skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

Duiding tekst Schepenbank Zeeland 16 november 1774 en naam van den Berg

Frans van Dijk
Frans van Dijk vertelde op 23 maart 2021 om 09:58 uur
Wie kan onderstaande tekst voor mij begrijpelijk maken? Helaas kan ik niet duiden waarover dit gaat.
Ik ben de stamboom uit aan het zoeken van Cornelis Hendriks Cornelissen (zoon van Henricus Cornelissen).
De kinderen van Cornelis hebben als achternaam van den Berg, wie kan deze naamswijziging verklaren?

7618.63 Index schepenprotocol Uden, Zeeland en Boekel (7618.63)

338 In Collegio Judicale dato quo supra In fidem L. van Duren landschrijver.
Mercurii 16 november 1774

Den advocaet Kleinefelt geeftt over een request met versouck van uijtstell in saeke, waerin dat hij is bedient.
De advocaet van Duren accordeert deselve onder protest in de saecke, waerin de zelve is bedient onder reserve van coste daerdoor veroirsaekt.
In fidem L. van Duren landschrijver

Mercurii den 1e maij 1775

Nieuwe tot Uden
Joan Evers president, Ariaen Cobissen,Derc Geurts
Van Zelant: Cornelis Cornelissen
Van Boekel: Thonij Janssen van Leuken
Blijvende Boekel: Verstraelen
Zelant: Cornelis Jan Peters
Et juraverunt

Adriaen van Emert aengever teegens Daniel Versteegen versoukt, dat vermits den Meester heeft durven goet vinden van de gelibelleerde schult en gedaene afreekening heeft durven te onkennen, dat hij over sulx maeg geatmitteert worden om op heden sedente judicio volgens gedaene en een noghmaelen herhaeld wordende preesentatie, sijn elk in judicio geproduceerde boeck met solemneele eede te bevestigen, en dat voorts hoc phreevio, den verweerder maegh worden gecondemneert worden deeszijdigen genomen eijsch mette costen.

Den advocaet Kleinefelt naemens J. Hard en compagnie aengever teegens Heijm. Meulders verweerder, doet vermits de verweerder heeft connen goet vinden bij laest voorige gerigtsdaegh
Datering: 1748-1782
Pagina: 338
Plaats: Uden, Zeeland en Boekel
Toegangsnummer:7618
Inventarisnummer: 63
Bron: Schepenbanken
Geografische namen:Uden, Zeeland en Boekel

zie onderstaande link:
http://www.bhic.nl/onderzoeken/notaris-schepen-en-andere-akten?mivast=235&miadt=235&mizig=701&miview=ldt&milang=nl&micols=1&mizk_alle=Cornelissen&mip1=Zeeland

Reacties (3)

Maria zei op 23 maart 2021 om 10:59
Zelant is hetzelfde als Zeeland. Althans in het dialect spreek je het zo uit.

Ik dacht dat schepen een beroep was en zodoende kom ik op wikipedia deze uitleg tegen. Voor als je dit nog niet had. Het kan een mogelijke zoekrichting kunnen geven. Er is veel scheepvaart geweest in het genoemde gebied.
Maar ik beperk me tot deze pagina van wikipedia.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Schepenbank
Deze pagina heeft veel linken naar andere pagina's.
"De leden van de schepenbank noemt men de schepenen, wier verkiezing eveneens ter goedkeuring aan de heer moest voorgelegd worden. Samen met de voorzitter formuleerden de schepenen een vonnis."

Voor mij krijgt een naam als "Schepers" wel een andere betekenis voor mij.
Er zijn toch archieven? Voor het geval die nog niet werden bekeken.
Ja, het past bij de link uit de OPENING.
Dankzij de wikipedia kan ik er iets beter wijs uit.
Maria zei op 23 maart 2021 om 11:06
Kleine correctie: Het heeft niets met scheepvaart te maken. Tenminste niet de functie schepen. In België heet het nog steeds zo als ik de uitleg goed begrepen heb.
Jan Lange zei op 23 maart 2021 om 11:09
Dat een nakomeling zich Van den Berg noemt/of genoemd wordt kan komen, dat er zoveel Cornelissen in het dorp Zeeland wonen, dat ze de betreffende persoon gekoppeld hebben aan het toponiem De Berg, waar hij woont: op/van den Berg.
De rest van de tekst is jurische taal, men is in een conflict verwikkeld, waar de ene partij aanlegger/aanklager is en de andere partij gedaagde. Na zo partijen gehoord te hebben nam de schepenbank een besluit. Was men het niet mee eens kon men hogerop. Schepenen gingen na een termijn op en af, of bleven/verlenging.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.