i

Neergestorte vliegtuigen in Geertruidenberg 1940-1945

vertelde op 20 april 2012 om 14:24 uur

Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn er boven Nederland zo’n 6.000 militaire vliegtuigen neergestort. Ruim 1.000 daarvan zijn er in Noord-Brabant terecht gekomen. Dan gaat het zowel om geallieerde (Britse, Amerikaanse en Canadese vliegtuigen met bemanningen die uit nog veel meer nationaliteiten bestonden) als Duitse vliegtuigen.

De geallieerde vliegtuigen waren heel vaak bommenwerpers die bij bombardementsmissies op doelen in Duitsland geraakt werden door Duits afweergeschut (de zogenaamde Flak) of onderschept werden door Duitse jachtvliegtuigen (vooral ’s nachts, tijdens de zogenaamde Nachtjagd). In Geertruidenberg zijn overigens alleen maar twee jachtvliegtuigen neergestort. Wij gaan proberen de verhalen achter al deze crashes te achterhalen met behulp van iedereen die ofwel zélf nog herinneringen heeft of de verhalen gehoord heeft van eerdere generaties. Soms is er al veel bekend, soms wat minder.

Op 13 mei 1940, tijdens de gevechten tegen de invallende Duitse luchtmacht, stortte een Britse jager, een Boulton Paul Defiant I  (L6969) om 06.50 in Donge-Over neer. De piloot was F/Lt. G.F.A. Skelton van het 264 Squadron.

Jan Jolie heeft over deze en vijf andere Defiants geschreven in zijn boek Tweede Pinksterdag 1940 : Luchtgevechten boven West-Brabant en de Biesbosch. De zes Defiants maakten die dag samen met zes Spitfires een patrouillevlucht boven de Nederlandse kust. Ten zuiden van Rotterdam vielen ze Duitse Junker Ju 87 duikbommenwerpers aan, maar werden vervolgens zelf ook aangevallen door Duitse Messerschmitts van het 5./JG 26. De Britse jagers waren geen partij voor hun Duitse tegenstanders. Vijf van de zes Defiants werden neergeschoten.

Ook het toestel van Skelton en boordschutter P/O Jack Elmer Hartfield (28) werd aangeschoten en moest bij Geertruidenberg een noodlanding maken. Beiden brachten het er levend vanaf. Piloot Skelton werd krijgsgevangen gemaakt, maar schutter Hatfield wist uit handen van de Duitsers te blijven. Hij landde met zijn parachute op de Vischplaat, vanwaar hij door twee zonen van Saarloos naar Spieringsluis werd overgevaren. Vóór de capitulatie was hij alweer via Scheveningen op weg terug naar Groot-Brittannië. Hatfield overleefde overigens niet lang: tijdens een nieuwe missie op 28 mei 1940 kwam hij alsnog om boven Duitsland, waar hij ook begraven ligt (in Becklingen).

De overige toestellen stortten neer in de Biesbosch (2) of moesten ook een noodlanding maken, respectievelijk in Oosteind en Zevenbergen.

Op 21 november 1944 kwam opnieuw een RAF-jager in de buurt van Geertruidenberg in problemen. Om 11.45 uur crashte Lt. A. Segonzac met zijn Spitfire LF.IX van het 329 Squadron. De Franse piloot overleefde de crash, maar werd wel gevangen genomen.

Veel meer weten we niet van deze crashes. Zijn er aan de grond nog slachtoffers gevallen of gebouwen beschadigd? Waar precies zijn ze neergekomen? We hopen dat er in Geertruidenberg nog mensen zijn die hier meer van weten!

Deel dit verhaal op:
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Toevoegen als favoriet
  • Afdrukken

Reacties (8)

Bas Zijlmans zei op 16 mei 2012 om 12:11 uur

Lees eens de oorlogsboeken van Bas Zijlmans! In het boek van Jan Jolie, "Tweede Pinksterdag 1940: Luchtgevechten boven West-Babant en de Biebosch", knt u alles lezen over vijf neergeschoten Boulton Paul Defiants. Laat eens weten of u hier iets wijzer van geworden bent?

Rien Wols bhic zei op 21 mei 2012 om 15:02 uur

@Bas Zijlmans:
Bedankt voor de tip! Uw boek over "Lokale oorlogsfragmenten Geertruidenber" uit 1983 is een van onze bronnen geweest. Het daarin vertelde verhaal over de twee bommenwerpers die respectievelijk in de Emiliapolder en de Oranjepolder terecht kwamen, vindt u op deze site bij <a href="http://www.bhic.nl/index.php?id=13691" target="_parent">Made en Drimmelen</a>. Dat artikel over de Defiants dat u noemt is zeer behulpzaam. Dat gaan we beslist gebruiken. Nogmaals dank!

Bep Zijlmans zei op 29 mei 2012 om 16:45 uur

ik ben op zoek naar Bas Zijlmans uit Deurne.Wie kan mij helpen?aub.

Mariët Bruggeman bhic zei op 31 mei 2012 om 15:44 uur

Beste Bep,

ik heb in ieder geval Bas Zijlmans van de eerste bijdrage bij dit verhaal even gemaild of hij contact met je op zou willen nemen. Ik hoop dat dit ook de persoon is die je bedoelt.

Met vriendelijke groeten,

Bas Zijlmans zei op 31 mei 2012 om 18:44 uur

Beste Bep,
Waarom wil je Bas Zijlmans uit Deurne spreken voor neergestorte vliegtuigen in Geertruidenberg? Of begrijp ik het niet goed? Ik ben de Bas Zijlmans uit Geertruidenberg die onderzoek heeft gedaan naar o.a. vliegtuigen in de 2e WO. Daarover heb ik ook gepubliceerd. Zie mijn reactie van 16-5-2012 in dit forum.

theo augustinus/van dongen zei op 27 maart 2013 om 04:27 uur

mijn moeders vader veekoopman destijds de grootste van brabant
woonachtig op de stoof in oud gastel met de naam vandongen verkregen bij geboorte ,destijds .
heeft overlevende piloten van de r.a.f. militairen verstopt in het hoge riet van de biesbos [waar de duitse bezetter bang voor was !!]
en vanaf 1942 tot de bevrijding door een canadees bateljon voorzien van eten ,
in de vorm van bloedworst reuzel met suiker droge worst en zure zult
mocht u meer willen horen reageer!!!!!!!!

Rien Wols bhic zei op 27 maart 2013 om 11:10 uur

@Theo,
Dat klinkt als een spannend verhaal. Daar willen we best meer over weten, inderdaad. Misschien het handigst per mail: info@bhic.nl? Ik hoop wat te horen.
Vriendelijke groet,

Bas Zijlmans zei op 18 december 2016 om 14:05 uur

De rammelende annonce van Theo van Dongen lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.
Waar heeft hij het eigenlijk over? Wat Geertruidenberg e.o. betreft komt mij niets van hetgeen hij vertelt bekend voor.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op: