i

Neergestorte vliegtuigen in Raamsdonk 1940-1945

vertelde op 31 mei 2012 om 15:05 uur

Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn er boven Nederland zo’n 6.000 militaire vliegtuigen neergestort. Ruim 1.000 daarvan zijn er in Noord-Brabant terecht gekomen. Dan gaat het zowel om geallieerde (Britse, Amerikaanse en Canadese vliegtuigen met bemanningen die uit nog veel meer nationaliteiten bestonden) als Duitse vliegtuigen.

De geallieerde vliegtuigen waren heel vaak bommenwerpers die bij bombardementsmissies op doelen in Duitsland geraakt werden door Duits afweergeschut (de zogenaamde Flak) of onderschept werden door Duitse jachtvliegtuigen (vooral ’s nachts, tijdens de zogenaamde Nachtjagd).

Wij gaan proberen de verhalen achter al deze crashes te achterhalen met behulp van iedereen die ofwel zélf nog herinneringen heeft of de verhalen gehoord heeft van eerdere generaties. Soms is er al veel bekend, soms wat minder.

Op 19 augustus 1943 stortte om 18.20 uur in de Kartuizerpolder een Amerikaanse B-17F-bommenwerper (registratienummer 42-3192) van het 303BG/358BS neer. Het vliegtuig was aangevallen door een Duitse jager, maar uiteindelijk door Flak echt neergehaald. Bas Zijlmans stuurde ons onderstaande foto van het identificatieplaatje uit deze B-17.

 Vier leden van de elfkoppige bemanning overleefden de crash niet: piloot 1st Lt. James S. Nix  ligt begraven op het Amerikaanse ereveld in Margraten, graf H-11-22. Ook co-piloot 2nd Lt. Daniel A. Shebeck (23) ligt daar (graf H-11-1), evenals boordwerktuigkundige T/Sgt. Frank George Krajacic (23) (graf K-7-11). Bommenrichter 1st Lt. R.K. Solverson ligt begraven in de Verenigde Staten.

De anderen overleefden het wel en werden krijgsgevangen gemaakt: waarnemer 1st Lt. L.T. Moffatt, navigator 2nd Lt. D.M. Curo, radiotelegrafist T/Sgt. C.O. Brooke, en de boordschutters S/Sgt. G.W. Buck, S/Sgt. J. Gross, S/Sgt. F.F. Perez en S/Sgt. F.W. Boyd.

Op 24 september 1944 crashte om 17.10 uur F/O Richard Walter Vokey (21) met zijn Hawker Typhoon IB van het 439 Squadron achter het huis Keizersveer 5. De Canadese piloot kwam daarbij om het leven. Hij ligt nu begraven op het Canadese ereveld in Bergen op Zoom, graf 7 F 10.

Er zijn vast nog mensen in Raamsdonk die meer van deze crashes weten en we nodigen iedereen uit die kennis te delen.

Deel dit verhaal op:
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Toevoegen als favoriet
  • Afdrukken

Reacties (12)

Bas Zijlmans zei op 28 juli 2016 om 15:13 uur

Ik ben in het bezit van een van de identiteitsplaatjes van dit toestel: Bell Aircraft. Buffalo, NY, USA, B 17 F Douglas (1-16-43)

Annemarie van Geloven
Annemarie van Geloven bhic zei op 28 juli 2016 om 16:36 uur

Oh dat is interessant. Zou het BHIC misschien een foto van dit identiteitsplaatje bij het verhaal mogen plaatsen? U kunt die digitale foto toesturen via info@bhic.nl

Rien Wols
Rien Wols bhic zei op 13 december 2016 om 10:53 uur

Met hartelijke dank voor de foto, Bas. Hij staat erbij.

Joop Thuring zei op 12 december 2017 om 21:46 uur

Als inwoner van Raamsdonksveer was ik ooggetuige van dat neerstorten van die B-17. De achtergronden over de missie waaraan deze USAAF B-17 deelnam kunt u lezen in het boek: 'Mission 85, A milk run that turned sour', van Ivo M. de Jong. Een uitgave van het NBM in Groesbeek (1998). Overigens, hoe bewijst de door mij gerespecteerde Bas Zijlmans dat dit plaatje afkomstig is van dit toestel?
De Typhoon is door het duitse luchtafweergeschut (FLAK) bij Keizersveer geraakt en neergestort. De genoemde piloot is daarbij gesneuveld. Waar ligt precies dat genoemde woonhuis?

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper bhic zei op 13 december 2017 om 11:48 uur

Bedankt voor de verwijzing naar het boek, Joop! We kunnen denk ik het beste even de reactie van Bas zelf afwachten. Wellicht kan hij (of iemand anders) je ook helpen met de laatst gestelde vraag...

