Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
De vliegtuigen die met elkaar in botsing kwamen, waren de ND-961 van het 97 squadron en de PB-181 van het 83 squadron. Het eerste toestel kwam in Best neer, bij ’t Lisseven. Geen van de bemanningsleden overleefde de crash. Evenmin liep het goed af met de bemanning van het tweede toestel dat in Son terecht kwam.
Volgens een rapport uit Son van 4 februari 1946, dus opgesteld bijna een jaar na het ongeval op basis van gegevens van H.Q. 2nd TAF (Tactical Air Force), stortte het vliegtuig neer halverwege tussen de Boschdijk en de weg naar Nijmegen, enkele honderden meters ten noorden van het Wilhelminakanaal. Hoewel men vanuit andere vliegtuigen had gemeend de bemanning te zien springen, bleek dat later niet bevestigd te worden door de feiten.
De militaire politie van de RCAF vond op de plaats van de crash de verkoolde lichamen van vijf bemanningsleden. Drie van hen konden worden geïdentificeerd, namelijk navigator F/Sgt E.S. Thorn, bommenrichter F/Sgt G.H. Lonsdale (21) en bommenrichter F/Sgt J.D. Lauther. Op het militaire kerkhof in Woensel liggen in één graf de resten van twee andere bemanningsleden van de PB-181: boordschutter F/Sgt L.F.F. Scull en boordwerktuigkundige F/Sgt J.W. Stazaker. In het graf daarnaast rust boordschutter F/Sgt R.J.H. Jackson. Dan blijft nog over bommenrichter Lonsdale en boordwerktuigkundige F/Sgt G. Summers, die net als Thorn begraven werden in Nederweert.
Over de identiteit van de gezagvoerder bestaat enige onduidelijkheid. Het rapport uit 1946 noemt hem F/Lt P.A. Weber, het Verliesregister , F/Lt E.P. Weber. In het boek van F.K. Mason, The Avro Lancaster uit 1990, wordt echter totaal iemand anders als captain genoemd, namelijk F/Sgt R.H. Cheatle van de RAAF. Dit laatste lijkt een vergissing. Wat er met Weber is gebeurd, vertelt Ad van Zandvoort in onderstaande reactie.