skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg

Neergestorte vliegtuigen in Dorst 1940-1945

Rien Wols
Rien Wols Bhic
vertelde op 19 april 2012
bijgewerkt op 17 juni 2019
Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn er boven Nederland zo’n 6.000 militaire vliegtuigen neergestort. Ruim 1.000 daarvan zijn er in Noord-Brabant terecht gekomen. Dan gaat het zowel om geallieerde (Britse, Amerikaanse en Canadese vliegtuigen met bemanningen die uit nog veel meer nationaliteiten bestonden) als Duitse vliegtuigen.

De geallieerde vliegtuigen waren heel vaak bommenwerpers die bij bombardementsmissies op doelen in Duitsland geraakt werden door Duits afweergeschut (de zogenaamde Flak) of onderschept werden door Duitse jachtvliegtuigen (vooral ’s nachts, tijdens de zogenaamde Nachtjagd).

Wij gaan proberen de verhalen achter al deze crashes te achterhalen met behulp van iedereen die ofwel zélf nog herinneringen heeft of de verhalen gehoord heeft van eerdere generaties. Soms is er al veel bekend, soms wat minder.

Op 17 februari 1941 stortte om 20.46 op de Breevelden een Junkers Ju 88C-2 (werknummer 0230) van het 4./NJG 2 neer. Dit onderdeel was gestationeerd op Gilze-Rijen. Piloot Lt. H. Klarhöfer was die avond opgestegen voor een nachtoefening. Dankzij de reactie en de oplettendheid van C. de Gooijer (zie hieronder) kennen we ook de namen van de andere bemanningsleden en weten we dat ze alledrie zijn omgekomen bij deze crash: Gfr. Gerhard Osterloh (19), Gfr. Franz Baumgärtner (20) en Lt. Hans Klarhöfer (20) liggen begraven op  de Duitse militaire begraafplaats Ysselsteyn in Venray, graven AZ-4-83 tot en met 85.

Om onopgehelderde redenen is het toestel kort na vertrek in de lucht in brand gevlogen en uiteindelijk fel brandend neergestort, in de nabijheid van de Rijksweg Breda-Tilburg, zoals het Oosterhoutse politierapport meldt.

Op 29 december 1944 kwam om 12.50 uur in de boswachterij Dorst, nabij de Honderd Bunderweg een Spitfire LF.XVI (RR255) van het 127 Squadron naar beneden. Piloot F/Sgt. Peter Ralph Attwooll, 22 jaar oud, had een noodlanding moeten maken.

Hij had deel uitgemaakt van een groep van vier jachtvliegtuigen die vanaf hun basis Woensdrecht rond het middaguur waren opgestegen om een kade met opslagplaatsen langs het Wilhelminakanaal in Andel te bombarderen.

Bij die actie werd de Spitfire van Attwooll in de radiator geraakt door Duits luchtafweergeschut. Zijn sectieleider, F/Lt. Lea, vloog voor hem uit op zoek naar een vliegveld waar Attwooll zou kunnen landen. Attwooll gaf per radio nog door dat hij Gilze-Rijen zou proberen te bereiken, maar dat hij al erg laag was (500 feet, zo'n 150 meter). Hij dacht een noodlanding te maken op een open veld, maar raakte in plaats daarvan een bos aan de grond. Hij verbrandde in zijn cockpit. Op 1 januari 1945 werd hij aanvankelijk begraven op het Bredase kerkhof Zuylen. Na de oorlog zijn zijn stoffelijke resten overgebracht naar de Militaire Erebegraafplaats van Bergen op Zoom, graf 13 A 2.

Op inititatief van Jos van Alphen (†), die veel onderzoek heeft verricht naar deze crashlanding, is op 29 december 2009 westelijk van de Honderdbunderweg, ter hoogte van de crashlocatie, een monumentje onthuld ter nagedachtenis aan F/Sgt. Peter Attwooll.

Op 24 februari 1945 crashte rond 9.30 uur een Hawker Typhoon IB met registratienummer EK236 een kilometer ten oosten van Dorst, in de buurt van de Breedvenweg. Piloot W/O Julian Albert Merryshow was met dit jachtvliegtuig opgestegen van zijn basis vliegveld Mill (B.89) voor een gewapende verkenningsvlucht richting Utrecht.

Vermoedelijk kreeg hij al snel motorproblemen en heeft hij geprobeerd het vliegveld Gilze Rijen te bereiken om daar een noodlanding te maken. Toen dat niet lukte, is Merryshow gesprongen, terwijl zijn vliegtuig brandend neerstortte. De piloot, een "zwarte neger" volgens het politierapport (Merryshow was geboren op het eiland Grenada), had vermoedelijk al radiocontact gehad met Gilze Rijen, want niet lang na de crash werd hij opgehaald dor een Engels militair voertuig. "Hij was geheel ongedeerd en kwam met een sigaret in den mond uit het bosch gewandeld, waarna hij in een aldaar gearriveerde Engelsche vrachtauto is weggereden." (Rapportenboek gemeentepolitie Oosterhout, citaat vermeld in het boek van Jolie en Joosen, zie hieronder).