Bas Zijlmans zei op 3 april 2020 om 10:51 uur

Ik heb onlangs een uitgebreid antwoord op bovenstaande vragen gegeven maar zie er hier niets van terug. Corona-virus? Of tussen wal en schip geraakt?
Bas Zijlmans

Joop Thuring zei op 5 april 2020 om 11:37 uur

O.K. , wacht ik rustig dat uitgebreid antwoord van Bas af. Intussen heb ik een meer directere bron betreffende basale militaire achtergronden van zo'n crash bezocht. Ik adviseer de lezer het digitale web op te gaan en type in: SGLO Verliesregister, klik aan: SGLO crash database, klik aan continue. Type bij de locatie T/R nummer in;
a) als u over die B-17 van 19-08-43 iets naders wil weten: T2816
b) als u over die Typhoon van 24-09-44 iets naders wil weten: T4334

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 6 april 2020 om 12:24 uur

Bedankt voor je aanvulling Joop, en ook voor je berichtje Bas. Heb je dat antwoord ook hier achtergelaten, Bas? Want ik heb net nog even alle spamfilters gecheckt maar niets aangetroffen. Of misschien heb je het gemaild, dan ga ik bij mijn collega's informeren.

Bas Zijlmans zei op 6 april 2020 om 12:29 uur

Ik heb dat uitgebreid bericht gemaild!
Groetjes,
Bas

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 7 april 2020 om 15:52 uur

Hoi Bas, ik begin maar meteen met excuses want we kunnen je mailtje hier niet traceren? Hopelijk heb je het zelf nog bij verzonden items staan? Zou je het nogmaals willen sturen naar info@bhic.nl tav Marilou?

Dan zet ik het hier uiteraard meteen bij. Sorry voor het extra werk!

Bas Zijlmans
Bas Zijlmans zei op 29 april 2020 om 08:29 uur

Op de vraag van Joop Thuring, hoe ik kan bewijzen dat het door mij gepresenteerde identificatieplaatje inderdaad van de bewuste bommenwerper afkomstig is, ga ik het volgende vertellen. Op die bewuste avond in augustus 1943 speelde ik (acht jaar oud) met mijn vriendjes buiten en werd ongewild getuige van de ramp die zich op ongeveer 600 meter van ons vandaan voltrok. Veel later ving ik allerlei verhalen op van wat en waar, was neergestort. Zo bleek één van de vliegtuigmotoren in Geertruidenberg terechtgekomen te zijn aan de noordelijke oever van de rivier de Donge, het zogenaamde Noordergat, in de bocht achter de tegelfabriek en de Spoorhaven. Om nog preciezer te zijn: tegenover de haveningang van Raamsdonksveer.

Jan Verbunt uit de Koningsstraat te Raamsdonksveer heeft kort na de crash zelf het identificatieplaatje van het wrakstuk afgehaald, en jarenlang bewaard. Later heeft hij mij het plaatje, als waardering voor mijn oorlogsonderzoeken, cadeau gedaan. Ik bewaar het nu in een klein vitrinekastje met nog wat andere snuisterijen. Ik wil verder nog verwijzen naar mijn uitgave Lokale oorlogsfragmenten II 1940-1945. De bevrijding van Raamsdonk en Raamsdonksveer, Geertruidenberg 1997 (pp. 19 t/m 21, met drie afbeeldingen van de crash).

Wat de jachtpiloot Vokes bij Keizersveer betreft: het huis staat er nog steeds. Vokes werd hier in opdracht van Duitsers door de bewoners naast de schuur begraven.

Joop, ben jij familie van Jack Thuring uit Raamsdonksveer? Die heb ik nog goed gekend, ik zou nog eens met hem gaan vliegen!

Bas Zijlmans
Geertruidenberg 28 april 2020

Joop Thuring zei op 8 mei 2020 om 13:37 uur

Op grond van deze gedegen uitleg - heeft kwaliteit van 'oral history' standaard - neem ik dit graag aan. Nog een toevoeging: vanuit de Koningsstraat hadden de bewoners destijds ongehinderd uitzicht op de Karthuizerpolder en daar was het grootste deel van die viermotorige bommenwerper neer gekletterd. Daarnaast het was augustus maand = grote vakantie en dus ideaal voor de jongelui om de crash-plaats te bezoeken en te verleiden tot souvenirjagers. Ikzelf heb ook enkele relevante objecten in mijn handen gehad en waarvan één = helm met naam erin geschreven, vele decennia later naar de getraceerde rechtmatige eigenaar in de USA kon worden opgestuurd. Soepele Duitse bewakers bij het wrak lieten dit toe heb ik begrepen.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op: