
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Op 5 februari 1940 meldde de krant onder de kop “150.000 kubieke meter ijsdam bij Megen!” het volgende:
"MEGEN - De ijsdam, die zich een tiental dagen geleden in de Maas ter hoogte van de Megense Ham te Megen heeft vastgezet, werkt nog steeds als een stuw en houdt het Maaswater daar tegen. De peilschaal aan het stuwcomplex te Grave tekende hedenmorgen nog een stand van 5.59 meter boven N.A.P. aan, terwijl de stuw te Lith een stand noteerde van 1.44 meter boven N.A.P. Het verval is dus nog steeds boven de vier meter. Men gelooft wel dat dit zal gaan verminderen, doordat het zich laat aanzien, dat er scheuren zullen ontstaan in de ijsdam, waardoor het voortstuwende Maaswater zich een uitweg zal banen naar het lagere gedeelte van de rivier. Inderdaad kon hedenmorgen een wak geconstateerd worden, achter de ijsdam, waarbij met vrij grote zekerheid kon worden vastgesteld, dat het water een snelheid heeft van circa vijf kilometer per uur. Indien de scheuren in de ijsdam groter worden, zal het verval tussen Grave en Lith kleiner moeten worden. De mogelijkheid dat de ijsdam zelfs bij dooiend weer vlug zal verdwijnen, is niet bijzonder groot. Immers de ijsbarrière heeft naar ruwe schatting een inhoud van circa 150.000 kubieke meter, is ruim tweehonderd meter lang en 140 meter breed, zijnde de gehele breedte der rivier. De dikte bedraagt circa vijf meter. Daarboven ziet men op een afstand van honderd meter van elkander ijsklompen, ontstaan door het kruien van het ijs, die meer dan manshoog zijn."
En drie dagen later luidde de kop “IJsdam heeft een snelheid van 15 k.m. per uur” boven het volgende bericht:
"LITH - Nadat de ijsdam, ter grootte van 60 meter, die vanmiddag te Heerewaarden had vastgezeten, verder gedreven was, heeft het gevaarte zich vastgezet tussen Empel en de Blauwe Sluis te Gewande. Omstreeks acht uur zette de ijsdam zich opnieuw in beweging. Met een snelheid van ongeveer vijftien kilometer per uur werd de ijsmassa opgestuwd in de richting Hedel, waar de dam omstreeks half negen de beide bruggen passeerde. Op de dam is nog duidelijk een pad zichtbaar, dat over de bevroren Maas is aangelegd, terwijl twee roeibootjes ongestoord zijn blijven liggen. Daar de schutsluis en de toeleidingskanalen nog steeds dicht zijn, wordt morgen te Lith een ijsbreker verwacht, die deze waterwegen geheel vrij van ijs zal maken. Door het kruien van het ijs is de veerpont, die de dienst onderhoudt tussen Lith en Alphen (Gld.) beschadigd. De veerpont is vandaag gerepareerd en zal morgen de dienst weer normaal hervatten."
Voor een indruk hoe dat er uitziet: we hebben een filmpje van de bevroren Maas in 1963. Kijk maar hier.