Nieuw boek

In 2019 verscheen het boek van Jan Jolie en Cees Joosen, Vliegtuigcrashes in de Tweede Wereldoorlog in de gemeente Oosterhout (Oosterhout/Den Hout, 2019), waarin al deze crashes zeer uitgebreid en gedocumenteerd staan beschreven.

 

Reacties (9)

C. de Gooijer zei op 16 juli 2012 om 12:39
Op ebay is gisteren een foto van de graven van de bemanning van de Junckers verkocht,

Das Foto zeigt Gräber von Deutschen Soldaten und von Fliegern aus England , aufgenommen beim Heldengedenktag im Jahre 1941 in Breda in Holland.
Das Foto stammt aus dem Fotonachlass des Soldaten Hans Hoppe von der Sanitätsbereitschaft des 12./F.J.7 ( 12.Fallschirmjäger Regiment 7 )

Ich wurde von einem Beobachter dieser Auktion auf folgendes hingewiesen:


The Junkers Ju 88 from 4./NJG.2 came down on 17. 2.1941 in Dorst between G-R en Breda . On the picture you see the graves from R to L, Gef. Gerhard Osterloch row 3 grave 25, Gef.Franz Baumgartner 3/ 24 and Ofhr. Hans Klarhöfer 3/23.

And the last grave 3/ 22 is from Hgfr. Joachim Strauss, died on 8.2.1941 in Dongen.

Now what’s my question: according my information the Engl.Flieger-Gräber must be row 1 grave 8 Sgt. Hann, 9, Sgt.Sheperd, died 27.12.40 and 10,Sgt. Brown died 31.12.40. No the problem is the name are not to read and the only name that will show the picture could be grave 8 Sgt. Hann and grave 9 from Sgt Sheperd.


zie hier:

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&_trksid=p4340.l2557&item=290738848839&nma=true&rt=nc&si=6rl8W5nITII9y%252F4yXn50qx%252BA14w%253D&sspagename=STRK%3AMEWAX%3AIT&orig_cvip=true&rt=nc

en ;

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?VISuperSize&item=290738848839
Jos Weijers zei op 2 september 2015 om 16:59
Ik weet nog als klein manneke dat er op het eind van de oorlog een vliegtuig is neergestort aan de Tilburgseweg en tussen de spoorlijn. Het paadje liep naast het huis van van Beurden naar de boerderij van Jan en Bet Jansen, aan het begin van de stortplaats (vuile Hero). Piloot is met zijn valscherm gevallen op elektriciteits- of telegraafdraden. Zijn lichaam was afgedekt met zijn parachute. Het vliegtuig is neergeschoten door afweergeschut uit de Belcrumpolder van Voorst tot Voorststraat.
Ik ben er toen met mijn vader gaan kijken.
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 2 september 2015 om 19:50
Ik kan me voorstellen Jos, dat dat op een jonge jongen een enorme indruk heeft gemaakt en dat je na al die jaren nog precies weet hoe het eruit zag.
Bedankt voor het delen van je herinnering met ons.
Jos Weijers zei op 6 september 2015 om 17:41
Ik kan nu nog precies aanduiden waar het vliegtuig gelegen heeft. Misschien nog interessant voor het nageslacht.
Jos Weijers
Rien Wols
Rien Wols bhic zei op 8 september 2015 om 09:10
Dag Jos, dank voor je commentaar: ik neem aan dat je het inderdaad over die neergestorte Spitfire eind 1944 hebt? Kun je het op een kaartje laten zien waar dat was?
Jos Weijers zei op 18 november 2015 om 12:18
Geachte heer Rien Wols,
De informatie van de Hr. C. de Gooijer 16-juli-2012 daarvan kan ik het E-Bay verhaal niet lezen, is niet te openen daar de tijd is verlopen.
Mogelijk kan u het aan mij sturen.
Annemarie van Geloven
Annemarie van Geloven bhic zei op 23 november 2015 om 11:11
Ik heb uw vraag doorgestuurd naar Rien Wols. Hij zal met u contact opnemen.
Jos Weijers zei op 22 januari 2016 om 15:44
Geachte heer Rien Wols,
Kan u mijn bericht verwijderen, daar wat ik gezien heb en vermeld heb waar het vliegtuig is neergestort ( bijlagen Kaart fragmenten) dat is niet het verhaal dat ik gezien zou hebben dat er op 29-december-1944 een Spitfire om 12.50 uur is neer gekomen in de boswachterij Dorst.
Dit zijn twee verschillende crashes.
Bedankt voor uw medewerking,
M.vr.gr. Jos Weijers Oosterhout
Rien Wols
Rien Wols bhic zei op 26 januari 2016 om 14:39
Geachte heer Weijers, het betreffende stukje is uit het verhaal gehaald. Dus het klopt wat we al vermoedden, namelijk dat het om een andere crash gaat. Dank voor de reactie en vriendelijke groet

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.
Doe mee en vertel jouw verhaal!