skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg

IJsgang

Begin twintigste eeuw kende Nederland zeer strenge winters. IJsgang in rivieren en zeegaten vormde een groot probleem voor de vele veerverbindingen die het land toen telde. Ook de pont bij het Keizersveer had hier geregeld mee te maken.

Daarvan getuigt dit berichtje uit de Nieuwe Gorinchemsche Courant van 20 januari 1901.

En een paar jaar later schrijft een andere krant: “Zeer moeilijk is heden de overtocht; met de stoompont wordt het publiek een eind weegs de rivier opgebracht, waar het over moet klimmen in een achter de pont hangende ijsschouw. Men roeit en ijshaakt zoover mogelijk naar den oever, waar de passagiers door de schippers in en uit de schouw gedragen worden”.

Gelukkig voor de veerman hielden zijn verdiensten niet helemaal op bij strenge vorst. Als de rivier eenmaal geheel was dichtgevroren en de pont dus noodgedwongen werkeloos aan de oever lag, moest de veerbaas een pad uitzetten over het ijs met takken en zand of planken en mocht hij van elke passant betaling vragen.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Lees ook deze verhalen