skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

Lancaster DV280 stort neer in de polder

Rien Wols
Rien Wols Bhic
vertelde op 13 september 2012
bijgewerkt op 16 september 2019
Het is al bijna half twee ’s nachts, 22 juni 1944, als met een donderende klap een vliegtuig neerstort in de polder van Macharen, niet ver van de eendenkooi, even ten noorden van de Hertogswetering.

Het is een geallieerde bommenwerper van het type Avro Lancaster, de DV280 van het 463 squadron van de RAAF, Bomber Command. De vorige avond was het toestel om 23.00 uur van zijn thuisbasis Waddington opgestegen voor een missie naar Duitsland. De bedoeling was een complex van chemische fabrieken in Gelsenkirchen te bombarderen, waar synthetische benzine uit steenkool werd gewonnen.

Hoewel het toestel van de RAAF was, en ook gevlogen werd door twee Australiërs, bestond het merendeel van de bemanning uit (jonge) Britten. F/Lt. Eric Smith (22 jaar) was de piloot en F/O Arthur Gossip (23 jaar) vloog mee als tweede piloot om zijn eerste operationele ervaring op te doen. De rest van de bemanning was dus van Britse afkomst en bestond uit navigator P/O K. Forth (23); bommenrichter F/O H. Raynham (25); radiotelegrafist F/Sgt. P. Jones (23); boordwerktuigkundige Sgt. D. Sykes (19) en de boordschutters Sgt. J. Hollis (19) en Sgt. R. Fittal (21).

Zowel op de heen- als op de terugvlucht werden de bommenwerpers steevast aangevallen door Duitse nachtjagers. Zoöok die nacht van 21 op 22 juni. Van de 123 Lancasters die aan het bombardement hadden meegedaan, werden er acht boven Brabant neergeschoten. Ze stortten neer in Boxtel, Drunen, Helvoirt, Nuenen, Riethoven, bij Werkendam in de Biesbosch en Westerhoven. En dus ook bij Macharen.

De DV280 werd boven Helmond-Uden aangevallen door een Duitse Junkers Ju 88, gevlogen door Uffz. Johann Werthner van 6/NJG2. Dit nachtjagerseskader was gestationeerd op Volkel. Werthner raakte de Lancaster die dus uiteindelijk in de polder van Macharen neerstortte.

Staand v.l.n.r.: Fred Raynham; Jack Hollis; Eric Smith; George Pike.

Gehurkt v.l.n.r.: Eric Tench; Derek Sykes; Kenneth Forth

Tench en Pike maakten deel uit van de reguliere bemanning, maar gingen op de laatste vlucht niet mee. In hun plaats vlogen de omgekomen Arthur Gossip, Percival Jones en Ronald Fittall mee.

Zes van de acht bemanningsleden kwamen om in het vliegtuig. Het lijk van Harry Raynham werd later gevonden in Maasbommel, aan de andere kant van de Maas, zo’n 2,5 kilometer verderop dus. Hij werd pas in 1946 geïdentificeerd, zodat hij een tijdlang als onbekende lag begraven op de Algemene Begraafplaats van Maasbommel. Maar blijkbaar was hij in staat geweest het toestel te verlaten (of hij moet eruit geslingerd zijn).

Wie er zeker in was geslaagd om met zijn parachute uit het toestel te springen, was navigator Kenneth Forth. Hij kwam alleen zo ongelukkig aan de grond, dat hij zijn bekken brak. De Berghemse huisarts Thomkins onderzocht hem, waarna hij door de Duitsers werd gearresteerd en naar een ziekenhuis gebracht. Vervolgens ging Forth als krijgsgevangene op transport, eerst naar Stalag Luft IX-C bij Bad Sulna (dit krijsgevangenenkamp had een groot hospitaal) en daarna naar Stalag Luft III bij Sagan, in Neder-Silezië.

Alle overleden bemanningsleden werden begraven op de militaire erebegraafplaats in Uden. In 1946 werden ook de stoffelijke resten van Raynham naar deze begraafplaats overgebracht. Kenneth Forth overleefde de oorlog, maar werd niet oud. In 1956 overleed hij aan polio, 34 jaar oud. Hij liet twee zonen na.

Veel van deze gegevens zijn ontleend aan het boek van Jan Ruijs, Het mysterie van de Lancaster bommenwerper DV280 (Oss, 2012). De auteur heeft als zevenjarige het vliegtuig laag over het dak boven zijn hoofd horen scheren, en was met zijn oudere broers meteen op onderzoek uitgegaan, die 22e juni 1944. Dat heeft hij later opnieuw gedaan, met veel succes, gezien de hoeveelheid informatie die hij boven water heeft weten te halen.

Reacties (13)

A.Raaijmakers, Zwolle (oud-Ossenaar) zei op 17 september 2012 om 18:04
Het hoort eigenlijk niet bij dit item misschien is het ook wel ongepast in kader van die verschrikkelijke oorlogservaringen maar omdat het gaat over o.a. Macharen moet ik weer denken aan het volgende verhaal, dat nog lnag na de oorlog de ronde deed in verschillende Osse kringen. Waarheidsgehalte??? Hou mij ten goede; het is of volslagen uit de duim gezogen, dan mag het een anecdote zijn, of er is ergens een kern van waarheid; ik weet het niet. Misschien dat er nog oudere Ossenaren zijn die hier ook weet van hebben en hun licht erover kunnen laten schijnen?
Een Poolse piloot/parachutist kwam terecht bij de ondergrondse in Oss en hij had het steeds maar over Masjaron; daar moest hij naar toe..op de kaart van Frankrijk,Franstalig België en Luxemburg was helaas geen plaatsje te ontdekken dat aan de uitspraak voldeed. Tot een pienter iemand op het idee kwam hem duidelijk te maken de plaatsnaam op te laten schrijven....dat was in keurige letters: Macharen.
O, was toen het commentaar: hij moet naar Maggere, want in Oss e.o. was dat (toendertijd)de uitspraak voor Macharen.
Mariët Bruggeman, namens BHIC bhic zei op 18 september 2012 om 09:39
Beste Meneer Raaijmakers,
hartelijk dank voor uw verhaal. En de uitspraak van Macharen zal inderdaad niet makkelijk zijn voor een buitenlander.
Het zou leuk zijn als ook andere Ossenaren dit verhaal zouden kunnen bevestigen.

