skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

Neergestorte vliegtuigen in Reek 1940-1945

Rien Wols
Rien Wols Bhic
vertelde op 31 mei 2012
bijgewerkt op 8 mei 2019
Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn er boven Nederland zo’n 6.000 militaire vliegtuigen neergestort. Ruim 1.000 daarvan zijn er in Noord-Brabant terecht gekomen. Dan gaat het zowel om geallieerde (Britse, Amerikaanse en Canadese vliegtuigen met bemanningen die uit nog veel meer nationaliteiten bestonden) als Duitse vliegtuigen.

De geallieerde vliegtuigen waren heel vaak bommenwerpers die bij bombardementsmissies op doelen in Duitsland geraakt werden door Duits afweergeschut (de zogenaamde Flak) of onderschept werden door Duitse jachtvliegtuigen (vooral ’s nachts, tijdens de zogenaamde Nachtjagd).

Wij gaan proberen de verhalen achter al deze crashes te achterhalen met behulp van iedereen die ofwel zélf nog herinneringen heeft of de verhalen gehoord heeft van eerdere generaties. Soms is er al veel bekend, soms wat minder.

Het ene vliegtuig dat in Reek is neergestort, was betrokken bij de Operatie Market Garden. Op 20 september 1944 crashte om 18.45 uur bij de steenfabriek een (troepen)transportvliegtuig, een Dakota III van het 512 Squadron, gevlogen door P/O William Henry Perry (24). Hij en zijn navigator, W/O Ivan Olaf Morrow Gilbert (29) kwamen daarbij om. Perry was drager van de Distinguished Flying Medal. Perry en Gilbert liggen begraven op het oorlogskerkhof in Uden, graven 6.F.6-7. Ruud Wildekamp vertelt hieronder uitgebreid hoe het een en ander zich heeft voltrokken (waarvoor hartelijk dank).

En op 21 september 1944 was het eenzelfde soort vliegtuig, maar nu een Amerikaanse C-47A van het 315TCG/310TCS met kenteken 43-15612 die om 17.21 uur neerstortte. De piloot van dit toestel was 2nd Lt K. Wakley en zijn bemanning bestond verder uit: 2nd Lt Milan C. Beersman, 2nd Lt Bruce W.Borth, S/Sgt C.L. Javorsky en T/Sgt Magnus R. Luddvikson. Jan Bos beschrijft hieronder wat er met deze C-47 is gebeurd, al blijft er blijkbaar wat twijfel over de exacte locatie van de crash. 

Alles lijkt er overtuigend op te wijzen dat deze crash in Reeth (Gld) en niet in Reek heeft plaats gevonden (een mislezing van een onduidelijke kopie?). We laten de vermelding hier wel staan, al was het maar om recht te doen aan de commentaren hieronder.

Reacties (10)

Ruud Wildekamp Documentatiegroep Volkel zei op 12 september 2012 om 20:48
Langs de Rijksweg (nu N321)van Schaijk naar Reek maakte de Dakota Mk.III (KG324, HC-AA) van het 512 Squadron op 20 september 1944 een mislukte noodlanding. Het toestel had vanaf het vliegveld Broadwell in Warwickshire, een vlucht naar Oosterbeek uitgevoerd om de ingesloten parachutisten van de Britse 1st Airborne Division te bevoorraden. Op weg naar de Drop Zone werd hevig Flak-vuur ontvangen maar de voorraden konden op de juiste plaats worden afgezet. Nog voor de draai voor de terugweg voltooid was, werd de Dakota in beide vleugels getroffen en vloog de brandstofleiding voor de linkermotor in brand. Het vuur breidde zich snel uit en de piloot, Pilot Officer William Henry Perry, beval zijn bemanning het toestel te verlaten. De vier dispatchers aan boord werden door de de co-piloot, Warrant Officer Frank Barritt geholpen en sprongen als eersten. Zij kwamen in de omgeving van Wijchen veilig aan de grond. Ook Barrit en de radiotelegrafist, Warrant Officer Albert Friend, konden het toestel nog tijdig verlaten. Friend landde in het openveld achter de Helstraat te Reek, Barrit echter kwam op het dak van een woning terecht maar werd daarna verzorgd door de bewoners. De Dakota stortte in de omgeving van de steenfabriek ‘Hemelrijk’ op de Schaijkse heide neer en kwam, met een vleugel, over de Rijksweg tot stilstand. Burgers uit de omgeving waren direct ter plaatse maar konden slechts de lichamen van twee doden uit het wrak bergen. Deze doden, piloot Perry en navigator Warrant Officer Ivan Olof M. Gilbert, werden in eerste instantie op het kerkhof achter het parochiehuis van Schaijk begraven. Later werden zij overgebracht naar het geallieerde oorlogskerkhof te Uden. De namen van de vier dispatchers, van de 223 Air Dispatch Company van het RASC, aan boord zijn helaas niet bekend geworden. Het 512 Squadron zou die dag nog een Dakota bij Ede verliezen.
Mariët Bruggeman, namens BHIC bhic zei op 13 september 2012 om 10:41
Beste Ruud,

