skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

Archieven

Samenvattingen van oude akten

Een regest is een samenvatting van een oude akte. Gewoonlijk wordt de handeling in een regest meer als rechtshandeling weergegeven. De eigennamen worden gewoonlijk gespeld zoals zij in de akte voorkomen.

Hier kun je zoeken door regesten van meestal de oudste en belangrijkste akten (oorkonden) uit de archieven van:

- Kloosters Mariënkroon en Mariëndonk bij Heusden 1245-1631
- Klooster Het Hollandse Huis bij Geertruidenberg 1266-1593
- Klooster van de Kruisheren te St. Agatha 1315-1599
- Klooster van St. Agatha te Grave 1315-1887
- Klooster Mariëngraf te Grave 1360-1750
- Duitse Orde te Gemert 1191-1499
- Duitse Orde te Vught 1334-1564
- Commanderij Duitse Orde te Gemert 1249-1795
- Commanderij Duitse Orde te Vught 1300-1795
- Kapittel van Oirschot 1261-1498
- Kapittel van Heusden 1339-1604
- Groot Begijnhof te ’s-Hertogenbosch 1304-1496
- Jezuïtencollege te ’s-Hertogenbosch 1348-1629
- Illustre Lieve Vrouwe Broederschap te ’s-Hertogenbosch 1318-1993
- Dorpsbestuur Esch 1301-1810
- Heren van Oijen 1351-1784
- Familie van Lanschot 1294-1496

> Algemene hulp en zoektips

Tip: zoek ook in het Digitaal Oorkondenboek Noord-Brabant en de Digitale Charterbank Nederland.

beacon
 
 
Inleiding
Regesten
Regest
55 1265 februari 5 (of 1264 feb. 7)
Feria quinta post Purificationem B. Virginis, 1264.
Theodericus Borghman en zijn vrouw Ghisela oorkonden, dat zij, voor de zielerust van zichzelf, van hun voorouders, van heer Theodericus, wijlen heer van Althena, en van heer Wilhelmus, huidig heer van Althena, met toestemming van deze laatste en zijn kinderen Wilhelmus en Theodericus hebben geschonken aan het klooster van Berna 25 morgen land, Hollandse maat, nl. de Vrouwenweida (te Woudrichem) tot stichting van een door een van de kanunniken van Berna te bedienen kapel (te Honswijk), mits het klooster daaraan zijn 25 morgen ernaast ter plaatse van Polra en 10 morgen elders, in Burspich toevoegt; bovendien bepalend, dat het klooster, mettertijd na hun dood een anniversarium voor alle genoemden op een dag zal houden; op welke dag het convent dan een pitantie van 20 schelling uit de Vrouwenweida zal genieten.
NB:
a. Oorspr. II. F. 3a. De zegels van Willem van Altena en de abt van Berne zijn afgevallen; van het derde zegel, het conventszegel, is een restant; zie Corpus Sigillorum, nr. 410. Het charter is sterk voorgelinieerd. Zegels gerestaureerd (nov. 1983).
b. Oorspr. II. F. 3b. Met gelijkluidende tekst. Dit charter is een gift van de abdij Tongerlo aan de Abdij van Berne (door handen van Martinus Geudens, vanaf 1873 verblijvend in Crowle en Manchester). Met beschadigd zegel van Willem van Altena [met tegenzegel (besch.), ook ruiterzegel]; dat van de abt ontbreekt; het conventszegel is vrij gaaf; een vierde, niet aangekondigd zegel ontbreekt. In dorso: Littere de prepositura de Vorrynhem. [Zegels gerestaureerd (nov 1983)]
c. Gevidimeerd in de akte van 20 aug. 1314 (reg. nr. 149).
d. Gevidimeerd in de akte van 20 mrt 1410 (reg. nr.497, voorl. nr.).
e. Eenv. afschrift (ca. 1450), II. F. 3e.
f. Afschrift in Kopieboek Hoevenaars, I, nr.42 (van vidimus c.).
g. Gedrukte tekst in O.B. De Fremery, nr. 147 (naar a.); geen paasstijl: 7 februari 1264.
h. Gedrukte tekst [uitvoerig regest] in: Korteweg, Rechtsbronnen, nr. 17; geen paasstijl. Nota. De oorkonders, familieleden van de heren van Altena, zullen de paasstijl hebben gebruikt (Fruin, p.95), temeer omdat de destinataris het klooster van Berne was.