skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

schuldbekentenis van Johan Maximiliaen Bardoel uit 1630

Martinus vertelde op 1 mei 2023 om 19:43 uur
Mijn vraag betreft een schuldbekentenis BHIC, 7041 Schepenbank Grave 1529-1811, rechtspraak in burgerlijke en strafzaken, 202 ingekomen verzoekschriften scan 37. Er staat in transcriptie: "bij naelaetentheyt ten voorsz. aenbestem- den taeldaghe ick mij suymich ofte naelaetichheyt vinden, consentere ende geve ick bij desen mijnder eygener handt over, dat den voorsz. mijnen crediteur ofte den thoonder van desen met sijnen wille hem totte satisfactie toe alhier in eene herberghe op mijne costen naer sijnen gelieven gebuerlicker wijse mach onthalden,"

De vraag is wat krijgt de crediteur van de debiteur als hij in gebreke blijft?
Zelf dacht ik kost en inwoning in een herberg net zo lang totdat er betaald is, maar ben er niet zeker van. Is dit ee ongebruikelijke tegenprestatie of kwam dit vaker voor?

Reacties (2)

Frank H zei op 5 mei 2023 om 02:21
"in eene herberghe op mijne costen naer sijnen gelieven gebuerlicker wijse mach onthalden"

Zou ik hertalen als:

"mag zich in een herberg, op mijn kosten, naar zijn wens op gepaste wijze laten fêteren"

Waarbij:
naer sijnen gelieven = zoals hij dat wenst
gebuerlicker = naar behoren, zoals gebruikelijk
onthalden = onthalen, zich laten ontvangen als gast

Oftewel naar de tijd van nu vrij vertaald: trakteer ik op een etentje.
Met een kleine slag om de arm. Herbergen waren ook bekend en berucht om het drinkgelag. "een avondje drinken op mijn kosten" zou dan ook kunnen.

Ben benieuwd welk bedrag de schuldbekentenis betrof :)
Martinus zei op 10 mei 2023 om 10:51
Bedankt voor de reactie, Frank . Het ging dus om een totaal bedrag van ' tweenviertich gulden acht stuyvers procederende van vercofte ende mij te dancke aengelever-
de stoffen, soe heerezyn? ende burcx bomesijnen** ' *? **Bombazijn of bombasijde

Benieuwd of er meer mensen zijn die een dergelijke schuldbekentenis in de textielhandel in Grave zijn tegengekomen.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.