skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Stef Uijens
Stef Uijens RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Stef Uijens
Stef Uijens RA Tilburg

Kwatta-soldaatje brengt mensen op het verkeerde pad

Het leek begin vorige eeuw zo’n goed idee van Kwatta, de chocoladefabrikant in Breda. Bedenk een grootschalige reclamecampagne om de verkoop te stimuleren. Laat mensen wikkels sparen die ze kunnen inruilen voor een cadeau. Die campagne werd inderdaad een groot succes. Iets te groot, kunnen we concluderen als we de vonnissen erop na slaan.


bron: Rotterdams Nieuwsblad

Als begin vorige eeuw de prijs van cacao omhoog schiet, valt het ene na het andere chocoladebedrijf om. Met uitzondering van Kwatta, zij overleeft dankzij de verpakte chocoladereep. Erg gewild onder soldaten die op die manier snel hun suiker op peil kunnen brengen. De reep wordt omgedoopt tot Kwatta's "Manoeuvre"-reep, vanwege het op de wikkel afgebeelde soldaatje. Wie de soldaatjes spaart, kan cadeaus innen: eerst gaat het om chocoladerepen, later om grotere cadeaus. En die aantrekkingskracht blijkt erg groot.

Het begint met de verliefde postbode die kwattasoldaatjes stal voor zijn liefje. Al snel speurden onze vrijwilligers nog veel meer boefjes op die de lokroep van de chocoladereepjes niet konden weer staan. Inmiddels zien we dat het ogenschijnlijk onschuldige Kwatta-soldaatje verschillende mensen op het verkeerde pad brengen.

'Kwattaboeven'

Vrijwilliger Nel van Doorn weet na de postbodenog enkele ‘kwattaboeven’ te vangen. Thea Sommer uit Breda bijvoorbeeld. Zij werkt bij Kwatta op de afdeling waar de reclamesoldaatjes geteld worden. Een paar meer of minder in haar zak steken, blijkt eenvoudigweg te verleidelijk. Maar al snel loopt het aantal meer en meer op en zij schakelt ook haar broer Andreas in om alle wikkels te innen. En die roept op zijn beurt weer anderen in. Andreas werkt als knecht bij Wilhelmina Boon, en vraagt haar niet alleen de enveloppe bij Kwatta te bezorgen maar ook het bij behorende cadeau in ontvangst te nemen (zodat moeder geen weet heeft van haar verjaardagscadeau dat haar staat te wachten…)

Zo komen ze in grote getale bij Kwatta binnen; envelopjes met soms wel 750 of 1200 kwattasoldaatjes. Let wel: 100 soldaatjes is goed voor een bedrag van 75 cent. Een rookstel, een kleerborstel, een herenhorloge, een theeblad: afhankelijk van het aantal punten zijn er mooie cadeau te innen.

Dat weet ook Hendrikus van Dijk. Hij wordt staande gehouden door vrijwiligers Hanny en Sjaak Zwartjens. Ook Hendrikus werkt op de afdeling reclame van de chocoladefabriek Kwatta in Breda en ziet de soldaatjes in hele colonnes aan hem voorbij trekken. Maar liefst 5000 reclamesoldaatjes drukt hij achterover en hij schakelt niet alleen zijn ouders maar bijna zijn halve familie in om deze reclamesoldaatjes te kunnen verzilveren.

(Met dank aan Nel van Doorn en Hanny en Sjaak Zwartjens!)

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:

Lees ook deze verhalen

Doe mee en vertel jouw verhaal!