heel erg bedankt voor je zeer uitgebreide aanvulling bij ons verhaal over de neergestorte vliegtuigen in Reek. Vooral bijzonder dat er nu zoveel over de bemanning bekend is.
Nogmaals bedankt en met vriendelijke groeten,
jan ruijs zei op 10 februari 2013 om 04:30
De Dakota welke om 17:21 uur op 21-09-1944 neerstortte, behoorde tot het 315e squadron. Alle vijf bemanningsleden kwamen om. Piloot 2e Lt K.H.Wakley USAAF , 2e Lt Milan C. Beersman USAAF , 2e Lt Bruce W.Borth USAAF ,S/sgt C.L. Javorsky USAAF , T/sgt Magnus R. Luddvikson USAAF,
Rien Wols, namens BHIC bhic zei op 12 februari 2013 om 16:06
Dank voor de namen van die andere bemanningsleden, Jan!
Jan Bos zei op 22 december 2015 om 10:12
Ik ben op zoek naar info/documentatie/foto's van de crash van C-47, staartnummer 43-15612, welke op 21 september 1944 bij Reek zou zijn neer gestort. Mijn vraag is: WAAR?
Het transport vliegtuig [bijnaam Sea Ration] behoorde tot de 310th Troop Carrier Squadron, 315th Troop Carrier Group. Het toestel had die middag 11 [elf] Poolse parachutisten in Driel gedropt en terug richting Engeland. Boven Elst werd het toestel door Duits luchtafweer geraakt. Volgens ooggetuigen sprongen vier bemanningsleden uit het toestel, en bleef de piloot in t toestel, waarna hij bij Reek neer stortte. Klopt dit wel??
Aan de hand van de Burial Files werden de stoffelijk overschotten gevonden in een veld aan de Reethsestraat/Oude Rijksweg ten zuiden van Elst. Ik heb de boer gesproken en hij vertelde mij dat hij tijdens het ploegen stukjes aluminium naar boven kwamen, hetgeen dus duidt op een crash van een vliegtuig, dit vliegtuig???
Ik heb het graf van Magnus Ludvikson op Margraten geadopteerd en zou - mede namens de familie - de crashsite van deze C-47 willen bezoeken en foto's maken
Joop Thuring zei op 17 februari 2016 om 16:39
Toevallig kwam ik deze uitwisseling van inzichten tegen. Ik was eigenlijk op zoek naar een foto van cafe De Kleine Elft om een historisch verhaal te illustreren. Dat is inmiddels gelukt.
Ik zou hier aan willen toevoegen: laat degene die stelt dat er op 21 september 1944 onder Reek een tweede geallieerd tweemotorig transportvliegtuig neerstortte dat onderbouwen en de bron duiden die dat zo stelt.
erna zei op 30 april 2020 om 09:20
Een ijverige pastoor van Kemenade uit Reek heeft een dagboek bijgehouden van september tot en met december 1944, en op 21 september schreef hij: Na den middag vandaag, terwijl duizende menschen (ik stond er ook bij) op den rijksweg naar het binnentrekkende leger stonden te kijken, ontstond boven ons een luchtgevecht: geallieerde jagers tegen een stuk of wat Duitsche jagers. Er werd verwoed geschoten door de vechtende vliegtuigen, alsook door het geallieerd afweergeschut bij Grave. Twee Duitsche vliegtuigen zagen we in elk geval brandend neer storten.
Dat is wat hij heeft genoteerd.
erna zei op 9 mei 2020 om 15:15
Ik heb een website gevonden waar alles over de oorlog besproken wordt. het heet www.ww2talk.com. Ik heb er een vraag gesteld over de Reekse soldaten, en toen kreeg ik een boekwerk te zien van: The Grenadier Guards in the was of 1939-1945 van de university of michigan door Nigel Nicolson en Patrick Fores.
Het hele boek is te downloaden als je een logincode van een of ander hebt. Het beschrijft de weg van Market Garden met namen van vliegtuigen, voertuigen, namen van geallieerden enz. zeer uitgebreid. Je kunt wel bladzijden downloaden. Maar het boekwerk is ong 400 pagina's. Het is ook in papier te koop.
erna zei op 9 mei 2020 om 15:20
@ Ruud Wildekamp: zou ik je stukje mogen gebruiken voor een verhaaltje in onze heemkunde sprokkeling van Schaijk/Reek?
En weet jij misschien iets over een canadese soldaat die 19-10-1944 begraven is in Reek? Volgens een boek van Wim Boeijen zou dat ene Bouskill zijn. Maar er staan briefjes bij een website waarin de pastoor gevraagd is of hij daar ligt, en dat de pastoor ontkennend antwoord. Dat was in ± 1947.
Jan Bos zei op 12 mei 2020 om 19:46
Beste Ruud,
ik weet niets van de Canadese militair, helaas.
Wat de C-47 betreft is deze neergestort bij het buurtschap Reeth, tzv Elst

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.
Doe mee en vertel jouw verhaal!