hanswijk aannemer van de takkenbossen en het stro ten dienst van de Staatse troepen te kennen gevende dat ingevolge art.9 van het contract dat 13 februari 1748 is aangegaan en de 16e door haar Ed: Mo: geapprobeerd, de suppliant wegens de gemelde leverantie vrijgesteld is van alle landslasten en imposten als ook van lasten tollen en licenten, doch dat de suppliant met de uiterste bevreemding dat te Heel in Gelderland de 40e penning werd geheven op de waarde van het hout en daar tegen heeft hij geprotesteerd omdat zijn hout o.a. vanuit Grave en Nijmegen de plaats Heel moest passeren, maar de kosten worden hem gerestitueerd – zie ook folio 122
Persoon in schepenakte:
Anthony van Hanswijk  
Datering:
woensdag 18 september 1748
Pagina:
113r
Plaats:
Hedel / Grave / Nijmegen
Toegangsnummer:
178
Inventarisnummer:
359
Bron:
Raad van State
Geografische namen: