skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

Podcast: Hoe reizen door Brabant voor altijd verandert… door de bus

Van Tilburg naar Breda reizen? Of van Oss naar Den Bosch? Je kunt het je nu bijna niet voorstellen, maar dat was ruim 100 jaar geleden echt niet makkelijk. Daar komt verandering in door de komst van de bus.

In deze podcast stap je in bij buschauffeur Robin Aarts, die achter het immense stuur zit van een Zuidooster uit 1962. Robin loodst je letterlijk en figuurlijk door de geschiedenis van de bus. En hij vertelt hoe reizen in Brabant voor altijd veranderde.

 

 


buskaartje via L. Verhoeven

Want rond de vorige eeuwwisseling hangt er verandering in de lucht. Eén daarvan is op het gebied van openbaar vervoer. Absolute koploper van de nieuwe vervoermiddelen is de bus. De bus vergroot letterlijk de leefwereld van onze Brabantse (over)grootouders.


 Buschauffeur Robin Aarts voor de Zuidooster op de Citadel

Robin is in het dagelijks leven buschauffeur en één van de enthousiaste krachten achter Stichting Veteraan Autobussen; een stichting die historische autobussen bewaart, restaureert en laat rijden. En vandaag is Robin met de Zuidooster 6778 uit 1962 naar het BHIC gereden. Een prachtexemplaar: een DAF van 12 meter lang, mintgroene bovenkant, strakblauwe onderkant, en twee vriendelijke ronde lampen aan de voorkant. Stap maar in!

Verhouding tot de chauffeurs

Verder vertelt mijn collega Margot over de instructie die stewardessen op de bus kregen, op basis van dit archiefstuk uit het archief van de BBA:


Fragment uit de instructies voor stewardessen (bron: toegangsnr. 544, archief van de BBA, inv.nr. 102)

De bus als tijdsbeeld

Collega Mathilde laat me foto's en films zien van prachtige oude stadsbussen. Die vind je allemaal terug op een speciale pagina op de website BrabantinBeelden: De bus als tijdsbeeld

Noah Olderink sprak de anoniem ingezonden brief uit het Dagblad van Noord-Brabant in, van 16 juni 1936. Daaruit blijkt dat lang niet iedereen zo gelukkig was met de komst van de bus:


(bron: Delpher)

Marietje Kessels' laatste rustplaats

Dit keer de voorlopig laatste aflevering in onze vervolgserie over de moord op Marietje Kessels. Waarin Christian en ik op pad gaan, op zoek naar het Tilburg van toen. En we napraten over ons archiefonderzoek naar de moord op Marietje. Wat heeft ons persoonlijk het meest aangegrepen? 


Detail van het grafmonument voor Marietje Kessels.

Vervolg: "Ze werd 16 die dag" - over de autobusramp van 1925

De komst van de bus in Brabant verandert het reizen drastisch. Voor álle Brabanders. De bus was snel. En goedkoop. Maar veilig? In deze podcast gaan we terug naar de jaren twintig van de vorige eeuw; de tijd dat de remmen van een bus soms met ijzerdraadjes zijn vastgebonden. Zo staat het letterlijk in de krant. Onder de grote kop 'Weer een bus-ongeluk'. Alsof het erbij hoort, net zo vanzelfsprekend als het weerbericht van die dag. Maar die toon verandert in 1925, als een busongeluk verandert in een regelrechte ramp.

Lees het verhaal dat Anton schreef over de autobusramp van 1925.

 

Beluister alle podcast afleveringen

Reacties (4)

marcel winterdijk zei op 10 november 2023 om 16:55
Wat een bijzonder einde van het droevige verhaal over Marietje maar toch ook weer fijn te horen dat haar graf blijkbaar nog steeds bezocht wordt. Over die bussen trouwen, ik herinner me dat ooit een hele oude buschauffeur vertelde dat die krengen, zoals vermeld, zonder stuurbekrachtiging, zo zwaar stuurde dat de chauffeur in bepaalde bochten naast het stuur moest gaan staan om het monster de bocht door te krijgen.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 13 november 2023 om 10:22
Bedankt voor je mooie reactie, Marcel. En ja, dat van zo'n chauffeur die moest gaan staan om het gevaarte door de bocht te krijgen... nadat ik buschauffeur Robin Aarts aan het werk heb gezien, kan ik me daar alles bij voorstellen! (over een week komt er een podcast over die ene keer dat het helemaal fout ging met zo'n grote bus dus wordt vervolgd)
Marco zei op 14 november 2023 om 00:13
Leuk om zo het oude ov met die oude bus.
En leuk om een podcast te maken over deze bus.
Ik ben zelf ook gek van het openbaar vervoer.
Zeer interessant zo over het ov.
Ik ben zelf ook gek van bus. Zelf de strippenkaart weet ik nog.
Christian van der Ven
Christian van der Ven bhic zei op 17 november 2023 om 07:41
Wat leuk dat deze podcast ook bij jou herinneringen oproept, Marco! Hopelijk beleef je ook luisterplezier aan onze andere podcasts. Dank voor je reactie!

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.