Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
De geallieerde vliegtuigen waren heel vaak bommenwerpers die bij bombardementsmissies op doelen in Duitsland geraakt werden door Duits afweergeschut (de zogenaamde Flak) of onderschept werden door Duitse jachtvliegtuigen (vooral ’s nachts, tijdens de zogenaamde Nachtjagd).
Wij gaan proberen de verhalen achter al deze crashes te achterhalen met behulp van iedereen die ofwel zélf nog herinneringen heeft of de verhalen gehoord heeft van eerdere generaties. Soms is er al veel bekend, soms wat minder.
In de meidagen van 1940 zijn er verschillende Duitse vliegtuigen, een Nederlandse en een Britse jager gecrasht, met name in Zevenbergschen Hoek, waar meteen al op 10 mei 1940 een Junkers Ju 52 / 3m (3m staat voor driemotorig) neerstortte. Dit toestel werd door de Luftwaffe op grote schaal ingezet bij luchtlandingen.
Opnieuw in Zevenbergschen Hoek moest aan de Derde Weg een Duitse bommenwerper, een Heinkel He 111 van 5./KG 4 rond 6.00 uur een noodlanding maken, waarbij een van de bemanningsleden, Ofwl H. Ganns omkwam.
Bij de vele luchtgevechten die die dag plaatsvonden, was ook de Nederlandse Luchtvaartafdeling betrokken. Sergeant-Majoor-vlieger Sgt. Buwalda moest al om 4.30 uur met zijn Fokker G-IA 330 een noodlanding maken aan de Huizersdijk in Zevenbergen, nadat hij was geraakt door Duitse jagers.
In 1946 beschreef hij zijn belevenissen: “Plotseling rookte mijn rechter motor en zag ik benzine of olie uit de tanks spuiten. Ik heb toen getracht met één motor verder te komen en te proberen een van onze noodlandingsterreinen te vinden. Ik was toen ter hoogte van Zevenbergse Hoek. Vanzelfsprekend heb ik de rechter motor afgezet. Brand kwam er tot mijn gerustelling niet uit. De linker motor kreeg toen ook storing in de buurt van Zevenbergen. Daar heb ik op een grote weide een buiklanding gemaakt. Ik zag nog een glimp van een achtervolgende Messerschmitt [van Oblt. R. Leppla van 3./JG 51, weten we nu].
Na de landing ging ik uit mijn cockpit en opende de klep van mijn luchtschutter, de sgt. Wagenaar. Deze was in het gezicht gewond en bloedde erg. Zijn parachute zat vol kogelgaten en de kolf van zijn mitrailleur was kapot geschoten. Toevallig was er een dokter in een boerderij in de nabijheid en deze heeft het eerste verband gelegd.”
Met behulp van de burgemeester kregen Buwalda en "Wagenaar" (dat was Dpl.Sgt. J.M. Wagner) een auto los. Die bracht hen tot Numansdorp, vanwaar ze in een Peugeot verder gingen. Ze hadden de achtermitrailleur van de Fokker en enkele gevulde patroonbanden meegenomen. Bij Smitshoek nam Buwalda het commando op zich van de verdediging aldaar.
In het periodiek van de heemkundekring “Willem van Strijen”, Oud Nieuws jrg 32 (2012), nr. 2, p. 18-20 beschrijft Jan de Deugd in het artikel “Familie De Deugd in oorlog 40-45” wat zijn ouders hun kinderen hebben verteld over deze gebeurtenis. Piet en Sien de Deugd waren in de vroege ochtend hun koeien aan het melken, toen er plotseling boven hen een luchtgevecht uitbrak. Ze hadden nog geen idee dat de oorlog was uitgebroken. Ze vluchtten hun huis in om dekking te zoeken en niemand raakte gewond. Piet ging later poolshoogte nemen aan de Huizersdijk en hoorde dat er een vliegtuig was neergekomen, en dat de piloot en zijn schutter onderdak hadden gevonden bij de familie Bouwmeester. Piet heeft nog met Buwalda gesproken, die vertelde dat hij het huis maar net had kunnen ontwijken. De beide militairen zijn daarna snel richting Rotterdam vertrokken.
Op 11 mei 1940 stortte circa twee kilometer ten zuiden van Zevenbergschen Hoek een Messerschmitt Bf 109 neer. Over het lot van de piloot weten we niets.
Op 13 mei 1940 zette piloot P/O A.M. McLeod zijn Boulton Paul Defiant I L6965 jachtvliegtuig van het 264 Squadron rond 06.50 uur noodgedwongen aan de grond bij de Hazeldonkse Zandweg. Ook zijn boordschutter Lac. Cox bracht het er levend af. De jager maakte deel uit van een patrouillevlucht door zes Defiants en zes Spitfires boven de Nederlandse kust. Jan Jolie heeft over deze Defiants geschreven in zijn boek Tweede Pinksterdag 1940 : Luchtgevechten boven West-Brabant en de Biesbosch.
Ten zuiden van Rotterdam vielen ze Duitse Junkers Ju 87 duikbommenwerpers aan, maar werden vervolgens zelf ook aangevallen door Duitse Messerschmitts van het /JG 26. De Britse Defiantjagers waren geen partij voor hun Duitse tegenstanders. Vijf van de zes werden neergeschoten. Twee toestellen stortten neer in de Biesbosch en drie moesten een noodlanding maken, respectievelijk in Oosterhout, in Geertruidenberg en dus ook in Zevenbergen. Uiteindelijk slaagde er maar één in behouden op de thuisbasis in Engeland terug te keren.
Op 15 oktober 1942 crashte langs de Hazeldonkse Zandweg, tussen Zevenbergen en Etten-Leur een Vickers Wellington IV-bommenwerper (registratienummer Z1475, call sign BH-X) van het Poolse 300 squadron van de Royal Air Force. Het toestel werd neergeschoten door Oblt. Stefan Machat van de Luftwaffe-basis Gilze en Rijen.
De Poolse bemanning van deze bommenwerper kwam in zijn geheel om. De namen van piloot Sgt. Czesław Szymen, navigator/bommenrichter F/O Piotr Sobolewski, radiotelegrafist Sgt. Stanislaw Piatek, en de beide boordschutters Sgt. Michał Mielnik en Sgt. Lech Józef Bialy staan vermeld op het Northolt Memorial, een monument in Londen, opgericht ter nagedachtenis aan de gesneuvelde Poolse vliegeniers in dienst van de RAF.
Vier van deze bemanningsleden liggen als ‘onbekend’ begraven op de Britse militaire begraafplaats te Bergen op Zoom, graven 24 B8-9 en 27A1-2. De vijfde militair is vermist en ligt misschien ergens als ‘onbekend’ begraven op een begraafplaats in West-Brabant. Met dank aan Willem van Dranen van de heemkundekring Fijnaart en Heijningen die over deze crash een uitgebreid rapport heeft uitgebracht.
Op 25 november 1943 botste tegen 17.00 uur Uffz. W. Huhnke met zijn Messerschmitt Bf 109G-6 van 7./JG 2 tegen de watertoren. En op 13 februari 1944 moest rond 16.15 uur een Duitse jager een noodlanding maken tussen Eerste Weg en Reevliet. Maar het kan ook zijn dat hij is neergestort, dat weten we niet precies, noch wat er van de piloot terecht is gekomen.
Mochten er nog mensen zijn in Zevenbergen die meer weten van deze of andere crashes en die kennis met ons willen delen, dan zijn zij hierbij van harte uitgenodigd.