Nogmaals bedankt en met vriendelijke groeten,
jan ruijs zei op 24 september 2012 om 03:34
geachte heer Raaijmakers,

Bij toeval ben ik eens op weg naar Zuid-Frankrijk een gehucht gepasseerd met de naam Macheren. Ik heb het na uw reactie opgezocht , en het ligt in Noord-Oost Frankrijk. Wellicht werd dit dorp niet bedoeld, en is er geen
enkele aanleiding om aan uw verhaal te twijfelen. In goed dialect wordt het woord "Maggere", zoals u het schrijft nog steeds gebruikt.
Stichting Oorlogskerkhof Uden - A. Verbakel, Uden zei op 13 november 2012 om 16:27
Enkele details ter aanvulling:
M.u.v. H. Raynham werden de zes op 24-6-1944 geïdentificeerd begraven op de huidige oorlogsbegraafplaats te Uden, toen nog genaamd "Gemeentelijk Oorlogskerkhof Uden", de graven vak 5, rij B, nrs. 7 t/m 12; dit tezamen met de zevenkoppige bemanning van een te Heerewaarden neergestorte Lancaster.
Raynham werd herbegraven vanuit Maasbommel in graf vak 2, rij F, nr. 7.
Annemarie van Geloven namens BHIC bhic zei op 14 november 2012 om 09:56
Goed om te weten waar de omgekomen bemanningsleden begraven liggen op de oorlogsbegraafplaats in Uden. Hartelijk dank voor de nauwkeurige aanduiding van hun graven.
Bezoekers van de begraafplaats, die dit gelezen hebben, zullen er nu nog bewuster langslopen.
Donders zei op 21 april 2015 om 22:05
is er een site voor Helmond??

ik weet van een spitfire ter hoogte van de achterzijde van auto bedrijf de keijzer.
een ME626 ter hoogte van de kanaaldijk achter hartman meubelen.
beide zijn bekend met fotos.
en de eerste schoten van de tweede wereld oorlog vinden plaats boven helmond. een fokker van de nederlandse luchtmacht wordt na uitdagen actief en schiet op het duitse toestel. beide blijven ongedeerd.
In Mierlo land een spitfire op zijn buik, staat op film van dokter kersemakers van september 1944 B17 crasht aan het einde van de helmondse landingsbaan en wordt gerepareerd, toestel brand alsnog af op de landingsbaan. dit ter hoogte van de deurnese weg aan het meer genaamd de berkendonk.
Ad Huiding zei op 28 mei 2016 om 17:27
Hallo Hr.Wols

Even wat info over de Lancaster DV280
Het toestel is geborgen door de Fa. Grüter en Copier & Co en is begonnen
op 26-27-28 augustus 1944 door 7 man en in opdracht van L.45097 Fl.H.Kdtr.Deelen Lg.Pa.Amsterdam über Bentheim Technische Gruppe (T.V) en er is doorberekend 1313,30 gulden. Na de berging is het toestel naar het station van Oss gebracht en in 3 wagons geladen en naar Utrecht of Vught gebracht.

groet Ad Huiding
Rien Wols
Rien Wols bhic zei op 31 mei 2016 om 08:27
Bedankt voor die aanvullende informatie, Ad. Mooie details! Met zeven man drie dagen doorwerken: het was nog best een klus, dus.
Vriendelijke groet
Jeroen zei op 16 september 2019 om 14:28
Dag beste Rien en Marilou,

Ter informatie.

Ik was vandaag op de Militaire erebegraafplaats in Uden en zag dat bij de graven vak 5, rij B, nrs. 7 t/m 12 op de grafzerk A.B. Gossip stond. Dus zonder vermelding van een S.

In bovenstaande tekst Lancaster DV280 is vermelding van Gossip met een s op het eind.

Indien gewenst kan ik een foto van de headstone sturen.

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 16 september 2019 om 20:30
Ah, dank voor je correctie, Jeroen. We hebben de naam aangepast. Als je een foto stuurt naar info@bhic tnv Lancaster DV280, dan zetten we die er graag bij.

Bedankt alvast!
Marc Rademakers zei op 25 oktober 2023 om 19:22
Is er meer info over de gebuiklande Spitfire ? Mijn vader woonde in die tijd aan de Bisschop van Mierlo straat en heeft dit zien gebeuren, zegt hij. Gebeurde richting Overakker/Strabrechtse heide, op toch wel een flinke afstand van hem. Alle info hierover is welkom…
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 26 oktober 2023 om 10:18
Dag Marc, bedankt voor je berichtje. Een snelle zoektocht heeft mij geen informatie opgeleverd dus ik hoop op meer gegevens van de echte kenners hier (zoals de mensen die je die hier bij de reacties vindt).

Wie weet meer en kan Marc verder helpen?
Marc Rademakers zei op 27 oktober 2023 om 11:42
Na wat speurwerk gegevens van de gebuiklande Spitfire gevonden in het boek van Ad Hermens, Geldrop en Mierlo tijdens WO II 1940-1945, deel 2, pagina 724/725...

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.
Doe mee en vertel jouw verhaal!