skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Vincent van de Griend
Vincent van de Griend Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Vincent van de Griend
Vincent van de Griend Bhic

RK trouwboek nr 25 van Veghel, scan pagina 204 lezen

Maarten van Asseldonk vertelde op 24 augustus 2015 om 16:13 uur
Omdat ik een redelijk vermoeden had waar ik moest zoeken, meen ik op scan pagina 204 van het RK trouwboek van Veghel (laatste huwelijk in 1622) een huwelijk van twee voorouders van me gevonden te hebben. Maar kan iemand me helpen met wat er precies staat: Henrick Baltus en nog wat x Geertken en nog wat; en wie zijn de getuigen. Ik neem aan dat de 22e de afkondigingsdatum is, maar onderaan staat nog even de 26e. Dat is dan toch niet al de trouwdatum?

Reacties (11)

clericus.eu
clericus.eu zei op 24 augustus 2015 om 19:25
Hallo Maarten,

Vrij lastig lezen maar ik denk dat er staat, Hendrick Baltus Adeltrudis Geerken ...

Veghel had ook de schepenboeken, trouwdatum kan dus dubbel genoteerd zijn in die tijd. deze staan ook on line
clericus.eu
clericus.eu zei op 24 augustus 2015 om 19:32
foutje, deze schepenboeken beginnen pas in 1650
Norah zei op 24 augustus 2015 om 20:27
Balthasar Balthas * 05-11-1623 Veghel, zoon van
Henrick Balthas en Geertken N.N.
Getuigen Jaspar Balthasse van Arlen en Willemken jan Tijssen.
Hierna werden nog drie kinderen van dit paar in Veghel gedoopt.

De trouwinschrijving die je aanhaalt, is waarschijnlijk de juiste. Moeilijk te ontcijferen...
Mvg.
Max zei op 24 augustus 2015 om 21:02
Ik denk dat er staat Henrick Baltus Aerlensius en Gertken Henric Jacops, testes H. Janus, M. Pauelz?

Het tweede gedeelte is inderdaad de trouwakte, waarbij door de pastoor dispensatie is verleend : "Contraxerunt matr[imonium] coram me J.G. et testibus Henrico Martini et M.[agistro] Petro Jo[ann]is ... ... ... proclamatione in religius duabus .... dispensatione ...mi (de gratia mihi constitit) impetrata hac 26 novembris anno 1622." Het betreft mogelijk dispensatie voor een of twee zondaagse huwelijksafkondigingen vanwege de gesloten periode tijdens de advent. Meester Petro Joannis zal wel de koster zijn.
Max zei op 24 augustus 2015 om 21:09
Excuus, Aerlensius zal wel Aerlensis moeten zijn.
Bas den Brok zei op 25 augustus 2015 om 02:09
(...) habita tum una proclamatione,
in reliquis duabus gratiosa dispensa-
tione r[everendissi]mi (de qua mihi constitit)
impetrata hac 26 [novem]bris anno 1622

De bisschoppelijke dispensatie voor twee van de drie proclamaties ontvingen ze pas vier dagen na het huwelijk. Dus op de 22ste getrouwd en op de 26ste ontvingen ze de dispensatie.

Bij Testes staat misschien:

H[enric] Ja[n] M[artens]
m[eester] Peeter

Het zullen toch wel dezelfde zijn als twee twee regels lager in de acte genoemde getuigen.

M[eester] Peeter staat duidelijk geschreven als getuige op scan 203 (eerste en derde acte).

Vriendelijke groeten
Bas
Bas den Brok zei op 25 augustus 2015 om 02:36
Excuus :-) Te snel. Het hoeven natuurlijk niet dezelfde getuigen te zijn, maar meester Peeter komt wel vaak dubbel voor. Bovendien geldt als huwelijksdatum natuurlijk de 26ste november, niet de 22ste zoals ik schreef. Sorry.

Dat er maar één proclamatie heeft plaatsgevonden (habita tum una proclamatione) zie je ook aan het ene streepje onder 9bris. Bij de andere huwelijken staan er telkens drie streepjes.

Bas
Bas den Brok zei op 25 augustus 2015 om 03:09
Op scan 206 een vergelijkbaar huwelijk (derde acte): ondertrouw op 27 februari 1623 en het huwelijk een dag later op 28 februari met dispensatie voor twee proclamaties.
Maarten van Asseldonk zei op 25 augustus 2015 om 10:44
iedereen bedankt.
Dat Aerlensis past mooi bij de eerste getuige bij de de eerste doop (Jaspar Balthasse van Arlen). Ik denk dat ik maar eens bij Aarle-Rixtel ga kijken. Ik had overigens al de eerste 4 kinderen van het echtpaar gevonden (resp. Balthasar, Engelke, Wuillemke, Lambertus) voordat ik het forum inschakelde, maar helaas niet de Elisabeth (Lijsken) die er zeker ook is, gezien:
Index Notarieel protocol Sint-Oedenrode (7637.4)
53 Testament van Hendrick Cornelissen van Dornen (Deursen) inwoonder tot Veghel ende Lijsken Hendrick Baltussen sijne wettighe huijsvrouw. Gepasseert inde parochie van Veghel ten woonhuijse van de voorschreven testatrice gestaen ende gelegen op de Hoogh eijnde.
18-11-1673, p.43
Maarten
Norah zei op 25 augustus 2015 om 11:39
Dag Maarten,

Bij het BHIC ontbreken de R.K. dopen van Veghel van 1630-1651 online. Eventueel zijn deze te vinden bij -zoekakten.nl-. Misschien vind je hier je Elisabeth terug, en nog andere kinderen?
Norah zei op 25 augustus 2015 om 11:44
Herstel, vanaf 1631.
Mvg.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.