skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Hilde Jansma
Hilde Jansma Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Hilde Jansma
Hilde Jansma Bhic

De eerste automobilisten in Gestel

Wat nu een stadswijk is in Eindhoven, was tot 1920 een zelfstandige gemeente die in het begin van de 20ste eeuw meer dan 3.000 inwoners telde. Ruim 1/3 van de beroepsbevolking was werkzaam in de plaatselijke sigarenindustrie die stevig werd gedomineerd door de familie Kerssemakers.

Johannes Gerardus Jacobus Kerssemakers (1868-1943) was een telg uit dat geslacht en ook eigenaar van de Linnen- en Damastweverij aan de Hoogstraat. De fabriek is op onderstaande gravure buitenproportioneel groot weergegeven, maar het woonhuis op de voorgrond is wel in verhouding en illustreert de rijkdom van deze fabrikant.

 

Eind 1903 koopt Jan Kerssemakers de 4 pk F.N. van baron Van Tuyll van Serooskerken uit Heeze, hij neemt ook diens kenteken over: nummer 769. Twee jaar later voldoet deze kleine auto (lengte 2,10) niet meer en verkoopt hij hem – wederom inclusief kenteken - aan zijn collega-textielfabrikant De Louw in Valkenswaard.

Peugeot 61Jan schaft dan een fors grotere auto aan en krijgt daarvoor het kenteken 1988. Het merk van de auto is niet bekend, maar de afmetingen (3,70 x 1,55) komen evenwel precies overeen met een Peugeot 61.

Vanaf 1906 draagt de auto van Jan het provinciale kenteken N-62. In die periode schaffen ook veel van zijn familieleden auto’s aan (zie De auto van m'n opa).

Jan Kerssemakers was niet de enige in Gestel die voor 1906 een auto bezat. Op 27 mei 1905 krijgt ook Louis P.M. Stokvis (1864-1953) onder nummer 1687 een vergunning om op rijkswegen te rijden. Louis was de zoon van de Bossche drukker Albert Stokvis en we vinden hem in Gestel terug als directeur van stoomdrukkerij M.F. van Piere & Co. Ongetwijfeld een goed betaalde baan, maar in loondienst en dus niet – zoals de meeste autobezitters – werkzaam als zelfstandig ondernemer. En als werknemer moest je toch wel een paar duizend gulden per jaar verdienen om je een auto te kunnen permitteren.

Had Stokvis eigen kapitaal of betaalde zijn vader mee? In ieder geval kocht hij de auto – van het Franse merk Cottereau – in zijn geboorteplaats, bij importeur B.A. Jansen in Den Bosch. Kennelijk beviel deze auto niet, want nog geen drie maanden later wisselt hij het voertuig bij Jansen in voor een De Dion Bouton.

In 1906 worden de provinciale kentekens ingevoerd, er is dan echter geen auto meer terug te vinden op naam van Louis. Wel een exemplaar met nummer N-131 op naam van zijn tweelingbroer Aloysius, die ook in Gestel woonde en eveneens drukker-uitgever was. Deelden de heren de auto als gezamenlijk bezit? In 1916 vertrekken de broers naar Den Haag en verdwijnen ze uit de Brabantse registers. 

Reacties (6)

Ben Clevers zei op 1 juli 2017 om 14:29
L.S.
Ik weet dat in de twintiger jaren van de vorige eeuw Garage van Veldhoven ook zo'n type auto had als Baron van Tuyl van Serooskerken had, waar hij taxi mee reed. die auto had ook geen zijruiten en de kleur was bruin-beige.
Annemarie van Geloven
Annemarie van Geloven bhic zei op 3 juli 2017 om 11:50
Is het juist dat deze garage Van Veldhoven aan de
Gestelsestraat 46 in Eindhoven gevestigd was (info uit Handelsregister)?
Ben Clevers zei op 3 juli 2017 om 16:23
Inderdaad dat was die Garage die met een soortgelijke auto reed, alleen deze van van Veldhoven had wel een voorruit. Zij hadden ook een benzinepomp welke met de hand bediend moest worden en er zaten boven in de pomp twee glazen cilinders die telkens volgepompt moesten worden. De zoon van van Veldhoven zijn naam was Boela van Veldhoven.
Annemarie van Geloven
Annemarie van Geloven bhic zei op 4 juli 2017 om 11:20
Mooi dat u ons er weer aan herinnert hoeveel werk het in die tijd kostte om een benzinepomp te bedienen..
Maradrie53 zei op 22 oktober 2020 om 18:09
Grage van Veldhoven ken ik wel maar dan wel als bandenhandel achter het spoorhuisje aan de Hoogstraat hagenkampweg.
Aan de Gestelsestraat heeft enkele jaren geleden Garage Bakermans gezeten.
Ik meen dat er nu een soort van boetiek in zit.
Groetjes Ad Thijssen
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 23 oktober 2020 om 16:42
Ah, bedankt voor je aanvulling, Ad. In welke jaren (ongeveer) was dat een bandenhandel, weet je dat wellicht?

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Doe mee en vertel jouw verhaal!