skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Roxanne Lokin
Roxanne Lokin Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Roxanne Lokin
Roxanne Lokin Bhic

Puntenkaart, zonder natuurkennis

Ouders werden tijdens het schooljaar driemaal op de hoogte gebracht van de resultaten van hun kind. De rapportcijfers waren de uitkomst van het samenspel tussen leerkracht en leerling. Enkele dagen voor de vakantie kregen we op de lagere school de puntenkaart, het rapport.

Rini de Groot in het midden, 1948.De vakanties liepen vanaf een dag voor Kerstmis tot na Driekoningen; vanaf Goede Vrijdag tot na de Kruiswegviering, tot maandag na Beloken Pasen; en vanaf Moekes verjaardag op 31 juli de gehele augustusmaand.

Op schooldagen liepen we na het bijwonen van de H. Mis van 8.00 uur naar school. Bij het geklingel van de schoolbel om 9 en 2 uur groepeerde iedere klas zich op de speelplaats. De schooltijden waren zes dagen, van maandag tot en met zaterdag, van 9.00 tot 12.00 en van 14.00 tot 16.00 uur. Op woensdag- en zaterdagmiddag hadden we vrij. Voormiddags kregen we een kwartier voor buiten spelen, na schooltijd liepen we op een draf naar huis.

   

Het enige huiswerk was wekelijks een les uit de moeilijke catechismus van buiten leren. Die werd in de klas overhoord door de meester. Bij het afgebeelde jaarrapport verzorgde kapelaan Vromans de godsdienstles, het theorieniveau was voor HBS-onderwijs. Daardoor lag het gemiddelde op de cijferlijst van het paasrapport te laag. Het werd later door mister Jans(s)en onleesbaar gemaakt, dat moesten we thuis geloofwaardig vertellen.

Hij kon het vak godsdienst begrijpelijker overbrengen, maar hanteerde ook het liniaaltje: bij een onnozele straf ging menig leerling over zijn knieën. In de zesde werd het geestelijk onderricht door Pastoor De Louw gegeven, gezeten op de schoolbank: interessant, actueel, over vernieuwingen en over zijn verbouwingen, hele passages hoorde ik zondags terug vanaf de preekstoel.

Maar wekelijks moesten we ook voor dat onzinnig spel naar dat verrekte voetbalveld van de Kruisheren op Melle. Op de terugweg waren de meesten bezweet, maar ik bibberde van de kou, thuis hadden we elke dag voldoende lichaamsbeweging. Eenmaal kreeg ik de bal voor mijn voeten en schopte hem tussen de kortstbij zijnde palen, niet wetend welke staken de mijne waren. Op de vraag wees ik de richting die mijn neef aangaf, het was mijn eigen partij.

Een tegenstelling: kennis der natuur beperkte zich tot het overtekenen van een schets op transparantpapier, het vak bleef op de puntenkaart oningevuld. De bloeiende kersenboomgaard waar we vanuit de klas opuit keken, werd niet eens besproken.

Mijn broer trof het beter bij mister Van Loon: hij trok naar buiten en werd later hoofd van de landbouwschool. Winter ’50 in de zesde werden we eropuit gestuurd om de slee met natte was op te halen in de Prof. Pulsersstaat. Deze werd na schooltijd door het dienstmeisje in de gang van het gebouw opgehangen. En bijvoorbeeld het poetsen van zijn fiets resulteerde in, “gaat niet over.”

Vader en moeke mopperde nooit over rapportcijfers, we deden ons best. Vlijt en gedrag vonden zij belangrijk: dat hadden we zelf in de hand. Thuis was het de kunst om het rapport netjes te houden, eventuele vlekken werden met broodkruimels verwijderd. Mijn schooljaren bracht ik op negen verschillende locaties door, ook in verband met de oorlog.

Reacties (3)

WendyAnne
WendyAnne zei op 25 augustus 2016 om 12:51
Hoi Rini,

Bedankt voor het delen van je verhaal. Leuk om te lezen hoe het was voor jouw generatie. Mijn generatie hoefde zaterdags niet naar school en ook 's morgens niet eerst naar de kerk, al zat ik wel op een katholiek school.
Rini de Groot. zei op 7 mei 2018 om 21:11
Vandaag zag ik het Rapport van m,n jongere broer, schooljaren 1946-1953.
Vanaf 1950 werd handgeschreven het vak ‘katechismus’ toegevoegd.
Het cijfer voor ‘Kennis der Natuur’ werd pas in het rapport van 1951 gewaardeerd.
Typisch de vakken; Vad. Geschiedenis, Aardrijkskunde, Tekenen, Zingen
en Lich. Oefeningen zijn in de derde klas bij Mister van den Dungen leeg.
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 8 mei 2018 om 14:44
Leuk om te lezen dat gedrag en vlijt inderdaad het belangrijkste was op je rapport. En volgens mij vond je broer het niet erg dat er geen punt voor zingen op zijn rapport stond?

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.